bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

torsdag 4 november 2010

Är det ammande barnets spya orent?



Min son kräks hela tiden på axel eller mitt bröst när jag ammar honom och bär honom. Det är för svårt för mig att tvätta bort kräket från mina kläder varje gång det händer. Är det tillåtet för mig att låta det vara och be i dessa kläder, eller måste jag tvätta dem varje gång?

Prisad vare Allah.

Ibn al-Qayyim sa: Saliv and spott är saker som är allmänt spridda. Lagstiftaren visste att små barn kräks ofta och att de inte kan tvätta sina munnar, och att deras saliv kommer att droppa på dem som tar hand om dem. Så Lagstiftaren kommenderar inte oss att tvätta våra kläder från det eller säger att vi inte är tillåtna att be i dessa kläder; inte heller är vi befallda att undvika små barns saliv. 


En grupp av fuqaha’ sa, detta är en sorts orenhet som man har överseende med på grund av den huvudsakliga svårigheten (av att undvika det), liksom lera på gatorna, och orenhet efter istijmaar (att tvätta sig själv efter avföring), eller orenheten som finns på bottnen av khufoof (läderskor) och skor efter att ha gnuggat dem på marken (för att göra dem rena)… Barnets saliv anses rena hans mun (efter han har kräkts), för att undvika lidande, precis som kattens saliv anses rena dess mun. Beviset för detta är rapporten från Abu Qutaadah (raa), som sa att Profeten (SAS) brukade luta vattenkärlet så att katten kunde dricka från det, sedan brukade han göra wudoo’ med vattnet som var kvar.

Al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah, vol. 39, p. 350 (www.islam-qa.com)
10520

Inga kommentarer: