bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

onsdag 9 februari 2011

Vilket namn ska jag ge mitt barn?



All Ära hör till Allah.

Det råder ingen tvivel om att namnet man får är en av de viktigaste sakerna i ens liv, eftersom namnet är likt en titel som säger någonting om dig och är nödvändigt för att andra ska kunna kommunicera med dig.

Namnet är en prydnad och en symbol för personen, eftersom han är kallad det i denna värld och i Nästa.

Namnet visar vilken religion han tillhör, och får honom att känna tillhörighet till den religionen.

Andra människor får genom namnet ett intryck av personen, och i deras ögon är namnet liksom ett klädesplagg – om det är för långt eller för kort så passar det inte.

De grundläggande principen vad gäller namn är att de är alla tillåtna, men det finns dock några undantag som är förbjudna enligt sharee’ah och dessa namn ska undvikas när man väljer namn. Dessa undantag inkluderar:

  • Att namnet uttrycker beroende eller dyrkan av någon/något annat än Allah,eller dyrkan utav en profet eller änglar. Det är inte tillåtet att vara beroende eller att dyrka något eller någon annan än Allah. Bland namnen som är uttryck för beroende eller dyrkan av någon annan än Allah är ‘Abd al-Rasool (“slav till Profeten”), ‘Abd al-Nabi (“slav till Profeten”) och ‘Abd al-Ameer (slav till prinsen) och andra namn som antyder dyrkan eller underkastelse till något annat än Allah.                                                       En person som har ett sådant namn måste ändra det. Den bäste lärljungen ‘Abd al-Rahmaan ibn ‘Awf (måtte Allah vara nöjd med honom) sa: Mitt namn var ‘Abd ‘Amr – eller enligt en berättelse, ‘Abd al-Ka’bah –och när jag blev Muslim, kallade Allahs budbärare (Allahs fred och välsignelser vare med honom) mig ‘Abd al-Rahmaan. (Rapporterat av al-Haakim, 3/306. Al-Dhahabi höll med honom) Allahs namn är bara tillåtna för Honom, prisad vare Allah, t.ex. al-Khaaliq (Skaparen), al-Raaziq (Givaren), al-Rabb (Herren), al-Rahmaan (Den barmhärtigaste), etc., dessa namn är endast till för Allah; namn som beskriver attribut som endast helgar Allah, t.ex. Malik al-Mulook (Kungen av kungar), al-Qaahir (the Subduer), etc. det är haraam att kalla människor dessa namn, och de måste ändras. Allah säger (tolkning av meningen): “Känner du någon liksom Honom?” [Maryam 19:65].
  • Namn som uteslutande tillhör kuffaar och inte används av någon annan, tex ‘Abd al-Maseeh (“slav till Messias”), Butrous (Peter), Jurjus (George), och andra namn som står för kufr religioner.
  • Namn från idoler och falska gudar som är dyrkade istället för Allah, såsom att döpa någon efter en djävul och så vidare. Det är inte tillåtet att kalla människor med de namn som nämnts; att göra det är haraam och den som har ett sådant namn måste byta det.
  • Det är makrooh (ogillat) att använda namn som betyder något dåligt, antingen för att det är fult eller för att det kommer att provocera andra att skämta om den personen.
  • Namn som går emot Profetens (Allahs fred och välsingnelse vare med honom) lära, som uppmanar oss att ge vackra namn. Exempel av såna (frånstötande) namn är bl.a. Harb (“krig”), Rashaash (droppande vatten eller lätt regn), och Hiyaam – som är ett namn som kommit från en sjukdom som drabbar kameler – och andra namn som har en ful eller obehaglig betydelse.
  • Det är makrooh att använda namn som har lockande eller provokativ mening. Detta uppstår ibland när man ska namnge flickor.
  • Det är makrooh att med flit ge någon namnet efter någon omoralisk människa såsom en sångare eller skådespelare/skådespelerskor, etc. Om de har ett bra namn, är det tillåtet att använda dessa namn, men det måste vara för namnets mening, inte för önskan att imitera den människan.
  • Det är makrooh att ge namn vars betydelse refererar till synd, tex Saariq (“tjuv”) eller Zaalim (“den dom gör fel”). Eller att ge namn som burits av Faraoner eller syndare, t.ex. Fir’awn (Farao), Haamaan (namnet på faraons minister) och Qaaroon.
  • Det är även makrooh att använda namn på djur som är välkända för deras icke-åtråvärda kvaliteter, tex al-Himaar (åsnan), al-Kalb (hunden), al-Qird (apan), etc.
  • Det är makrooh att använda ett namn tillsammans med orden “al-Deen” eller “al-Islam” (namn som finns i idaafah – genitiv konstruktion – med dessa ord), t.ex. Noor al-Deen (“religionens ljus”), Shams al-Deen (“religionens sol”), Noor al-Islam (“Islams ljus”), Shams al-Islam (“Islams sol”), etc. Därför att dessa namn höjer upp en människa mer än han förtjänar.
Salafskolan ogillar att få smeknamn av denna typ. Imaam al-Nawawi (Må Allah ha barmhärtighet över honom) ogillade sitt smeknamn Muhiy al-Deen (“förnyaren av religionen”); Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (Må Allah ha barmhärtighet över honom) ogillade även han sitt smeknamn som var Taqiy al-Deen (“godheten av religionen”), och han brukade säga, “Men min familj gav mig detta smeknamn och det blev känt.”

  • Det är makrooh att lägga till något ord till namnet Allah förutom ordet ‘Abd (slav), såsom i ‘Abd-Allaah (Abdullah). Exempel på detta är Hasab-Allaah, Rahmat-Allaah (Allahs nåd), etc. det är lika makrooh att lägga till ord till ordet al-Rasool (Profeten).
  • Det är makrooh att använda änglarnas namn, eller att kalla människor efter namnen på surorna i Koranen, t.ex. Ta-Ha, Yaa-Seen, etc.
Dessa namn är al-Huroof al-Muqatta’ah (bokstäver som finns I början av vissa suror; deras mening är endast känd för Allaah – översättare), de är inte Profetens (Allahs fred och välsingnelse vare med honom) namn. se Tuhfat al-Mawdood av Ibn al Qayyim (Må Allah ha barmhärtighet över honom), p 109.

Dessa namn är makrooh, och det är makrooh att ge dom till någon.

Men om någon har fått ett sådant namn av sin familj, och han är vuxen och det är svårt för honom att ändra det så behöver han inte göra det.

Det finns fyra kategorier av bra namn:

1. Den första (bästa) kategorin är namnen ‘Abd-Allaah and ‘Abd al-Rahmaan. Det är rapporterat att Profeten ( Allahs fred och välsignelse vare med honom) sa: “Det namn som Allah älskar mest är ‘Abd-Allaah and ‘Abd al-Rahmaan.” (Rapporterat av Muslim i hans Saheeh, 1398).

2. Den andra kategorin är alla de namn som uttrycker beroendeskap och dyrkan av Allaah, tex ‘Abd al-Azeez, ‘Abd al-Raheem, ‘Abd al-Malik, ‘Abd al-Ilaah, ‘Abd al-Salaam, etc.

3. Den tredje kategorin är Profeternas och budbärarnas namn – Allahs fred och välsignelse vare med dem. Utan tvekan är Profeten Muhammad (Allahs fred och välsignelse vare med honom) den bästa och största av dem; Ahmad är också ett utav hans namn. Därefter kommer namnen av “Budbärarna med stark vilja” [cf. Al-Ahqaaf 46:35], det vill säga Ibraaheem, Moosa, ‘Eesa och Nooh (Allahs fred och välsignelse vare med dem), därefter resten av Profeterna - Allahs fred och välsignelse vare med dem.

4. Den fjärde kategorin är de goda slavarna av Allahs namn, framför allt kompanjonerna till våran ädla Profet. Det är mustahabb (rekommenderat) att använda deras namn, följa deras exempel och hoppas att nå en högre status.

5. Den femte kategorin är alla andra bra namn som har en bra och trevlig betydelse.

Det är bra att vara uppmärksam på vissa saker när man ger ett namn till sitt barn, tex:

Att förstå och begrunda att detta namn kommer att vara med denna människan under hela hans livstid, vilket innebär att om det skulle orsaka besvär eller problem för honom så kanske han kommer att skylla det på sin mor eller far som gav honom namnet.

2. När man ska välja ett namn, så ska man se det från flera håll.

Man ska titta på själva namnet, och även tänka på hur det kommer att låta när denna person är ett barn, en tonåring, en vuxen, en gammal man och en far. Även hur det går ihop med hans fars namn att kallas “Abu” (fader till) …, och hur det kommer att låta när han själv får barn och hur det kommer låta när hans son kallas för son till ..…, etc.

Att välja namn är faderns rätt för att han är den som barnet kommer bli kallat efter (son till, eller dotter till…).

Men det är mustahabb för fadern att rådfråga modern om saken och fråga efter hennes åsikt, om hon tycker att namnet är bra osv. så att hon blir lycklig

4. Barnet måste få sitt namn efter sin far även om fadern är död eller föräldrarna är skilda, etc., även om fadern inte alls tar hand om barnet eller ens ser honom.

Det är absolut haraam att ge barnet ett namn efter någon annan än hans far, med ett undantag; om barnet har blivit till som en produkt av otrohet (Allah förbjuder). I detta fall ska barnet få namnet efter sin mor och det är inte tillåtet att ge honom faderns namn.

frågan nummer 7120 från http://www.islam-qa.com/

Inga kommentarer: