bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

tisdag 12 oktober 2010

Laylat al-qadr



Den bästa av alla nätter är Laylat al-Qadr. Det är en natt bättre än tusen månader. Att dyrka Allah denna natt är bättre än att dyrka Honom i tusen månader ( = 83 år och 4 månader).

“Verily, We have sent it (this Qur’aan) down in the Night of Al Qadr (Decree).
And what will make you know what the Night of Al Qadr (Decree) is?
The Night of Al Qadr (Decree) is better than a thousand months (i.e. worshipping Allaah in that night is better than worshipping Him a thousand months, i.e. 83 years and 4 months).
Therein descend the angels and the Rooh [Jibreel (Gabriel)] by Allaah’s Permission with all Decrees,
(All that night), there is peace (and goodness from Allaah to His believing slaves) until the appearance of dawn” [al-Qadar 97:1-5]

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Vemhelst som gör bön under natten Laylat al-Qadr av uppriktig tro och hoppandes om Allahs belöning (inte för att visa upp sig) så är alla hans tidigare synder förlåtna." (Bukhari Muslim)

Denna fantastiska natt, då Koranen uppenbarades, finns under de tio sista dagarna i Ramadan. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa:

"Sök efter Laylat al-Qadr under de ojämna nätterna (21, 23, 25, 27, 29) bland de tio sista dagarna i månaden Ramadan." (Bukhari & Muslim)

En del lärda är av den åsikten att Laylat al-Qadr inte alltid är på samma datum varje år, utan att den kan vara på olika datum under de tio sista nätterna (troligen de udda) i Ramadan. (Förklaring från Muslim)

En del lärda säger att visdomen med att vi inte vet vilken natt det är, kan vara att vi inte bara ska välja ut den natten för dyrkan, utan att vi ska dyrka Allah under andra nätter också.



Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) brukade väcka sina fruar under de sista tio dagarna i Ramadan. Denna natt är full av välsignelser. Alla som vill nå denna fantastiska belöning under denna natt skall skynda sig till bön, dhikr, dua och Koranläsning.

Aisha frågade Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) om vad hon ska säga under denna natt. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa att man ska säga följande dua under natten:

"Du är Den mest Förlåtande, Du älskar förlåtelse, så förlåt mig." (At-Tirmithi)

Det finns tecken på att det är/har varit Laylat al-Qadr.

Dagen efter Laylat al-Qadr skiner solen utan ( synliga) strålar. Dharr ibn Hubaish sa: "Jag frågade Ubai ibn Ka´b: Din broder ibn Masóod sa: "Vemhelst som gör bön under natten hela året kommer säkerligen inte att missa Laylat al-Qadr." Han Ubai sa: "Må Allah ha barmhärtighet med honom (han menade att människor inte bara skulle förlita sig på nätterna under Ramadan och glömma att dyrka Allah under resten av året). Han var säker på att Laylat al-Qadr var i månaden Ramadan och att den är i de tio sista dagarna av den och han svor utan att säga inshallah, att den är på natten före den tjugosjunde dagen. Jag Ubai sa: "Vad får dig att säga så, O Abal Mundhir? Han ibn Masóod sa: "Jag vet det genom dess tecken som Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa till oss, d.v.s att solen reser sig den dagen (dagen efter Laylat al-Qadr) utan strålar. (Muslim)

Natten Laylat ul- qadr är en väldigt fin natt, varken väldigt het eller väldigt kall. Ibn Abbas sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Natten Laylat al-Qadr är en sval, mild natt, den är varken väldigt het eller väldigt kall och solen reser sig upp på morgonen därpå med rödaktig färg och inga strålar." (Ibn Khuzaimah)

I´tikaf

I´tikaf betyder att hålla sig till en plats (för att göra någonting) och Mu´takif kallas den som utför I´tikaf. I Islam betyder det att hålla sig i moskén på ett speciellt sätt, då är det meningen att man ska be, läsa Koranen, göra dhikr, dua och annan gudsdyrkan. Man kan sätta upp ett tält eller liknande i moskén dit man drar sig undan. Man ska börja efter morgonbönen och det är rekommenderat att göra det under de tio sista dagarna i Ramadan. Det är inte obligatoriskt att göra det utan det är rekommenderat, men den som svär på att han ska, måste göra det.

I´tikaf ska göras i en moské där man gör bön tillsammans i grupp. Bukhari namngav ett kapitel i sin bok med "I´tikaf i de tio sista dagarna och I´tikaf i alla moskéer". Så man kan göra det i olika moskéer och inte bara i en och utesluta de andra.

Det är också rekommenderat att göra I´tikaf i andra månader än bara Ramadan. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) gjorde det i de tio sista dagarna i Shawwal (efter Ramadan). Abu Hurairah sa:

"Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) brukade göra I´tikaf i tio dagar (de tio sista) varje år i månaden Ramadan, och det året han dog, stannade han i I´tikaf i tjugo dagar." (Bukhari)

Det är tillåtet för kvinnor att göra I´tikaf. Efter att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) dött brukade hans fruar göra I´tikaf. Men det ska var under sådana omständigheter att hon inte kan skapa fitna eller att hon blir ensam med män.

"Hafsah frågade Aishas tillåtelse att sätta upp ett eget tält (i moskén) och Aisha gav henne tillåtelse. När Zainab såg Hafsahs tält, satte hon upp ett eget."

Vad får då en Mu´takif göra. Han får gå från moskén för att utföra nödvändiga handlingar t.ex. att tvätta sig, handla till familjen, etc. Han kan ta med sig sin bädd eller matta. Ibn Umar sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) brukade ta med sig sin bädd eller sin matta.

Zakat ul-Fitr

Visdomen med zakat ul-Fitr är att de fattiga och behövande får vara mätta under den dagen och att man renar sig från mindre synder man gjort under Ramadan.

Zakat ul-Fitr är obligatoriskt för alla som kan betala, gammal som ung, kvinna, man och slav. Zakat ul-Fitr betalas för alla i familjen fru, barn m.fl. Det är rekommenderat, men inget måste, att göra det även för fostret. Uthman, en kompanjon till Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom), betalade även för fostret i magen och det var ingen som protesterade.

"Allahs Budbärare (Allahs frid och välsignelser vare över honom) ålade betalandet av Zakat ul-fitr för människorna (muslimerna) i slutet av Ramadan." (Bukhari & Muslim)

Den kan betalas några dagar före eidbönen eller senast före eidbönen. Ibn Umar brukade ge det några dagar innan eidbönen. Det är därför tillåtet att försena eidbönen så att man hinner ge zakat ul-Fitr. Om man inte kan ge då så ska man ge före eid. Har man missat att ge innan eidbönen så är det inte accepterat som zakat ul-Fitr utan bara som sadaqah - allmosa.

Man ska ge zakat ul-fitr till behövande Muslimer och den ska ges i mat men man kan dock ge någon pengar att köpa mat för, och be honom sedan att ge det till en fattig. Vi är ålagda att ge ett Sa´ vilket motsvarar ca tre kilo. Man kan ge olika slags mat. Det nämns i hadither att de gav bl.a. dadlar, korn, torkad yoghurt, keso, russin, mjöl och vete.

Sunnah att fasta sex dagar i Shawaal efter Ramadan

Abu Ayyub Al-Ansari sa att Allahs Budbärare (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Han som fastar Ramadan och sedan följer upp det med sex (dagars fasta) i Shawaal, så är det som att han fastade oavbrutet." (d.v.s. i ett helt år)

Mina bröder och systrar i Islam, ta vara på denna fantastiska månad!

Inga kommentarer: