bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

fredag 25 april 2008

Några råd till mina systrar


 
Jag skulle vilja berätta konsekvenserna för en del synder som vi kvinnor gör, om någon har annan daleel än den jag har är jag tacksam att få veta den. Jag vill berätta detta för att jag älskar er för Allahs skull. Och därför måste jag påbjuda det goda och förbjuda det onda.

Profeten (sas) sa i en saheeh hadith:

”Den av er som ser en munkar (motbjudande eller dålig gärning), måste ändra det med sin hand; om han är kapabel, därefter med sin tunga; om han är kapabel, därefter med sitt hjärta; och detta är den svagaste formen av eeman”… varefter det inte ens finns (vikten av) ett senapsfrö av eeman.” (Muslim)

Profetens (sas) var så orubblig i vad gällde påbjuda det goda och förbjuda det onda att han till och med sa;

”Verkligen om folket slutar med det, kan Allah täcka dem med ett straff från Honom.” Ahmad, Abu Dawod, Tirmidhi, Albani

Vi ber Allah om skydd från Hans vrede och straff. Ameen

När vi lever ibland i de otrognas samhälle är det lätt att vi muslimer glömmer bort oss och börjar slarva med viktiga saker, saker som är Haraam och som vi kan straffas hårt för i akhera. Må Allah göra det lätt för oss att följa Hans deen och låta oss påminna varandra om de synder vi gör så att vi kan bli bättre och för att få tillträde till Hans Jannah. Ameen

Det är dags att vi börjar ta denna gåva (att vara muslimer) på allvar och kämpa för att nå det slutmål vi alla, inshAllah drömmer om, Jannah Firdous.

Informationen är bla hämtad från Sheikh Munajid från internet, men även ett band av Abu Muslimah.

Det första jag vill ta upp handlar om kvinnors resande utan mahram; Profeten (sas) sa:

"Det är inte tillåtet för en kvinna som tror på Allah och den Sista Dagen att resa en dags distans utan en mahrams närvaro" (Berättad av Muslim, 2/977).

När en kvinna reser utan mahram, uppmuntrar det korrupta människor att utnyttja henne på grund av hennes svaghet; och det minsta som sker är att hennes heder blir skadad. Detta förbud gäller även kvinnor som reser med flyg, även om - som det ofta sägs - en mahram lämnar henne och en annan hämtar henne. Vem ska sitta bredvid henne under resan? Vad händer om det uppstår tekniska problem och planet måste landa på en annan flygplats, eller om planet är försenat? Vad om…? Det finns allt för många historier om saker som gått fel.

För att en person ska anses som mahram, måste följande fyra villkor följas:
1. han ska vara muslim,
2. över pubertetsåldern,
3. i sitt sinnes fulla bruk,
4. och man.

Abu Sa’eed al-Khudri sa: "Profeten (sas) sa:

'Ingen kvinna som tror på Allah och den Sista Dagen ska resa en sträcka på mer än tre dagar eller mer såvida hennes far, son, man, bror eller annan mahram är med henne." (Berättad av Muslim, 2/977).

kan finnas fall då det är tillåtet att resa utan mahram, men då måste vi fråga någon lärd om det, och om han ger oss tillåtelsen att resa, får vi INTE använda denna fatwan generellt. OM man ändå gör denna synd eller någon annan synd som Allah dolt, riv då inte bort det skydd Allah täcker din synd med. För Profeten (sas) sa:

”Hela min ummah (den muslimska världen) kommer att klara sig, förutom de som begår synd öppet, ett exempel är en man som gör något på natten, och när morgonen kommer och Allah har dolt hans synd, så säger han ”O du-och-du, jag gjorde det och det igår”. Hans Herre hade dolt hans synd hela natten, men han har visat vad Allah hade dolt.” (Källa al-Bukhaari, 5721; Muslim, 2990)

En kvinna som bär parfym när hon går ut eller går förbi icke-mahram män Denna handling är spridd idag, trots Profeten (sas) stränga varning, som är:

”Den kvinna som tar på sig parfym och sedan går ut bland folket så att de kan känna hennes doft är en zaaniyah (äktenskapsbrytare).” (Berättad av Imaam Ahmad, 4/418; se även Saheeh al-Jaami’, 105).

En del kvinnor är oförsiktiga och tar det för lätt, även om sharee’ah tydligt och strängt säger att den kvinna som bär parfym måste tvätta sig själv som en person måste tvätta sig från janaanah (i.e., dvs. göra ghusl) om hon vill gå till moskén. Profeten (sas) sa:

”Den kvinna som bär parfym och sedan går till moskén, så att hennes lukt kan urskiljas, hennes bön är inte accepterad förrän hon gjort ghusl så som man gör ghusl när man är i janaabah.” (Berättad av Imaam Ahmad, 2/444; se även Saheeh al-Jaami’, 2703).

Vi klagar inför Allaah över bukhoor och ‘ood (en slags rökelse) som används vid bröllop och kvinnornas fester, användandet av starka parfymer på marknaderna, på transportmedel och blandade tillställningar i moskén även under nätterna i Ramadaan. Islam säger till oss att kvinnans parfym ska vara den med färg och lite lukt. Vi ber Allah att inte förakta oss och att inte straffa de rättfärdiga män och kvinnor för de gärningar de dåraktiga männen och kvinnorna gör.

Må Allah vägleda oss på den Rätta Vägen. Ameen.

Han varnar för bukhoor dvs rökelser vars lukt fastnar på kläderna, systrar tänk även på att sköljmedel kan lukta väldigt starkt.

Kvinnor som bär korta, åtsittande eller genomskinliga kläder;

Ett av sätt som fienden attackerar oss på i modern tid är genom modet de designat och visar upp som även blivit populärt bland muslimerna. Detta mode täcker ingenting, för det är så kort, genomskinligt och åtsittande; mycket av det är så opassande att det inte ens kan bäras framför andra kvinnor eller ens mahrams! Profeten (sas) berättade för oss att dessa kläder skulle användas av kvinnorna under den sista tiden, vilket finns beskrivet i en hadith av Abu Hurayrah (raa):

”Det finns två sorters människor i Helvetet som jag inte sett: folk som har piskor likt svansarna på djur, som de slår folket med; och kvinnor som har kläder men de är nakna, och går med en förförande gång, med hår som ser ut som kamel pucklar, lutande på sidan. De kommer inte komma in i Paradiset eller känna dess lukt, fastän dess lukt kan kännas från det och det avståndet.” (Berättad av Muslim 3/1680).

Detta inkluderar även kläder som kvinnor har med en lång slits i sömmen, eller delar urklippta här och där; och när den som bär plagget sitter ner blir hennes ’awrah synlig (dvs. allt utom ansikte och händer), detta förutom att kvinnorna som bär dessa kläder liknar kuffar och följer deras mode och trender med avslöjande kläder. Detta borde verkligen avleda önskningar från våra muslimska systrar om att likna dessa kuffar kvinnor eftersom de vet att detta är en kvinna som skall brinna i helveteselden. Och detta är en gåva från Allah (SWT) att Han visat oss i detalj vilka människor vi inte borde likna och vi behöver inte fråga efter fler detaljer. Det borde också vara en uppmuntran för systrar att klä sig som muslimer för att kunna vara från dem som skall komma till paradiset.

Vi ber Allah att skydda oss från allt detta. En annan allvarlig del med kläder är de dåliga bilder som finns på dem, som bilder på musiker och musikgrupper, spritflaskor osv. bilder på ritade varelser, seriefigurer vilket är förbjudet i Islam, kors, namnen på omoraliska klubbar eller samhällen, eller dåliga ord som inte passar på folk med heder, vilket kan vara skrivet på olika främmande språk.

GÖRA SIG VACKER INNAN MAN GÅR UT;
Allah säger i Koranen;

”And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance, and perform As-Salat, and give Zakat and obey Allah and His Messenger…” Ahzab:33

Imam Ahmad berättade en hadith från Rasulullah (sas) sa:

”Det finns tre människor, fråga mig inte om dem; en man som lämnat sin församling, visat olydnad mot imamen; en slav som springer ifrån sin herre och dör i det tillståndet; en kvinna vars man inte är närvarande och som har gett henne tillräckligt för att klara sig i dunya och hon gör sig fin utanför hemmet efter att han har åkt. Fråga inte om dem. Det finns tre till, fråga inte om dem; en man som tvivlar på Allahs storhet; en man som tvivlar på Allahs makt; en man som tvivlar på Allahs rahma och tvivlar på Hans bud.”

Här nämner Rasulullah (saas) kvinnan som gör sig fin utanför sin mans hem när han inte är där och säger fråga inte om henne - det betyder att Allah (SWT) kommer att "ta hand om" henne själv så fråga inte om dem. Det har gått så långt att vi inte behöver tala om dem. Allah kommer Ensam att klara av dem. Detta visar allvaret av denna synd. Denna hadith visar också att kvinnan inte får lov att göra sig fin när hon lämnar sitt hem. I nästa autentiska hadith också av imam Ahmad; Umaima, Raqiqas dotter kom till rasulullah (sas) för att alliera sig med honom varefter han sa (sas);

”jag skall alliera mig med dig om du svär att du inte skall göra dig vacker som du brukade göra i jaahileeyah.”

Från den här hadithen kan man förstå att rasulullah (sas) brukade låta kvinnor göra ba'ia (trohetseden) under förutsättning att de inte skulle göra sig fina när de lämnar sina hem. När vi går ut skall vi inte göra oss vackra. Detta är en varning för kvinnor så att de förstår att det är mycket viktigt att täcka över alla sina normala innekläder med en jilbab och en slöja, så att de täcker allt utom sina händer och sitt ansikte. De flesta lärda anser att man även ska täcka ansikte och händer speciellt vid tider av fitnah, vilket vi lever i idag. Tänk då på att de vanliga slöjorna måste vara tjocka till tyget, för annars kan både hår och huvudform synas! De tunna, genomskinliga slöjorna är INTE riktiga slöjor med tanke på tidigare hadith och den som följer: Usaamah ibn Zayd sa:

”Profeten (sas) gav mig ett tjockt Egyptiskt klädesplagg som han fått av Duhyat al-Kalbi, och jag gav den till min fru så hon kunde använda den. Han sa, ’Varför ser jag dig inte bära det Egyptiska klädesplagget?’ Jag sa, ’Jag gav den till min fru så hon kunde använda den.’ Han sa, ’Säg till henne att bära en klänning under den, för jag är rädd att den kan visa storleken på hennes ben (skelett).’” (Berättad av al-Diyaa’ al-Maqdisi i al-Ahaadeeth al-Mukhtaarah, 1/442, och av Ahmad och al-Bayhaqi, med en hasan isnaad).

Slöjan skall inte vara en slöja som är jättevacker och attraktiv, deras hijab/jilbab eller niqaab skall inte vara attraktiv eftersom Allah (SWT) och rasulullah (sas) har förbjudit kvinnor att lämna sina hem när de gjort sig attraktiva.

Abu Muslimah säger: Jag vet att några systrar tycker att det är svårt att lämna gamla tider av utsmyckning och vi borde alla göra en du’aa närhelst vi möter någonting som är svårt för oss att praktisera i islam, en du’aa som rasulullah (sas) brukade göra; ”Oh den som ändrar hjärtan ändra våra hjärtan till lydnad.”

Om Allah (SWT) besvarar vår du’aa och ändrar våra hjärtan kommer det att vara lätt att lyda Allahs (SWT) bud. Du’aa;

Allahumma musarrifal qulub, sarrif qulubana 'ala ta’atika.

Att sminka sig när man går ut är absolut haraam utan olika åsikter, det är ett sätt att försköna sig. Vad gäller sunnahn att bära kohl så gäller det männen. Det finns en hadith från 'Ali (raa) och Fatima (raa) där 'Ali (raa) förbjöd Fatima att använda kohl: Fatima svarade; Min pappa var rasulullah (saas) och han kommenderade mig att använda kohl! – Detta betyder inte att kvinnor fick bära kohl utomhus, utan detta gällde I DERAS HEM, och när man sörjer sin man får man inte ens ha kohl I SITT HEM! Enda gången det är tillåtet att ha kohl ute är när hela ansiktet är täckt, eftersom kohl sannerligen är en del av att göra sig attraktiv liksom make up.

Fråga; Finns det någon hadith som säger att det inte är tillåtet att ha kohl utomhus eller är det ett domslut från lärda män?

Abu Muslimah svara; Nej jag känner inte till någon speciell hadith där profeten (saas) förbjöd kvinnor från att ha kohl utomhus och jag ser det som ett generellt domslut från ulama. Och jag sa igår att Allah (SWT) sagt att människan känner sig själv bäst. Allah (SWT) har sagt generellt Surat Ahzaab:33; "gå inte ut när ni gjort er vackra" då är det upp till varje syster att följa detta. Den kvinna som tycker att hon inte ser vackrare ut efter hon satt på sig kohl borde fråga sin man och de andra systrarna om deras åsikt… Det finns naturligtvis ingen som kan säga att skönhet inte är olika för olika människor men kvinnorna kanske kan döma själva eller använda sina män som hjälp för att ta på sig saker som inte är vackra. Man skall komma ihåg att detta inte är någons åsikt utan Allahs (SWT) och rasulullahs (saas) vägledning och order. Allah (SWT) säger i Koranen att vem som helst som visar olydnad mot Allah (SWT) eller Hans profet har helt klart gått vilse. Eller som Allah (SWT) säger i sura an-Nur;

"vemhelst som visar olydnad mot profetens (sas) budskap skall drabbas av fitna i dunya eller ett plågsamt straff i nästa liv".

Surat al-Jinn "Den som visar olydnad mot Allah (SWT) och profeten (sas) skall brinna i helvetet för alltid".

Jag vill till sist berätta några ord från salaf: Anas (raa) sa: ”Du kan göra saker som i dina ögon är mindre viktigt än ett hår, men under Profetens (sas) tid brukade vi räkna det som saker som kunde förstöra en man.”

Ibn Masóod (raa) sa: ”Den troende ser sina synder som om han satt under ett berg som han var rädd skulle falla över honom, medan syndaren ser sina synder som en fluga som landar på hans näsa och han viftar bort den.”

Allah är den som förlåter, så om du gjort något av detta vänd dig till Allah i Taubah. Allah är den som kan förlåta allt. Och den som går närmare Allah kommer Allah springande emot. Må Allah göra det lätt för oss att följa Hans deen, hålla oss borta från det som är haraam och det som är makrooh, och få oss utan bekymmer göra de gärningar som Paradisets follk gör. Ameen

Med denna lektion menar jag INTE att jag skulle vara bättre än någon annan det är bara Allah som vet, och jag ber er systrar; när ni ser något hos mig som är dåligt berätta det för mig så att jag kan ändra mig. Om man älskar någon för Allahs skull måste vi hjälpas åt för att korrigera det som är fel hos varandra, det kan vara svårt men ingenting i dunya är svårare än vad straffen i akhera kommer att bli. Må Allah välsigna den sista Profeten Muhammad och hans familj och de rättfärdiga muslimerna.

Subhanaka Allahomma wa bihamdika Ashhado an la illaha illa Ant, astaghfiroka wa átubo ileyk.

Inga kommentarer: