bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

fredag 30 september 2016

Den ärade koranen

Bildresultat för quran

En lektion fritt översatt från en audio av Yaasir Qadhi. Ibland låter jag arabiska texten stå med då den svenska översättningen kan vara missvisande ibland. 

Redan när Profeterna Ibrahim och Ismail byggde Kabah bad han;  

"Herre! Låt ett sändebud uppstå bland dem, [en man] ur deras mitt - som framför till dem Dina budskap och undervisar dem i Skriften och i [profeternas] visdom och som renar dem [från avgudadyrkans synd]. Du är den Allsmäktige, den Allvise."  يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ  2:129

Så Koranen kan ses som ett svar på en dua som Ibrahim gjorde.

Allah prisar till och med sig själv pga av Koranen;

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ

GUD SKE lov och pris, som har uppenbarat denna Skrift för Sin tjänare och som inte har låtit dess mening skymmas av slingrande formuleringar,  18:1

  تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ 

VÄLSIGNAD vare Han som steg för steg har uppenbarat för Sin tjänare den måttstock [med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt] och som skall tjäna som en varning för alla folk,  25:1

Koranen är ett botemedel mot tvivel….ett botemedel mot jagets önskningar….ett botemedel mot fysiska sjukdomar så som feber eller dyl. för Profeten brukade använda koranen när han var sjuk. Allah säger i Koranen; 

 يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

MÄNNISKOR! Ni har nu fått ta emot förmaningar och varningar från er Herre och en läkedom mot det [onda] som bor i människors bröst, och vägledning och nåd för dem som tror. 10:57

Allah beordrar oss att vara glada och nöjda över koranen och islam. Allah säger;

Säg: "Gläds över dessa Guds gåvor och över Hans barmhärtighet, som är förmer än [de rikedomar] ni kan samla!" 10:58 (Guds gåvor är koranen och Hans barmhärtighet är vår islam)

Allah beskriver koranen med orden ljus och själ eftersom koranen är ett ljus för hjärtat genom vägledning. Då den vägleder hjärtan bort från mörker och mot ljus.
Allah beskriver Koranen som en själ för utan koranen är man spirituellt död.
Allah ställer en retorisk fråga i Koranen;

Hur skulle ni kunna förneka er tro, som hör Guds budskap läsas och har Hans Sändebud mitt ibland er?  3:101

Här har ni en profet som går bland er och läser er Herres ord trots det vägrar ni att tro det är något förvånande och konstigt… Budskapet är så tydligt och klart så vad är ursäkten till att inte tro? När Moshrikon frågade varför inte Profeten kunde visa några mirakel svarade Allah att Koranen är ett mirakel stort nog.

Ett annat bevis för Koranens mirakel är när änglarna frågare folket i Helvetet; 

وَسِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّى إِذَا جَاؤُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِ رَبِّكُمْ وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاء يَوْمِكُمْ هَذَا قَالُوا بَلَى وَلَكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْكَافِرِينَ

Och de som förnekade sanningen skall drivas mot helvetet, skara efter skara, och när de når fram öppnas dess portar och väktarna säger till dem: "Har inte sändebud ur era egna led kommit och framfört er Herres budskap till er och påmint er om mötet denna Dag?" Och de skall svara: "Jo, [så är det]." 39:71

Änglarna frågar dessa människor som är på väg att kastas in i Helvetet om de inte hört talats om sändebudet, om de inte läst koranen. För hur kan de förneka eller avstå från dess budskap om de hört den men sanningen är att de hörde men vägrade att lyda och underkasta sig.
Därför är det den troendes grundläggande karaktärsdrag att recitera koranen. Allah säger till Profeten,
Otlo aleiha minal quran
”läs det vi har uppenbarat för dig…”

[SÄG, Muhammad:] "Jag har blivit befalld att dyrka Herren över denna stad - [det är Han] som har förklarat den okränkbar och allt tillhör Honom, - och jag har blivit befalld att vara en av dem som underkastar sig Hans vilja (muslim) och att förkunna Koranen." 27:91-92

Tre saker har han blivit beordrat att göra – att dyrka sin Herre, att vara muslim och att recitera koranen. Därmed är det ett av de troendes karaktärsdrag. Att läsa koranen så som den bör reciteras då 
Allah säger;

 الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ

 De som Vi har skänkt Skriften läser den som den bör läsas; de har den [sanna] tron. 2:121

Det är bara de som reciterar koranen som tror på den. Bara de som tar sig tiden att lära sig hur den ska reciteras. Vilket bevisar att koranen kan läsas på olika sätt – ett sätt som är rätt och riktigt och ett sätt som är felaktigt. I en annan vers beskriver Allah de troende som får paradiset varav han börjar med;

De som [flitigt] läser vad Gud har uppenbarat och förrättar bönen och ger [åt andra] av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning - när ingen ser det eller öppet - kan hoppas på en vinst av bestående värde. Gud skall ge dem full lön och i Sin godhet ge dem mer. Han förlåter mycket och Han erkänner [Sina tjänares] förtjänster.  35:29-30

Allah börjar med att beskriva paradisets folk genom att säga att de läste Allahs bok. Och varför ska det inte vara så då Koranen är ett grundläggande medel för att få högre eman. Allahs säger i koranen;

 وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا
och som känner sig stärkta i tron då de hör Hans budskap läsas upp, 8:2

Så de troendes eman blir starkare då de hör koranen, om deras eman går upp då de bara hör koranen hur är det då inte om de själva reciterar den. Bara genom att lyssna på koranen så går eman upp. 

Allah säger vidare i Koranen;

 وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ

NÄR EN sura uppenbaras säger några av dessa [hycklare]: "Vem av er har känt sin tro stärkas genom detta?" De troende däremot känner sin tro växa och därför gläds de över [varje ny uppenbarelse].  9:124

I våra tider då inte koranen uppenbaras för oss borde vi istället glädjas när vi hör en ayah eller förstår en ayah. Det här är vår tids uppenbarelse. När vi förstår en vers som vi inte förstått eller när vi lär oss en ny vers. Låt oss se om vår eman går upp från detta då det är ett tecken på eman annars är det ett tecken på hyckleri. Eftersom det är hycklarna vars eman som inte går upp.
Belöningen för Koranen är enorm, vi känner alla till den hadith som säger:
Abdullah ibn Masod sa att Profeten sa, "En person som reciterar en bokstav från koranen får en god handling, och en god handling multipliceras tio gånger. Jag räknar inte Alif, Laam, Mim som en bokstav; uran Alif är en bokstav, Laam är en bokstav och mim är en bokstav." (Sahih ul-Jami nr. 6469

Varje bokstav ger belöning. Det finns inga förlorar när det kommer till Koranen, alla är vinnare.
Vi finner även hadithen från Aisha som sa att hon hörde Profeten säga; ”Den som läser koranen, lär sig den i hjärtat, kommer att vara med de nobla nedtecknarna (i himlen). Den som läser Koranen men snubblar över dess ord och det är svårt för honom även han kommer få dubbel belöning.” Muslim 798

Den andre personen kanske inte kan det arabiska språket men kämpar för att lära sig. Han stammar sig fram i sina försök men även för denne finns dubbel belöning. Ingen som läser koranen förlorar. Det finns belöning för dem alla. Oavsett om han läser flytande eller ej. Det finns till och med mer belöning att hämta i recitation av koranen än i andra nawafil gärningar.

Profeten gjorde en liknelse mellan de som läser koranen och de som inte läser. Han sa (med förklaring),

”Liknelsen mellan den troende som läser koranen är som en ”trodja” som är en stor, skinande, vit frukt som luktar väldigt gott, smakar utsökt och ser fin ut. Dvs. oavsett om du känner denna mumin eller bara råkat träffa hen så kommer du få nytta. Det finns alltid välsignelser, lärdom eller vishet från denne.
Liknelsen mellan den troende som inte läser koranen är som en torkad dadel. En torkad dadel ser inte så fin ut och den ger ingen lukt men den smakar sött. Om du inte visste vad det var så ser inte dadeln så aptitlig ut men den har ändå en god smak och det är eman och sötma.
Liknelsen mellan en hycklare som läser koranen är som rayhana. Rayhana är en planta som ger god doft men om du äter den är den bitter. Den har en liten svart frukt som nästan får dig att kräkas om du smakar den. Så hycklarens recitation är precis som rayhana, en falsk förhoppning som låter vackert men inuti är den svart och den har inte dragit någon nytta av koranen.
Liknelsen mellan en hycklare som inte läser koranen är som handala. Handala är en frukt som varken luktar gott eller smakar gott.”

Dessa är de fyra olika liknelser som Profeten gav vad gällde att recitera koranen. Den som fascinera mig mest är hycklaren. Varför?

Hycklarnas plats är den eviga Eldens djupaste avgrund och för dem kan du inte finna någon hjälpare. 4:145

Hycklarnas plats kommer vara till och med längre ner än de otrogna och månggudadrykarna. För de låtsades vara troende fastän de i självaverket var något annat. När han läser koranen ger han en falsk bild utåt. Allah beskriver de otrogna som smutsiga och orena hycklarna är värre än så trots det så liknas de vid en rayhana då de utger en illusion av sitt riktiga jag. Då ser vi hur stark koranen är då den täcker över det smuts som hycklaren egentligen innehar.

Profeten tillät avundsjuka på grund av koranen. För Profeten sa, ”Avundsjuka är tillåtet för två saker och det visar till och med på styrkan av eman; en man som Allah välsignat att memorera koranen och agera efter den, den andre är den som fått pengar och använder dessa för att spendera för Allahs skull.”

Nu pratar vi inte om den typ av avundsjuka som är förbjuden då man önskar att den andre personen inte innehade dessa kvaliteter utan man endast önskar vara som honom. Vi muslimer får aldrig vara avundsjuka på grund av dunya då det är ett tecken på svag eman.

Profeten sa även, ”Den bäste av er är den som lär sig koranen och lär ut den till andra.”

Det är därför Abo Abdurahman assulami började lära sig koranen och blev en av de största recitatörer som funnits. Efter många års studier brukade han säga att det var därför som jag blev det jag blev, pga den hadithen.

Om dessa människor är de bästa i denna värld då är de även bland de bästa i Nästa liv.

Profeten sa; "Koranen kommer att komma på Domedagen och säga till den som reciterade den ”Å min Herre hedra honom." Så denna person får en krona på huvudet. ”Koranen säger då, ”å min Herre utöka hans heder” så han får en mantel av heder. Koranen säger då ”Å min Herre var nöjd med honom.” Så Allah kommer då vara nöjd med denna vän av koranen.

Profeten sa; ”Det kommer sägas till koranens vän, ”Recitera och stig och fortsätt läs på ett korrekt sätt. Recitera på det sätt du brukade recitera i dunya för din plats i paradiset kommer vara på den plats du slutar att läsa." 

Den sista ayah som du läser. Så för varje ayah du läser (och agerat på) kommer du stiga i paradiset. Reflektera över denna hadith. Visste du att nivåerna i paradiset är som avståndet mellan jorden och stjärnorna. Det är mellan en nivå och en annan. Profeten sa” Folket i paradiset kommer se upp till nästa nivå på samma sätt som vi ser upp till stjärnorna.

En ayah- som du lär dig, applicerar och förstår kan ge dig den välsignelsen men vet att detta inte är till den som bara lär sig koranen. För Profeten sa inte ”hafidh” quran Nej! Han sa sahib al-koran och det är skillnad. Sahib, vem är kompanjonen? Det är den som finns där, den som hjälper dig när du behöver hjälp, den som alltid är vid din sida. Inte en tillfällig vän eller någon man träffar ibland. Denna välsignelse är till den som tog koranen som kompanjon i sitt dagliga liv. Som vände sig till den i vått och torrt. Profeten sa inte hafidh då det finns en chans att koranen vittnar mot en person som lärt sig koranen. Må Allah skydda. Det finns en möjlighet att en person lärt sig massa bara för att få beröm eller egentligen är en hycklare. Någon som endast lärt sig för att andra ska bli imponerade. Visste du att bland de första som kommer kastas i elden är en shahed, en hafidh och den som gav bort sina pengar. För de gjorde inte sina gärningar för Allahs skull. Avsikten var inte för Allahs skull. Att endast kunna är inte målet utan att lära sig, förstå och agera på det. Var inte som en hafidh som endast läser vid sammankomster och inte i sin ensamhet.

Det finns lärda som anser att paradiset består av lika många nivåer som ayaht, 6200 ungefär. För de ansåg att ingen kan få en högre nivå än den som lärde sig koranen och agerade utifrån den. Det finns ingen som kan vara mer välsignad än den personen. Varje ayah höjer din plats i paradiset därför måste det finnas lika många nivåer som ayat. 

Tänk…Inna atainaka al.Kawthar 1 nivå  fassalli lirabbika wanhar 2 nivåer.. men frågan är har vi förstått verserna? Har vi agerat på dem?

Fassalli li rabbika wanhar – be till din Herre. Den som kan den men inte ber fem gånger om dagen. Hur få är vi som lärt oss för att sedan förstå och utöva?

En vacker hadith som summerar upp det vi talat om; ”Den som önskar att älska Allah och Hans sändebud låt honom recitera denna mushaf.” Låt den läsa denna koran…denna lilla hadith summerar upp allt – den som verkligen vill vara en troende, som vill följa Allahs väg, älska Allah och Hans sändebud och vill ha Allahs kärlek låt honom läsa denna mushaf.

Med dessa välsignelser kommer även skyldigheter. Koranen är inte neutral. Den är antingen en välsignelse men om du har försummat den kommer den vara emot dig. Så som det står i Koranen;  

 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا

OCH Sändebudet har sagt: "Herre! Mitt folk ser på denna Koran som något föråldrat [som kan läggas åt sidan]." 25:30

De tog koranen som något föråldrat, något oviktigt som man inte behövde bry sig om. Profeten kommer komma på domedagen och klaga…”mitt eget folk brydde sig inte..” Det här syftar inte endast på mushrikon utan det finns en risk att var och en av oss som försummar koranen inkluderas. Hur kan någon som hamnar under detta klagomål vara framgångsrik? Profeten klagar på domedagen.
Många av de lärda har beskrivit sätt att försumma koranen,

Att inte tro på den. Utan tvekan så är det detta vad de otrogna gör men det finns även en risk när du säger att du tror på den men du försummar den, bryr dig inte, vänder dig inte till den. Vad är det för typ av tro? Vi studerar våra läxböcker mer än vi studerar koranen. Vi är motiverade i dunya men inte med vår heliga bok. När det kommer till furqan, noor, hoda …vi köper fina exemplar men vi lämnar den åt sidan. Men om hjärtat inte är med koranen så gör inte de finaste dekorerna någon skillnad. Om vi inte vänder oss inte till koranen för vägledning, för eman, som botemedel så finns det en möjlighet att en del av oss kommer att komma under Profetens klagomål?

"Herre! Mitt folk ser på denna Koran som något föråldrat [som kan läggas åt sidan]."

I en hadith Profeten ”Koranen är en förmedlare som kommer att beviljas”. 

Den som sätter koranen framför sig leder det honom till paradiset. Men den som lämnar den bakom sig kommer koranen dra honom till elden. Den som sätter koranen som en vägledare..utan att ifrågasätta den utan litar på den full ut. Den som finner sina lösningar däri. Den som gör så kommer till paradiset. Koranen är inte neutral den är emot dig eller för dig.

Hadith; "Koranen är ett bevis för dig eller emot dig…" det är upp till dig vad den ska vara bevis för.
Om koranen är ett bevis för dig vilka andra bevis behöver du på domedagen? Om den är emot dig se då till att ändra det tillståndet.


Må Allah skriva oss bland koranens folk, koranens kompanjon, bland de som tror på den, reciterar den på ett korrekt sätt och agerar utifrån den. wal akhero dawana anilhamdolillahi rabbil alamin.

Inga kommentarer: