bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

fredag 7 januari 2011

Tecken på besatthet




De som utför ruqyah på så sätt som islam föreskrivit har nämnt några av de symptom som finns hos den som har jinn i sig eller de som blivit drabbad av det onda ögat. Symptomen kan variera och är inte avgörande, ibland kan symptomen var mer påtagliga ibland mindre.

Symptomen för den som är bebodd av jinn kan vara:



1. Personen vänder sig bort och reagerar starkt när adhaan eller Koran reciteras.

2. Svimmar av, faller ihop och får ett anfall när Koranen läses över honom.

3. Drömmer ofta störande drömmar.

4. Viljan att vara ensam, hålla sig borta från folk och uppträda konstigt/annorlunda.

5. Den satan som befinner sig i kroppen kan börja tala när Koranen läses över personen

Shaykh ‘Abd al-‘Azeez al-Sadhaan (må Allah bevara honom) sa att den som drabbats av det onda ögat kan visa följande symptom:

Om det inte beror på sjukdom, kan symptomen vara;

Huvudvärk som rör sig från en del till en annan; gulfärg i ansiktet; svettningar, kissnödig ofta; dålig aptit; stickningar, varma eller kalla kroppsdelar; hjärtklappning; värk i nedre delen av ryggen och axlarna; sorgsen och ångest; sömnlös om nätterna; starka reaktioner pga. onormal fruktan; rapar, gäspar och suckar ofta; drar sig undan och älskar ensamhet; apati och lathet; en förkärlek till att sova; hälsoproblem utan känd medicinsk källa.

Dessa tecken eller några av dem kan finnas i enlighet med styrkan av det onda ögat eller i enlighet med antalet av de som gjort onda ögat på personen.

Al-Ruqyah al-Shar’iyyah (p. 10)

Hur ska man göra för att bli botad från denna besatthet?

Det bästa botemedlet mot detta tillstånd är att recitera Koranen över den som blivit drabbad, och genom att behandla honom med ruqyah som inkluderar de du’a som Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) har använt, på så sätt kommer det han lider av att försvinna, in sha Allah

Det finns de “trollkarlar” och lögnare som påstår att vissa du’a och drycker driver ut jinnen från kroppen, detta är haraam och är inte tillåtet utom om det sker med du’a hämtade ur Koranen och från sunnah.

Skydd mot jinnerna och deras ondska uppnås genom recitation av Koranen och olika adhkaar (dhikr) vilka sharee’ah har föreskrivit.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (må Allahs barmhärtighet vara över honom) sa:

”Det råder inga tvivel om att jinnerna kan ha dålig inverkan på människan, de kan till och med döda dem. De kan skada en person genom att kasta stenar på honom, genom att skrämma eller andra sätt som är bevisade i sunnah eller som skett på riktigt. Det har berättats att Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) gav tillåtelse till en av sina kompanjoner att gå till sin fru under en militär operation – jag tror det var under slaget av al-Khandaq – eftersom han var en ung man som nyligen gift sig. När han kom fram till sitt hus, fann han sin fru vid dörren, vilket han ogillade. Hon sa till honom, ”Gå in, ” han gick in och fann en orm som låg ihopringlad på sängen. Han hade med sig ett spjut som han borrade in i ormen tills den dog, samtidigt som ormen dog, dog även mannen. Det förblev okänt vem som dog först, ormen eller mannen. När Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) hörde vad som hänt förbjöd han folket från att döda ofarliga ormar som kommer in i hemmet, med undantag från de som är skadade eller randiga och farliga/elaka.

Detta indikerar att jinner kan attackera människor och att de kan skada dem, vilket skett i verklighet. En jinn kan även träda in i en människa, antingen för att han älskar honom eller med avsikt att skada honom, eller för andra anledningar.

Följande koranvers är bevis på det;

‘Those who eat Ribaa will not stand (on the Day of Resurrection) except like the standing of a person beaten by Shaytaan (Satan) leading him to insanity’[al-Baqarah 2:275]

När jinnen tagit över en människa kan den börja tala inifrån personen, den kan börja tala till den som reciterar Koranen över den besatte; ”utdrivaren” kan ta jinnens ed på att han aldrig mer ska återvända, och andra saker som det berättats mycket om och som är välkänt bland folket.

Det skydd som förhindrar de onda jinnerna från att skada människan är att recitera det som återberättats i Sunnah som effektiva hjälpmedel, så som Ayaat al-Kursi. Den som reciterar Ayat al-Kursi på kvällen kommer att ha Allahs skydd och ingen satan kommer att närma sig honom tills morgonen. Och Allah är Beskyddaren.’”

(Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 1/287-288)

I sunnahn finner vi olika adhkaar (dhikr) som kan ge skydd från shayateen (djävlar). Några av dessa är:

1 - Söka skydd hos Allah från jinnerna:

Allah säger:

“And if an evil whisper from Shaytaan (Satan) tries to turn you away (O Muhammad) (from doing good), then seek refuge in Allaah. Verily, He is the All Hearer, the All Knower” [Fussilat 41:36]
“And if an evil whisper comes to you from Shaytaan (Satan), then seek refuge with Allaah. Verily, He is All-Hearer, All-Knower” [al-A’raaf 7:200]

Det berättades från Sulayman ibn Sard att två män förnedrade varandra i Profetens (sallaAllaho aleihi wa sallam) närvaro, tills den ena av de två blev alldeles röd i ansiktet. Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa, “Jag känner till ett ord, om han skulle säga det, skulle det han lider av försvinna: ‘A’oodhu Billaahi min al-Shaytaan il-rajeem (Jag söker skydd hos Allah från satan den förbannade).’”(Berättad av al-Bukhaari, 3108; Muslim, 2610)

2 – Recitera al-Mi’wadhatayn (de två sista surorna av Koranen, -Falaq och al-Naas).

Det berättades att Abu Sa’eed al-Khudri (må Allah vara nöjd med honom) sa: “Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) brukade söka skydd hos Allah från jinnerna och från det onda ögat ända tills Mi’wadhatayn uppenbarades. Efter att de uppenbarats reciterade han dem och ingenting annat.”(Berättad av al-Tirmidhi, 2058; han sa att den är hasan ghareeb. Även återberättad av al-Nasaa’i, 5494; Ibn Maajah, 3511. Hadeethen klassades som saheeh av al-Albaani (må Allah vara barmhärtig mot honom) i Saheeh al-Jaami’, 4905).

3 – Recitera Aayat al-Kursy

Al-Bukhari berättade, från Abu Hurayrah som sa: "Allah sändebud satte mig som vakt för Sadaqah (al-Fitr) från Ramadan. Någon kom och började ta händer fulla av maten (av Sadaqahn) (smygande). Jag tog tag i honom och sa, "Vid Allah, jag ska ta dig till Allahs sändebud." Han sa, "Jag är fattig och har många som är beroende av mig, och jag är i ett stort behov (av mat)." Jag släppte honom, och på morgonen frågade Allahs sändebud mig, "Vad gjorde din fånge igår?" Jag sa, "O Allah sändebud, personen klagade på fattigdom och att han hade många anhöriga, så jag tyckte synd om honom och lät honom gå." Allah sändebud sa, "Han berättade verkligen en lögn för dig och han kommer att komma tillbaka igen." Jag trodde att han skulle dyka upp igen eftersom Allahs sändebud hade sagt till mig att han skulle återvända. Så jag väntade vaksamt på honom. När han (dök upp och) började stjäla händer fulla av mat, tog jag tag i honom igen och sa, "Jag ska absolut ta dig till Allahs sändebud. Han sa, "Släpp mig, för jag är väldigt fattig och har många som är beroende av mig. Jag lovar att jag inte ska komma tillbaka igen." Jag tyckte synd om honom och lät honom gå.

På morgonen frågade Allahs sändebud mig, "Vad gjorde din fånge?" Jag svarade, "O Allahs sändebud! Han klagade på sitt stora behov och på många anhöriga, så jag tyckte synd om honom och släppte honom." Allahs sändebud sa, "Han berättade verkligen en lögn för dig och han kommer till att komma tillbaka." Jag väntade vaksamt på honom en tredje gång, och när han (kom och) började stjäla händer fulla med maten, tog jag tag i honom och sa, "Jag ska absolut ta dig till Allahs sändebud eftersom det är den tredje gången som du lovar att inte komma tillbaka, och ändå så bryter du ditt löfte och kommer." Han sa, "(Förlåt mig och) jag ska lära dig några ord med vilka Allah ska ge dig förmåner." Jag frågade, "Vilka är de?" Han svarade, "När du går och lägger dig så recitera Ayat-Ul-Kursi – 'Allahu la ilha illa huwa al-Haiy-ul-Qaiym...' tills du har avslutat hela versen. (Om du gör det), kommer Allah till att utnämna en vakt till dig som ska stanna med dig och ingen shaytaan kommer till att komma nära dig tills morgonen (kommer)."

Så jag släppte honom. På morgonen frågade Allahs sändebud, "Vad gjorde din fånge igår?" Jag svarade, "Han påstod att han skulle lära mig några ord med vilka Allah skulle ge mig gott, så jag lät honom gå." Allahs sändebud frågade, "Vilka är de?" Jag svarade, "Han sa till mig, "När du går och lägger dig så recitera Ayat-ul-Kursi från början till slut – 'Allahu la ilaha illa huwa al-Haiy-ul-Qaiyum...' Vidare sa han till mig, '(Om du gör det), kommer Allah till att utnämna en vakt till dig som ska stanna med dig och ingen shaytann kommer till att komma nära dig tills morgonen." (Abu Hurayrah eller en annan av berättarna) tillade att de (kompanjonerna) var väldigt angelägna om att utföra goda gärningar. Profeten sa, "Han talade verkligen sanning, även om han är en fullständig lögnare. Vet du vem du pratade med dessa tre nätter, O Abu Hurayrah?" Abu Hurayrah sa, "Nej." Han sa, "Det var Shaytaan."

4 – Recitera suraht al-Baqarah

Det återberättas från Abu Hurayrah att Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: “Gör inte era hem till gravar, Satan flyr från ett hem vari suraht al-Baqarah reciteras.” Berättad av Muslim, 780)

5 – De sista verserna av suraht al-Baqarah

Det återberättas från Abu Mas’ood al-Ansaari som sa: “Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: ‘Den som reciterar de två sista verserna i suraht al-Baqarah på natten, det kommer vara tillräckligt för honom’” (Berättad av al-Bukhaari, 4723; Muslim, 807)

Det återberättas från al-Nu’maan ibn Basheer (må Allah vara nöjd med honom) att Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: “Allah skrev en bok två tusen år innan Han skapade himlarna och jorden, från vilken de två sista verserna i Sorah al-Baqarah uppenbarades. Om dessa reciteras under tre nätter, kommer ingen satan att vara kvar i huset.”

( Berättad av al-Tirmidhi, 2882. Denna hadith var klassad saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Jaami’, 1799).



6 – Speciella duá

Det återberättas från Abo Hurayrah att Profeten sa: “Den av er som säger “Laa ilaaha ill-Allaah wahdahu laa shareeka lah, lahu’l-mulk wa lahu’l-hamd wa huwa ‘ala kulli shay’in qadeer” (Det finns ingen Gud värd att dyrka utom Allah Ensam utan partner ; till Honom tillhör Makten och till Honom till hör all prisning, och Han är Kapabel att göra allt) etthundra gånger under dagen kommer att få belöning motsvarande friandet av tio slavar, hundra hasanah (goda gärningar) skrivs ner för honom, och etthundra sayiáh (dåliga gärningar) kommer suddas bort från hans dåliga gärningar, och han kommer att vara skyddad från satan under den dagen ända tills kvällen kommer. Ingen ska ha uppnått något högre än honom utom den som gör mer än det han gjort.” (Berättad av al-Bukhaari, 31119; Muslim, 2691)

7 – Kom ofta ihåg Allah (dhikr)

Det återberättas från al-Haarith al-Ash’ari att Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: “Allah beordrade Yahya ibn Zakariyah (frid över honom) fem saker att följa samt att påbjuda Israels folk…och han beordrade dem att komma ihåg Allah, och likheten med det är som den man som blir jagad utav fienden tills han når ett rejält fort i vilken han finner skydd; på samma sätt kan inte människan finna skydd från satan utom genom att komma ihåg Allah…” (Berättad av al-Tirmidhi, 2863; han sa att den är hasan saheeh. Denna hadith klassades saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Jaami’, 1724)

8 – Adhaan

Det återberättas att Suhayl ibn Abi Saalih sa: “Min far skickade mig till Bani Haarithah, med mig fanns en av våra slavar, eller en av våra följeslagare. Någon ropade hans namn från en trädgård, den som var med mig såg in i trädgården men kunde inte se något. Jag berättade det för min far, och han sa, ’Om jag hade vetat att detta skulle ske dig, så skulle jag inte skickat dig. Men om du hör en röst så kalla till bön (adhaan), för jag hörde Abo Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) berätta att Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa; ’När Satan hör böneutropet (adhaan), så springer han fort iväg.’” Berättad av Muslim, 389).

Ordet översatt som “fort iväg” kan även betyda “prutta”.

9 – Koran recitation ger skydd mot Satan


Allah säger:

OCH NÄR du [Muhammad] läser ur Koranen, låter Vi ett osynligt förhänge avskärma dig från dem som inte tror på det eviga livet, [al-Israa’ 17:45]

Att dyrka och att lyda Allah stoppar Satans planer och viskningar. Att komma ihåg Allah (dhikr) är ett starkt fort som leder till att Allah skyddar den som kommer ihåg Honom från Satans komplotter och trick.

Det har återberättats från Anas ibn Maalik att Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: “När en man lämnar sitt hushåll och säger, ‘Bismillaah, tawakkaltu ‘ala Allaah wa laa hawla wa laa quwwata illa Billaah (I Allahs namn, jag lägger min tillit till Allah, och det finns ingen makt eller styrka utom hos Allah), det sägs till honom: ‘Du är vägled, omhändertagen och skyddad,’ och djävlarna vänder sig bort från honom. En annan djävel säger till honom: ‘Vad kan du göra med en man som blivit vägledd, omhändertagen och skyddad?’” (Berättad av al-Tirmidhi, 3423; Abu Dawood, 5095; klassad som saheeh av al-Albaani i Saheeh Abi Dawood.)

Satan har ingen makt över det hjärta som känner Allah, eller över de fysiska kroppsdelar som har underkastat sig Allah genom att göra gärningar av dyrkan och lydnad och genom att undvika synder. Ljuset som skiner från lydnad bränner de djävlar så som stjärnfallen bränner jinnernas släktingar. (De stjärnfall som ses på himlen är änglar som skickar stjärnor på de jinner som försöker lyssna på det som sägs i himlen. Surah sajda)

Ibn al-Qayyim (må Allah ha barmhärtighet över honom) sa:

Dyrkan och lydnad lyser upp hjärtat och gör det starkt och stadigt, tills den blir som en klar spegel som skiner med ljus. När satan närmar sig, slås han av ljuset likt de som försöker tjuvlyssna (i himlen) som träffas av de stjärnor som faller, och satan flyr från det hjärtat med mer fruktan än en varg flyr från ett lejon.

Al-Jawaab al-Kaafi, p. 64

Referenser;
http://www.islam-qa.com/
http://www.islambosna.ba/forum/svenska/Jinn/?wap2

För mer information i ämnet finns boken ‘Aalim al-Jinn wa’l-Shayateen by Dr ‘Umar Sulaymaan al-Ashqar. Finns även på engelska.

Inga kommentarer: