Umar ibn Khattab del 2

 Hijrah

Umar var den enda som gav sig av från Mekka till Medina öppet.  

Ali berättar, ’Jag känner inte till någon som lämnade Mecka utan att dölja det förutom Omar ibn al-Khattab. När han ville emigrera spände han på sig sitt svärd, lade pilbågen över axeln och med pilarna i handen gav han sig av till Kabah där ledarna från Quraish satt. Han gjorde tawaaf runt Kabah varefter han bad två rakah vid Ibrahims plats. Därefter närmade han sig ledarna och för varje steg han tog sa han, ’Vilka hemska ansikten! Den som önskar lämna sin mor ensam, göra sina barn föräldralösa och sin fru änka, låt honom i så fall möta mig bakom den här dalen.’ Ingen av dem följde efter honom (och därmed kunde han lämna Mecka).’

Al-Bara’ berättar, ’De första från Muhajirun som kom till oss var Musab ibn Umayr, sen Ibn Umm Maktum. De brukade lära folket Quran.  Sen kom Bilal, Saád och Ammar ibn Yasir, sedan Omar ibn al-Khattab som kom tillsammans med tjugo andra personer. Sedan kom Profeten, och jag har aldrig sett Medinas befolkning glädjas av något så som de gladdes över Allahs Sändebud.” Bukhari

Umar bin Al-Khattab, ‘Ayyash bin Abi Rabi‘a och Hisham bin Al-‘Asi, hade bestämt sig för att träffas utanför Mekka en morgon för att ge sig av mot Medina, både ‘Umar och ‘Ayyash dök upp men Hisham hindrades av Quraish.

Strax efter att de kommit fram till Medina kom Abo Jahl och hans bror al-Harith för att söka upp deras tredje bror ’Ayyash. De försökte få honom att följa med dem tillbaka till Mecka och de skydde inga medel. De sa att deras mor svurit en ed att hon inte skulle borsta sitt hår eller skydda sig från solen förrän hon fick återse sin son igen. ’Ayyash tyckte synd om modern och ville respektera hennes ed, samtidigt tänkte han hämta den rikedom han lämnat kvar.

”Vid Allah, du vet att jag är en av de rikaste männen bland Quraish. Jag kommer ge dig hälften av min rikedom bara du inte följer med dem.” sa Umar. Reflektera över brödraskapet mellan muslimer då!

Umar förstod att deras plan endast gick ut på att föra bort ’Ayyash från islam och muslimerna, han varnade honom för deras trick och sa,’ Din mor kommer att borsta sitt hår när lössen retar henne, och när solen i Mecka blir för varm kommer hon att skydda sig själv ifrån den.’

’Ayyashs känslor för sin mor var dock starkare och han bestämde sig för att återvända tillsammans med sina två halvbröder. Umar gav honom en foglig, snabb, lätthanterlig kamel med rådet att hålla sig till den för att den skulle kunna rädda honom om han misstänkte något ont från sina bröder. De tre bröderna började deras resa tillbaka till Mecka, när de kommit en bit på vägen började Abo Jahl klaga över sin kamel och begärde att han skulle få rida bakom ’Ayyash på hans kamel. När kamelen steg ned överföll de två bröderna honom och band honom med rep. Glada i hågen red de in i Mekka för att de kunde statuera exempel på hur man skulle hantera ”dårarna”. Väl tillbaka klarade inte Áyyash av att hålla fast vid sin tro och föll offer för de prövningar Quraish utsatte honom för.  

Under denna tid trodde man att det inte fanns något hopp för de som gett upp sin tro men när muslimerna nådde Medina uppenbarade Allah följande verser i surah Zumar, 53-55 angående dessa;

“SÄG [Muhammad] till Mina tjänare: "Om ni har gjort orätt mot er själva genom att överträda [Mina bud], misströsta då inte om Guds nåd. Gud förlåter alla synder; Han är Den som ständigt förlåter, Den som ständigt visar barmhärtighet!" Vänd åter till Gud och underkasta er Hans vilja innan straffet drabbar er och ni inte [längre] kan få hjälp. Och följ den bästa av de [vägar] som har uppenbarats för er av er Herre, innan Hans straff plötsligt kommer över er, när ni minst anar det.” 39:53-55

Umar berättar att han skrev dessa ayaht på ett papper och skickade det till Hisham ibn al-Ás. Hisham sa, ”När jag fick pappret satte jag mig ned och läste det som stod om och om igen. Men jag förstod inte vad som menades så jag bad, ´Åh Allah, låt mig förstå vad som står.” Och då gav Allah, den Upphöjde och Allsmäktige, mig förståelse att dessa verser hade uppenbarats för oss och vad vi brukat säga om oss själva och om andra. Jag gick tillbaka till min kamel, satte upp och red iväg för att enas med Profeten i Medina.”

Umar kom att bli en av Profetens närmaste rådgivare och följeslagare. Ali ibn Abi Talib sa vid Umars begravning, ”Vid Allah, jag trodde alltid att Allah skulle placera dig bredvid dina två kompanjoner, för jag hörde ofta Profeten säga, ”Jag gick med Abu Bakr och Umar, jag kom med Abu Bakr och Umar och jag lämnade med Abu Bakr och Umar.” Bukhari

Att återberätta alla tillfällen som Umar förekommer under Profetens liv skulle bli för mycket för denna korta serie så jag har valt att välja ut några delar som jag själv tycker är intressanta. Dessa inblick ger även en så tydlig bild om vem Umar var under Profetens livstid, det i kontrast till vem han blev som khalifa är intressant. Många fruktade att han skulle bli för hård men istället var han den ummaht behövde mest just då. Han var den dörr som stod mellan den fitnah som skulle komma…

Profetens svärfar

Efter att Hafsas man dött av skadorna han fått i slaget av Badr sökte Umar en ny man till henne. Han gick först till Uthman ibn Affan som nyligen mist sin fru, Ruqqayyah, men han sänkte blicken och avböjde respektfullt.

Något nedstämd över Uthmans avslag gick han vidare till Abo Bakr i hopp om att han ville gifta sig med Hafsah. Även han sänkte blicken utan att ge något direkt svar. Umar var upprörd och orolig över hur de två nekat hans erbjudande. Med stor oro gick han till Profeten och berättade om det som hänt. Profeten log brett och sa att han varken skulle oroa sig eller vara ledsen. Med Allahs hjälp kommer en man bättre än Uthman gifta sig med hans dotter och Uthman kommer finna en kvinna bättre än Hafsah. Några dagar senare gifte sig Uthman med Profetens dotter, Umm Kulthum men vem skulle gifta sig med Hafsah? 

3 år efter Hijrah när Hafsah var ca 23 år gammal gifte hon sig med Profeten, och Profetens (tidigare) ord blev sanning. Hon blev Profetens fjärde fru.

När Abo Bakr mötte Umar efter giftermålet berättade han för honom att enda anledningen till att han nekat erbjudandet var för att han kände till Profetens önskan att få gifta sig med Hafsah. Umar svarade honom med följande ayah;

"Detta är en nåd från min Herre; Han vill pröva mig [och låta mig visa] om jag är tacksam eller otacksam. Den tacksamme har [själv] gott av sin tacksamhet och den som är otacksam [vållar inte Gud någon skada]; min Herre är Sig själv nog och Han är den givmilde Givaren." 27:40
En lärdom som vi kan lära oss från denna händelse är vikten av förtroende, Abo Bakr och Uthman berättade inte för någon om Profetens önskan.

Umars åsikt sammanfaller med Quran

Abo Hurayrah berättade att Profeten sa, ”Innan er fanns nationer med personer som var gudomligt inspirerade. Om en sådan person skulle funnits i mitt ummah hade det varit Umar.” Sahih Bukhari

Umar var modig och rättfram. Han var inte rädd att ställa frågor om han inte förstod eller ifrågasätta om han inte höll med. När han blev tillfrågad om råd var han ärlig och tydlig. Det finns tillfällen då Umars åsikt sammanföll med Quran eller tillfällen då Quran kom ner på grund av Umar. Han var den av sahaba som hade flest sådana tillfällen. Något som sahaba ansåg vara en välsignelse.

Umar berättar, ”Min åsikt sammanföll med min Herres under tre tillfällen;

1.        Jag sa, ”Åh Allahs Sändebud jag önskar att vi kunde ta Ibrahims plats som vår böneplats. Så uppenbarades koranen, ”Välj därför platsen där Abraham [en gång] stod för er bön.” 2:125

2.        Vad gäller verserna om att kvinnorna ska täcka sig så sa jag, ”Åh Allahs Sändebud! Det kommer både dåliga och bra män till ditt hem. Jag önskar att du kunde beordra dina fruar att täcka sig framför dem.” Så uppenbarades versen att kvinnor ska täcka sig. ”Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar - och till [alla] troende kvinnor - att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.” 33:59

3.        När Profetens fruar gick samman mot honom sa jag till dem, ”Det kan hända att Profeten skiljer sig från er och att Allah ger honom bättre fruar än er.” Så uppenbarades versen i surah tahrim; ”Om [Profeten] skulle förskjuta er skänker honom kanske hans Herre bättre hustrur än ni - kvinnor som underkastar sig Guds vilja, sanna troende, ödmjuka inför Gud, som ångrar [sina synder] och troget tillber sin Herre, och som ständigt går [Guds ärenden] - förut gifta eller ungmör.” 66:5   Sahih Bukhari

Vad gäller det tredje tillfället så är det då Profeten var nära att skilja sig från sina fruar och Umar spelade en nyckelroll i denna incident. I en längre hadith berättar Umar om hur han och en annan man brukade turas om att vara med Profeten under dagen för att lära sig. På kvällen uppdaterade de varandra om vad som hänt, om nya verser kommit ner tex.

Han beskriver hur männen i Mekka var de som bestämde över deras kvinnor men när de flyttade till Medina lärde de sig snart att kvinnorna där var de som bestämde. En gång när han höjde rösten mot sin fru så svarade hon tillbaka, något som han ogillade. Så sa hon, ”Varför är du så förvånad över att jag svarar tillbaka? Vid Allah, Profetens fruar gör också det och några av dem kan till och med sluta prata med honom hela dagen, ända till kvällen.” Vad hon sa skrämde Umar så han gick till dottern Hafsah och sa, ”Är det så att ni låter Profeten vara arg ända till kvällen?” ”Ja,” svarade hon. Umar gav henne en ärlig, men hård, påminnelse, ”Du är förlorad! Är du inte rädd att få Allahs vrede på dig för att du gjort Profeten arg? Fråga inte efter mer från Profeten, och svara inte tillbaka och sluta inte prata med honom. Om du behöver något så fråga mig. Och bli inte frestad att göra som Aisha för hon är vackrare än dig och mer älskad av Profeten.”

Efter som Umar var Umar gick han även till några av de andra fruarna för att läxa upp dem. Där ibland Aisha, men Aisha som var Aisha svarade tillbaka. ”Åh Umar, tror du inte att Profeten kan ta hand om sina egna angelägenheter? Varför kommer du hit och berättar för oss vad du tycker att vi ska göra?” Umar svarade då, ”Det kan hända att Profeten skiljer sig från er och Allah ger honom bättre fruar än er.”

Under denna tid fanns även hot om krig i luften så när Umars granne knackade häftigt på dörren sent en kväll trodde Umar att kriget var där. Mannen svarade att något ännu värre och större hade skett, Allahs Sändebud har skiljt sig från sina fruar. Precis det Umar fruktat så han klädde på sig och begav sig av för att be fajrbönen med Profeten. Efter bönen gick Profeten undan till ett litet rum som fanns i mosken så Umar gick till Hafsah och sa, ”Vad får dig att gråta? Varnade jag inte dig? Har Profeten skiljt sig från er?” ”Jag vet inte. Han har dragit sig tillbaka till det lilla rummet däruppe,” svarade hon.  

Denna nyhet la sig som en matta av sorg över muslimerna. En del grät till och med. Umar gick för att fråga om Profeten var villig att ta emot honom men han svarade inte så Umar väntade. Det var inte förrän senare som han fick tillträde och han såg Profeten ligga på en grov matta vävd av palmblad som lämnade märken på hans kropp. ”Åh Allahs Sändebud har du skiljt dig från dina fruar?” ”Nej,” svarade han. ”Allaho akbar,” sa Umar så högt att det hördes ut i mosken. ”Vill du höra vad jag har att säga åh Allahs Sändebud? Vi från Quraish brukade ha överhanden över våra kvinnor men sedan kom vi till Medina och vi fann att kvinnorna tagit överhanden över männen.” Profeten log. Umar, som fortfarande stod upp, fortsatte, ”Vill du höra vad jag har att säga, Åh Allahs Sändebud? Jag gick till Hafsah och sa till henne att hon inte ska frestas att göra som din kompanjon (Aisha) för hon är vackrare än henne och mer älskad av dig.” Profeten log för andra gången, när Umar såg det satte han sig ner. Han såg sig om i rummet men såg inget förutom tre djurhudar. Som affärsman hade Umar rest och sett andra delar av världen och när han såg Profetens simpla livsstil sa han, ”Åh Allahs Sändebud! Be till Allah att han ska göra dina följare rika, för perserna och romarna blomstrar och de har fått rikedomar av denna värld fastän de inte dyrkar Allah.” Profetens om legat ner satte sig nu upp och sa, ”Åh Khattabs son är det här din åsikt? Det är folk som fått belöning för deras gärningar i detta liv.” Umar sa då, ”Åh Allahs Sändebud! Be Allah om förlåtelse å mina vägnar.” Det dröjde 29 dagar innan Profeten återigen gick till sina fruar och gav dem valet att stanna med honom, fastän det innebar ett enkelt liv eller skilja sig. Alla valde att stanna.

Utöver dessa tre gånger som Umar berättat om så finns fler…

  • När hycklaren Abdullah ibn Ubayy dog så kallade Profeten till begravningsbön. När han ställde sig för att be för honom kom Umar och ställde sig framför honom. För att stoppa honom. Umar påminde Profeten om allt ont Abdullah hade gjort mot honom men profeten log bara till svars så sa han, ”Åh Umar gå undan, för jag har få ett val och jag har gjort mitt val. Allah sa till mig, ” [Det är likgiltigt] om du ber Gud förlåta dem eller inte - om du också ber om förlåtelse för dem sjuttio gånger, skall Gud inte förlåta dem. Så [är det] därför att de har förnekat Gud och Hans Sändebud. Gud vägleder sannerligen inte trotsiga syndare.” 9:80 Om jag visste att han skulle bli förlåten om jag bad mer än 70 gånger om förlåtelse så kommer jag be mer än 70 gånger.” Reflektera över Profetens extremt barmhärtiga och förlåtande sätt.

  • Profeten bad begravningsbön över hycklaren Abdullah. Umar började tvivla på sin handling. Att tala till Profeten på det sättet och att stoppa honom från att be men det dröjde inte länge förrän en vers kom ner som förbjöd profeten från att be för hycklare i fortsättningen. ”Be aldrig för någon av dem som dött och stå inte vid hans grav; de förnekade Gud och Hans Sändebud och de dog med [hyckleriet i hjärtat och] trots i sinnet.” 9:84

  • Efter slaget av Badr återvänder muslimerna till Medina med 70 fångar. Bland fångarna fanns högt uppsatta män från Quraish. Profeten rådfrågade sina kompanjoner om vad de bör göra med fångarna. Umar tyckte att de skulle avrättas. Han tyckte till och med att varje man skulle avrätta sina egna släktingar för att bevisa sin lojalitet till Allah. Profeten ogillade förslaget och valde att släppa fångarna fria mot en lösensumma. Dagen efter fann Umar att Profeten och Abu Bakr grät så han sa, ”Åh Allahs Sändebud, vad får er att gråta? Om jag kan så ska jag gråta med er och om jag inte kan så ska jag låtsas.” Profeten berättade då att han sett straffet för att ha släppt fångarna fria, Allah hade uppenbarat följande verser, ”It is not fit for a prophet that he should take captives until he has thoroughly subdued the land. You ˹believers˺ settled with the fleeting gains of this world,1 while Allah’s aim ˹for you˺ is the Hereafter. Allah is Almighty, All-Wise. Had it not been for a prior decree from Allah, you would have certainly been disciplined with a tremendous punishment for whatever ˹ransom˺ you have taken. Now enjoy what you have taken, for it is lawful and good. And be mindful of Allah. Surely Allah is All-Forgiving, Most Merciful.”  8:67-69

Året efter detta dödades 70 personer i slaget av Uhud. Sahaba lämnade sina poster vilket resulterade i att Profetens tand gick sönder och hans hjälm demolerades medan blod forsade ner för hans ansikte.

  • En gång när Umar låg och sov kom en slav in för att lämna ett meddelande från Profeten. Delar av Umars kropp var exponerade så han sa, ”Åh Allah förbjud folk från att komma in i våra hus när vi sover.” Enligt en annan källa berättade han för Profeten om hans önskan. Följande vers från surah Nuur kom då ner, ” TROENDE! Vid tre tillfällen [under dagen] bör ni inte låta dem som ni rättmätigt besitter och dem som ännu inte uppnått manbar ålder, [få tillträde till er person] utan att först begära tillstånd: före gryningsbönen, då ni under middagshettan lättar på er klädsel och efter kvällsbönen, tre tillfällen då ni inte behöver skyla er kropp. Om ni, frånsett dessa [tillfällen], låter dem röra sig [fritt] omkring er, gör varken ni eller de något klandervärt. Så klargör Gud [Sina] budskap för er. Gud är allvetande, vis.” 24:58

  • När vers 219 i Surah Baqarah kom ner, ”DE FRÅGAR dig om rusdrycker och spel om pengar. Säg: "Det ligger svår synd i bådadera men [också] något som kan vara människan till nytta. Det onda de medför är dock större än den nytta de kan ge,” bad Umar att Allah skulle förklara regeln om alkohol tydligare så Allah uppenbarade, ” TROENDE! Gå inte till bön om ni befinner er i omtöcknat tillstånd, [utan vänta] till dess ni vet vad ni säger.” 4:43

Under en tid så lade man till och med till en del i iqamah som påminde folk om att inte be om de var berusade. Ännu en gång bad Umar om tydligare riktlinjer och då kom den slutgiltiga regeln om alkohol ned, ”Djävulen vill med hjälp av rusdrycker och spel om pengar framkalla fiendskap och hat mellan er och få er att glömma Gud och plikten att förrätta bönen. Vill ni inte upphöra [med allt detta]?” 5:91 När Umar hörde den så sa han, ”Vi avhåller oss, vi avhåller oss!” Ryktet om förbudet spred sig på Medinas gator och de som hade alkohol i munnen spottade ut det och en del till och med tvinga sig själva att kräkas. I en hadith från Aisha säger hon att om verser om förbud mot alkohol hade varit det första som uppenbarades hade ingen slutat dricka men nu kom istället verser som byggde upp muslimernas eman ner först. När den sista versen om alkohol kom ner var de redo att ge upp den dryck som varit en av samhället sedan länge.

Kunskap

Ibn Umar berättar att han hörde Profeten säga, ”När jag drömde fick jag en skål med mjölk som jag drack ifrån så pass att det rann ut från under mina naglar. Sedan gav jag det som fanns kvar i skålen till Umar ibn Khattab.” Sahaba frågade, ”Åh Allahs Sändebud hur tolkar du det?” Profeten sa att det betyder kunskap. Bukhari

Abu Saíd al-Khudri berättade att Profeten sa, ”Medan jag sov såg jag människor framför mig. De bar tröjor, varav några täckte deras bröst och andra täckte mer än så. Umar ibn Khattab gick förbi mig och hans tröja släpade på marken.” De frågade, ”Hur tolkar du det, åh Allahs Sändebud?” Profeten svarade, ”Religionen.” Bukhari

Umar var en av de som kunde hela Koranen, inte bara det utan även anledningen till att koranen uppenbarats. Det är inte så konstigt då han ofta var i Profetens sällskap. Han undvek att ge egna förklaringar till koranen, om han inte själv kände till anledningen gick han till kunniga bland sahaba. Umar har återberättat mer än 570 ahadith och gett oss förklaringar till många ayaht. Till exempel;  

”Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har beslutat att Islam skall vara er religion.” 5:3  

Umar sa om denna ayah, ”Vid Allah, jag vet precis vilken dag som denna ayah uppenbarades för Profeten och vilken tid det var. Det var på kvällen under Arafah på en fredag.”

Ibland frågade han profeten om verser i koranen och ibland återberättade han vad han hört vad andra kompanjoner frågat. Ett exempel finner vi angående kortande av bönen under resa. 

”NÄR NI går ut [för att kämpa], är det inte fel av er att förkorta bönen, om ni befarar ett anfall från dem som förnekar sanningen; förnekarna är helt visst era svurna fiender.” 4:101

När Umar var khalifa frågade Yaála honom, ”Det står att man endast ska korta bönen om man fruktar en fiende varför kortar vi bönen nu när vi inte fruktar en attack?” ”Jag ställde exakt samma fråga till Profeten och han sa, ’Det är en gåva [sadaqa] från Allah och Allah älskar att ni tar emot Hans sadaqa,” svarade Umar. Det är från denna hadith som vi bygger regeln om resebön.

En dag när Umar gick förbi en munk i hans bönerum ropade han ut, ”Åh munk!” Munken tittade ut och Umar tittade tillbaka och grät. ”Åh de troendes ledare (han var då khalifa), varför gråter du?” Umar svarade,” Jag påmindes om Allahs ord,

” Labouring [hard in the wordly life by worshipping others besides Allah], weary [in the hereafter with humiliation and disgrace.] They will enter in to the hot blazing fire." Surah Ghashiya 3-4

Umar spelar även en nyckelroll i hadith Jibril. Han återberättar den och det var honom som profeten frågade om han visste vem mannen varit som frågat frågorna om islam, iman och ihsan. Det visste han ju inte så Profeten berättade att det varit ängeln Jibril som kommit för att lära dem religionen.

Umar gav bort en häst till en man som han trodde skulle användes i krig. När Umar såg att hästen var misskött frågade han profeten om han kunde köpa tillbaka hästen varpå Profeten svarade, ”Ta inte tillbaka hästen, även om han säljer den till dig för en dirham för den som tar tillbaka sin gåva/sadaqa är som en hund som äter upp sin egen spya.”

Ibn Umar berättade att Umar hade fått en bit mark efter slaget av Khaybar. Han sa, ”Åh Allahs Sändebud, jag har fått en bit mark från Khaybar, och jag har aldrig fått än bättre rikedom än denna. Vad ger du mig för råd vad gäller den?” Profeten svarade, ”Om du vill så behåll den i din ägo men donera dess avkastning i sadaqa.” Så marken blev ”Waqf”, det vill säga den kan varken säljas, ges bort eller ärvas. Från dess avkastning kunde han hjälpa de fattige, de behövande, resande, köpa loss slavar, supportera krigare och ta hand om gäster.

Det finns bara en eller två ahadith om waqf varifrån man bygger hela fiqh om waqf och detta är en av dessa ahadith. Konceptet waqf har fallit lite i glömska bland oss muslimer idag fastän det är ett liknande system som många universitet i USA drivs på. Vi muslimer var de första att ha ett system där avkastningen från en tillgång går till att sponsra olika projekt. Den som upprätthåller en waqf är den som bestämmer vart dessa pengar ska gå.

Jag rekommenderar poddavsnittet från thinking muslim för mer i ämnet.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tecken på besatthet

Regler för kvinnor under Ramadan

Varför är det förbjudet att sova på mage?