Faran att blanda sig med dåliga människor

Silhouette of a party crowd in a disco  Free Vector



Du skulle vara överraskad om du skulle se en man som bär alla tecknen på att vara rättfärdig och visar sig själv med värdighet hos en god person, vars gester och yttre utseende gör att du beundrar honom, men du ser honom sitta med en kvinna som är en främling (icke mahram) för honom. Du kanske hör henne skratta högt eller tala på ett mjukt sätt, och på det sättet hon ser ut är inte tilltalande för någon, därför att hon har gömt alla fula drag och visar upp vad som är vackert.

Så låt oss flytta till en annan bild vilken inte är mindre främmande än den, en vilken kommer att få dig att ställa många frågor: en man som har låtit hans skägg växa och som följer Sunnah i dess yttre aspekter, men du ser honom sitta med någon av hans släktingar eller vänner, tittande på en utländsk film på Tv skärmen – och det är ingen hemlighet vad för slags innehåll filmen har. Men den främmande scenen slutar inte där. Mannen tittar med spänning, följer filmen med glädje och deltar i konversationen om de så kallade hjältarna i dessa filmer, som om han är välunderrättad om dessa saker och är van att prata om dem.

Dessa två bilder är endast exempel vilka visar på en hel del liknande scener vilka gör en förbluffad och häpen. Folk täcker dem själva, som det var, med kläder som inte är deras, och det är en stor kontrast mellan vad dom säger och vad dom gör.

"and the raiment of righteousness, that is better"  [al-A’raaf 7:26 ]

Låt oss titta åter på de två exemplen anförda ovan.

I det första, en rättfärdig man – som vi bedömer honom att vara, men Allah är den som vet hur han verkligen är - är tvingad av hans arbetes omständigheter att beblanda sig med den kvinnan för flera timmar. Hon är en arbetskollega. Du ser ofta situationer som dessa på sjukhus och liknande, men är vad vi ser vad som hände från första gången dom träffades på arbetsplatsen? Svaret är nej, i början kände han sig obekväm med situationen, men det är naturen i arbetet. Han var hård att sänka hans blick och endast tala till henne så mycket som var nödvändigt. Hans kvinnliga kollega var liknande blyg och modest, och mannen var lugn och värdig.

I det andra exemplet, mannen är en av dom som kallar till Allah som reser runt i hans arbete för da’wah, strävande för Allahs sak med hans hjärta, hans sätt, hans vapen, hans penna och hans tunga. Hans vandrande tar honom till hemmet av hans familj eller samlingar av släktingar eller vänner, där han glömmer hans kallelse och tar ner hans vapen. Dom vill titta på TV i deras samlingar; daa’iyah är för förnäm för att ha några intressen i vad dom vill göra, men han måste möta dem och vara vänlig emot dem. Så varje gång han är med dem, stänger dom av TV-n av vänlighet, sedan när träffarna fortsätter och blir regelbundna, en del av människorna vill sätta på TV-n, och vem som än vill titta kan titta och vem som än inte vill behöver inte. Sedan en tid efter detta, tar dom ett till steg genom att höja volymen för en del program, såsom endast nyheterna, sedan för sport matcherna. Så dom blir vana vid det, dom börjar falla i fällan av Shaytaan genom att tillåta eller tolerera det när dom höjer volymen när dom ser någonting spännande i en film eller såpopera. Så han börjar att se utan att mena det, på grund av den stora spänningen uttryckt bland hans vänner under en sport match, sedan sänker han snabbt hans blick. Sedan tittar han igen vid ett annat spännande tillfälle i en film. Så fortsätter det till titt efter titt, sedan börjar han själv att svara på dessa spännande händelser, och dagarna passerar och slutar med så som du ser dem.

Snälla tänk inte att denna artikel var skriven av en kritiker, eller av kritik av en författare. Det är uttrycket för sorg och en gest av kärlek på den del hos en som är förvånad av samma saker som du är förvånad över, och som känner samma smärta som dig. Denna artikel är motiverad av orden från Profeten (saas): "Muslimerna är som en man; om hans öga skadas, skadas hela han, och om hans huvud skadas, skadas hela han." (Berättad av Muslim, hadeeth 4686) "Likheten från dom troende i deras ömsesidiga kärlek, barmhärtighet och medlidande är det från kroppen: om en del skadas, resten av kroppen delar dess sömnlöshet och feber." (Berättad av Muslim med kommentarerna från al-Nawawi, 16/356).

Detta är inte mer än svaret till kroppen till en av dess lemmar eller delar. Med avsikten att behandla den drabbade delen, är det viktigt att diagnosera sjukdomen exakt. Om alla troende är kroppen, då är varje individ är en medlem eller en del, och kollektivt formar dom kroppen till ummah. Härav vill jag ta exemplen givna ovan som exempel av lemmar eller delar från denna kropp som har blivit angripna av en sjukdom, vilken vi kommer att försöka att diagnosera med ljuset från uppenbarelsen. Det berättades att al-Nu’maan ibn Basheer (må Allah vara nöjd med honom) sade: "Jag hörde Allahs Budbärare (saas) säga, ’Halaal är klart och haraam är klart. Mellan dom två är det tvetydiga ämnen angående vilka folk inte vet huruvida dom är halaal eller haraam. Vem som än undviker dem har säkrat hans religion och hans ära, och vem som än ger efter i dessa ämnen är på väg att falla in i någonting haraam, som en som vallar hans djur nära hima [markerna reserverade för djuren tillhörande kungen, vilka är uteslutna för andra människors djur]; det är ganska troligt att någon av hans djur kommer att ströva in på den. Sannerligen, varje kung har en hima, och Allahs hima är vad han har förbjudit." (Berättad av Muslim hadeeth 2996). Ibn Rajab (må Allah ha barmhärtighet över honom) sade: " Profeten (saas) liknade dom förbjudna sakerna med hima vilken är vaktad av kungarna, vilka inte låter någon annan nära den. Allah vaktar dessa förbjudna ting och låter inta Hans slavar komma någonstans nära dem. Han kallar dem Hans gränser, som Han säger (förklaring till betydelsen):

" These are the limits (set) by Allah, so approach them not" [al-Baqarah 2:187]

Detta visar att Allah har suttit ut gränserna för vad som är tillåtet för dem och vad som är förbjudet för dem, så dom inte skall komma någonstans i närheten av vilket som är haraam och dom inte skall gå över gränserna av vad som är halaal. Härav säger Allah i en annan aayah (förklaring till betydelsen):

"These are the limits ordained by Allah, so do not transgress them. And whoever transgresses the limits ordained by Allah, then such are the Zaalimoon (wrongdoers)." [al-Baqarah 2:229]

Så vem som än vallar hans flockar runt hima och nära den är mer sannolikt att tränga in på den. Detta visar oss att vi skall hålla oss borta från haraam saker och att Muslimen skall placera en barriär mellan sig själv och dessa saker. (bearbetad från Jaami’ al-‘Uloom wa’l-Hikam, 208). Han (må Allah ha barmhärtighet över honom) pekade även ut att denna hadeeth som talar om bot underförstått pekar ut sjukdomen. Om botemedlet är att hålla sig borta från haraam saker, då är sjukdomen för nära dem (snuddande vid hima). Ser du inte att dom haraam sakerna är vad som är inne i hima, och vad som är runt omkring är tillåtet, men, "det är ganska troligt att någon av hans djur kommer att ströva in i det". Så stryka runt hima är sätt som kan leda till att man strövar in i hima sig självt. Det faktum att hadeethen refererar till sjukdom (komma nära till förbjudna saker) bär en hårfin betydelse: när Lagstiftaren förbjuder en sak och varnar oss från det, skapar detta motvilja hos Muslimen och hindrar från denna synd (hima). Ju längre bort han är ifrån hima, ju större är hans känslor av motvilja, så denna varning kommer att vara effektivt avskräckande. Den mänskliga naturen är att dom kan bli vana till vad som helst dom är nära till; alla barriärer faller ner och hinder är förstörda, och effekterna från varningen i deras hjärtan blir svag på grund av att dom blir vana med det, vilket är effekten av att vara nära saker som är haraam.

I ordning att förstå klart att problemet är att vara nära till haraam saker (hima) och sakerna som är resultat från detta, titta på vad effekterna av att vara nära till saker har på mänskliga varelser, även om dom inte tycker om dessa saker, vilket även kan vara farligt. Ser du inte att Beduinen brukar stanna i öknen bland dess vilda djur och skorpioner, men om vi skulle ta en stadsmänniska dit för att stanna en natt i öknen, kommer han att fyllas av fruktan? Han skulle bli störd av varje ljud han hörde. Han skulle inbilla sig själv omringad av vilda djur, skorpioner och ormar, föreställa sig styrkan av deras gift och hur snabbt det kan spridas genom hans kropp. Han skulle inte få en blund i ögonen. Se på effekterna av att vara nära eller vara långt ifrån någonting i båda av dessa två fallen. Ökenvistaren är inte omedveten om de fakta att om skorpionen biter honom kommer det att döda honom, och att botemedlet kanske inte finns tillgängligt i tid. Han vet att det utgör ett problem en fara för honom och för hans barn vilka inte kan försvara sig själva, även av att springa iväg. Hur ofta går han ut för att deltaga i begravningen för en släkting eller vän vars död var orsakad av dessa giftiga varelser! Hur ofta ser han dessa varelser, men han fortsätter med hans liv utan att försöka skada dem, därför att han är nära till dem, hans ögon har blivit vana vid att se dem och hans öron har blivit vana vid att höra deras ljud. Han har blivit van vid dem därför att han är nära dem. Så också stadsbon kan börja att sova lugnt och känna frid i sinnet efter att ha tillbringat några dagar eller veckor levandes i öknen. Med avsikt att förstå klart effekterna av att vara nära någonting och blivit van vid det har i fallet när hima inte längre respekteras och känslorna av motstånd gentemot haraam saker försvagats, låt oss studera följande hadeeth: från ’Amr ibn Shu’ayb från hans fader från hans farfader, som sade:

"Allahs Budbärare (saas) sade: ’Instruera era barn att be när dom är sju och slå dem om dom inte ber när dom är tio, och separera dem i deras sängar.’" (al-Musnad, 6756. Ahmad Shaakir sade: (det är) saheeh).

Den första delen av hadeethen pekar mot att komma nära till rättfärdiga handlingar som ett medel av att bli van vid dem och träna sig själv att acceptera dem och hålla fast vid dem. När ett barn når sjuårs åldern, skall han bli tillsagd att be så att han blir van vid att höra ordern att göra det, därför att den är upprepad fem gånger om dagen och natten, och hans fötter blir vana vid att gå till moskén, och hans ögon ser dyrkarna komma till moskén. Han ser dyrkarna stå i rader, med imamen framför. Detta är upprepat i tre år, och dessa tre år är det första stegen, en förberedelse för vad som kommer efter dom. Sedan kommer det andra steget ("och slå dem om dom inte ber när dom är tio"). I detta steg har barnet blivit van vid att be och han har en generell ide om hur och hur ofta bönen är gjord, och hur skillnaden är mellan de obligatoriska bönerna, så detta steg är mera strikt, därför att det är en ytterligare order förutom att bara säga till barnet att be ("och slå dem"). Detta steg fortgår fram till puberteten. Så denna period på ungefär åtta år formar en träningskurs i vilken barnet kommer nära hans ageranden av dyrkan, och han blir van vid det och börjar att älska det därför att han är nära till det och folket som gör det, som du kan se. Sålunda känner han till bönen och hur viktig den är inom Islam, och när han når åldern för räkenskaper kommer det att vara lätt för honom att göra det, till skillnad från den i vars fall detta Profetiska lärande inte har blivit uppfyllt.

I den andra delen av hadeethen, säger Profeten (saas): "och separera dem i deras sängar". Titta på hur hårfint Profeten (saas) definierade tiden för att separera pojkar och flickor i deras sängar som vid tillfället när dom når åldern tio. Vid denna ålder, har en del flickor nått mogen ålder eller är nära till puberteten; om dom inte har det, så har åtminstone deras kroppar börjat att ändras och är klart annorlunda från pojkarnas. Folk har vanan att bära speciella kläder när dom skall sova, vilkas kännemärken inkluderar lätta och tunna material, och vilka även kan visa kroppens form (som pyjamas). Om klädseln är som det, och den är tunn eller visar kroppens form eller blottar delar av kroppen, täcker det inte ’awrah. Sängkläderna kan kastas bort under ens sömn, och ’awrah kan bli otäckt. Om det inte är någon separation i barnens sov arrangemang, kommer barriären av blyghet och anständighet att bli nedbruten, och reaktionen till befallningarna och förbuden angående att täcka ’awrah kommer att bli försvagade. Allt av detta händer på grund av att man blir van att se sådana saker när dom är upprepade och man är nära inpå dem. Konsekvenserna kan bli mer allvarligare än så. Författaren till boken Mas’ooliyat al-Ab al-Muslim (Ansvaret hos den Muslimske Fadern) inkluderar i hans bok en diskussion om sexuell avvikelse bland barn; han refererar till hadeethen vilken vi diskuterat här och säger: "Det är viktigt att separera barnen i deras sov arrangemang, speciellt separera pojkar och flickor, på grund av att många tidiga sexuella avvikelser är orsakade av nonchalans angående ämnet att ge barnen separata sov arrangemang, eller låta dem sova i ett rum med deras föräldrar. Denna separation kan åstadkommas genom att ha ett separat rum för pojkarna, ett annat för flickorna och ett tredje för föräldrarna; varje barn skall ges hans eller hennes egen filt, så att dom inte delar täcken. (Från Mas’ooliyat al-Ab al-Muslim, i’diloo, av ‘Adnaan Hasan Baahaarith, 643). Se hur hårfin denna lärdom är: "och separera dem i deras sängar."

Nu låt oss se på ett annat daleel (bevis) från Uppenbarelsen: Islam uppmuntrar människor till giftermål, på grund av att familjen är byggstenen i ummah. Islam söker att skydda familjen från förstörelse och skapar en stark barriär av order och förbud omringande den gifta relationen, med avsikt att stärka dess enhet så att ummah kommer att bli starkare. Om olikheter uppstår mellan man och hustru, sätter shareeah ut steg för att disciplinera hustrun. En av dessa steg, vilken vi kommer att undersöka närmare här, är att överge hustrun, som Allah har föreskrivit att detta övergivande skall vara endast i sängen [utesluta fysiska relationen], därför att hålla sig borta helt och hållet är bundet till att öka klyftan mellan dem. Så detta övergivande har blivit beskrivet beträffande till den gifta bädden, därför att stanna nära kommer att ge många fördelar så som att inte skapa motvilja, och bringa fred i sinnet, lugnhet och kärlek.

Lyssna till vad författaren till Tafseer al-Manaar säger: "därför att dela samma säng [utan att engagera sig i en fysisk relation] gör att var och en vill komma närmare till den andra och får dem att lugna ner sig efter att ha varit upprörda av händelserna som föregick det. Så när maken överger hans hustru och vänder sig bort ifrån henne i detta fall, lugnet som hustrun känner leder henne till att fråga honom om orsaken. Detta kommer att ändra atmosfären från hätskhet och konfrontation till en nivå av harmoni. (Dr. ‘Abd al-Kareem Zaydaan, 7/315) Subhaan Allah! Detta är föremålet för disciplin, och ett slags disciplin som åtföljs av strikthet. Än trots att Laggivaren lär att detta övergivande skall vara begränsad till sängen [dvs. den fysiska relationen] endast, därför att vara nära varandra åstadkommer syftet refererade till ovan, och sålunda så är konfrontationen ändrad till harmoni, i de flesta fallen. Då om inte harmoni åstadkoms och skilsmässa inträffar, om det är en återkallad skilsmässa (talaaq raja’i), måste hustrun tillbringa hennes iddah i hennes makes hus och inte lämna det, och maken har ingen rätt att tvinga henne att gå, som Allah säger (förklaring till betydelsen):

"And turn them not out of their (husband’s) homes nor shall they (themselves) leave" [al-Talaaq 65:1]

Tänk på hur Islam kommenderar maken att inte kasta ut sin hustru, och kommenderar hustrun att inte lämna under denna ’iddah vilken pågår under tre mens cyklar. Se på vad Allah sade sen (förklaring till betydelsen):

"You (the one who divorces his wife) know not it may be that Allâh will afterward bring some new thing to pass (i.e. to return her back to you if that was the first or second divorce)" [al-Talaaq 65:1]

Det är en hårfin visdom i detta: Islam föreskriver att hustrun skall stanna i hennes hus, nära till hennes make, vilket är en av dom starkaste faktorerna i att bringa dem tillbaka tillsammans. Det är orsaker till detta, därför att i denna närhet ser han henne och hon ser honom, och dom känner medlidande för varandra, vilket sätter i rörelse deras hjärtan eventuellt för barmhärtighet, kärlek och medlidande. Så denna närhet spelar en roll i att skingra ovilja och ersätta med kärlek. Detta är orsaken till varför paret måste leva tätt ihop och inte vara separerade under ‘iddah om det är en upphävd skilsmässa. Vi finner detta referat i aayah (förklaring till betydelsen):

"And turn them not out of their (husband’s) homes nor shall they (themselves) leave, except in case they are guilty of some open illegal sexual intercourse. And those are the set limits of Allah. And whosoever transgresses the set limits of Allah, then indeed he has wronged himself. You (the one who divorces his wife) know not it may be that Allah will afterward bring some new thing to pass (i.e. to return her back to you if that was the first or second divorce)" [al-Talaaq 65:1]

Att maken tar hans fru tillbaka kan göras muntligt eller det kan göras genom agerande, dvs. samlag. Vad som är refererat till här kan inte åstadkommas om frun är utanför hennes hem och långt borta från hennes make.

Vi kommer nu att titta på ett annat exempel från Profeten (saas) Sunnah vilken beskriver effekterna av att vara nära eller avlägsna på mänskliga hjärtan: Det berättades att Jareer ibn ‘Abd-Allah (må Allah vara nöjd med honom) sade: Allahs Budbärare (saas) sade: "Jag förnekar varje Muslim som slår sig ner bland mushrikeen; dom skall inte ha möjligheten att se varandras matlagnings eldar." (Irwaa’ al-Ghaleel, 5/30; han sade, (det är) saheeh").

Det berättades även att han sade: Allahs Budbärare (saas) sade: "Jag accepterar era eder av trohet (bay’ah) att ni kommer att dyrka Allah, etablera regelbundna böner, betala zakaah, vara vänlig mot Muslimer och hålla er undan från mushrikeen (Saheeh al-Jaami’, 1-678)

Se, må Allah välsigna dig, på hur allvarligt denna hadeeth tar ämnet om att slå sig ner bland mushrikeen och vara nära dem. Se på hur exakt det manar på Muslimer att skära av alla band med dem, så att det inte ens kommer att vara visuell förbindelse av att se varandras matlagnings eldar.

Denna order går tillbaka till vad vi har diskuterat ovan angående vänskap och kärlek hejdas av att vara nära, och hur närhet skingrar känslor av motvilja och reservation gentemot mushrik, eller gradvis tar bort fiendskap. En kan till och med sluta med att vara vän med honom på grund av hans trevliga karaktär, vänliga sätt och grannsämja, och på grund av att en är förblindad av hans teknologi, yrkesskicklighet eller kunskap, så en älskar honom för det. Då på grund av hans närhet och dess konsekvenser, förlorar man sinnet av motvilja och avsky gentemot mushrik och ingen ser längre honom för vad han är.

"Verily, the Mushrikoon (polytheists, pagans, idolaters, disbelievers in the Oneness of Allah, and in the Message of Muhammad) are Najasun (impure)" [al-Tawbah 9:28]

Om du vet detta, kommer du att förstå orsaken till varför Profeten (saas) sade, "dom skall inte ha möjligheten att se varandras matlagnings eldar" och den stora utsträckning till vilken vi skall hålla oss borta från mushrikeen och hata dem. Härav Profeten (saas) ingöt detta i hjärtana hos hans följeslagare, och han sade till Jareer ibn ‘Abd-Allah (må Allah vara nöjd med honom), när han gjorde hans ed av trohet (bay’ah) till honom, en av de saker som han förpliktad att göra var att "håll dig borta från mushrikeen."

Vändande mot ett annat exempel på upplysningar från Wahy, noterar vi att Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) sade: Allahs Budbärare (saas) sade: "(Du kommer att finna) stolthet och arrogans bland dom som tar hand om kameler, och lugn och värdighet bland dom som tar hand om får." (Muslim, 2, 223, hadeeth 190) Se på effekterna av att vara nära i båda fallen. Enligt en hadeeth berättad av Abu Mas’ood (må Allah vara nöjd med honom), Profeten (saas) sade: "Hårdhet och hårdhjärtade bland kameldrivarna är att finna vid nedre delen av kamelens svans." (al-Bukhaari ma’a al-Fath, 7/701, hadeeth 4387; Muslim, 2/219/189) Imaam al-Nawawi (må Allah ha barmhärtighet över honom) sade: Frasen "vid nedre delen av kamelens svans" refererar till dom som gör en massa ljud när dom driver kamelerna. (15, Muslim bi Sharh al-Nawawi, 2/221) Denna hadeeth demonstrerar hur dom som tar hand om kameler skaffar sig kvalitéerna av hårdhet och grovhet av att vara nära till dessa hårda och grova djur. Det är skillnaden från fallet hos dom som tar hand om får. Profeten (saas) sade till Umm Haani: "Ta hand om fåren, för dom går ut med godhet och kommer tillbaka med godhet." (Saheeh al-Jaami’, 1/7. Och han sade, "Ta hand om fåren, för dom är en välsignelse." (Saheeh al-Jaami’, 1/7 Eftersom dom är av denna natur, går ut och kommer tillbaka med godhet, dom som tar hand om dem är beskrivna på ett liknande sätt: "Lugn är att finna bland dom som tar hand om får." (Saheeh al-Jaami’, 1/687) Den som har kännetecknen av hårdhet och grovhet är mer trolig att vara bland dem som är stolta och arroganta, så förstå. I dom briljanta ord som Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (må Allah ha barmhärtighet över honom) skrev om att likna kuffaar, vi finner vidare bevis om ämnet under diskussionen: "Allah skapade Adams son och verkligen alla varelser med behovet för samspel bland liknande varelser. Ju mer lika dom är, starkare samspel och inbördes inflytande med avseende till deras karaktärer och beteende kommer att vara. På grund av denna princip, är det inbördes inflytande mellan Adams söner, och dom tar av varandras karaktärer när dom mixar och blandar sig.

Av samma anledning, om en mänsklig varelse tillbringar tid med några slags av djur, tar han efter några av dess karaktärer. Härav arrogans och stolthet existerar bland dom som tar hand om kameler, och lugn existerar bland dom som tar hand om får. Kameldrivare och mulåsnedrivare har klandervärda karaktärer liknande dom hos kamelen och mulan; fallet med dom som har hundar är liknande. Hushållsdjur erhåller även några mänskliga karaktärer, såsom att tycka om att blanda sig med folk och inte vara rädda för dom. Vi har sett att kufr från judarna och kristna som lever bland Muslimer är mindre än kufr bland andra. Vi har även sett att Muslimer som blandar sig i stor utsträckning med judar och kristna har mindre eemaan (tro) än andra som blandar sig endast med Muslimer.

När det är likheter i yttre uppträdande, leder detta till att likna varandra och bli vana vid varandra. Att likna varandra med hänsyn till yttre saker resulterar i att likna varandra med hänsyn till inre saker, med hjälp av en gradvis men noterbart plockande av vanor eller trender." (Iqtisaa’ al-Siraat al-Mustaqeem, 1/487)

Se på vad han säger (må Allah ha barmhärtighet över honom), hur att efterlikna varandra, umgås och blanda sig framkallar kärlek, vänskap och en brist på motvilja. Likna varandra, umgås och blanda sig är inget mer än ett medel från att bringa två liknande personer tillsammans, med alla dess konsekvenser som det medför.

Shaykh al-Islam (må Allah ha barmhärtighet över honom) sade: "Likheter på utsidan leder till en slags kärlek och vänskap på insidan. Om två män är från samma hemland, och dom möts i ett främmande land, kärleken och vänskapen mellan dom växer sig stark, även fast dom i deras eget land inte hade kommit att känna varandra eller dom kan ha ignorerat varandra. Detta är därför att ha samma hemland är en sorts karaktär som kännetecknar dem i detta främmande land. Om två män möts på en resa eller i ett främmande land, och dom har liknande stil på turbanen eller klädseln, eller frisyren, eller riddjur, etc., kommer dom att känna sig mer vänliga mot varandra än någon annan. Allt detta är helt naturligt, om inte religion eller några andra personliga ämnen kommer mellan dem."

Tänk på vad al-Bukhaari (må Allah ha barmhärtighet över honom) gjorde i hans Saheeh, i Kitaab al-Eemaan (Boken om tro) skrev han ett kapitel med titeln Baab min al-Deen al-Firaar min al-Fitan (Kapitel: det är en del av religionen att fly från prövningar). I detta kapitel inkluderade han hadeeth från Abu Sa’eed al-Khudri (må Allah vara nöjd med honom) som sade: "Allahs Budbärare (saas) sade: ’Snart kommer en tid när den bästa rikedom som en Muslim äger kommer att vara får, vilka han kommer att följa till bergstopparna och varhelst det regnar, flyende för hans religions skull från prövningar.’"(Saheeh al-Bukhaari, al-Fath, 1/87, hadeeth 19).

Efter att ha tittat på dessa höjdpunkter från texterna i shareeah hoppas jag att vi har skingrat din förvåning och visat var problemen ligger. Botemedlet ligger i dess motsatta riktning. Hur väl Shaykh al-Islam har förklarat det! Allt detta är helt naturligt. Och Allah vet bäst. Må Allah välsigna vår Profet Muhammed och hans familj och följeslagare, och dom som följer dem med sanningen till Domedagen.

Skriven av Badr al-Suhayl Från al-Bayaan magazine, nr. 152, Rabee’ al-Aakhir 1421, sid. 34-39

Hämtat från Islam Q & A
Översatt av: Umm Aisha

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tecken på besatthet

Varför är det förbjudet att sova på mage?

Varför får inte en kvinna ta hennes mans efternamn?