Ja till att se halvmånen - Nej till uträkningar

Creative moon and glowing mosque design Free Vector

Trots denna text går majoriteten av muslimska länder efter astronomiska uträkningar. Vilket även vi i Sverige följer. 

https://www.middleeasteye.net/news/eid-2025-does-saudi-arabia-report-impossible-moonsightings

Vi skall lita på åsynen av månen, inte på uträkningar

All ära hör till Allah.

Islam är lätt och dess regler passar för alla, mänskligheten och jinner, oavsett om dom är lärda eller obildade, stadgade eller nomader. Så Allah gjorde det lätt för dem att veta tiden för agerande av dyrkan, och gjorde deras början och slut till tecken vilka alla kan veta. Han gjorde solens nedgång till tecknet för början av Maghrib och slutet för ’Asr, och Han gjorde försvinnandet av den röda glöden i himlen till tecknet för början på tiden för ’Isha. Han gjorde åsynen av månen efter dess försvinnande vid slutet av månaden till tecknet för början av ett nytt månvarvs månad och slutet för den tidigare månaden. Han gav inte oss uppdraget att veta början för ett månvarv från någonting vilket är känt endast för ett litet antal av människor, nämligen astronomer och deras uträkningar. Sålunda texterna i Koranen och Sunnah gör den verkliga åsynen av nymånen till en signal för Muslimerna att börja fasta Ramadan; dom slutar fasta när dom ser nymånen för Shawwal; datumen för Eid al-Adha och Yawn ’Arafaat är likadant fastställt. Allah säger (förklaring till betydelsen):

“… So whoever among you sights (the crescent on the first night of) the month (of Ramadaan), he must observe sawm (fast) that month…” [al-Baqarah 2:185]

“They ask you (O Muhammad) about the new moons. Say: these are signs to mark fixed periods of time for mankind and for the pilgrimage…” [al-Baqarah 2:189]

Profeten (saas) sade: ”Fasta när du ser den [nymånen] och sluta fasta när du ser den, och om det är molnigt så avsluta månaden med trettio dagar.”



Profeten (saas) gjorde början av fastan villkorlig på den bekräftade åsynen av nymånen för Ramadan, och slutet för fastan villkorlig på den bekräftade åsynen av nymånen för Shawwal; han kopplade inte detta till uträkningar för stjärnornas rörelse eller andra himlakroppar.

Detta är hur det gjordes på Profeten (saas) tid, under styret av Khulafa’ al-Raashidoon, vid tiden för dom fyra Imamerna, och under dom tre sekel vilka Profeten (saas) sade var dom bästa.

Hänvisande till uträkningar av månvarvets månader för att starta och sluta perioder av dyrkan, istället för den verkliga åsynen av nymånen, är en bid’ah (förkastligt nypåfund) som inte har något gott med sig och har ingen grund i shareeah. Det bästa av allt är att följa salaf i religiösa ämnen, och det värsta av allt är att följa ny-uppfunna nypåfund i religionen. Må Allah skydda oss och dig och alla Muslimer från bedrövelser, både uppenbara och gömda.

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/106.

Kan Muslimer levandes i västländerna bilda kommittéer för åsynen av månen?

Är det tillåtet för Muslimer som bor i icke Islamiska länder att bilda en kommitté för att bekräfta åsynen av nymånen för Ramadan, Shawwal, Dhu’l-Hijjah eller inte?

Ära vare till Allah.

Muslimerna boendes i icke Islamiska länder är tillåtna att bilda kommittéer för att ta ansvaret för att bekräfta nymånen för Ramadan, Shawwal och Dhu’l-Hijjah. Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/112

Spelar olika tider av månens uppstigning någon roll, och vad skall Muslimska samhällen i väst göra


Assalamu'alaikum,


Eftersom Profeten (saas) sade ”Börja fasta efter att ha sett månen”, hur kan Muslimerna fasta en på tisdagen i en del av världen och onsdag i en annan del. Vi skall alla börja våran fasta vid samma tidpunkt oavsett vart vi bor.

Vi är studerande i USA och Kanada och vi stöter på samma problem varje år i början av Ramadan, därför att Muslimerna är delade i tre grupper:

1. En grupp som fastar när månen är siktad i staden i vilken dom bor.


2. En grupp som fastar när fastandet startar i Saudi Arabien.


3. En grupp som fastar när dom hör nyheter från den Muslimska student organisationen i USA och Kanada vilka tittar efter månen i olika delar av Amerika, och så snart som månen är siktad i en stad, sprider dom nyheten till olika Islamiska center så att Muslimerna i Amerika kan börja fasta på samma dag, trots det stora avstånden mellan dom olika städerna.






Vilken grupp skall vi följa? Vems observation skall vi lita på? Snälla ge oss en fatwa, må Allah belöna Er.


All ära hör till Allah.

Först: det faktum att månen går upp vid olika tider på olika platser är väl etablerade fakta; ingen lärd tvistar om detta. Hur som helst,

Dom lärda är av olika mening i frågan om det spelar någon roll eller inte.

Andra: frågan om olika tider av månens uppgång är någonting som spelar någon roll är en teoretisk fråga i vilken ijtihaad är tillåten. Dom som har kunskap om vetenskapen och religion är av olika mening i detta ämne, och denna skillnad i åsikter är tillåtet; den som har den korrekte åsikten kommer att få två belöningar, en för att vara rätt och en för att göra ijtihaad; den vars åsikt är fel kommer fortfarande att bli belönad för hans ijtihaad.

Dom lärdas meningsskiljaktigheter i detta ämne kan bli beskrivet som en av två: några av dem tänker att skillnaderna i tiderna för månens stigande var betydande, och andra tänkte att det var den inte. Båda grupperna anför bevis från Koranen och Sunnah, och kanske till och med citerar samma text, såsom aayah (förklaring till betydelsen):

“They ask you (O Muhammad) about the new moons. Say: these are signs to mark fixed periods of time for mankind and for the pilgrimage…” [al-Baqarah 2:189]

och hadeethen, “Fasta när du ser den [nymånen] och sluta fasta när du ser den…”

Skillnaden är en av betydelsen av texten, som varje grupp har dess egna metoder av att erhålla bevis.

Tredje: kommittén har tittat på härstamningen av bekräftelsen av nymånen med uträkningar och vad som sades angående detta ämne i Koranen och Sunnah, och dom har studerat åsikterna hos dom lärda rörande detta ämne. Dom bestämde enhälligt att astronomiska uträkningar inte räknas när det kommer till att bekräfta nymånen för shar’i syfte, därför att Profeten (saas) sade: ”Fasta när du ser den [nymånen] och sluta fasta när du ser den…” och även: ”Fasta inte förrän du ser den [nymånen] och sluta inte fasta tills du ser den…”, och på grund av bevisen som är erhållna från dessa ahaadeeth. Den Stående Kommittén om Vetenskaplig Forskning och Fatwas (al-Lajnah al-Daa’imah li’l-Buhooth al-‘Ilmiyyah wa’l-Iftaa’)
tror att Muslimska student unioner (eller någon annan grupp representerande det Muslimska samhället) i länder där regeringen inte är Islamisk skall ta platsen för en Islamisk regering i ämnet av att bekräfta nymånen för människorna boendes i dessa icke Islamiska länder.

På basen av det ovan, denna union har valet av två möjligheter: antingen tänka på skillnaderna i tid för månuppgång att vara av betydelse, eller att inte göra det. Då skall dom informera alla Muslimerna i deras land vad deras åsikt är, och Muslimerna måste följa vad dom har blivit tillsagda, så för att förena Muslimerna i deras fastande och få slut på dispyter och förvirring. Alla som lever i dessa länder skall försöka se månen på den plats som dom bor, och om en eller flera pålitliga personer ser månen, skall dom fasta enligt det och berätta för unionen att sprida nyheten. Detta är vid början av Ramadan; vid slutet av månaden måste det vara två vittnen som ser nymånen för Shawwal eller fullföljandet av trettio dagar i Ramadan, därför att Profeten (saas) sade: “Fasta när du ser den [nymånen] och sluta fasta när du ser den, och om det är molnigt så fullfölj månaden med trettio dagar.” Och Allah vet bäst. Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/109

Är det en viss längd av tid som nymånen måste vara på himlen?

Vad är metoden för att bekräfta början av varje månvarv? Är det en speciell längd av tid som nymånen måste vara på himlen?

All ära hör till Allah.

Den saheeh ahaadeeth rapporterad från Profeten (saas) indikerar att när nymånen är sedd av en pålitlig person efter att solen har gått ner på den trettionde natten i Sha’baan eller trettionde natten i Ramadan, denna åsyn är ansedd att vara giltig, och den första i månaden är fastställd utan några behov av att fundera på längden som månen stannar uppe i skyn efter solnedgången, om det är tjugo minuter mer eller mindre. Det är ingenting i saheeh ahaadeeth som indikerar hur länge det skall ta för månen att gå ner efter att solen har gått ner. Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/91.

Är det tillåtet att använda teleskop etc., men inte beräkningar, för att se nymånen


Det är inte möjligt att se nymånen med blotta ögat innan den är 30 timmar gammal, och dessutom till det, är det ibland inte möjligt att se den alls på grund av väderförhållandena. På denna grund, är det tillåtet att tillgripa att använda astronomisk information för att räkna ut den sannolika tiden för åsynen av nymånen och början för Ramadan, eller måste vi verkligen se nymånen innan vi börjar fasta den välsignade månaden Ramadan?

Ära vare till Allah.

Det är tillåtet att använda teleskop etc. för att se månen, men det är inte tillåtet att lita på astronomiska data för att bekräfta början eller slutet av den välsignade månaden Ramadan, därför att Allah har inte föreskrivit det för oss i Hans bok eller Sunnah från Hans Profet (saas). Vad Han har föreskrivit för oss är att bekräfta början och slutet av Ramadan genom att se nymånen för Ramadan för att börja fasta, och nymånen för Shawwaal för att sluta fasta och samlas för att erbjuda Eid bönen. Allah har gjort nymånarna för att markera fasta perioder av tid för mänskligheten och för Hajj, så det är inte tillåtet för Muslimer att använda några andra metoder för att fastställa tiderna för agerande av dyrkan såsom fasta, fira Eid, utföra Hajj, fasta för två månader som sonande (kafaarah) för att ha dödat någon av misstag eller skilja sig från ens fru genom zihaar, osv. Allah säger (förklaring till betydelsen):

“… So whoever among you sights (the crescent on the first night of) the month (of Ramadaan), he must observe sawm (fast) that month…” [al-Baqarah 2:185]

“They ask you (O Muhammad) about the new moons. Say: these are signs to mark fixed periods of time for mankind and for the pilgrimage…” [al-Baqarah 2:189]

Profeten (saas) sade: ”Fasta när du ser den [nymånen] och sluta fasta när du ser den, och om det är molnigt så fullfölj månaden med trettio dagar.”

På denna grund, dom som inte ser nymånen från den tiden som den stiger upp på en klar eller molnig natt måste fullfölja månaden (Sha’baan) med trettio dagar. (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/100). Detta är fallet om åsynen av månen inte är bekräftad i andra länder; om månen är siktad enligt dom riktlinjer i shareeah, då är fastande obligatoriskt, enligt majoriteten hos dom lärda. Och Allah vet bäst.

Se månen och följ  inte astronomiska uträkningar


Vi är en grupp Muslimska studenter boende på norra Cypern där början av Ramadan är fastställt av kalendern och inte med den lagliga religiösa vägen. Skall vi fasta enligt deras tid, eller finns det några andra sätt såsom att följa våra länder eller Mekka?
Det är en stor dispyt bland Muslimska lärda angående timingen av början av Ramadan och ’Eid al-Fitr. Några av dem agerar efter åsynen av nymånen, på grund av hadeethen, ”Fasta när du ser den [nymånen] och sluta när du ser den…”; andra litar på uträkningar från astronomer, sägande att dessa vetenskapsmän har framskridit så långt i vetenskapen om astronomi att dom har möjligheten att veta när månvarvets månad börjar. Vem har rätt i detta ämne?

All ära hör till Allah.

Först: den rätta åsikten som måste ageras efter är det indikerade av orden från Profeten (saas): ”Fasta när du ser den [nymånen] och sluta fasta när du ser den, och om det är molnigt så avsluta månaden med trettio dagar.” Detta är grunden för bestämma början och slutet av Ramadan av den faktiska åsynen av nymånen. Dem Islamiska shareeah med vilken Allah sände vår Profet Muhammed (saas) är allomfattande och evinnerlig, fram till Dagen för Återuppståndelsen. (Den är giltig för varje tid och plats, huruvida världslig vetenskap är avancerad eller på annat sätt, huruvida det är teleskop etc. eller inte, huruvida det är några personer i befolkningen som har möjligheten att göra astronomiska uträkningar eller inte. Att se månen är någonting som människor på alla platser och tider kan göra, i motsats till uträkningar vilka kan eller inte kan vara i räckhåll för människorna, och teleskop vilka kan eller inte kan vara tillgängliga).

Andra: Allah vet vilka framsteg som har gjorts i astronomi och andra vetenskaper, men trots detta säger Han alltjämt (förklaring till betydelsen):

“… So whoever among you sights (the crescent on the first night of) the month (of Ramadaan), he must observe sawm (fast) that month…” [al-Baqarah 2:185]

och Allahs Budbärare (saas) sade: “Fasta när du ser den [nymånen] och sluta fasta när du ser den…” Så början och slutet av Ramadan är sammankopplat med den verkliga synen av månen, och inte på uträkningar från astronomer, även fast Allah vet att astronomerna kan utveckla deras vetskap till den punkt där dom har möjligheten att räkna ut positionerna för stjärnorna och himlakropparna. Muslimerna är ålagda att följa vad Allah har föreskrivit dem genom Hans Profet (saas), baserande början och slutet av fastan på åsynen av månen. Detta är den allmänna meningen hos dom lärda, vem som än är av annan mening angående detta och litar på uträkningar är shaadhdh (”udda”) och hans åsikt kan inte litas på.

Och Allah vet bäst. Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/106.

Texten är hämtad från Islam Q&A Översatt av Umm Aischa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tecken på besatthet

Varför är det förbjudet att sova på mage?

Varför får inte en kvinna ta hennes mans efternamn?