bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

lördag 23 oktober 2010

Ayat al-Kursi


”GUD - det finns ingen gud utom Han, den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare. Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn. Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Vem är den som vågar tala [för någon] inför Honom utan Hans tillstånd? Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem och av Hans kunskap kan de inte omfatta mer än Han tillåter. Hans allmakts tron omsluter himlarna och jorden. Att värna och bevara dem är för Honom ingen börda. Han är den Höge, den Härlige.” [2:255]

Detta är Ayat al-Kursi som har stor betydelse. Profeten (SAS) sa att det är den bästa versen i Koranen. Imam Ahmad Ibn Hanbal berättade, från Ubay Ibn Ka'b, att profeten (SAS) frågade honom: "Vad är den största versen i Koranen.", Ubay svarade: "Allah och Hans sändebud vet bäst." Profeten (SAS) fortsatte att upprepa det flera gånger och jag sa: "Ayat-Ul-Kursi.". Profeten (SAS) sa då, "Må kunskap bli behagligt för dig, Abul Mundhir. Jag svär vid Allah, den har en tunga och läppar som lovprisar Den Högsta Herren vid sidan av tronen", berättad av Muslim utan tillägget: "Jag svär vid Allah..."

I en annan Hadith även den berättad av Ahmad, från Abu Dharr Jundub Ibn Junadah, berättas att han frågade profeten (SAS): "Vilken är den största Ayahn som uppenbarades för dig?", profeten (SAS) svarade: Ayat Ul-Kursi, "Allah! La Ilaha Illa Huwa (ingen annan än Han har rätt att bli dyrkad), den Evige, den som bär och skyddar allt som existerar". Berättad av an-Nasa'i.

Al-Bukhari berättade, från Abu Hurayrah som sa: "Allah sändebud satte mig som vakt för Sadaqah (al-Fitr) från Ramadan. Någon kom och började ta händer fulla av maten (av Sadaqahn) (smygande). Jag tog tag i honom och sa, "Vid Allah, jag ska ta dig till Allahs sändebud." Han sa, "Jag fattig och har många som är beroende av mig, och jag är i ett stort behov (av mat)." Jag släppte honom, och på morgonen frågade Allahs sändebud mig, "Vad gjorde din fånge igår?" Jag sa, "O Allah sändebud" Personen klagade på fattigdom och att han hade många anhöriga, så jag tyckte synd om honom och lät honom gå." Allah sändebud sa, "Han berättade verkligen en lögn för dig och han kommer till att komma tillbaka igen." Jag trodde att han skulle dyka upp igen eftersom Allahs sändebud hade sagt till mig att han skulle återvända. Så jag väntade vaksamt på honom. När han (dök upp och) började stjäla händer fulla av mat, tog jag tag i honom igen och sa, "Jag ska absolut ta dig till Allahs sändebud. Han sa, "Släpp mig, för jag är väldigt fattig och har många som är beroende av mig. Jag lovar att jag inte ska komma tillbaka igen." Jag tyckte synd om honom och lät honom gå.''

På morgonen frågade Allahs sändebud mig, "Vad gjorde din fånge?" Jag svarade, "O Allahs sändebud! Han klagade på sitt stora behov och på för många anhöriga, så jag tyckte synd om honom och släppte honom." Allahs sändebud sa, "Han berättade verkligen en lögn för dig och han kommer till att komma tillbaka." Jag väntade vaksamt på honom en tredje gång, och när han (kom och) började stjäla händer fulla med maten, tog jag tag i honom och sa, "Jag ska absolut ta dig till Allahs sändebud eftersom det är den tredje gången som du lovar att inte komma tillbaka, och ändå så bryter du ditt löfte och kommer." Han sa, "(Förlåt mig och) jag ska lära dig några ord med vilka Allah ska ge dig förmåner av." Jag frågade, "Vilka är de?" Han svarade, "När du går och lägger dig så recitera Ayat-Ul-Kursi – 'Allahu la ilha illa huwa al-Haiy-ul-Qaiym...' tills du har avslutat hela versen. (Om du gör det), kommer Allah till att utnämna en vakt till dig som ska stanna med dig och ingen shaytaan kommer till att komma nära dig tills morgonen (kommer)." Så jag släppte honom. På morgonen frågade Allahs sändebud, "Vad gjorde din fånge igår?" Jag svarade, "Han påstod att han skulle lära mig några ord med vilka Allah skulle ge mig gott, så jag lät honom gå." Allahs sändebud frågade, "Vilka är de?" Jag svarade, "Han sa till mig, "När du går och lägger dig så recitera Ayat-Ul-Kursi från början till slut – 'Allahu la ilaha illa huwa al-Haiy-ul-Qaiyum...' Vidare sa han till mig, '(Om du gör det), kommer Allah till att utnämna en vakt till dig som ska stanna med dig och ingen shaytann kommer till att komma nära dig tills morgonen." (Abu Hurayrah eller en annan sub-narrator) tillade att de (kompanjonerna) var väldigt angelägna om att utföra goda gärningar. Profeten sa, "Han talade verkligen sanning, även om han är en fullständig lögnare. Vet du vem du pratade med dessa tre nätter, O Abu Hurayrah?" Abu Hurayrah sa, "Nej." Han sa, "Det var Shaytaan."

Dessa verser består av tio oberoende verser

"Allah" La Ilaha Illa Huwa" är ett tillkännagivande om att ingen är värdig att dyrkas utom Han.

"...den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare.”, betyder att Han lever, Han ska aldrig dö eller försvinna, döden ska inte drabba Honom. Han är Beskyddaren, ingenting händer i universum utom med Hans vilja.

"...Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn”, betyder: Varken vila eller sömn besegrar Honom, och " sömn " är starkare än vila. I en Saheeh Hadeeth sa Abu Musa': "Profeten (SAS) stod bland oss och han berättade fem saker för oss. Han sa: 'Den Upphöjde och Mäktige Guden sover verkligen inte, och det anstår inte Honom att sova. Han sänker och lyfter up vågen. Nattens gärningar lyfts upp till Honom innan dagens gärningar, och dagens gärningar innan nattens gärningar. Han slöja är ljuset eller elden. Om Han drar undan den (slöjan), skulle glansen av Hans anlete förinta Hans skapelse så långt som Hans syn når".

Allahs vers: ”Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär.” är ett tillkännagivande om att alla och allting i detta universum är en av Hans slavar och under Hans makt, som i
Hans ord: ”Ingen av de varelser [som befolkar] himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som [Hans] tjänare;” [Maryam:93]. ”Vem är den som vågar tala [för någon] inför Honom utan Hans tillstånd”? liknar versen i Surah al-Anbiya': "And they cannot intercede except for him with whom He is pleased".

Allah (SWT) är den Högste och Majestätiske, ingen vågar medla inför honom utom med Hans tillåtelse, som i hadeethen om medling: "Jag kommer att falla ner i sujood framför Honom och Han kommer att låta mig vara så så länge Han önskar, och sedan kommer det till att sägas till mig, 'O Muhammad! Res ditt huvud och tala, för du kommer till att bli hörd, och fråga, för du kommer till att få (det du frågar om); och medla, för din medling kommer till att bli accepterad' – han sa- 'Allah kommer till att låta mig medla och kommer till att sätta en gräns for vilken jag kommer till att släppa in i Paradiset".

”[ÄNGLARNA säger:] "Vi stiger inte ned annat än på din Herres befallning; det som vi kan uppfatta, det som är dolt för oss och allt det som är däremellan ligger i Hans [hand]. Och din Herre glömmer ingenting –” [Maryam: 64].

Hans uttalande: ”Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem och av Hans kunskap kan de inte omfatta mer än Han tillåter.” betyder att ingen kan bli informerad om någonting från Hans kunskap utom det som Han informerar honom om.

Och Hans ord: ”Hans allmakts tron omsluter himlarna och jorden”, ad-Dahhak berättade att Ibn Abbas sa: "Om de sju himlarna och de sju jordarna sträcker ut sig och slår ihop sig, kommer de ändå inte till att vara någonting jämfört med Allahs Kursi än en ring i öknen". Abu Dharr sa att han hörde profeten (SAS) säga: "Al-Kursi jämförd med al-'Arsh är ingenting mer än en ring utslängd på en öppen plats i öknen." Abu Bakr Ibn Mardawayh berättade, från Abu Dharr, som frågade profeten (SAS) om al-Kursi, profeten (SAS) sa: "Jag svär vid Allah, de sju himlarna och de sju jordarna jämfört med al-Kursi är inte mer än en ring utslängd i öknen, och al-'Arshs överlägsenhet mot al-Kursi är som öknens överlägsenhet mot ringen".

”Att värna och bevara dem är för Honom ingen börda.” betyder: det är inte svårt för Honom att vakta himlarna och jorden, och vad som finns i dem; i själva verket är detta för lätt för Honom. Han (SWT) skyddar och vaktar allt som existerar, ingenting händer i universum utan Hans kunskap. Allting är helt beroende av Honom. Han är Själv-tillräcklig, den Prisvärde. Han kan lätt göra vadhelst Han vill, Han kan inte bli ifrågasatt om Sina handlingar, men de kommer till att bli frågade om sina. Han är den Oemotståndlige, (Han är) över allting, the Reckoner (al-Haseeb), den Skyddande, det finns ingen gud utom Honom och Han har inga kompanjoner alls.

 “Han är den Höge, den Härlige”, är som Hans ord: "The Most Great, the Most High". Dessa verser bör förstås som as-Salaf Salih förstod dem, 'gå förbi dem som de är utan någon förändring och utan att tillskriva några Gud några mänskliga karaktärsdrag'.

Inga kommentarer: