bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

lördag 26 april 2008

Den Korrekta Muslimska Klädseln

Fråga nummer 6991

Korrekt Hijaab

Fråga; Jag skulle vilja veta mer om den RÄTTA hijaab. Vad är korrekt hijaab? Jag menar att det finns så många olika hijaaber att välja ifrån. Jag har en vän från Danmark som konverterade till Islam för ett tag sedan, hon är nöjd (alhamdoli Allah) och hon vill bära den rätta Hijaaben. Kan du berätta för oss var det står att hijaaben SKA vara LÅNG (jilbaab) över bysten. Hon behöver verkligen detta! Tack så mycket.

Svar; All Ära hör Allah till.
Shaykh al-Albaani (må Allah visa barmhärtighet) sa: Villkoren för Hijaab är:

Först: (Det ska täcka hela kroppen förutom det som är befriat.) Allaah säger: “O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies (i.e. screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way). That will be better, that they should be known (as free respectable women) so as not to be annoyed. And Allaah is Ever Oft-Forgiving, Most Merciful.” Denna aayah förklarar tydligt att det är obligatoriskt att täcka kvinnans skönhet och utsmyckning och inte visa det för icke-mahram män (”främlingar”) förutom det som syns oavsiktligt, då finns det ingen synd på dem om de skyndar sig att dölja det.

Al-Haafiz ibn Katheer sa i sin Tafseer: Detta betyder att de inte ska visa någon del av sin utsmyckning för icke- mahrams, förutom det som är omöjligt att dölja.

Ibn Masóod sa: såsom kappan och manteln dvs. det som arabkvinnorna brukade bära, ett yttre plagg som täckte det kvinnan hade på sig under, förutom det som syntes under ytterplagget. Det finns ingen synd på kvinnan på grund av detta för det är omöjligt att täcka.

Andra: (Det ska inte vara en utsmyckning i sig själv). Allaah säger: “… and not to show off their adornment…” [al-Noor 24:31]. Den generella betydelsen av frasen inkluderar ytterplagget, för om den är dekorerad kommer det dra till sig männens blickar. Bevis finns i en aayah i Soorat al-Ahzaab: “And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance” [al-Ahzaab 33:33]. Det finns även bevis i en hadeeth där Profeten (sas) sa: ”Det finns tre, fråga mig inte om dem: en man som lämnar jamaa’ah, är olydig mot sin ledare och dör olydig; en kvinnlig eller manlig slav som rymmer och sedan dör; och en kvinna vars man är borta och som lämnade henne med allt hon behövde, men efter han gått visade hon sig lättsinnig/omoralisk. Fråga mig inte om dem.” (Narrated av al-Haakim, 1/119; Ahmad, 6/19; från the hadeeth of Faddaalah bint ‘Ubayd. Dess isnaad är saheeh och den finns i al-Adab al-Mufrad).

Tredje: (Det ska vara tjockt och inte tunt eller genomskinligt.) - för det kan inte täcka ordentligt annars. Tunna eller genomskinliga kläder gör en kvinna mer frestande och vacker. Angående det sa Profeten (sas): ”Under de sista dagarna av mitt ummah kommer det finnas kvinnor som har kläder men ser nakna ut, med något på sina huvuden som liknar pucklarna på en kamel. Förbanna dem för de är förbannade.” En annan hadeeth lägger till ”De kommer inte träda in i Paradiset eller känna dess doft, fastän dess doft kan kännas från så och så långt håll.” (Från Muslim från Abu Hurayrah). Ibn ‘Abd al-Barr sa: Vad Profeten (sas) menade var kvinnor som bär kläder gjorde av tunna tyger som visar och inte täcker. De har kläder på sig men är egentligen nakna. Berättade av al-Suyooti i Tanweer al-Hawaalik, 3/103.

Fjärde: (Den ska vara lös/vid, inte åtsittande så att någon del av kroppen beskrivs.) Anledningen till kläder är för att undvika Fitnah (Frestelser), och detta kan bara uppnås om kläderna är stora och vida. Åtsittande kläder, även om de inte avslöjar färgen på huden, beskriver fortfarande storleken och formen på kroppen eller delar av den, och skapar en fantasibild i männens huvud. Korruption eller inbjudan till korruption som finns medfött i det är uppenbart. Så kläderna måste vara vida/stora. Usaamah ibn Zayd sa: ”Profeten (sas) gav mig ett tjockt egyptiskt klädesplagg som han fått av Duhyat al-Kalbi, och jag gav den till min fru så hon kunde använda den. Han sa, ’Varför ser jag dig inte bära det egyptiska klädesplagget?’ Jag sa, ’Jag gav den till min fru så hon kunde använda den.’ Han sa, ’Säg till henne att bära en klänning under den, för jag är rädd att den kan visa storleken på hennes ben (skelett).’” (Berättad av al-Diyaa’ al-Maqdisi i al-Ahaadeeth al-Mukhtaarah, 1/442, och av Ahmad och al-Bayhaqi, med en hasan isnaad).

Femte: (Den ska inte vara parfymerad med rökelser eller parfym.) Det finns många ahaadeeth som förbjuder kvinnan att bära parfym när hon går ut från sitt hem. Vi ska berätta en del av dem som har saheeh isnaads: Abu Moosa al-Ash’ari sa: Profeten (sas) sa: ”Den kvinna som sätter på sig parfym varefter hon går förbi en grupp människor som känner hennes doft, är en äktenskapsförbrytare.” Zaynab al-Thaqafiyyah berättade att Profeten (sas) sa: ”Om någon av er (kvinnor) går till moskén, låt henne då inte röra parfym.” Abu Hurayrah sa: Profeten (sas) sa: ”Den kvinna som har parfymerat sig själv med rökelser, låt henne då inte närvara vid Íshaa´ bönen med oss.” Moosa ibn Yassaar sa att en kvinna gick förbi Abu Hurayrah och hennes doft var överväldigande. Han sa, ”O kvinnliga slav till al-Jabaar, ska du till moskén?” Hon svarade, ”Ja,” Han sa, ”Har du parfymerat dig på grund av det?” Hon sa, ”Ja.” Han sa, ”Gå tillbaka och tvätta dig själv, för jag hörde Profeten (sas) säga: ’Om en kvinna kommer till moskén och hennes doft är överväldigande, kommer Allah inte acceptera bönen hos förrän hon går hem och tvättar sig själv.’” Dessa ahaadeeth är generella i sin innebörd. Precis som förbudet gäller när man parfymerar kroppen, så gäller det även parfym på kläderna, speciellt i den tredje hadeethen, då rökelser nämns, för rökelser används speciellt till att parfymera kläderna. Anledningen till detta förbud är självklart, vilket är att en kvinnas doft kan leda till ett olämpligt framkallande av begär. De lärda inkluderar även andra saker av vad som ska undvikas av kvinnor som vill gå till moskén, såsom vackra kläder, smycken som kan synas, överdriven utsmyckning och att umgås med män. Se Fath al-Baari, 2/279. Ibn Daqeeq al-‘Eed sa: Detta betyder att det är förbjudet för en kvinna som vill gå till moskén att ha parfym, för detta frestar männens begär. Detta berättades av al-Manaawi i Fayd al-Qadeer, i kommentarerna på den första hadeethen från Abu Hurayrah som nämnts tidigare.

Sjätte: (Det får inte likna männens kläder.) Det berättades i en saheeh ahaadeeth att en kvinna som imiterar männen i sin klädsel eller på andra sätt, är förbannad. Här följer en del ahaadeeth som vi vet: Abu Hurayrah sa: ”Profeten (sas) förbannade den man som bär kvinnokläder, och den kvinna som bär manskläder.” ‘Abd-Allaah ibn ‘Amr sa: Jag hörde Profeten (sas) säga: ’De är inte en del av oss, kvinnan som imiterar männen och mannen som imiterar kvinnor.’” Ibn ‘Abbaas sa: ”Profeten (sas) förbannade de kvinnliga männen och de manliga kvinnorna. Han sa, ’Släng ut dem från era hem.’” Han sa: ”Profeten (sas) utvisade den och den, och Ùmar utvisade den och den.” Enligt en annan källa: ”Profeten (sas) förbannade männen som imiterade kvinnor och kvinnor som imiterade män.” ‘Abd-Allaah ibn ‘Amr sa: ”Profeten (sas) sa: ’Det finns tre som inte kommer att komma in i Paradiset och Allah kommer inte titta att på dem på Domedagen: en som är olydig mot sina föräldrar, en kvinna som imiterar män, och en duyooth (cuckold, en svag man som inte känner svartsjuka över sina kvinnor).” Ibn Abi Maleekah – vars namn var ‘Abd-Allaah ibn ‘Ubayd-Allaah – sa: “Det sas till ‘Aa’ishah (ra), ‘Vad händer om kvinnan bär sandaler som männens?’ Hon sa: ’Profeten (sas) förbannade kvinnorna som agerar som männen.’ Dessa ahaadeeth visar tydligt att det är förbjudet för kvinnor att imitera män och vise versa. Vanligtvis inkluderar det klädsel och i andra fall, förutom i första hadeethen ovan, som bara refererar till klädseln.

Abu Dawood sa, i Masaa’il al-Imaam Ahmad (p. 261): “Jag hörde Ahmad bli frågad om en man som klär sin slavinna i en uniformsrock (tunic). Han sa, ’Klä henne inte i manskläder, få henne inte att se ut som en man.” Abu Dawood sa: ”Jag sa till Ahmad, Kan han ge henne en ungkarls sandaler att ta på sig? Han sa, ´Nej, förutom när hon gör wudoo’. Jag sa, För skönhets skull? Han sa, Nej. Jag sa, Kan han klippa hennes hår kort? Han sa, Nej.”

Sjunde: (Den ska inte likna klädseln som kaafir kvinnor bär.) Det finns i sharee’ah att muslimer, män liksom kvinnor, inte ska likna eller imitera kuffar vad gäller dyrkan, festligheter eller kläder som är speciella för dem. Detta är en viktig princip i islam som numera, tyvärr, många muslimer struntar i, även de som bryr sig om religionen och kallar andra till islam. Antingen för att de inte kan sin religion, eller för att de följer sina egna frestelser och lustar, eller på grund av avvikelser, blandat med moderna seder och imitation av de otrogna Väst. Detta var en av anledningarna till muslimernas fall och svaghet, vilket gjorde det möjligt för utlänningarna att överväldiga och kolonisera dem.“…Verily, Allaah will not change the condition of a people as long as they do not change their state themselves …” [al-Ra’d 13:11].
Om de bara visste. Man ska veta att det finns många saheeh bevis angående dessa viktiga regler i Qur’aan och Sunnah, och bevisen i Qur’aan finns omsorgsfullt utarbetade i Sunnah, så som alltid.

Åttonde: (Det får inte vara ett plagg för anseende eller för fåfänga (vanity).) Ibn ‘Umar (raa) sa: ”Profeten (sas) sa: ’Den som bär ett plagg för anseende eller fåfängans skull i denna värld, Allah kommer att klä honom i plagget av förnedring på Domedagen, sen kommer Han att få Elden att flamma upp runt omkring honom.’” (Hijaab al-Mar’ah al-Muslimah, s. 54-67.) Och Allah vet bäst.

Inga kommentarer: