bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

tisdag 12 oktober 2010

Vilka är fördelarna med Ramadaan?

 Inte långt kvar till Ramadaan. Dags att färska upp minnet om Ramadaan och dess fördelar. En tid för oss alla att återvända till Allah och söka Hans förlåtelse. En perfekt tid att börja vårat nya liv, fyllt med goda gärningar. Må Allah acceptera vår fasta. ameen

Prisad vare Allah.

Ramadan är en av de tolv arabiska månaderna. Det är en månad som vördas i islam. Ramadan har några speciella egenskaper och dygder som gör den speciell i jämförelse med de andra månaderna. Bland annat:

1 – Fastan i Ramdan är den fjärde pelaren i islam och Allah har gjort fastan obligatorisk under denna månad. Han säger:

"För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt. Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut...”. [Al-Baqarah 2:185]

Vi kan läsa i al-Saheehayn (al-Bukhaari, 8, Muslim, 16) i en hadeeth av Ibn 'Umar att Profeten (må Allahs frid och välsignelser vila över honom) sade: ”Islam är stadgat på fem pelare. Att vittna om att det inte finns någon gud förutom Allah och att Muhammed är hans tjänare och sändebud, att förrätta bönen, att betala zakat (allmsoan), pilgrimsfärden till huset (Kaba i Mecka) och att fasta (under) månaden Ramadan.”

2 – Under denna månad uppenbarade Allah Koranen. Han säger;



För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt… [Al-Baqarah 2:185]

Och:

SE, VI har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt. [Al-Qadr 97:1]

3 - Allah har placerat Laylat al-Qadr i denna månad, en natt som är bättre än tusen månader. Allah säger;

SE, VI har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt.
Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder?
Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader (dvs. Att dyrka Allah under denna natt är batter än dyrkan av Honom I tusen månader, 83 år 4 månader)
då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag.
Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr! [al-Qadar 97:1-5]

Dess uppenbarelse [inleddes] under en välsignad natt - Vi har aldrig upphört att varna [människorna] - [Al-Dukhaan 44:3]

Allah har välsignat månaden Ramadan med Laylat al-Qadr. För att förklara den höga statusen av denna natt uppenbarade Allah surah al-Qadr. Det finns även många ahadeeth i ämnet, så som en hadith från Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) som sade:

”Allahs sändebud (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sade: ’Ramadan har kommit till er, en välsignad månad vari Allah har beordrat er att fasta, under vilken himlens portar öppnats och helvetets portar stängts och de upproriska djävlarna är fastkedjade. I den finns en natt som är bättre än tusen månader och den som går miste om dess godhet är verkligen eftersatt. " Berättad av al-Nasaa'i, 2106, Ahmad, 8769. klassas som saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Targheeb, 999.

Och Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) sade: Allahs sändebud (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sa: "Den som tillbringar Laylat al-Qadr i bön fylld av tro och i hopp om belöning, kommer att bli förlåten sina tidigare synder. " Berättad av al-Bukhaari, 1910, Muslim, 760.

4 - Allah har gjort fastan under Ramadan och dess nätter fyllda med böner utav tro och hopp om belöning ett medel för syndernas förlåtelse, vilket bevisats i al-Saheehayn (al-Bukhaari, 2014, Muslim, 760) i en hadeeth från Abu Hurayrah i vilken profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sade: "Allah kommer att förlåta synderna för den som fastar månaden Ramadan med rätt tro och hopp om Allahs förlåtelse.”

Och al-Bukhaari (2008) och Muslim (174) också återberättade från Abu Hurayrah att Profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sa: ” 'Den som ber under natten i Ramadan med rätt tro och hopp om belöning, alla hans tidigare synder kommer att bli förlåtna.

Muslimerna är eniga om att det är sunnah att be nattbön (qiyaam) under Ramadan. Al-Nawawi sa att qiyaam i Ramadan är att be Taraweeh, det vill säga den som ber taraweeh har uppnått att be nattbönen (qiyam).

5 - I denna månad öppnar Allah portarna till paradiset och stänger portarna till helvetet, och djävlarna är fastkedjade, det kan vi läsa om i al-Saheehayn (al-Bukhaari, 1898, Muslim, 1079), i en hadith från Abu Hurayrah som sa att Allahs sändebud (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sade: "När (månaden) Ramadan börjar, (så) öppnas barmhärtighetens portar, helvetets portar stängs och djävlarna kedjas fast.”

6 - Varje kväll löser Allah ut en del människor från elden. Imam Ahmad (5 / 256) återberättar en hadith från Abu Umaamah att profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sade: "Vid varje fastebrytande finns det människor som Allah befriar.” Al-Mundhiri sa: det är inget fel med dess isnaad, och det var klassade som Saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Targheeb, 987.

Al-Bazzaar (Kashf 962) berättar att Abu Saeed sade: Allahs sändebud (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sade: "Det finns människor som Allah löser ut varje dag och natt – dvs. under Ramadan - och under varje dag och natt har varje muslim en bön som besvaras.”

7 - Fastan under Ramadan är ett sätt att försona de synder som begåtts under året, sedan Ramadan året innan, så länge de stora synderna undvikits. Beviset finner vi i Saheeh Muslim (233) att Profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sa: "De fem dagliga bönerna, från en Jumu'ah till nästa och från en Ramadan till nästa är försoning för (synder som begåtts) där i mellan, så länge de stora synderna undvikits.”

8 - Fastan under ramadan är likvärdig med fasta under tio månader, vilket framgår av en hadith i Saheeh Muslim (1164) återberättad av Abu Ayyoob al-Ansaari: "Den som fastar Ramadan och därefter följer upp med sex dagar (av fasta) i Shawwaal, det kommer att vara som att han fastat under en livstid." Ahmad (21.906) berättade att profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sa: "Den som fastar Ramadan, en månad som är likt tio månader och därefter fastar sex dagar efter al-Fitr har fulländat året.”

9 - Den som ber qiyam, under Ramadan, med imamen tills han är klar, kommer bli nedskriven som de som tillbringat hela natten i bön. Abu Dawood (1370) och andra har berättat i en hadith av Abu Dharr (må Allah vara nöjd med honom) att Allahs sändebud (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sade: "Om en man ber med imaamen tills han är färdig, kommer det räknas som att han bett hela natten.” Klassad som saheeh av al-Albaani i Salaat al-Taraaweeh, s. 15

10 – ’Umrah i Ramadan motsvarar Hajj. Al-Bukhaari (1782) och Muslim (1256) berättade att Ibn 'Abbaas sade: Allahs sändebud (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sade till en kvinna bland Ansaar "Vad höll dig från att göra hajj med oss”? Hon sa, "Vi hade bara två kameler som vi använde för att hämta vatten". Hennes man och son hade begett sig av för att göra hajj med den ena kamelen och hon hade behållit den andra för att hämta vatten. Han sade; ”När Ramadan kommer, gör ’Umrah, för ’Umrah under Ramadan motsvarar Hajj.” Enligt en annan rapport från Muslim, ”…motsvarar en Hajj tillsammans med mig.”

11 - Det är sunnah att utföra i'tikaaf (dra sig undan för att dyrka) under Ramadan, eftersom profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) alltid gjorde det. Det återberättas i en hadith från Aa'ishah (må Allah vara nöjd med henne) att Profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) brukade spendera de sista tio dagarna av Ramadan i i'tikaaf tills han gick bort, efter hans död utförde hans fruar i'tikaaf." Berättad av al-Bukhaari, 1922, muslim, 1172.

12 - Det är mustahabb, starkt rekommenderat, att studera Koranen tillsammans och att läsa den en hel del. Ni kan studera Koranen tillsammans genom att recitera den till någon annan och genom att någon reciterar den för dig. Beviset för att det är mustahabb är det faktum att Jibreel brukade möta Profeten (må Allahs fred och välsignelse vara över honom) varje natt under Ramadan och studera Koranen tillsammans med honom. Berättad av al-Bukhaari, 6, muslim, 2308.

Läsa Koranen är mustahabb i allmänhet, men mer så under Ramadan.

13 - Det är mustahabb att erbjuda iftar till de som fastar under Ramadan. I en hadith av Zayd ibn Khaalid al-Juhani (må Allah vara nöjd med honom) som sade: Allahs sändebud (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sa: "Den som ger iftaar till den fastande kommer att få belöning likt hans, utan att förringa den fastande personen belöning det minsta." Berättad av al-Tirmidhi, 807, Ibn Maajah, 1746, klassad som saheeh av al-Albaani i Saheeh al-Tirmidhi, 647. se även fråga nr: (12598)

Och Allah vet bäst.

Inga kommentarer: