Jag skulle vilja ha ett detaljerat svar angående regeln om män
som skakar hand med kvinnor, och de fyra imamerna och majoriteten
av de lärdas åsikt i denna fråga.
Svar :
Prisad vare Allah.
Det är inte tillåtet för en man som tror på Allah och Hans
Budbärare att sätta sin hand i en kvinnas hand, som inte är tillåten för honom
eller som inte är en av hans mahrams. Vemhelst som gör det har gjort orätt mot
sig själv (syndat).
Det berättades att Ma'qil ibn Yassaar sa: Allah's Budbärare
(saas) sa: "...att bli stucken i huvudet med en järnnål är bättre för
honom än att han skulle röra en kvinna som inte är tillåten för honom." Berättat av al-Tabaraani i al-Kabeer, 486. Shaykh al-Albaani sa
i Saheeh al-Jaami', 5045, att denna hadith är saheeh.
Denna hadith ensam är tillräcklig för att avskräcka och bibringa
den lydnad som begärs från oss av Allah, för den antyder att, att röra en
kvinna kan leda till frestelser och omoral.
Det berättades att 'A'ishah profetens (saas) fru sa: "När
de troende kvinnorna emigrerade till Allah's Budbärare (saas), testades de i
enlighet med Allah's ord (tolkning av dess mening):
'Profet! När troende kvinnor kommer till dig för att avlägga
Bay'ah (trohetsed) - (lovar) att inte sätta något, vad det än är, vid Allah's
sida, att inte stjäla, att inte begå äktenskapsbrott...' (al-Mumtahanah 60:12)
'A'ishah sa: Vemhelst av de troende kvinnorna som gick med på
det klarade testet, och när kvinnorna gick med på det, sa Allah's Budbärare till dem: "Gå, för ni har gett era löften om trohet.' Nej vid
Allah, Allah's Budbärares hand rörde aldrig vid någon kvinnas hand,
istället brukade de ge sina löften med bara ord."
Och 'A'ishah sa: "Vid Allah, Allah's Budbärare (saas) tog bara trohetsed från kvinnorna på det sätt som föreskrivits av Allah, och Allah's Budbärares (saas) hand rörde aldrig någon kvinnas hand. När han hade tagit deras trohetsed brukade han säga, 'Jag har accepterat din trohetsed verbalt.'" (Berättat av Muslim, 1866)
Det berättades att Umaymah, Raqeeqah's dotter sa: Allah's Budbärare sa, "Jag skakar inte hand med kvinnor." Berättat av Al-Nasaa'i (4181) och Ibn Maajah, 2874; klassad som saheeh av Al-Albaani i Saheeh al-Jaami', 2513.
Denna ofelbara, den bästa av människor, ledaren av Adams söner
på Uppståndelsens dag, rörde aldrig kvinnor. Detta trots det faktum att
trohetslöftet ursprungligen gavs för hand. Så vad gäller då andra män?
För det andra: Det är inte tillåtet att
skaka hand ens med någonting emellan såsom att skaka hand genom ett klädesplagg
eller liknande. Hadithen som berättades som sägs tillåta det är da'eef (svag).
Det berättades från Ma'qal ibn Yassaar att profeten (saas)
brukade skaka hand med kvinnor genom ett klädesplagg. Berättat av Al-Tabaraani i Al-Awsat, 2855.
Al-Haythami sa: Det här berättades av Al-Tabaraani i Al-Kabeer
och Al-Awsat. Dess isnaad inkluderar 'Ataab ibn Harb, som är da'eef (svag). Majma' al-Zawaa'id, 6/39.
Wali al-Deen al-'Iraaqi sa: 'A'ishahs ord, "Han brukade
acceptera kvinnors trohetslöfte genom bara ord" betyder att han gjorde så
utan att ta deras händer eller skaka hand med dem. Det här indikerar att bay'ah
av män accepterades genom att ta deras händer och skaka hand med dem, likväl
som med ord och det här är hur det var. Vad 'A'ishah nämnde var sedvänja.
Några av mufassireen nämnde att profeten (saas) kallade efter
ett kärl med vatten och doppade sin hand i det, sedan doppade kvinnorna deras
händer i det. Och några av dem sa att han inte skakade hand med dem genom ett
klädesplagg och hade en Qatarisk mantel över sin hand. Och det sades att 'Umar
(ra) skakade hand med dem på hans vägnar. Inga av dessa berättelser är
autentiska speciellt den sista. Hur skulle 'Umar kunna gjort något som
profeten (saas), som var ma'soom (ofelbar) inte skulle göra? Tarh al-Tathreeb, 7/45
Shaykh Ibn Baaz sa: Den mest korrekta åsikten är att detta
(skaka hand med kvinnor genom ett klädesplagg) inte är tillåtet alls, på grund
av den allmänna meningen av hadithen, enligt vilken profeten (saas) sa,
"Jag skakar inte hand med kvinnor;" och därigenom avvärja medlen som
leder till ondska. (Bearbetad från Hashiyat Majmoo'at Rasaa'il Fi'l-Hijaab
Wa'l-Sufoor, sid 69)
Samma regel tillämpas även när man skakar hand med äldre
kvinnor; detta är också haram på grund av den allmänna meningen av texten i detta ämne. De berättelser som säger att det är tillåtet är da'eef (svaga).
Al-Zayla'i sa:
"Vad gäller berättelsen om att 'Abu Bakr brukade skaka hand
med gamla kvinnor, är också ghareeb." (Nasab al-Raayah, 4/240)
Ibn Hajar sa: Jag kan inte hitta den här hadithen. (Al-Diraayah Fi Takhreej Ahaadeeth
al-Hidaayah, 2/225)
För det fjärde:
Beträffande åsikterna av de fyra Imamerna, är de som följer:
1 - Hanafi madhhab: Ibn Nujaym sa: Det är inte tillåtet för
en man att röra en kvinnas ansikte eller händer även om det inte finns någon
risk för åtrå för det är i princip haram och det finns ingen nödvändighet som
skulle tillåta det. (al-Bahr al-Raa'iq, 8/219)
2 - Maaliki madhhab: Muhammad ibn Ahmad ('Ulaysh) sa: Det
är inte tillåtet för en man att röra ansiktet eller handen på en icke mahram
kvinna, och det är inte tillåtet för honom att sätta sin hand på hennes utan
något (barriär) emellan. 'A'ishah (ra) sa: "Profeten (saas) accepterade
aldrig en kvinnas trohetsed genom att skaka hand med henne; istället brukade
han (saas) acceptera deras trohetsed med endast ord." Enligt en annan
berättelse, "Hans (saas) hand rörde aldrig en kvinnas hand, istället
brukade han (saas) acceptera deras trohetsed med endast ord." (Manh al-Jaleel Sharh Mukhtasar Khaleel, 1/223)
3 - Shaafa'i madhhab: al-Nawawi sa: Det är inte tillåtet
att röra en kvinna på något sätt. al-Majmoo', 4/515. Wali al-Deen al-'Iraaqi
sa: Detta visar att profetens (saas) hand inte rörde någon kvinnas hand förutom
hans fruars och konkubiners, vare sig när han (saas) accepterade trohetseden
eller i andra fall. Om han (saas) inte gjorde det trots det faktum att han
(saas) var ofelbar, då är det än mer nödvändigt att andra fäster avseende vid
detta förbud. Det framgår från texten att han (saas) avhöll sig från att göra
det för att det var haram för honom (saas) att göra så. Fuqaha' bland våra
kompanjoner och andra sa att det är haram att röra en icke mahram kvinna även
om det är att man rör delar av hennes kropp som inte är 'awrah, så som hennes
ansikte. Men de var oense om vad gäller att titta utan åtrå och utan rädsla för
fitnah. Förbudet att röra är starkare än förbudet att titta, och det är haram
när det inte finns någon nödvändighet som skulle tillåta det. Om det är i ett
fall av nödvändighet, t.ex. medicinsk behandling, avlägsna en tand eller
behandla ögonen, etc., om det inte finns någon kvinna som kan göra det, då är
det tillåtet för en icke mahram att göra det, för det är ett fall av
nödvändighet. (Tarh al-Tathreeb, 7/45, 46)
4. Hanbali madhhab: Ibn Muflih sa: Abu 'Abd Allah -
d.v.s. Imam Ahmad - blev frågad om en man som skakar hand med en kvinna. Han
sa, nej, och var bestämd att det var haram. Jag sa, Borde han skaka hand med
henne genom sitt klädesplagg? Han sa, Nej.
Shaykh Taqiy al-Deen talade också för denna åsikt att det är
förbjudet, och gav det resonemanget att röra är mer seriöst än att titta. (AlAdaab al-Shar'iyyah, 2/257)
Och Allah
vet bäst
Fråga 21183
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar