bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

lördag 26 april 2008

Slöjan - Hijab

I GUDS DEN BARMHÄRTIGE FÖRBARMARENS NAMN

Av Dr Muhammed Ismail Memon Madani
Engelsk översättning av Dr Muhammed Sadiq
Svensk översättning av Umm Dujana

Versen om hijab Alla Ulama är överens om att budordet (alt. Kommenderingen) gällande Hijab för kvinnor uppenbarades i följande vers från Surah Ahzab. Vilket är anledningen till att den också är känd som Versen om Hijab.

”…And when you ask (his wives) for anything you want, ask them from behind screen, that is purer for your hearts and for their hearts…” Ahzaab: 53

Efter den här versen kom blev det obligatoriskt med hijab för kvinnor, Kvinnor behövde inte ha hijab innan denna vers uppenbarades. Det råder enighet bland Ulama att även om versen riktar sig till profeten (sas) fruar så är beordningen allmänt menad till kvinnor. Samma sätt att ge vägledning finns på flera ställen i Koranen. Till exempel, Allah säger i Surah Talaq:

”O Profet (sas)! When you divorce women, divorce them at their `Iddah, and count their `Iddah. And fear Allah your Lord and turn them not out of their husband´s homes, nor shall they (themselves) leave, except in case they are guilty of some open illegal sexual intercourse. And those are the set limits of Allah…” Talaq: 1

Det som står i ovanstående vers är inte menat enbart till Profeten (sas) och hans fruar, utan det vänder sig till alla muslimska män och kvinnor. Liknande är det i versen om hijab Även om den vänder sig till profetens fruar gäller budordet (kommenderingen) alla muslimska kvinnor.

Största beviset för det är???

Det betyder att oblygsamhet (att gå ut utan hijab) ger näring åt smuts och oanständigheter i hjärtat. Utan tvekan, är vanliga muslimska män och kvinnor mer i behov av att sig mot det eftersom de är mer benägna att begå synder. Detta gällde profetens (sas) fruar som Allah själv tog ansvar för att rena och bevara oskuldsfulla.

”And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance, and perform As-Salat, and give Zakat and obey Allah and His Messenger. Allah wishes only to remove Ar-Rijs (evil deeds and sins..) from you, Om members of the family (of the Prophet) and to purify you with a thorough purification.” Ahzaab: 33

Männen var profeten (sas) respektabla kompanjoner, av vilka många hade en högre status än änglar. Om så religiösa personer i början av islam behövde bära hijab vad gäller då inte i senare tider. Egoism, impulsivitet och sexuell frihet kommer att öka ju närmare Domedagen vi kommer. Vem av oss kan säga att vår självkontroll är bättre än de respektabla kompanjonerna av profeten (sas), eller att våra kvinnor är mer religiösa än profetens (sas) fruar. Och att det inte är någon fara att män och kvinnor umgås fritt.

Tafsir (förklaring) på Ahzab: 53

Ibn Kathir: Muslimerna förbjöds att gå in i profetens (sas) hus utan tillstånd som de brukade gå in i varandras hus innan islam. Allah (swt) valde blygsamhet och ära för den här ummah och beordrade dem att upprätthålla hijab. Utan tvivel, detta budord är av respekt och ära för denna ummah.

Imam Qurtubi: Den här versen ger tillåtelse att fråga profetens (sas) fruar bakom ett skynke (hijab) om nödvändiga saker, inklusive allt om religionen. Och alla muslimska kvinnor innefattas i denna. Vid sidan av denna vers, talar andra delar av den islamiska doktrinen även om för oss att en kvinna ska (för hennes ära) gömmas, såväl hennes kropp som hennes röst. Det finns många omständigheter till att versen kom. De är inte motsägelsefulla. Troligen gjorde de tillsammans att denna uppenbarelsen kom.

Det finns två berättelser i Bukhari gällande omständigheterna. En är berättad av Anas (ra) att Umar ibn Khattab (ra) sa till profeten (sas):

”O Allahs profet! Du tar emot alla slags människor i ditt hem – bra och dåliga – det vore bättre om du bad dina fruar att upprätthålla hijab.”

I enlighet med det uppenbarades versen om hijab. Uppmaning till kvinnan att stanna hemma Det viktigaste sättet att bevara samhället moraliskt och skydda kvinnans ära är genom att minska kontakten mellan män och kvinnor. Bästa sättet är att kvinnan är i sitt hemoch inte går ut mer än nödvändigt. Kontakten med icke Mahram män leder till frestelser, vilket det finns klara bevis på i dåtid och nutid. Det är orsaken till att Koranen kommenderar kvinnor att stanna i sina hem. Allah säger i Ahzab: 32-33:

”O wives of the Prophet! You are not like any other women. If you keep your duty (to Allah), then be not soft in speech, lest he in whose heart is a disease (of hypocrisy, or evil desire for adultery…) should be moved with desire, but speak in an honourable manner. And stay in your houses, and do not display yourselves like that of the times of ignorance, and perform As-Salat, and give Zakat and obey Allah and His Messenger. Allah wishes only to remove Ar-Rijs (evil deeds and sins..) from you, Om members of the family (of the Prophet) and to purify you with a thorough purification.” Ahzaab: 32-33

Två viktiga uppmaningar blir klara i dessa verser.

Först att kvinnor inte ska tala med icke Mahram män utan nödvändighet. Ifall de måste tala med dem ska de tala i en rak och ärbar ton, inte mjukt och tilltalande. Detta för att ingen ska ”missförstå” dem eller få dåliga tankar om dem. Tafsir (förklaring) Ahzab 32-33:

Imam Qurtubi; Allah har kommenderat muslimska kvinnor att tala på ett rakt och koncist sätt till icke Mahram män. Deras röster ska undvika mjukhet och söthet. De ska skilja sig från hur ”gatflickor” och ociviliserade kvinnor i gamla tider brukade tala till män. En kvinna ska vara mycket försiktig när hon talar till icke Mahram män även om de är släkt till henne. Hon ska tala med en stadig röst utan att vara högljud.

Mufti Muhammed Shafi´: När det är nödvändigt att prata med icke mahram män så ska kvinnan undvika att prata med en mjuk och attraktiv röst, vilket är en del av hennes natur. Det betyder att hon inte ska prata på ett sätt som kan charma eller attrahera den som lyssnar. Som Allah säger:

”…then be not soft in speech, lest he in whose heart is a disease (of hypocrisy, or evil desire for adultery…) should be moved with desire…”

Sjukdomen här refererar till hyckleri (nifaq), helt eller delvis. Den riktiga hycklaren (munafiq) kan förväntas uppträda på ett sådant sätt. Men ibland kan någon som annars är en troende också ha en dragning till det förbjudna, vilket är ett slags hyckleri. En person som har riktig tro kan aldrig ha en dragning mot det förbjudna. Det viktiga med den första delen av budordet är att kvinnan ska undvika icke mahram män och bära en sådan hijab att de med svag tro inte ska känna något hopp eller begär efter henne. Efter den här versen uppenbarades brukade några av profetens (sas) fruar hålla handen för munnen när de talade med främlingar för att dölja sina röster. Amer bin As berättade från profeten (sas):

’Sannerligen förbjöd profeten (sas) kvinnor att tala med icke mahram män utan tillstånd från deras män.’ (Tabarani)

Den andra viktiga delen i det här budordet säger att det bästa för kvinnan att efterleva/ iaktta hijab är att stanna i sitt hem och inte komma ut utan giltig anledning. Att iaktta hijab är känt som ”hijab bil buyut” (att iaktta hijab genom att stanna hemma.) Också uppenbart från denna vers är att kvinnor är skapade på ett sätt att de kan vara nöjda (tillfredsställda) och lugna med att stanna i sina hus. Sysselsatta med hemmet och familjefrågor. Välståndet och framgången för samhället beror också på detta. En kvinnas fysiska natur passar inte till för att arbeta utanför hemmet som mannen för att försörja familjen. Hon är inte ’utrustad’ för att klara alla svårigheter som är förknippat med det. Det är anledningen till att kvinnan inte är ansvarig för att försörja familjen. Hennes föräldrar och bröder är ansvariga för det först, och sedan tas ansvaret över av hennes man när hon gifter sig. Detta visar klart hur ofta islam vill att kvinnan går ut ur sitt hem. En del av versen: ”…and do not display yourselves like that of the times of ignorance…” talar om för oss att innan islam kom brukade kvinnor flacka omkring utan hijab fritt, skamlöst och utan kontroll.
Därför har de tidiga Ulama tolkat denna vers i ljuset av traditionen från gamla tiders ignorans. När man läser det och jämför med situationen idag ser man att människor idag har blivit ännu mer ignoranta. Profeten (sas) har sagt:

”Den värsta bland kvinnor är den som öppet/fritt lämnar sit hem utan hijab. De är hycklare och få av dem kommer till Jannah.” (Sunnan al-Baihaqi)

Från ordet ”tabarruj” i denna vers är det klart att om det är nödvändigt för kvinnan att lämna sitt hem så måste hon täcka sin skönhet. Detta kan göras genom att ha på sig en jalbab som täcker hela hennes kropp. Försvararna av kvinnans frihet säger att detta bara gäller profetens fruar. Men läser man de andra uppmaningarna i versen kan man tydligt se att de är allmängiltiga – gäller alla. Sanningen är att dessa budord gäller alla muslimska kvinnor.

Tafsir Imam Abu Bakr Jassas: Dessa verser visar tydligt att kvinnor ska stanna sina hem och att det är förbjudet för dem att lämna hemmen. Och alla dessa saker lärdes till profetens fruar för att skydda deras renhet. Alla muslimska kvinnor ska följa detta.

Ibn Kathir: Detta är etiketten Allah lärde profetens fruar och eftersom alla kvinnor ska följa deras exempel är det applicerbart på alla kvinnor. Jalbab I den sista versen (Ahzab: 32-33), blev muslimska kvinnor ombedda att inte lämna sina hem utan nödvändighet. I Ahzab: 69 säger Allah till dem att använda Jalbab när de går ut ur sina hem.

”O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies (screen themselves completely except the eyes or one eye to see the way). That will be better, that they should be known (as free respectable women) so as not to be annoyed. And Allah is Ever Oft-Forgiving, Most Merciful.” Ahzab:59

Den här versen är en mycket viktig vers angående hijab, för den visar tydligt att dölja ansiktet ingår i budorden om hijab. Därför har denna vers diskuterats mycket. För det andra eftersom versen inte vänder sig specifikt till profetens fruar finns det inget utrymme för ursäkter huruvida det gäller alla kvinnor. Jalabib är pluralis av jalbab. Många olika tolkningar har gjort för att förklara jalbab.

Allamah Ibn Manzur: Jalbab är det yttre lakan eller sängöverkast som en kvinna sveper ovanpå sina kläder för att dölja henne från topp till tå. Det döljer hennes kropp helt. (Lisan ul Arab vol. 1)

Roten av ordet är jalbab vilket används för sådana saker som totalt döljer något. T.ex. filtar vi använder vid kallt väder eller nattens mörker som döljer allt. Ordet jalbab används för det yttre lakan som en kvinna sveper över sina kläder för att gömma henne från främlingars ögon.

Ibn Masúd (ra) sa att jalbab är det tygstycke som bärs ovanpå sjalen.

Ibn Abbas (ra) beskrev det som: Allah sa till muslimska kvinnor at dra det här tyget (lakanet) över dem för att dölja sina kroppar utom ett öga, när det är nödvändigt för dem att komma ut ur sina hem. (Ibn Kathir)

Fuqaha (de lärda) har, enligt denna vers, inte bara klargjort för oss att kvinnor ska bära hijab och täcka sina ansikten de har också förklarat exakt hur jalbaben ska bäras. Den största tolkaren av Koranen Ibn Abbas (ra) har rapporterat två sätt att bära jalbab:

1. Imam Muhammed Bin Sirin (ra) sa: När jag frågade Ubaidah Salmani (ra) om meningen med den här versen och hur jalbaben skulle användas, demonstrerade han det för mig genom att dra ett tygstycke över sitt huvud för att dölja sin kropp, lämnandes sitt vänstra öga otäckt.

2. Ibn Jarir och Ibn al-Munzir förklarade sättet att använda jalbab enligt Ibn Abbas och Qatadah. Tygstycket ska svepas från toppen och dölja pannan, sedan tas en sida av tygstycket för att dölja ansiktet under ögonen så att större delen av ansiktet och överkroppen är täckt. Detta kommer att lämna båda ögonen otäckta (vilket är tillåtet under nödvändighet). (Ruh-ul-Ma´ani vol. 22 sida 89)

Många andra lärda såsom Muhammed bin Sirin, Allamah ibn Jarir, Imam Suddi, Imam Abu Bakr Jassas, Imam Wahidi och Allamh Ibn Sa´d , Muhammed bin Ka´b Kurazi har beskrivit sättet att använda jalbab liknande de två sätt som Ibn Abbas (ra) beskrivit.

Vi hittar i Ahadith och andra berättelser att alla kvinnor, inkluderat profeten (sas) fruar, omedelbart följde detta budord efter det uppenbarats. Användandet av jalbab och hijab blev snabbt en norm i det muslimska samhället. Imam Abdul-Razzaq berättar från Umm Salamah (ra):

’Efter denna vers hade uppenbarats, brukade kvinnorna från Ansar komma ut från sina hem och gå med den sådan värdighet som om det skulle satt fåglar på deras huvuden (de skulle flugit iväg om de gick fortare). De brukade täcka sig med stora svarta mantlar/kappor. ”

"Tell the believing men to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts. That is purer for them, Verily, Allah is All-Aware of what they do. And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts and not to show of their adornment except only that which is apparent (lika both eyes for necessity to see the way, or outer palms of hands or one eye or dress like veil, gloves..) and to draw their veils all over Juyubihinna (thir bodies, faces, necks and bossoms) and not to reveal their adornment except to their husbands, their fathers their husband´s fathers, their sons, their husband´s sons, their brothers or brother´s sons, or their sisters sons…” Nur: 30-31

Talar om för oss följande:

1. Att sänka blicken. Att ta bort ögonen från allt förbjudet. (Tafsir Ibn Kathir)

2. Att vakta sin ärbarhet (privata delar). Med det menas att avhålla sig från alla förbjudna sätt att tillfredsställa sin sexuella lust, så som äktenskapsbrott, våldtäkt, onani, homosexualitet m.m.

3. Att dölja skönheten och utsmyckningar. Med det menas att dölja såväl den naturliga skönheten (ansikte, händer och kropp) som den artificiella (kläder, smycken, makeup).

Inga kommentarer: