bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

onsdag 23 april 2008

Min dyrbara syster i islam


Alla lov å pris tillhör Allah, och jag ber Allah att Han låter denna sötma av ihågkommande bevaras på våra tungor genom livets gång, och jag vittnar om att ingen vad eller vem de än må vara dyrkas i sanning förutom Han utan några som helst partners vid Hans sida. Jag vittnar inför skapelsen och Skaparen att Muhammad är Hans sista sändebud sänd hit till denna värld som en barmhärtighet…

Syster, nu när du accepterat islam som sanningen och den Rätta Vägen att följa ska du veta att Allah har förlåtit alla dina tidigare synder, Allah säger;

“Say to those who have disbelieved, if they cease (from disbelief), their past will be forgiven” [al-Anfaal 8:38]

En utav Profetens Kompanjoner Amr ibn al-Aas hade tillbringat många år med att kriga mot islam och muslimerna, han var månggudsdyrkare och en stor syndare. Han berättar;

”När Allah fyllde mitt hjärta med kärlek till islam, gick jag till Profeten för att avlägga trohetseden. Han räckte ut sin hand mot mig, men jag sa; ”Jag vill inte avlägga trohetseden till dig, åh Allahs Sändebud, förrän du förlåter mig mina tidigare synder.” Profeten svarade mig; ”O Amr, vet du inte att islam raderar de synder man gjort innan man blev muslim”. (imam Ahmed).

Nu när du valt islam som ditt sätt att leva ska du veta att Allahs rätt över dig är att;

”Dyrka Allah och sätt inget vid Hans sida” Profeten har även sagt: ”Å Muadh, vet du vad Allahs rättighet över tjänarna är och vad tjänarnas rättighet hos Allah är? Då sa Muadh: ”Allah och Hans sändebud vet bäst” och då sa Profeten: ”Allah rättighet över tjänarna är att dom ska dyrka Honom och inte sätta andra vid Hans sida, och tjänarnas rättighet hos Allah är att Han inte straffar den som inte sätter något vid hans sida”

Så Profeten klargjorde i denna hadith den rättigheten som Allah har över tjänarna, som är att dyrka Honom och inte sätta andra vid Hans sida. Och sedan så klargjorde Profeten även frukten utav denna dyrkan och resultatet utav denna dyrkan och sa då i hadithen ”Tjänarnas rättigheter hos Allah är att Han inte ska straffa den som inte sätter någon vid Hans sida.” Så frukten av denna dyrkan till Allah är att den skyddar ifrån Hans straff. Så detta är länken mellan Allah och tjänarna.

Det är denna monoteistiska Gudstro som gör islam unikt. Den kallas Tawheed. Tawheed delas in i tre delar;

Tawheed robbobeyyah, Enhet i Herreskapet, ordet Herre inkluderar att Allah är Skaparen, Skapelsens Konung, Modabir l-Amar (det är han som fortsätter att upprätta ordningen). Utan Allah skulle allt kollapsa. De flesta människor tror på Allah som Skaparen utav himlarna och jorden, natten och dagen, månen och solen.

Tawheed olohiyyah, Enhet i Dyrkan, vilket betyder att den troende orubbligt tror på Allah som den Ende Guden och att det inte finns några gudar vid Hans sida och att all form utav dyrkan endast riktas mot Honom. Dyrkan till Allah kommer inte att vara komplett förrän man älskar honom från hela sitt hjärta med total underkastelse. Allah ska vara den man älskar mest av allt.

All form utav själslig och kroppslig dyrkan ska riktas till Allah, dvs. kärlek, fruktan, hopp, åkallan, tillit till, lydnad, underkastelse och alla former av dyrkan ska riktas till Allah med uppriktighet.
‘Uboodiyyah ”dyrkan” omfattar muslimens hela liv. När han ger sig ut för att söka levebröd dyrkar han Allah, När han sover, gör han det för att samla styrka för att kunna dyrka Allah. Mu’aadh ibn Jabal sa: “Jag söker belöning I min sömn på samma sätt som jag söker belöning I min nattbön.” Bukhaari
Du ska veta att som muslim ska du inte vara tillfredsställd förrän din njutning att äta, dricka och att vara med din man räknas som goda gärningar, I enlighet med Profetens ord;

“I era intima relationer finns sadaqah (välgörenhet, goda gärningar).” De frågade ”o Allahs Sändebud, menar du att om någon av oss tillfredsställer sina sexuella behov blir han belönad?” Han sa; ”Vad skulle ni säga, om ni gjorde det på ett otillåtet sätt, skulle ni inte få bära bördan av synd?” De sa, ”Ja.” Han sa; ”Likadant är det om han gör det på ett tillåtet sätt då får han belöning.” Muslim

Den första generationen muslimer begränsade inte ordet “dyrkan” endast till ritualer och de tider då de ska utföras, och därmed låter resten av tiden vara “utan dyrkan”. Hela livet är dyrkan och tiderna då de olika ritualerna genomförs är tider då man fokuserar och förnyar den spirituella energin. Det är dessa som Allah nämner när Han säger;

“Those who remember Allaah (always, and in prayers) standing, sitting, and lying down on their sides”[Aal ‘Imraan 3:191]
Den tredje delen är Tawheed Asma wa Sifaat, Tron på Allahs namn och Attribut. Dessa namn och attribut är de som Allah nämnt om sig själv i Koranen eller i de autentiska traditionerna (sunnah) från Profeten Muhammed, utan att förvränga dem och deras betydelse, utan att förneka dem eller modifiera dem genom att spekulera i dem eller jämföra dem vid skapelsen.
Dvs, när Allah säger att, ”I Hans hand ligger herraväldet.” Så ska vi inte likna Allahs hand vid våra händer.
Några av Allahs namn är tex. All-Knower, the Most Gracious, the Most Merciful, the King, the Holy, the One free from all defects, the Giver of security, the All-Mighty, the Supreme, the Creator, the All-Wise.

Profeten sa även;

”Om du får en bild av Allah i ditt huvud så ska du veta att Han inte är sådan.”

Du ska veta min syster I islam att Paradiset är gott och endast de goda får träda in i det. Allah är God och accepterar endast det goda. Allahs tillvägagångssätt med hans slavar är att testa dem på olika sätt. På detta vis urskiljer man den troende från den otroende, den sanningsenlige från lögnaren. Allah sager;

“Do people think that they will be left alone because they say: ‘We believe,’ and will not be tested. And We indeed tested those who were before them. And Allaah will certainly make (it) known (the truth of) those who are true, and will certainly make (it) known (the falsehood of) those who are liars, (although Allaah knows all that before putting them to test)” [al-‘Ankaboot 29:2-3]

När man valt islam som sättet att leva kommer du se saker hos människor du tidigare inte sett. En del som man trodde skulle stå vid ens sida tar avstånd medan andra försöker förstå och respektera. När du tittar tillbaks om några år kommer du se hur islam ändrat ditt sätt att se på olika saker och hur den har fått dig att mogna och växa som människa.

Islam ändrade Profetens kompanjoner till att bli de bästa. Om vi ser till Profetens välkände kompanjon Omar ibn Khattab när han som muslim började gråta i moskeén. När de frågade honom varför han grät svarade han;

”Jag minns den dagen då jag begravde min dotter levande. Efter att jag grävt färdigt hennes grav, borstade hon bort den sand som hamnat i mitt skägg, därefter slängde jag henne i gropen och begravde henne levande. Det var därför jag grät.”
Utan islam var det här en accepterad och kanske till och med förväntad gärning som männen skulle utföra, men islam visade honom hur fruktansvärd denna handling var.

All pris hör Allah till som visat människan ut från mörkret in i ljuset och till sanningens väg.
Om vi ser till hur de första muslimerna offrade sig för Allah och Hans budskap kan vi kanske själva finna styrka i att stå upp för Sanningen och följa den. Många är historierna om hur de tidiga muslimerna kämpade, jag ska bara ta upp några av de kvinnor som höll fast i religionens rep med fasta tag.

Someyah var en slavinna som fick utstå svår tortyr endast för att hon erkände Allah som den Enda Guden. Hon var tålmodig och orubblig, hon vägrade att säga det som månggudsdyrkan ville få henne att säga. Den föraktade Abo Jahl stack henne i underlivet med ett spjut, och dödade henne, på så sätt fick hon äran att vara den första martyren i islam.

Zinira var en annan slavkvinna som blev muslim. Hon blev så illa torterad att hon blev blind. Människorna sa att det var Lat och Uzza som hade straffat henne för att hon hade lämnat avgudatron. Men Zinira sa att det var Allah som hade gjort henne blind, och om Han ville skulle Han kunna ge henne synen tillbaka. Nästa morgon när hon vaknade hade hon fått synen tillbaka. Men trots detta mirakel ville de otrogna inte tro på det sista budskapet.

Ghazziyya bint Jabir ibn Hakim även kallad Umm Sharik, var ytterligare ett offer för de otrognas vrede och hämnd. Hon accepterade islam tidigt och började genast kalla kvinnor från Quraish till sanningen i hemlighet, utan att bry sig om den tortyr som hon kunde bli utsatt för. Nyheten kom ut till Quraish och de sa; ”Enda anledningen till att vi inte torterar dig är utav respekt för din släkt. Det enda vi kommer att göra är att skicka dig tillbaks till dem.” Hennes släkt svor att de skulle tortera henne. De satte henne på den sämsta kamelen av alla utan vatten och mat. När hettan var som värst, mitt på dagen, lät de henne vara utan skydd från värmen. När tre dagar gått erbjöd dem henne vatten men endast om hon tog avstånd från islam. Hon brydde sig inte om dem, det enda hon gjorde var att peka med sitt finger mot himlen. Så helt plötsligt fann hon en dryckespokal nära sina läppar. Efter hon druckit klart hängdes den tillbaks i himlen. Tre gånger skedde samma sak. När hennes släkt upptäckte att hennes läppar var våta, förundrades dem och frågade; ”Åh Allahs fiende, vart har du fått vatten ifrån?” Hon svarade; ”Det är levebröd från Allah!” De gick för att kontrollera sina vattenbehållare och allt var i sin ordning. Därefter sa de; ”Vi vittnar om att din Herre och vår är En.” De accepterade alla islam och emigrerade senare till Medina. Må Allah vara barmhärtig mot Umm Sharik som spred Allahs ord på ett perfekt sätt.

Jag lovar dig att de första muslimerna de offrade allt på ett sätt som de flesta av oss aldrig kan föreställa oss eller komma i närheten av. Men genom att vi läser om dem kan vi själva finna styrka att stå upp för sanningen även om det kan innebära stora världsliga förluster, det kommer inte alltid att kännas lätt, men kom ihåg vad Allah säger;

"Verily, along with every hardship is relief, Verily along with every hardship is relief." 94:5-6

Denna fras återkommer två gånger efter varandra. Qatadah sa att Profeten gav goda nyheter till hans kompanjoner att ingen svårighet kan överkomma två lättnader.
Inte långt efter prövningen väntar lättnad och hos de tålmodiga väntar den stora belöningen. Du ska veta att Allah prövar oss för att stärka oss, Han älskar den av oss som har tålamod, och Han ger de tålmodiga nyheten om Paradiset.

“Do you think that you will enter Paradise before Allaah tests those of you who fought (in His Cause) and (also) tests those who are As-Saabiroon (the patient)?” [Aal ‘Imraan 3:142]

Du ska veta min syster att för att nå detta mål måste vi jobba hårt. Paradiset ligger högt upp och för att nå höga platser krävs stor ansträngning. Profeten sa till oss;

"Helvetet har beslöjats med begär, och Paradiset har beslöjats med svårigheter." Muslim

Nawawi kommenterade denna hadith på följande sett;
"…Detta betyder att ingenting kommer hjälpa dig att nå Paradiset utom att gå igenom svårigheter, och ingenting kommer ta dig till Helvetet utom infall/lustar och begär. Båda är beslöjade så som det beskrivs, och den som river ner slöjan kommer nå det som är dolt bakom. Paradisets slöja rivs ner genom att gå igenom svårigheter, och Helvetets slöja rivs ner genom att följa sina infall och begär. Svårigheter betyder att sträva konsekvent och tålmodigt i dyrkan, hålla tillbaka sin ilska, förlåta, vara tålmodig, ge allmosor, vara snäll mot de som behandlar dig illa, hålla tillbaka sina begär, osv."

Prövningarna som kommer över dig är i enlighet med styrkan av din tro; de som blir svårast prövade är Profeterna. Profeten sa;

”När jag blir sjuk, är min smärta likvärdig smärtan som två av er.”
Det kan även vara så att Allah prövar Sina slavar med prövningar för att höja deras status och för att sona deras synder, Profeten sa;

"Inget av trötthet, sjukdom, oro, smärta, sorg eller ondo händer en muslim, inte ens sticket från en tagg, utan att Allah accepterar det som försoning av hans synder."
Må Allah stärka oss och ge oss gudsfruktan i våra hjärtan. Ameen
Vi ber Allah att Han vägleder oss alla till det som Han är nöjd med, och må Allahs frid och välsignelser vila över Profeten Muhammad och hans följeslagare, och de som följt dem i det goda ända fram till den Yttersta stunden Amin…

Inga kommentarer: