bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

tisdag 12 oktober 2010

Regler för kvinnor under Ramadan

Källa #lensective


Lektion av Naasir ibn Sulayman al-Omar och Sa'd ibn Abdillah Humays

Den här lektionen gäller egentligen både kvinnor och män, men den är särskilt riktad till kvinnor. Man ser att det är väldigt få män som sitter med sina kvinnor och lär dem religionen och svarar på deras frågor. Därför är många kvinnor okunniga. Det finns tom de som inte kan ahkaam as-salaat, om Domedagen osv. Man börjar kunna se att kvinnor lär sig mer nuförtiden, de kan Koranen, går på lektioner osv al-hamdulillah. En kvinna var 50-60 år när hon började gå på lektioner. Hon läste tajwiid i 4 år. När hon blev klar frågade någon om hon tänkte fortsätta, då svarade hon att hon skulle gå vidare med att lära sig makhaarij al-horoof.

När man säger att lektionen är särskilt riktad till kvinnor, så vinner även män tre saker på att gå på dem:

De får belöning: Ajr al-halaqa

De kan gå hem och berätta för sin fru om hon inte kunde komma

De lär sig, får 'ilm, något som alla muslimer behöver. När man går till lektionen är nian taalib a'ilm, som man får belöning för.

1. Regler



Om man behöver göra ghusl pga mens, barnabörd eller janaba, så kan man äta före fajr (sohor) och sedan göra ghusl. Vissa börjar med ghusl och sedan hinner de inte med imsaak 10 minuter före fajr. Man kan göra ghusl fast tiden gått in. Aicha (ra) berättade att Profeten (s) brukade vakna 'ala janaba efter samlag och Fajr-tiden hade redan gått in i Ramadan, han gjorde ghusl och började fasta. (Sahih) Oum Salamah har berättat en liknande hadith.

2. Att läsa Koranen när man har mens.

Det här gäller inte bara Ramadan. Ijmaa' al-'ulema är av åsikten att det är förbjudet för en kvinna/man som är 'ala janaba (i behov av ghusl efter samlag) att läsa Koranen, tills de har gjort ghusl. (Det finns olika åsikter) Det är dock tillåtet att lyssna på Koranen.

'Ulema har olika åsikter vad det gäller Koranläsning när man har mens. Den starkaste åsikten är att man inte får ta i Koranen vid mens och nifaas (barnabörd), förutom om man har något skydd emellan. Ibn Taymiyya, Ibn Baz mfl säger att det är tillåtet att recitera Koranen när man har mens, och vid barnabörd, särskilt när det är nödvändigt. Man kan tom vända blad utan att röra själva texten med fingrarna enligt Ibn Uthaimin och Ibn Baz. Det är viktigt att man inte slutar läsa Koranen i Ramadan när man har mens. Är man i janaba, så får man varken röra Koranen eller recitera den.

3. Att använda p-piller för att inte få mens

Vissa kvinnor vill fasta hela månaden och inte får mens. De vill be med de som ber och göra 'omra i Ramadan. Jag uppmanar er att inte göra det. Tänk på sahhabiyaat, de var som vilka andra kvinnor som helst, som fick avstå från att fasta pga mens. Det är så Allah har skapat kvinnan. Hon får belöning iallafall, fast hon inte fastar. Om man ändå använder piller för detta ändamål, så finns det vissa villkor som måste uppfyllas.

1) De får ej skada hälsan. Då måste man avstå från dem. Allah har skapat kvinnan med mens och det är något naturligt.

2) Man måste ha mannens tillåtelse. Men jag ger er nasiha (råd) att inte använda dem.

En liten påminnelse: Om man dröjt med att göra en bön men, nästa bön inte har gått in, och man får mens, så måste man göra om den bönen eftersom tiden var inne för bönen.

4. Kvinnans bön i moskén

Abdullah ibn 'Omar berättade att Profeten (s) sa att "Om kvinnan ber om tillåtelse för att gå till moskén på natten, så ska man ge henne tillåtelse." (Bukhari, Muslim mfl)

Han berättade också att Profeten (s) sagt: "Förbjud inte era kvinnor från att gå till moskén om de ber om det." Hans son (Abdullah ibn Omars son: Bilal) sa "Wallah, jag ska förbjuda henne. (Han var så svartsjuk). Pappan blev arg på honom eftersom det var emot sunna. Han förolämpade honom på ett sätt som han aldrig gjort förut. Han sa: "Jag har ju sagt att Profeten har sagt så här, hur kan du då säga att du ska förbjuda dem?" Bilal sa att kvinnorna kan ta moskén som en ursäkt bara för att gå ut och göra andra saker. (Muslim-sahih)

Profeten (s) sa: "Förbjud inte era kvinnor från moskén, men hemmet är bättre för dem" (Ibn Khuzaimah-sahih)

Omars fru ('Atika bint Zayd) gick till moskén vid Isha och Fajr. Någon sa till henne att Omar inte tyckte om det. Hon sa: Vad hindrar honom att förbjuda mig? Man svarade att det var Profetens (s) uttalande som hindrade honom ("Förbjud inte Allahs tjänarinnor från att gå till Allahs hus…") Hon var medveten om att han inte tyckte om det. När Omar dog var hon i moskén. Sedan gifte hon sig med Zubayr ibn al-'Awwaam, han var lika svartsjuk som Omar eller mer. Så han hittade på något när hans fru gick till moskén. Han gömde sig på vägen och när hon kom hoppade han på henne, för att skrämma henne. Hon gick tillbaka hem och sa: "Folk har blivit dåliga (fasada naas)" Han berättade att det var han som hade gjort det. Hon sa: "Då kan vem som helst göra det." Så hon valde att inte gå ut mer till moskén.

5. Umgås med sin man

Det är tillåtet att kyssas så länge man inte känner någon lust. Om man är stark kan man sova tillsammans i samma säng under fastan, annars ska man undvika det. Aicha berättade en hadith om att de brukade kyssas. Hon ville inte först, men förstod sedan att det skulle göra nytta.

6. Graviditet och amning

Gravida och ammande får fasta om det inte skadar barnet. Men det är bättre att avstå om det skadar barnet. Man ska inte sluta amma "bara" för att man vill fasta.

Om man sedan har fastedagar att ta igen, så är det bäst att göra det så snart som möjligt, förutom om mannen inte har velat det. Men även Aicha fastade i månaden före Ramadan. Kvinnan får inte belöning för de sex dagarna i Shawwaal om hon inte tagit igen sina fard-dagar.

7. Qiyaam al-layl (nattbön)

Hafsa (ra) gick till Aicha (ra) och frågade om hon kunde göra nattbön i moskén. Hon svarade ja, eftersom Profeten (s) hade tillåtit det. Det finns tre villor för detta:

1) Man ska mannens tillåtelse

2) Man ska inte vara ensam kvinna bland männen, för att undvika fitna

3) Man ska inte vara i en moské där man inte ber salaat al-jamaa'a/där jomo'a görs. Det ska vara en moské där man minst ber jomo'a.

Fråga: Ska kvinnan be i moskén eller hemma. Vilka är shoroot khorooj al-mar-a (villkor för att kvinnan går ut)?

Svar:

Ej ha parfym på sig när man går ut.

Ej göra sig vacker

Ej vara utan hijab, ej ha fel färger. Ej vara motabarrij (utan hijab som i jaahiliya)

Ej blandas med män

'Ubayd var med Abu Hurayra, de var på väg till moskén. De träffade en kvinna som hade parfym. Abu Hyrayra sa att han aldrig hade känt en parfym som denna någon gång. De sa Assalamu aleikum till henne och hon svarade. Abu Hurayra frågade vart hon skulle. Hon svarade att hon skulle till moskén. A.H frågade varför hon hade parfym på sig och hon svarade att det var för att hon skulle till moskén. A.H sa A-Allah? (betyder ungefär: Wallahi?) Hon sa: A-Allah tre gånger. A.H sa: Profeten sa att de som går ut med parfym får gå hem och ghusl som vid janaba och sedan gå tillbaka. (Ahmed, Abu Dawood, Nisaa'i, Ibn Khuzaimah, Ibn Majah och Baihaqi)

Abu Moosa al-Ash'aari sa att Profeten (s) sa: "Om någon kvinna går ut med parfym, så är hon en zaania med alla som har känt parfymdoften och sett henne." (Detta betyder dock inte att hon ska straffas med jald (piskning) eftersom ögon, fötter, öron osv kan göra zina men detta straffas inte i donia)

En kvinna kan få tillåtelse att gå till moskén på kvällen eftersom mörkret är som sutra för henne. På dagen bör hon vara i sitt hem. Ibn Hibbaan har skrivit om detta. Shaukaani håller med om att kvinnan kan gå på dagen till moskén om det inte blir fitna. (Har skrivit bok om detta)

8. Slöseri med tid

All tid man slösar på matlagning osv kan man använda på ett bättre sätt. Det fanns en imam som inte ville slösa tid i rokoo' för att magen var tom. Kvinnan borde ha semester i Ramadan, inte stå vid spisen och dessutom ha barn att passa. Man ska vara sparsam och laga lite av varje. Vissa går tom upp i vikt under Ramadan! Kvinnan är både förtryck och förtryckande. Hon säger åt mannen att köpa det ena med det andra så att hon måste stå vid spisen hela dagen. Istället för att utgifterna ska sjunka så stiger de. Vi ska komma ihåg de som svälter. Många somalier bad inte om att man skulle skicka mat till dem, de bad om att man skulle skicka kafn (tyg att svepa i). Man frågade varför och de sa att när någon dör, så är de tvungna att svepa dem i tomma rissäckar från Röda Korset, med ett kors på.

Fråga: Vad ska en kvinna göra när hon går till moskén? Var är det bäst att be, i moskén eller hemma?

Svar: Det är bättre för en kvinna att be hemma. Hon får mer belöning och hon undviker fitna för sin egen del och för samhället. Aicha (ra) sa: "Om Profeten (s) såg vad kvinnor har börjat göra (efter hans död) så skulle han ha förbjudit dem att gå ut, som Banu Israa'il gjorde." (Sahihain, Ibn Khuzaimah) Yahya ibn Sa'iid al-Ansaari (berättaren av hadithen) sa till 'Amra. Förbjöds Banu Isra'iils kvinnor från att gå ut? Han sa: Ja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denna sida är Haraam.

Muslimah sa...

Assalaam aleikom!

JazkaAllaho kheiran, men kan du utveckla denna kommentar lite mer. Denna lektion har inte jag översatt men den bygger på tillförlitliga åsikter även om det finns andra så vitt jag vet.
Är tacksam om du kan utveckla vad som är haram så att jag kan ändra det.

MÅ Allah belöna dig. ameen
wa salaam aleikom
umm sulayman