bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 18 oktober 2010

Kommer paradisets folk komma ihåg detta liv?

Qur'an al-Baqarah 2:82:  But they who believe and do righteous deeds - those are the companions of Paradise; they will abide therein eternally.


Prisad vare Allah.

Det finns bevis i Koranen för att människorna i Paradiset kommer att komma ihåg livet i denna värld. Tex, i Soorat al-Toor, säger Allah till oss:

”Och de går fram till varandra och frågar [om det förflutna] och säger: "Då vi levde bland de våra kände vi [ofta] en stark oro [vid tanken på Guds straff]. Men Gud har varit god mot oss som skonat oss från den glödheta vindens plåga; förr bad vi alltid till Honom [och Han hörde vår bön]." - Han är den Gode, den Barmhärtige."  [Al-Toor 52:25-28]

De kommer också att komma ihåg de onda människor som försökte få de troende att tvivla och som kallade dem till kufr (otrohet). Allah säger:

”Och de [saliga] närmar sig varandra och frågar [om livet på jorden]. En av dem säger: "Jag hade en nära vän som brukade fråga: 'Hör du verkligen till dem som tror att vi, efter att ha dött och blivit mull och torra ben, skall föras fram för att rannsakas och dömas?'”  [al-Saffaat 37:50-53]

De kommer att komma ihåg prövningarna och bedrövelserna som de gick igenom i denna värld, vad gäller dem själva, deras barn, deras familjer och deras egendom, och de kommer jublande att säga:

 ”...Vi lovar och prisar Gud som har befriat oss från all sorg! Helt visst förlåter Vår Herre mycket och Han erkänner [Sina tjänares] förtjänster.” [Faatir 35:34]

De kommer också att bli påminda om detta livet när de ser frukten som kommer att likna den som de brukade äta i denna värld, men vilkens storlek och smak är annorlunda. Allah säger:

":.. var gång de förses med frukt därifrån skall de säga: "Detta är vad vi försågs med i forna dagar" - de kommer nämligen att få sådant som påminner om det [förgångna]..." [al-Baqarah 2:25]

De kommer också att komma ihåg de du’aa (böner) i prövotider, då de reste sina händer till himlen och bad om att få sina gärningar accepterade och om hjälp att göra rättrogna gärningar och att bli räknade bland dem som ska ärva välsignelser. Allah säger:

”Och de går fram till varandra och frågar [om det förflutna] och säger: "Då vi levde bland de våra kände vi [ofta] en stark oro [vid tanken på Guds straff]. Men Gud har varit god mot oss som skonat oss från den glödheta vindens plåga; förr bad vi alltid till Honom [och Han hörde vår bön]." - Han är den Gode, den Barmhärtige."  [al-Toor 52:25-28]

Vad gäller fallet att önska något liknande välsignelserna i denna värld, så kommer de faktiskt att önska någonting bättre än det, eftersom t om den person som har lägst status i Paradiset kommer att åtnjuta ungefär tio gånger mer än lyckan i denna värld. ’Abdullah ibn Mas’ood sa: ”Allahs sändebud (SAS) sa: ’Jag vet vem som kommer att bli den sista till att hämtas från Helvetet och vara den sista som får komma in i Paradiset. Det kommer att vara en man som ska komma ut från Helvetet krypande. Allah ska säga till honom, ”Gå och träd in i Paradiset.” Så han kommer att gå dit och tro att det är fullt, så han kommer att komma tillbaka och säga, ”O Herre, jag hittade den full (Paradiset).” Allah kommer att säga till honom, ”Gå och träd in i Paradiset, för där kommer du att få något som världen och tio gånger mer.” Mannen ska säga, ”Gör Du narr av mig (eller skrattar Du åt mig) och är Du kungen över allting?”’ – och jag såg Allahs sändebud (SAS) le så brett att hans bakre tänder syntes. Han brukade säga, ’Det är den person som har den lägsta statusen i Paradiset.’” [Agreed upon; denna version är rapporterad av Muslim, nr.272]

Allt som människorna i Paradiset önskar sig ska de få, eftersom Allah säger: ”..där skall finnas allt det som själarna längtar efter och som är en fröjd för ögat. Och där skall ni förbli till evig tid...” [al-Zukhruf 43:71]

En rad hadeether uppger att människorna I Paradiset kommer att få sina önskningar efter barn och att odla saker uppfyllda, utan att behöva vänta på dem.

Abu Hurayrah rapporterade att profeten (SAS) pratade om människorna i Paradiset en dag när en beduin var närvarande. Han beskrev hur en man bland Paradisets invånare kommer att fråga om sin Herres tillstånd att odla några plantor. (På arabiska används här förfluten tempus för att visa att detta oundvikligen ska inträffa). Allah kommer till att fråga honom, ”Har du inte redan allt vad du vill?” Han kommer till att säga, ”Jo, men jag tycker om att odla saker.” Så han kommer att gå och plantera sina frön, och inom ett ögonblick kommer de att växa, mogna, skördas och bli upptravade likt berg. Allah kommer till att säga, ”Varsågod, O Adams son, ingenting gör dig nöjd!” Beduinen sa, ”O Allahs sändebud, du skall se att han antingen är från Quraysh eller Ansaar, för de är de som tycker om att odla saker; vi tykcer inte om att odla någonting.” Profeten (SAS) log brett. (Rapporterad av al-Bukhaari, 6965).

Ibn Hijr rapporterade följande hadeeth i Fath al-Baari; från den kan vi lära oss att alla värdsliga önskningar som man har i Paradiset kan uppfyllas: Abu Sa’eed al-Khudri rapporterade att Alllahs sändebud (SAS) sa: ”Om den troende i Paradiset önskar sig ett barn, kommer det att bli till och födas, och kommer att växa upp till den önskade åldern på ett ögonblick.” (Rapporterad av al-Tirmidhi, 2487. Abu ’Eesaa sa: Detta är en ghareeb hasan hadeeth; se även Saheeh al-Jaami’, 6649)

Vi ber Allah att genom Sin Nåd och Barmhärtighet göra oss till människorna i Paradiset. Och Allah vet bäst.

källa: http://www.islam-qa.com/ fråga nummer 1141

Inga kommentarer: