bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 30 juni 2014

Koranen en bok av Tålamod



Alla människor har stolthet och vi älskar eller tycker om när viktiga eller högt uppsatta personer talar gott om oss. Detta är naturligt för folk att leta efter. Om ditt namn nämns av en betydelsefull person på ett positivt sätt, officiellt, gör det dig glad och stolt.

Så tänk dig, när du nämner Allah i en församling kommer Allah att nämna ditt namn inför en bättre församling, denna församling är änglarna.

Så vi ber Allah att vi ska få vara bland ”Dhakirina wa dhakirat”, dvs. de som nämner Allahs namn.

Denna lektion ska handla om tålamod, om Koranen som är boken av tålamod.

Allah säger;

TROENDE! Stå fasta på Guds sida som vittnen för rätt och rättvisa och låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt - det ligger gudsfruktan närmast; Gud är väl underrättad om vad ni gör. ” [5:8]

Så för oss muslimer gäller det att vara rättvis mot såväl vänner som fiender. Allah förväntar sig det av oss muslimer. 

En sorts tålamod vi behöver mer av är den oss muslimer emellan, över våra olikheter. Det behövs även tålamod mellan oss och andra nationer, muslimer och icke muslimer.

Vi bör ha båda delarna – tålamod med varandra och med andra religiösa grupper.

Så frågan är, finns det i detta ummah otolerans mot andra religioner?

För att få reda på det bör vi se tillbaks på den tid då muslimernas situation var stabil och de styrde. PÅ vilket sätt har muslimerna bemött judarna i historien? Denna relation går tillbaks till Profeten tid. När Profeten gjorde hijrah till Medina fanns där tre judiska stammar. Profeten närmade sig dem med öppet hjärta och god vilja. Väldigt tidigt skrevs ett avtal där den judiska befolkningen behandlades som invånare i Medina med lika medborgerliga rättigheter som resterande befolkning. De levde där tillsammans och tillsammans skulle de skydda Medina. Profeten hade goda tankar om judarna, han hoppades på att de en dag skulle acceptera islam, eftersom de trodde på en helig bok och då bör de känna igen Allahs ord.

Profeten mötte välvilligt de judiska stammarna och för att garantera fred och säkerhet slöts ett fredsfördrag. Trots det kan vi se hur judarna gång på gång bröt fredsavtalen, de försökte till och med döda Profeten Muhammed.

När muslimerna började erövra land efter land ser vi att de alltid behandlade judarna väl, ex i Jemen och Spanien. När Spanien erövrades av Kung Fernandez var den judiska befolkningen tvungen att fly för sina liv. De var inte välkomna att bo kvar när de kristna tog över. Vart flydde de? Jo, till Istanbul, för att få vara leva nära muslimerna, igen.

Idag ser vi hur Palestinierna i 50 år har blivit förtryckta av judarna och det blir inte bättre utan bara sämre. Palestinierna har varit tysta, men när de reser sig för att få sina rättigheter anklagas de genast för att vara problemskaparna. Inte nog med att judarna förtrycker muslimerna de ändrar även på fakta och hela världen tror på denna stora lögn.

Om vi ser objektivt på de stora svårigheter och förtryck som sker mot muslimerna runt om i välden så kan vi konstatera att muslimerna har tålamod och ibland till och med för mycket tålamod.

En författare vid namn James Rustin skrev en bok om Salahudin och Rickard Lejonhjärta om korstågens historia. Han sa att när Salahudin vann lät han fienden gå, när de bad om nåd lät han dem gå, trots att de nyss krigat mot honom. Dessa soldater gick samman och samlades i staden Tair, det var dessa soldater som senare tog över Libanon. Enligt författaren berodde Salahudins undergång på hans egen snällhet och stora tålamod.

Efter att vi konstaterat att muslimerna gång på gång visar stort tålamod gentemot de icke troende går vi vidare till det område som vi råder brist i. Ett stort problem i ummaht är splittringen oss emellan, våra meningsskiljaktigheter. Där har vi det stora problemet, det är det vi måsta ta i tu med och det är en nödsituation! Allah säger;

”Och lyd Gud och Hans Sändebud och undvik tvister och osämja;”   [8:46]

Resultatet av meningsskiljaktigheter kommer att bli er undergång. Hur kan vi hantera dessa olikheter mellan oss? Vi måste lära oss Fiqh al-Ikhtilafat. Hur kan vi lära oss det? Vi lär oss massa olika fiqh men denna glömmer vi bort. Hur ska vi hantera olika åsikter? Några av oss tror att endast deras åsikt är den rätta och det finns ingen annan. Sanningen är att det alltid funnits olika åsikter även mellan sahaba, hemligheten är att lära sig att leva med det.

Profetens två rådfrågare, Abo Bakr och Umar ibn Khattab hade olika åsikter i nästan allt. Därför var de dem två bästa att fråga efter råd. Shura bygger på att få fram olika åsikter, för att kunna diskutera dessa och komma överens om den bästa. Om alla skulle vara av lika åsikt skulle inte Shura vara till någon nytta. Profetens sa att Abo Bakr var ödmjuk och liknade Ibrahim och Isa. Medan Umar var sträng (stern) och liknade profeterna Noh och Mosa.

Profeten godkände dessa olikheter. Hemligheten ligger i hur vi ska hantera dessa olikheter utan att splittras.

-          Slösa inte bort tid på att debattera om hur en bra muslim ska vara. Var en!

En dag gick Imam Malik till Masjid al-Nabawaee efter salat asr. Han gick in och satte sig. Profeten har beordrat den som stiger in i moskén att be två rakah innan den sätter sig ned. Imam Malik var av åsikten att förbudet att be efter asr var starkare därför lärde han sina studenter att inte be tahiyyatul Masjid om de gick in i moskén mellan asr och maghrib.
När Imam Malik suttit sig ner kom en ung pojke, som sett att han inte bett de två rakah, fram till honom och sa, ”Gå upp och be dina två rakah!”
Imam Malik ställde sig lydigt upp igen och bad två rakah. Studenterna var chockade: Vad är det som händer? Har Imam Malik ändrat åsikt?
När han var färdig med sin bön skyndade sig studenterna fram för att få svar på sina frågor. Imam Malik sa, ”Min åsikt har inte förändrats, jag har inte tagit tillbaka det jag lärt er heller. Jag fruktade bara att om jag inte bett de två rakah som pojken beordrade mig till, kanske Allah räknat in mig i den ayah som säger; När de uppmanades att göra rukoh [inför Gud], gör de ej rukoh; ” [77:48]

Imam Ahmad ansåg att den som äter kamelkött förlorar sin wudo, en åsikt som många lärda skiljer sig från. Några av hans studenter frågade honom, ”Om du sett en Imam ätit kamelkött framför dig och som sedan ställer sig upp för att leda bönen – skulle du be bakom honom?” Imam Ahmad svarade, ”Tror ni inte att jag skulle be bakom Imam Malik och Saád ibn al-Musaab?”

Allah skapade oss människor med olikheter. Det är skapelsens oskrivna lag, vi har olika färger, kulturer och språk – på utsidan. På insidan har vi skapats med olika nivåer av kunskap, intellekt, förståelse.

Vi människor ska vara olika, det är inte det som är problemet. Problemet är: Hur ska vi som muslimer möta dessa olikheter i åsikter? Hur ska vi bemöta de som har andra åsikter?

Svaret finner vi i Koranen, läs och reflektera;

”KALLA [människorna, Muhammad] med kloka och goda ord att följa din Herres väg, och lägg fram argumenten på ett måttfullt och försynt sätt;” [16:125]

Det finns ingen anledning att börja filosofera, svaret finns där, kort och koncist till de som vill lyssna och lära. Tre saker som vi bör praktisera när vi har olika åsikter:

  1. Med Hikmah – här har vi det tydliga och välkända exemplet med Profetens barnbarn, Hasan och Husayn som visar den äldre mannen hur man ska göra wudu.
  2. Med goda ord – Låt aldrig ditt goda/vänliga ord bytas ut mot ett ont/hårt ord. När Mosa berodrades att återvända till Faraon sa Allah till honom; men tala till honom i försonliga ordalag” [20:44] Det finns en berättelse om en man som steg in till den dåvarande Khalifan och skällde ut honom för något han gjort. Khalifan svarade, ”Vid Allah, Faraon var ondskefullare än mig. Och vid Allah, Moses fruktade gud mer än dig. Trots det beordrade Allah honom; men tala till honom i försonliga ordalag”
  3. Lägg fram argumenten på bästa sätt.

Detta skulle öka vårt tålamod med varandra. Att vi närmar oss varandra med rena hjärtan, goda ord och mycket visdom! Om vi misstänker varandra och säger hårda ord är det endast en bra grogrund för splittring.

Åh Allah ena ummahto Muhammad.

Delar av Anwar Awlakis audiolektion, "The Quran - The book of tolerance (dealing with differences" slutet kommer från lektionen "When friends hurt each other" av Muhammad ash-Shareef  


Inga kommentarer: