bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 18 oktober 2010

Bära korta eller tajta kläder framför kvinnor..

 Vad räknas som kvinnans aura framför hennes barn (pojkar och flickor) och framför andra muslimska kvinnor? Varför jag frågar är för att jag fått andra hands information om vad som är kvinnans aura (utan daleel, bevis). Denna person sa att kvinnor inte ska ha på sig sommar kläder (dvs. linne eller shorts) i hemmet framför sin son (som inte är i puberteten än men snart). En del män har även åsikten att när systrar träffas ska de inte ta bort sina jilbab. Snälla förklara! Jazakallahu Khair för din hjälp!

All ära hör Allah till.

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-Úthaymeen blev frågad detta och han svarade: Åtsittande kläder som visar kvinnans behag är förbjudna, för Profeten (SAS) sa: "Det finns två sorters människor i Helvetet som jag inte sett (dvs som inte fanns på profetens tid (SAS). Män med piskor som svansen på kreatur som de slår människor med - dvs felaktigt och aggressivt - och kvinnor som har kläder men ändå är nakna, och som går på ett lockande sätt."

Frasen "kläder men ändå nakna" betyder bla. att de bär korta kläder som inte täcker det som borde täckas av auran. Det betyder även att de bär genomskinliga kläder som visar huden. Eller att de bär åtsittande kläder vilket gör att huden inte syns, men deras behag syns. Med dessa bevis är det inte tillåtet för en kvinna att bära åtsittande kläder, utom för dem hon får visa sin aura för, dvs. sin man - för det finns ingen aura mellan man och kvinna, för Allah säger;

"...som håller sina begär i styr och inte ger fritt utlopp åt sin lust] med någon annan än sina hustrur eller dem som de rättmätigt besitter - inget klander kan då riktas mot dem..." (al-Mu´minoon 23:5-6)

Aishah (RA) sa: "Profeten (SAS) och jag brukade göra ghusl - ie. efter janaabah (efter samlag) - från samma kärl, i tur och ordning doppade vi våra händer i kärlet." Så det finns ingen aura mellan mannen och hans fru. Men för sina mahrams, måste hon täcka sin aura. Det är inte tillåtet att bära åtsittande kläder, framför mahrams eller andra kvinnor, om det är väldigt åtsittande och visar kvinanns behag. (Fataawa al-Shaykh Muhammad ibn Saalih al-Úthaymeen, 2/825)

Shaykh Saalih al-Fawzaan sa: Det är inte tillåtet för en kvinna att bära korta kläder framför sina barn eller mahrams, eller att ta av sig mer än vad som är brukligt (tillåtet) framför dem, för att inte skapa fitna. Hon får bara bära korta kläder framför sin man. (Al-Muntaqaa min Fataawa Fadeelat al-Shaykh Saalih al-Fawzaan, 3/170) (Se Fataawa al-Maráh al-Muslimah, 1/417, 418 - sammanfattad av Ashraf Ábd al-Maqsood)

Shaykh Saalih al-Fawzaan sa även: Utan tvekan så är det inte tillåtet för en kvinna att bära åtsittande kläder som visar hennes behag, med undantag för hennes man, men framför någon annan, är det inte tillåtet. Det gäller även framför andra kvinnor, för hon skulle vara ett dåligt exempel - om de ser henne klä sig så kanske de börjar göra detsamma. En kvinna är beordrad att täcka sin aura med vida täckande kläder framför alla utom sin man. Hon ska täcka sin aura framför kvinnor såsom hon gör framför män, förutom det som man vanligtvis visar framför kvinnor, så som ansikte, händer, och fötter, eller vad som är nödvändigt att visa. (al-Muntaqaa min Fataawa Fadeelat al-Shaykh Saalih al-Fawzaan, 3/176, 177)

Al-Mardaawa (R) sa: "Det är tillåtet för en man att se ansiktet, nacken, huvudet och vaderna på en kvinna som är hans mahram." (Sharh al-muntahaa, del. 3, s. 7)

Allah vet bäst.

källa: http://www.islam-qa.com/ fråga nummer 6569

Inga kommentarer: