Det var berättat att Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) sade: Allahs Budbärare (saas) sade: "Vem som än glömmer att han fastar och äter eller dricker, låt honom fullfölja hans fasta för det är Allah som har matat honom och gett honom att dricka." Berättad av al-Bukhaari, 1933; Muslim 1155.
Denna hadeeth visar att vem som än äter eller dricker av misstag, hans fasta är fortfarande giltig och är inte påverkad, inte är det någon synd för honom, därför att han gjorde det inte avsiktligt, snarare är det en försörjning som Allah beviljat till honom.
Följaktligen att han har blivit matad och fått dricka är tillägnat till Allah.
Och vad som helst som är tillägnat till Allah, en person kan inte ställas till svars för det, därför han var endast förbjuden att göra det, men han är inte ansvarig för ageranden som är utom hans kontroll. Ingen skillnad är gjord mellan ätande och drickande, eller om det är lite eller mycket, på grund av den generella betydelsen av hadeethen.
Han behöver inte ta igen den dagen därför att han är kommenderad att fullfölja fastan och det som är fullföljt är ansett som en fasta.
Faktum att fastan från en som äter eller dricker av misstag är fortfarande giltig och att han behöver inte ta igen den är någonting vilka det är (lärda) samstämmighet, även fast Imam Maalik och Ibn Abi Layla var oense.
En parallell är dragen mellan att äta och dricka och andra saker som ogiltigförklarar fastan, på grund av hadeeth från Abu Salamah Ibn 'Abd al-Rahmaan berättad från Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom), som sade att Profeten (saas) sade: "Vem som än bryter fastan i Ramadan av misstag behöver inte ta igen den dagen eller offra någon soning." Berättad av Ibn Hibaan, 8/288; al-Haakim, 1/430; klassad som hasan av al-Albaani i Saheeh al-Jaami', 6070.
Dessa regler rörande en fastande person är en av dom stora principerna nämnda i versen (förklaring till betydelsen):
"Our Lord! Punish us not if we forget or fall into error" [al-Baqarah 2:286]
Enligt till en saheeh hadeeth, säger Allah, I svaret till denna du'aa': "Jag har gjort det"; enligt en annan rapport: "Ja."
Detta är av vänligheten från Allah gentemot Hans slavar, för att göra det lättare för dem och lätta dem från prövningar och svårigheter.
Profeten (saas) sade: "Allah har förlåtit mitt ummah för misstag, glömska och vad dom är tvingade till att göra."
Här är det en viktig fråga vilken är:
Vad om jag ser en fastande person äta eller dricka av misstag – måste jag påminna honom?
Svar:
Vem som än ser en fastande person äta eller dricka under dagen I Ramadan av misstag är förpliktad att säga till honom och påminna honom, därför att detta kommer under rubriken av att njut av vad som är gott och förbjud vad som är ont.
Äta och dricka under dagen i Ramadan är ett fel agerande men den som gör det av misstag därför att jan glömt är ursäktad, men han måste bli tillsagd omedelbart.
Om en person gör ghusl eller sköljer hans mun eller näsa och vatten kommer till hans hals av olyckshändelse, det gör inte hans fasta ogiltig. Samma gäller om en fluga eller mygga flyger in i ens mun, eller om bensin når hans hals utan att han har tänkt det; det gör inte hans fasta ogiltig, därför att det inte är möjligt att undvika det, och därför att han inte har tänkt det eller vill att det skall hända. Detta är som personen som glömmer och inte gör sådana saker avsiktligt eller helst. Härav sade al-Bukhaari (må Allah ha barmhärtighet över honom) i hans Saheeh: "Kapitel om en fastande person om han äter eller dricker därför att han glömmer."
Sedan sade han:
'Ata' sade: Om en person sköljer hans näsa och vatten kommer till hans hals, då är det ingen synd för honom därför att han inte tänkte göra det. Men om han kan hindra vattnet från att komma till hans hals, men han försöker inte att stoppa det och istället sväljer det, då bryter det hans fasta.
Och Allah vet bäst.
Från: Ahkaam al-Siyaam by al-Fawzaan, sid. 39.
O Allah, acceptera (vår dyrkan) från oss och acceptera vår ånger, för Du är godkännaren av ånger, den Mest Barmhärtige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar