Umar ibn Khattab del 3
Profetens rådgivare
Vi finner många berättelser där Profeten ber sina
kompanjoner om råd i olika situationer några har jag redan nämnt. Hans främsta
rådgivare var Abu Bakr och Umar ibn Khattab. De kunde inte vara mer olika i
sina åsikter och i deras personlighet. De var aldrig överens, till den grad att
Umar ibn Khattab sa till Abo Bakr, ”Jag tror inte att du har någon egen åsikt,
din åsikt är bara att vara emot min åsikt.”
Profeten sa till och med i en hadith från Bukhari, ”Om ni två
är överens i en sak så kommer jag att hålla med er.”
För att kunna se på en situation från olika synvinklar är
det mest gynnsamt att ha rådgivare som är olika.
Jihad med Profeten
Umar var en få som deltog i varje slag med Profeten. Det är
en unik ära att ha krigat sida vid sida med Profeten i slag efter slag.
Återigen har jag valt ut några berättelser om Umar från dessa krig.
Slaget vid Badr var inget planerat krig när Profeten
berättade om att en blodig konfrontation var oundviklig samlade han sina män
och bad om råd. Abo Bakr och Umar var de första att försäkra Profeten om deras
oreserverade lydnad i det han befallde. Under det slaget dödade Umar sin
morbror al-As ibn Hisham. Och som jag skrev om i del 2 så var det Umar som kom med
förslaget att döda de krigsfångar som omhändertogs efter slaget.
Bland fångarna fanns Suhayl ibn Amr, Quraish språkrör. ”Åh Allahs sändebud låt mig slå sönder Suhayls
framtänder så att hans tunga kommer att hänga ut och så att han aldrig kan ge
tal emot dig igen,” sa Umar när han såg honom bland de tillfångatagna. Profeten
sa, “Jag kommer inte att stympa honom, och det för att Allah inte ska stympa
mig även om jag är en profet. Kanske kommer det komma en dag då han kommer att
tala på ett sätt som du inte kan kritisera.” Den dagen kom efter att Profeten
dött när många i Mekka var på väg att lämna islam. Muslimernas guvernör i
Mekka, Atab ibn Usayd hade till och med gömt sig i sitt hem utav rädsla. Då
ställde sig Suhayl ibn Amr upp och lovprisade Allah sedan nämnde han Profeten
död och sa, ”Det gjorde endast islam starkare för vi kommer att hugga huvudet
av den som vill orsaka problem.”
I en längre hadith där Profeten talar till de otrogna som
dött i slaget av Badr så frågade Umar, ”Åh Allahs Sändebud talar du till
människor som endast är ruttnande lik?” Profeten svarade, ”Du hör inte det jag
säger bättre än vad de gör, men de kan inte svara.” Musnad Ahmed
Så har vi en berättelse som visar på Umars firasa. När Umayr
ibn Wahb kom till Medina efter slaget av Badr för att döda Profeten så var det
Umar som fick syn på honom och anade oråd. Umayrs kamel hade stannat framför
mosken och med svärdet vid sin sida gick han ner från kamelen. Umar gick till
Profeten och sa, Ӂh Allahs profet, Allahs fiende, Umayr ibn Wahb, har kommit
med sitt svärd vid sin sida.” Profeten sa till Umar att ta in honom. Umar tog
ett hårt tag om Umayrs svärdsbälte och sa till de från Ansar som var närvarande
att sätta sig med Profeten som ett skydd mot denna onda man. När profeten såg
att Umar hade ett fast grepp om Umayrs nacke med hjälp av svärdsbältet sa han
åt honom att släppa taget. ”Kom Umayr och sätt dig,” sa profeten istället.
”God morgon [Animu sabahan]”, sa Umayr.
”Allah har välsignat oss med en hälsning som är bättre än
det, åh Umayr. Det är en hälsning av fred vilken även är hälsningen som folket
i paradiset säger.”
”Vid Allah, åh Muhammed, jag har nyligen lärt mig det.”
”Varför har du kommit?” frågade profeten
”Jag har kommit för att be dig att vara snäll av mot en av
dina fångar [hans son].” sa Umayr.
”Och svärdet som du har hängande runt dig?” frågade
profeten.
”Må Allah förvanska dem, de gjorde oss ingen nytta.” svarade
Umayr.
”Säg saningen isället. Varför har du kommit?” fortsatte
Profeten.
”Det var enda anledningen,” sa Umayr.
”Nej! Du satt med Safwan ibn Umayyah vid Hijr och tänkte på
alla som dödats vid slaget av Badr. Och sa du sa, hade det inte varit för mina
skulder och mina barn så hade jag rest iväg och dödat Muhammed. Så Safwan
lovade att betala dina skulder och ta hand om dina barn om du dödar mig. Allah
kommer att förhindra dig från att döda mig.”
Utan att vänta sa Umayr, ”Jag vittnar om att du är Allahs
Sändebud. Åh Allahs Sändebud, vi brukade håna dig för de uppenbarelser du fick
från himlen men det du säger visste endast jag och Safwan. Vid Allah jag vet
att det är Allah som berättat för dig. Prisad vare Allah som väglett mig till
islam och ledde mig till islam på det här sättet.” Efter att han sagt shahada
sa profeten, ”Lär er broder religionen, lär honom koranen och låt hans fånge gå
fri.”
Umayr bad om tillåtelse att återvända till Mekka för att
kalla folket till islam. Tidigare hade han förhindrat folk från att höra
sanningen. Han hade varit hård mot muslimerna och nu ville han gottgöra.
I Mekka gick Safwan runt och sa att de snart skulle höra goda
nyheter som skulle få dem att glömma förlusterna från Badr. Istället kom Umayr
med nyheten om att han blivit muslim vilket fick Safwan att svära att han
aldrig mer skulle prata eller hjälpa honom.
Under slaget av Uhud finns en incident som sker efter slaget
är över. Ryktet om att Profeten dött hade spridit sig. Han var sårad men vid
liv uppe på berget tillsammans med en grupp kompanjoner. Så ropar Abu Sufyan,
”Är Muhammad bland er?” Profeten sa, ”Svara honom inte.” Abu Sufyan ropar ut
igen, ”Är Abu Quhafas son (Abu Bakr) bland er?” Ännu en gång sa profeten,
”Svara honom inte.” ”Är al-Khattabs son bland er?” ropade Abu Sufyan, när ingen
svarade sa han, ”De måste ha dött för om de var vid liv så skulle de ha
svarat.” Umar kunde inte hålla sig tyst längre så han ropade tillbaka,” Du
ljuger, Åh Allahs fiende! Allah har bevarat det som kommer att bli din
förnedring.” Abu Sufyan ropar då tillbaka, ”Hubal [en av Quraish gudar] har
segrat!” ”Svara honom,” sa Profeten. ”Vad ska vi säga,” frågade de. ”Säg att
Allah är Större och Mäktigare.” Abu Sufyan ropade då, ”Vi har al-Uzza och ni
har ingen Uzza.” ”Svara honom,” sa profeten igen. ”Vad ska vi säga,” frågade
man. Han sa, ”Säg att Allah är den som ser efter oss [mawla] och ni har ingen
som ser efter er.”
”Efter denna dag är vi lika, men kriget är inte över. Ni
kommer att finna stympade kroppar som jag inte har beordrat men inte heller
sörjer jag det,” svarade Abu Sufyan.
I en annan återberättelse så säger Umar, ”Det finns ingen
likhet. Våra döda är i paradiset medan era döda är i Helvetet.” Abu Sufyan
frågar då, ”Jag ber dig, vid Allah, dödade vi Muhammed, åh Umar?” ”Nej, vid
Allah. Han hör det du säger.” Abu Sufyan sa då, ”Jag litar mer på dig än på ibn
Qamiah.” Ibn Qamiah var den som sagt att han dödat Muhammed.
Att Abu Sufyan frågade först efter Profeten sedan Abu Bakr
sedan Umar visar på att även de otrogna erkände deras status hos muslimerna.
Vid slaget av Banu al-Mustaliq höll en konflikt mellan Ansar
och Muhajirin att blossa upp, men Profeten stoppade det när han sa, ”Sluta det
ni kallar till tillhör tiden innan islam (där lojaliteten var till klanen
oavsett vad).” När hycklaren Abdullah ibn Ubay hörde det sa han, ”När vi kommer
tillbaka till Medina ska den som är mest ärad (menade sig själv) driva ut den
som är mindre värd (menade Profeten).” När Umar hörde det gick han till
Profeten och sa, ”Åh Allah sändebud tillåt mig att hugga av denne hycklares
huvud.” Profeten sa då, ”Låt honom vara för jag vill inte att folk ska säga att
Muhammed dödar sina kompanjoner.”
Under fredsfördraget vid Hudaybiyyah var Umar bland de som ifrågasatte
villkoren i kontraktet. Han tyckte det var ofördelaktigt gentemot muslimerna. Ett
av villkoren var att muslimer som anslöts sig till Medina skulle skickas
tillbaka. Quraish däremot behövde inte skicka tillbaka muslimer som lämnat islam
och återvänt till Mecka. Just när de står och förhandlar om denna punkt kommer
en muslim springandes från Mecka. Han hade hållits fången av sin far som just
nu stod och förhandlade med Profeten. Han skyndade sig fram och trodde han
äntligen blivit räddad. Profeten försökte få Quraish att göra ett undantag för
honom men de vägrade.
Umar var starkt emot denna överenskommelse så han gick till
Profeten och sa, ”Är inte du Allahs Sändebud?” ”Ja,” svarade Profeten. ”Är inte
vi muslimer?” sa Umar. ”Ja,” svarade Profeten. ”Är inte de månggudadyrkare?” ”Ja,”
svarade Profeten. ”Varför ska vi då acceptera ett sådant förödmjukande avtal?” ”Jag
är Allahs tjänare och Hans Sändebud, jag kommer aldrig att gå emot Hans order
och Han kommer aldrig att överge mig.” svarade Profeten. Men Umar stannade inte
där, han fortsatte, ”Sa inte du att vi skulle göra tawaf runt Kabah?” ”Ja men jag
sa inte att det skulle ske i år.” sa Profeten. ”Nej,” svarade Umar. ”Du kommer
att få besöka Kabah och göra tawaf.” sa Profeten. Umar gick därefter till Abu
Bakr och sa, ”Åh Abu Bakr är inte han Allahs Sändebud?” ”Ja,” svarade Abu Bakr.
”Är inte vi muslimer?” frågade Umar. ”Ja,” svarade Abu Bakr. ”Är inte de månggudadyrkare?”
frågade Umar. ”Ja,” sa Abu Bakr. ”Så varför ska vi acceptera det här
förnedrande avtalet?” frågade Umar. Abu Bakr satte ner foten och sa, ”Lyssna på
honom, för jag vittnar om att han är Allahs Sändebud, och sanningen är det han
bestämmer. Han kommer aldrig gå emot Allahs ordet och Allah kommer aldrig att
överge honom.”
Profeten övertygade tillslut de som var skeptiska till
avtalet och övertalade dem att det låg i deras intresse. Att det var början
till segern för islam. Allah skulle ge de svaga och förtryckta en väg ut, så
som Abu Jandal.
Umar lärde sig från detta att respektera ärliga åsikter,
något vi ser honom praktisera under hans khalifat. Hans upprördhet och
ifrågasättande berodde inte på att han inte trodde eller för att han inte
respekterade Profeten. Det berodde på att han inte förstod hur detta avtal
skulle kunna gynna muslimerna och islam när han förstod visdomen bakom
fredsavtalet så sa han, ”Jag fortsatte att ge allmosor, fasta, be och frige
slavar på grund av det jag gjorde den där dagen. Utav fruktan för de ord jag sa,
jag hoppas det ledde till något gott.” Det här är så fint för när Umar kände
att han gjorde något fel så ledde det honom till att bli ännu bättre i sin dyrkan.
Hans misstag ledde till att han pushade sig själv till att bli en bättre
människa.
När Quraish bröt fredsavtalet genom att attackera en stam
som var allierad med muslimerna skyndade sig Abu Sufyan till Medina för att
förnya kontraktet. Han gick först till sin dotter Um Habiba men det hjälpte
inte. Sedan gick han till Profeten men fick inget svar. Sedan till Abu Bakr men
han svarade bara, ”Jag kommer inte att göra det.” När han väl kom till Umar ibn
Khattab sa Umar, ”Ska jag medla mellan dig och Allahs Sändebud? Vid Allah om det
enda jag hade var en liten myra så skulle jag kriga mot dig med den.”
Hatib ibn Abi Baltaah skrev ett brev för att varna Quraysh
om förberedelserna som muslimerna gjorde för att marschera mot Mekka. Det var en
hemlig förberedelse så mycket omsorg lades i att det inte skulle nå Mekka.
Hatib skrev brevet i hopp om att Quraish skulle skona hans familj i mekka som
var utan skydd från någon stam. Profeten fick reda på detta och kallade på Ali
och Miqdad och bad dem stoppa kvinnan som bar brevet. När de väl var tillbaka med brevet och de stod
samlade kring Hatib säger Umar, ”Å Allahs Sändebud låt mig hugga av huvudet av
denna hycklare!”
Men Profeten svarade, ”Han närvarade
vid Badr och du vet inte men kanske tittar Allah på de som närvarade vid Badr
och säger, ”gör vad du vill för Jag har förlåtit dig.”
Straffet för spionage är döden men Profeten tillät det inte
då Hatib varit med vid slaget av Badr. Det var inte enda gången som Umar hade
lösningen med att hugga av folks huvuden men varje gång så stoppade Profeten honom.
Umars ilska var på grund av kärlek till Allah och Hans profet därför försvann
den med Profetens order om en annan väg.
När muslimerna tillslut står utanför Mecka och Abu Sufyan
fruktar för sitt liv är det profetens farbror, Abbas som ger honom skydd. Han säger
åt honom att dölja sitt ansikte och sätta sig på bakom honom på åsnan. Som
visade sig vara Profetens åsna. Så red de förbi folk för att komma fram till
Profeten. När de såg att det var Profetens farbror som red på Profetens åsna så
lär de dem rida vidare. Tills Umar såg ekipaget och kände igen Abu Sufyan. ”Abu
Sufyan, Allahs fiende! Prisa gud som har gett dig till mig när det inte finns
något fredsavtal eller överenskommelse.” De skyndade sig fram till
Profeten och Umar sa, ”Åh Allah sändebud!
Det är Abu Sufyan. Allah har gett honom till oss och det finns inga fredsavtal
eller överenskommelser. Låt mig hugga av hans huvud!”
Abbas var emot det och sa att han erbjudit honom sitt skydd.
De började diskutera fram och tillbaka om Abu Sufyans öde till Abbas säger. ”Vänta
Umar. Vid Allah om han var från Banu Adiy så skulle du inte säga så här men du
vet att han är från Banu Manaf.” Det får Umar att stanna upp och säga. ”Åh
Abbas! Vid Allah den dag du blev muslim var kärare för mig än om min egen far
skulle blivit muslim och enda anledningen till det var för att jag visste att Profeten
uppskattade det mer än om al-Khattab skulle blivit muslim.”
Därpå sa Profeten till Abbas att ta med sig Abo Sufyan till
sitt tält och komma tillbaka på morgonen. Abo Sufyan blev muslim och resten är
historia som de säger.
Kommentarer