bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 25 oktober 2010

Koranen




Koranen innehåller uppenbarelser från Allah, Skaparen och Uppehållaren av universum, till människan. Koranen är budskapet från Allah till människan , vilket då innebär att det är det viktigaste för oss. Allah har sänt ner Koranen till oss som den sista vägledningen till människan.

Människan och Jinnens uppgift är att dyrka Allah, att leva på det vis som Allah visat oss, vilket är det bästa sättet vi kan leva på. Genom att man följer Koranen och Sunnan på rätt sätt, genom att följa den verkliga meningen och akta sig för de felaktiga tolkningarna som existerar. Genom att läsa den rätta tafsir (förklaringen) på Koranen får man en helhet vilket kan hjälpa en att lära sig att förstå Koranens mening och innebörd.

Abdullah ibn Masoud som var en Sahaba (kompanjon) till Profeten Muhammed, frid vare med honom, sa; "Den som reciterar Koranen bör vara känd för sina nätter; när människorna sover. På dagarna när folket bryter fastan. Med hans gråt när folket skrattar. Med hans fromhet när folket umgås. Och med hans tystnad när människor är uppjagade. Genom hans underkastelse när folket stoltserar, och genom hans sorg när folket är lyckligt."

Koranen som mirakel - I´jaz al-Quran

Koranen har speciella egenskaper vilket gör den unik och enastående, omöjlig att efterlikna. Detta kallas 'i´jaz al-Quran´, mirakulös sort. Ordet 'i´jaz' kommer från ordet 'ajaza' som har olika betydelser allt från 'att vara okapabel, att göra maktlös', till 'att vara omöjlig, att vara oefterhärmlig'.

Det sägs även att Koranen är 'mujiza', mirakel, Profeten Muhammed mirakel, fred vare med honom, sa;

"Varje profet har fått mirakel vilken har fått människor att tro, det jag har fått är gudomlig uppenbarelse som Allah har visat mig, så jag hoppas att mina följeslagare kommer att vara fler antal än profeterna innan mig på Domedagen." Sahih Bukhari VI, no 1504

Vad är ett mirakel?

Enligt de muslimska lärda ska följande fem punkter passa in innan man kan säga att det är ett mirakel:

1. 'Att ingen utom Allah, den Högste, kan göra det.'
2. 'Att det bryter de vanliga normerna och är annorlunda än det som vanligtvis sker i naturen (inte Allahs lagar utan naturlagarna)'
3. 'Att det tjänas som bevis på sanningen och sanningshalten i Profetens, frid vare med honom, uttalanden'
4. 'Att det sker i enlighet med Profetens, frid vare med honom, budskap'
5. 'Att det sker genom Profeten, frid vare med honom, och ingen annan'

Tahaddi

Muhammad, frid vare med honom, var olärd (ummi) men reciterade ändå de unika ayorna från Koranen. Allah har på olika ställen i Koranen utmanat folket att recitera något som Koranen.

"Säg: "Visa då fram en uppenbarelse från Gud med bättre vägledning än dessa två - jag skall följa den, om ni har talat sanning." al-Qasas 28:49

Allah säger på ett annat ställe i Koranen att ingen kommer någonsin att kunna ta fram en bok som Koranen, även om människan och Jinnen hjälptes åt. "Säg: "Om människor och osynliga väsen i samarbete försökte åstadkomma något som skulle kunna jämföras med denna Koran, skulle de misslyckas, även om de gav varandra all hjälp!" (17:88)

Denna utmaning finns även på andra ställen i Koranen; Profetens fiender borde ta fram 10 suror om deras otrohet var försvarlig, (11:13) eller bara en sura.(10:39)

"Och om ni tvivlar på något av det som Vi steg för steg har uppenbarat för Vår tjänare, kom då fram med en sura som kan jämföras med detta och kalla på era vittnen - andra än Gud - om ni talar sanning. Om ni inte gör detta - och ni kommer inte att göra det - frukta då Elden, vars bränsle är människor och stenar och som hålls i beredskap att ta emot dem som förnekar sanningen."  2:23-24

Utmaningen som finns skriven i Koranen har aldrig blivit utmanad, anledningen är den som står i Koranen; det kan inte göras. Om det hade skett, under Profetens, frid över honom, tid eller efter så skulle säkerligen Islams fiender tagit upp det som "motbevis" på Koranens trovärdighet. Denna "tahaddi", som inte har utmanats och som Koranen säger at den inte kan utmanas, är ett av tecknena på unikheten och den okopierbara egenskapen av Koranen kallad 'i´jaz'.

Den muslimske lärde mannen al-Qurtubi (656/1258) har i sina kommentarer om Koranen tagit upp tio punkter på 'i´jaz al-Quran';

1. 'Dess språk överträffar all annan typ av arabiskt språk.'
2. 'Dess stil överträffar all annan arabisk stil.'
3. 'Dess innehåll har ingen jämlike.'
4. 'Dess lagstiftning kan inte överträffas.'
5. 'Dess vetskap om det osedda kan bara vara ett resultat av uppenbarelser från Allah.'
6. 'Den är i enlighet med den 'sunda' vetenskapen.'
7. 'Den fullbordar vad som lovas, både det goda såväl som det onda.'
8. 'Den vetenskap den omfattar (både rättslig och om skapelsen)'
9. 'Dess fullbordande av mänskliga behov.'
10. 'Dess effekt på människornas hjärtan.'

En annan man vid namn al-Baqillani (403/1013) tar upp i hans bok 'i´jaz al-Quran' tre punkter;

1. 'Den olärde Profeten. Profeten Muhammed har blivit kallad 'ummi', olärd. En del säger att han varken kunde läsa eller skriva, ordet 'ummi' betyder även att han tillhörde ett outbildat folk. Kanske kunde han läsa och skriva lite? Men som 'ummi' vet man att han inte var någon lärd, historiker, filosof eller präst. Men, de flesta tror att han inte kunde läsa eller skriva, men han tillkännagav Koranen och reciterade dess Suror och Ayor i vilka han talade om tidigare Profeter, skrifter, och händelser, detta trots att han tillhörde ett outbildat folk, på en avlägsen plats långt borta från händelsernas centrum...

2. 'Den osedda världen. En annan del av 'i´jaz al-Quran' är de förutsägelser Koranen innehåller, saker man bara vet om man vet det osedda. En av dessa är den historiska segern Romarna hade över Persien. Denna förutsägelse slog in under Profetens, frid över honom, livstid, islams motståndare blev själva vittnen till det;

"BYSANTINERNA är slagna; [de har besegrats] i ett närbeläget land, men efter detta nederlag skall de åter segra inom några få år. Avgörandet ligger hos Gud - så har det [alltid] varit och så skall det förbli. Vid samma tid skall [även] de troende få glädjas." ar-Rum 30:2-3

Förlusten som Romarna hade skedde 614/615, då Jerusalem övertogs av Persien, medan Persiens förlust började bara sju år senare, när Romarna vann kriget i Issus 622.

En annan förutsägelse är segern av islam över alla andra religioner.

"Det är Han som har sänt Sitt Sändebud med vägledningen och [för att förkunna] den sanna tron som skall föras till seger över all [annan form av] gudstro, hur förhatligt detta än kan vara för dem som sätter medhälpare vid Guds sida." at-Tauba 9:33

3. 'Inga motsägelser. Budskapet om Koranen blev uppenbarat för Muhammed, frid över honom, inom loppet av 23 år. I både korta och längre delar, vid ett flertal tillfällen och på en mängd olika sätt, trots detta är Koranen fri från motsägelser. Om Koranen varit skriven av en människa så skulle det med all säkerhet finnas motsägelser.

"Ägnar de ingen eftertanke åt det som Koranen [innehåller]? De skulle säkert ha funnit många motsägelser i den, om den inte varit från Gud."  an-Nisa 4:82

Hur som helst det kommer alltid finnas de som försöker nedvärdera islam, och Koranen, använda dess innehåll för att hitta nya betydelser.

De saker vi tagit upp är till för att människan ska förstå att Koranen är det sista budskapet till mänskligheten och som vi måste följa. Det riktigt unika med Koranen är som alla muslimer, Allah villigt, ser det, är att det är Allahs vägledning till människan, och det finns ingen annan eller bättre vägledning än denna.

"Om någon vill anta någon annan religion än Islam kommer detta att vägras honom, och i nästa liv skall han stå bland förlorarna."  al-Imraan 3:85

Detta gör Koranen unik och omöjlig att efterlikna. Ett annat mirakel med Koranen är att den är 'hidaya' (vägledning);

"Säg: "Visa då fram en uppenbarelse från Gud med bättre vägledning än dessa två - jag skall följa den, om ni har talat sanning." al-Qasas 28:49

Här finns unikheten, miraklen och suveräniteten av Koranen över alla andra skrifter. Inte någon människa eller Jinn kan ge bättre hidaya än Koranen. Koranens budskap är enkelt och klart. Ahmad sa: "Den som söker hidaya med öppet sinne, och en inte redan förutfattad mening och med fördomsfria öron kommer att komma till sanningen!" Allah villigt.

'Må Allah, Tála göra våra hjärtan stadiga, och vägleda oss på Hans väg för Hans skull och må Han låta oss dö i underkastelse till Honom.

Vi ber Allah om förlåtelse och söker skydd hos Honom Ensam. Må Han välsigna Profeten Muhammed och hans familj och Sahaba och alla de som följer sanningen till slutet.

Må Allah vägleda oss på den rätta vägen, deras väg vilka Han beviljat nåd. Må Han skydda oss från shaytaan och hans anhängare, och rena oss muslimer från all bidah.' Ameen

'Subhanaka Allahomma wa bihamdika Ashado an la illaha illa ant wa astaghfiroka wa atoobo ilyk.'

Inga kommentarer: