bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

lördag 26 april 2008

Hijab al-Muslimah



Av Muhammed Fuad Albaraji

Här följer de fyra skolornas åsikter:

Madhab Abu Hanifa: De lärda i denna madhab säger att hela den fria kvinnans (ej slavinnan) kropp är awrah, utom hennes ansikte och händer. Några av dem säger att hela hon är awrah, utom ansikte, händer, fötter och rösten. För att inte skapa fitnah är det obligatoriskt (fard) för henne att täcka ansiktet, även vid Hajj.

Madhhab Maliki: Att den fria kvinnans kropp är awrah, utom ansikte och händer, men om hon vet eller misstänker att det kan vara fitnah eller att man tittar på henne med lust, då är det wajib att hon täcker ansiktet även om hon skulle vara muhrama på Hajj eller umrah. ”Det är ingen tvekan om att vi lever i en tid då fitnah är verklig.” Hos Malikia säger man att om kvinnan går ut, utan att ha dolt sitt ansikte begår hon en synd.

Madhhab Al-Shafi´: Här säger de att kvinnan har tre awrah: 1. Awrah under salah är hela kroppen utom ansikte och händer. 2. Awrah framför icke mahram (alajanib) är hela kroppen inklusive ansikte och händer. 3. Awrah med mahrams eller kvinnor är ifrån naveln till knät. Den som inte täcker ansiktet inför icke mahrams (alajanib) och de ser henne har hjälpt dem till haraam och får bestraffningen för det.

Madhhab Hanbal: Imam Ahmad bin Hanbal sade: ”Hela den fria kvinnan är awrah t.o.m. hennes nagel.” De lärda här säger att kvinnan är tillåten att visa ansikte och händer under bönen men inte annars.

Sammanfattning: Wajib (obligatoriskt) att hon täcker hela sin kropp inklusive ansikte och händer. En del av de lärda säger att ansikte och händer ingår i hennes awrah enligt hadith hasan sahih, där profeten (sas) sade: ”Kvinnan är awrah.” (Tirmidi) En del andra lärda säger att det inte ingår i kvinnans awrah, men att det är fard för henne att täcka sig för att inte skapa fitnah.

Ibn Taymiyya:
1. Det är inte tillåtet för kvinnan att visa ansikte, händer och fötter för icke mahram (alajanib).
2. Hennes wali amr (fader, broder, man) måste förbjuda henne att visa ansiktet och straffa henne om hon inte lyder.
3. Tillåtelsen av en del att visa ansikte, händer och fötter är något man tagit efter någon annan (icke muslimer). Det som är tillåtet att visa är de yttre kläderna. (se. Majmoo fatawa Ibn Taymiyya.)

Ibn al-Qayyim al-Jawzzia: Awrah för kvinnan i salah är hela kroppen utom ansikte och händer, men ute bland icke mahram (alajanib) är även det awrah och hon får inte gå bland folk och i affärer och visa ansikte och händer. Överenskommelsen hos de lärda att kvinnan är förbjuden att gå ut safirat alwajh (visande ansiktet) p.g.a. rädsla för fitnah. Bland dessa lärda finns Imam Al-Nawawi, Abu Ali Al-Tabari, Ibn Taymiyyah, Al-Shawkani.

Bland de som gjort tafsir som säger att man måste dölja ansiktet finns Al-Qurtubi (se tafsir i Koranen), Al-Zamkha-Shari (se tafsir Al-Kishaf), Al-Qasimi (se Mahasin Al-Ta´wil) m.fl.

Inga kommentarer: