bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

tisdag 12 oktober 2010

RAMADAN - en välsignad månad

källa #lensective
Prisad vare Allah och frid och välsignelser vare med Hans Budbärare Muhammad.

Allah har välsignat denna månad med bland annat följande välsignelser:

1. Portarna till Paradiset - Jennah öppnas och portarna till helvetet - Jehennam stängs.

Abu Hurairah sa att Allahs Budbärare (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "När månaden Ramadan börjar, öppnas Jennahs portar och helvetets portar stängs, och shayatinerna - djävlarna kedjas fast." (Bukhari & Muslim)

Portarna till Paradiset - Jennah öppnas och vi uppmanas att rusa mot dessa portar genom goda gärningar t.ex. allmosor - sadaqa, saum - fasta, jihad m.m., och portarna till helvetet - Jehennam stängs. Jehennam har sju portar och vi ska undvika dem genom att avstå från handlingar som leder till dess portar.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Fastan är en sköld mot helveteselden och vägen dit." (d.v.s. den är ett skydd mot helveteselden, den skyddar en person från att falla offer för sina lustar och den skyddar en person mot att falla i skamligt tal, bråk och intriger)

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Varje slav till Allah som fastar under en dag för Allahs skull, kommer Allah att ta bort, på grund av den dagen, hans ansikte från helveteselden till ett avstånd på sjuttio år." (Muslim)

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "I Paradiset finns en port kallad al-Rayyaan, genom vilken dem som brukade fasta ska träda in genom på Uppståndelsens Dag, och ingen förutom dem ska träda in genom den. Det kommer att sägas: ´Var är dem som fastade?´ De kommer att resa sig upp, och ingen ska träda in genom den utom de. När de har gått in, kommer den att låsas, och ingen annan kommer att gå in." (al-Bukhaari, 1763; Muslim, 1947).

2. Koranen uppenbarades i denna månad.





"The month of Ramadan in which was revealed the Qurán, a guidance for mankind and clear proofs for the guidance and the criterion [between right and wrong]. So whoever of you sights [the crecent on the first night of] the month [of Ramadan i.e. is present at his home], he must observe Saum [fast] that month,... (Koranen 2:185)

3. En natt bättre än tusen månader.

I denna månad finns en natt bättre än tusen månader, Laylat ul-Qadr. Att dyrka Allah denna natt är bättre än att dyrka Honom i tusen månader ( = 83 år och 4 månader).

4. Shayatinerna - djävlarna kedjas fast.

Det finns olika åsikter om det är alla som kedjas fast eller om det bara är dem som gör extra mycket problem/de starka (maarids).

5. Allah belönar utan gräns i denna månad.

Profeten Muhammad (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Belöningen för varje god gärning multipliceras från tio till upp till sjuhundra gånger beroende på ens avsikt och uppriktighet, men när det gäller belöningen av fastan, säger Allah: "Fastan är för Mig och Jag Själv skall tilldela belöningen. Vemhelst som fastar försakande sina lustar att äta och dricka för Min skull, kommer att berättigas två tillfällen av glädje, ett när han bryter sin fasta och den andra när han möter sin Rabb (Rabb betyder bl.a. Herre, Skaparen, Ägaren)

Abu Hurairah sa att Allahs Budbärare (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Allah sa: Alla gärningar av Adams söner (människor) är för dem, förutom fastan vilken är för Mig, och Jag kommer att belöna för den." (Bukhari)

Profetens (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Den bästa sadaqa - allmosan är den man ger bort i Ramadan." (Tirmithi)

6. Man blir förlåten sina tidigare synder.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Han som fastar månaden Ramadan av uppriktighet och hoppandes på Allahs belöning (uppriktig tro, utan att känna ovilja mot det som en form av gudsdyrkan, och utan tvivel om dess belöning, och utan att visa upp sig) kommer att få sina tidigare synder förlåtna." (Bukhari)

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Vemhelst, som med tro och med avsikten att förtjäna belöning, fastar Ramadan och spenderar en del av natten ihågkommandes Allah (nattbön), är förlåten för alla de synder han har begått hitintills." (Bukhari)

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: Vemhelst som ber under Laylat ul-Qadr (i Ramadan), med tro och med avsikten att förtjäna belöning, då är hans tidigare synder förlåtna." (Bukhari & Muslim)

Abu Hurairah sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "De fem bönerna, fredagsbönen tills nästkommande fredagsbön, Ramadan till den nästkommande Ramadan är alla soningar för synder som begåtts under perioden mellan dem, så länge man inte begår stora synder." (Muslim)

7. Allah räddar människor från helvetet varje dag och natt.

Jabir sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Under varje dag och natt i månaden Ramadan beordrar Allah att några människor ska befrias från helveteselden (på uppståndelsens dag). Och det finns en åkallan som kommer att beviljas av Allah till varje Muslim (som åkallar Allah om någonting)." (Al-Bazzar - från Ibn Majah´s sunnan [nr:1643])

Fastan är också en sköld eller ett skydd mot helveteselden och från att begå synder. (Bukhari)

8. Utförandet av Umrah i Ramadan.

Att utföra Umrah i Ramadan är bättre än att utföra den i någon annan månad under året.

Ibn Abbas sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "(Utföra) Umrah i månaden Ramadan är likställt (i belöning med utförandet) av hajj - pilgrimsfärden med (mig)." (Bukhari)

Avsikten

Vi måste fasta med uppriktig tro och med rätt avsikt.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Vemhelst, som med tro och med den avsikten att förtjäna belöning, fastar Ramadan och spenderar en del av natten ihågkommandes Allah (nattbön), är förlåten för alla de synder han har begått hitintills." (Bukhari)

Vi måste veta vad uppriktig tro betyder och innefattar. Det finns tre saker som kännetecknar uppriktig tro och de måste finnas där i varje handling.

1. Kärlek för Allah eller sökandes Allahs kärlek.

2. Önskan/hopp om Allahs belöning.

3. Fruktan för Allah.

Alla dessa måste finnas där för att en gärning ska accepteras. Om en fattas så har man inte gjort gärningen med uppriktig tro.

Avsikten att fasta, måste finnas i hjärtat före gryningen [d.v.s. innan fastetiden börjar].

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Vemhelst som inte bär [i sitt hjärta] avsikten att fasta [följande dag] innan gryningen kommer, så finns det ingen fasta för honom [så är hans fasta inte accepterad]". (Abu Dawud, An-Nasai m.fl.)

Det är också rapporterat av Hafsa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa att man måste ha niyah- avsikten innan fajr - gryningen i Ramadan, annars är den inte giltig.

Det finns de lärda som säger att om man har avsikten att kontinuerligt fasta hela Ramadan i ett sträck, så räcker det med att ha avsikten i början av Ramadan. Men om man bryter fastan så måste man göra om sin avsikt. Så om du t.ex. bestämmer dig för att inte fasta nästföljande dag i Ramadan så kan du inte vakna upp efter gryningen och ändra åsikt och tänka att du ska fasta den dagen. Då gills inte fastan den dagen.

Vad gäller frivillig fasta så behöver man inte ha avsikten att fasta innan gryningen. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) brukade komma till Aisha när det inte var Ramadan och fråga:

"Har du någon mat? Om [du] inte [har någonting att äta], ska jag fasta [denna dag]." (Muslim)

Hur vi ska ta emot Ramadan

Vi ska ta emot Ramadan med glädje över Allahs välsignelser och förhoppning om Hans magnifika belöningar och med ånger i våra hjärtan och strävan efter Hans förlåtelse, för sannerligen, detta är en månad då man har en chans att få Allahs förlåtelse och detta är också en månad då Han befriar människor från helveteselden.

Say: “O ‘Ibaadi (My slaves) who have transgressed against themselves (by committing evil deeds and sins)! Despair not of the Mercy of Allaah, verily, Allaah forgives all sins. Truly, He is Oft Forgiving, Most Merciful” [al-Zumar 39:53]

Detta var en månad då Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) var extra generös. Han (Allahs frid och välsignelser vare över honom) gav mer sadaqa, behandlade människor extra vänligt, läste mer Koran, gjorde mer salat - bön och dhikr - åkallan och spenderade tid i itikaf. Så vi bör följa hans (Allahs frid och välsignelser vare över honom) exempel. Vi bör påbjuda det goda och förbjuda det onda.

När blev det obligatoriskt att fasta för Muslimer?

Fastan blev föreskriven för Muslimerna i månaden Sha´ban under det andra året efter Hijrah. Man ska inte fasta en eller två dagar innan Ramadan. Vissa människor gör bara bön och fastar under Ramadan, men låter bli resten av året i tron att de ska bli förlåtna och belönade. Men så är det inte. Om man inte ber, gills inte fastan och man får ingen belöning eller förlåtelse, utan bara hunger och törst.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Den som inte gör asr - bönen, så är hans goda gärningar ogiltiga." (Bukhari)

Den som inte ber är en kafir – otrogen:

“But if they repent [by rejecting Shirk (polytheism) and accept Islamic Monotheism], perform As-Salaah (Iqaamat-as-Salaah) and give Zakaah, then they are your brethren in religion” [al-Tawbah 9:11]

Vad betyder Saum?

Ordet Saum betyder att sluta eller att avstå/upphöra från att göra någonting. I Islam betyder saum att avstå från saker som bryter fastan, från gryningen och med den avsikten i hjärtat ända till solnedgången, t.ex. mat, dryck, sexuellt umgänge, m.m.

Varför fastar vi?

Alla friska vuxna muslimer måste fasta i månaden Ramadan. Fastan är en av Islams fem grundpelare.

Profeten Muhammad (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Islam är baserad på fem pelare: Bevittnandet av att det inte finns någon gud värdig att dyrkas utom Allah och att Muhammad är Hans slav och budbärare, att be (de fem dagliga bönerna), betala zakah, fasta under månaden Ramadan, och utföra Hajj (pilgrimsfärden till Mecka).

Allah säger: "O you who believe! Observing As-Saum is prescribed for you as it was prescribed for those before you, that you may become Al-Muttaqun" (Baqarah 183)

"The month of Ramadan in which was revealed the Qurán, a guidance for mankind and clear proofs for the guidance and the criterion [between right and wrong]. So whoever of you sights [the crecent on the first night of] the month [of Ramadan i.e. is present at his home], he must observe Saum [fast] that month,... (Koranen 2:185)

Allah har skapat fastan för oss för att vi ska kunna nå rättfärdighet och ödmjukhet och få gudsfruktan m.m. Det finns en visdom med den.

1. När nafset - egot är starkt tar den dig dit den vill. Men när man fastar blir nafset svagt och du kan lättare kontrollera ditt nafs och tygla dina begär, lustar och din tunga. Allah behöver inte en persons fasta som inte lämnar dåligt tal och onda handlingar, d.v.s. att Allah accepterar inte en sådan fasta. När nafset är svagt blir tänkandet och hjärtat renare.

2. Självkontroll, självdisciplin. Man avstår från mat, dryck, sexuellt umgänge vilket skolar ens självdisciplin. Man avstår eller tänker extra mycket på att avhålla sig från haram t.ex. zina – äktenskapsbrott:

Abu Hurairah sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: ”Allah har föreskrivit för varje Adams son sin del av zina, som han ofrånkomligen kommer att begå. Zina av ögonen är att titta, zina av tungan är att tala, man kan längta och åtrå, och de privata delarna bekräftar eller förnekar det.” (Muslim)

Och man tänker också extra mycket på att avhålla sig från bråk, fitna (intriger, skandaler, problem, bedrövelser m.m.), baktaleri, lögn, skvaller m.m.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Ingen förtalare, baktalare, skvallrare skall träda in i Paradiset." (Abu Dawud)

Om man fastar och någon grälar eller argumenterar med en ska man säga "Jag fastar, jag fastar" (Bukhari)

3. En rik man uppskattar mer sina gåvor (t.ex. hus, pengar) från Allah eftersom han avstår från dem dagtid och får först njuta av dem efter solnedgången. Han känner samtidigt de fattigas och de utsattas situation. Om man bara ser deras elände/prövningar förstår man inte, men om man är i deras situation och upplever det de upplever så förstår man.

4. Bryter nivån av stolthet. Vi ska vara stolta över att vi är Muslimer. Men vi ska inte vara stolt mot varandra, över vår rikedom och andra världsliga saker. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa att den som har den minsta gnutta stolthet i sitt hjärta, kommer inte in i Paradiset.

Abd-Allah ibn Masóod berättade att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: ”Ingen som har en atoms vikt av arrogans i sitt hjärta kommer att träda in i Paradiset.” En man sa, O Allahs Budbärare, vad om en man tycker att hans kläder och hans skor ska se bra ut?” Han (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: ”Allah är Vacker och älskar skönhet. Arrogans betyder att förneka sanningen och se ned på människor.” (Muslim)

5. Att man vet shaitans väg genom människan. Shaitans väg genom dig är genom dina vener. När du fastar krymper dem, det blir svårare för honom att komma åt dig.

6. Att den är bra för hälsan och det behövs ingen närmare förklaring om något så självklart för oss alla.

7. Att vi ska komma ihåg Allah och att Han ständigt ser oss.

8. Att vi fokuserar mindre på dunja – detta liv och världsliga ting, och mer på livet efter detta.

Vem måste fasta?

Att fasta Ramadan är obligatoriskt för varje mentalt frisk Muslim som nått puberteten.

Allah säger: "O you who believe! Observing As-Saum is prescribed for you as it was prescribed for those before you, that you may become Al-Muttaqun" (Baqarah 183)

Vem behöver inte fasta?

1. Ett barn som inte uppnått puberteten.

"Pennan är lyft från tre (personer) (d.v.s. de hålls inte till svars för vad de gör eller inte). Den sovande personen tills han vaknar. Den galne eller omedvetne tills han/hon kommer till sina sinnes fulla bruk, och det lilla barnet tills han/hon når puberteten."

2. Mental sjukdom (se hadith ovan)

3. En kvinna när hon har sin menstruation eller efter barnabörd

Aisha sa: "Vi kvinnor brukade vara i ett tillstånd av menstruation (och upphöra med bön och fasta, men efter det) beordrades vi att ta igen de dagar vi inte fastade i Ramadan, men vi beordrades inte att ta igen missade böner p.g.a. menstruation.".

4. Graviditet och amning.

Detta gäller de kvinnor som av någon anledning inte klarar av att fasta under graviditet eller amning, men om hon klarar av det så är det bra.

"Sannerligen! Allah tog bort halva bönen för den som är på resa och tog bort fastan (under Ramadan eller vilken fasta som helst) från den gravida kvinnan och amman." (Tirmithi, Abu Dawud mfl.)

5. Resande

"...and whoever is ill or on a journey, the same number [of days which one did not observe Saum - fast must be made up] from other days...) (Baqarah 2:185)

6. Sjukdom
"...and whoever is ill or on a journey, the same number [of days which one did not observe Saum - fast must be made up] from other days...) (Baqarah 2:185)

7. Hindrad från fastan

Så som en gammal person eller någon som är "obotligt" sjuk.

"...And as for those who can fast with difficulty, [i.e. an old man], they have [a choice either to fast or] to feed a Miskeen [poor person] [for every day of the month of Ramadan]... (Baqarah 2:184)

När börjar och slutar fastan?

Ramadan börjar efter månaden Sha´ban när man ser nymånen och slutar när man ser nymånen i inledningen av Shawwal.

Fastan börjar från gryningen då Adhan - böneutropet ropas ut och slutar vid solnedgången. Då ska man avhålla sig från mat, dryck och sexuellt umgänge med sin fru.

"...and eat and drink until the white thread [light] of dawn appears to you distinct from the black thread [darkness of night], then complete your Saum [fast] till the nightfall..." (Baqarah 2:187)

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) uppmanade oss att vara olika bokens folk - ahlul kitab, genom att bryta fastan direkt. Det finns dem religionsutövare (ickemuslimer) som bryter sin fasta tjugo minuter efter solnedgång.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Människorna kommer att hålla sig kvar på den rätta vägen så länge de skyndar på fastebrytandet." (Bukhari)

Varför han sa så var för att vi ska vara olika ahlul- kitab och följa sunnah. Vi ska försöka vara olika dem i allt.

Det är inte fardh - obligatoriskt att äta suhoor för Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) gjorde det och han gjorde det inte. Men det är rekommenderat att vi gör det för Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa:

"Ät suhoor för det finns välsignelse i det." (Bukhari)

Några välsignelser är:

1. Att man genom att äta suhoor följer Profetens sunnah.

2. Att det blir lättare att klara fastan.

3. Det ökar lusten till att fasta mer eftersom det blir lättare.

4. Man skiljer sig från judarna och de kristna eftersom de inte äter suhoor.

5. Allah och Hans änglar sänder välsignelser över en person som äter suhoor.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "As-Suhoor är ett mål (full) av välsignelser, så sluta inte med det även om du (inte hittar annat än) dricker lite vatten för sannerligen, Allah och Hans änglar sänder välsignelser över dem som äter suhoor." (autentisk hadith)

Den bästa suhoor är dadlar.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Den bästa suhoor för en Muslim är (att äta) dadlar". (Abu Hurairah)

Vi ska skynda att bryta fastan så fort solen gått ned helt. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) brukade bryta sin fasta med några mogna dadlar, om det inte fanns mogna dadlar så brukade han äta torkade dadlar och om det inte fanns något av dem så brukade han dricka lite vatten. (Abu Dawud)

Det är också rapporterat från Anas att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa:

"Vemhelst som hittar torkade dadlar ska bryta sin fasta genom att äta dem, och vemhelst som inte hittar torkade dadlar ska dricka vatten, för det är en rening (för kroppen).

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa att det finns en välsignelse med att bryta fastan med dadlar och han sa också att det är en rening för kroppen att göra det med vatten. Av detta förstår vi att det också finns fördelar för hälsan med att bryta fastan med dadlar och vatten.

Anas sa att Zaid bin Thabit sa att intervallen mellan suhoor och adhan var tillräcklig för att hinna recitera femtio verser av Koranen. (Bukhari)

När vi bryter fastan ska vi säga bismillah - i Allahs namn, och det är sunnah att göra dua - åkallan. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) har sagt att det finns tre personer vars dua blir hörd (inte förnekad) och en av dem är en person som fastar tills han bryter sin fasta, sedan en rättvis härskare, och en förtryckts åkallan. (At-Tirmithi)

Man kan säga:

"Dhahabaz zamaú wabtallatil úrooqu, wa thabatal ajru inshaaÁllahu". (Abu Dawud) Vilket betyder: Törsten är borta, tungan är fuktad och belöningen är säker om Allah vill.

eller:

"Allahumma inni asáluka bi rahmatikallati wasiát kulla shai´an taghfira li". (Ibn Majah) Vilket betyder: O Allah, jag ber dig vid Din barmhärtighet vilket omsluter allting, om Din förlåtelse.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa att Allah har sagt: "...Lukten som kommer ut ur munnen från en fastande person, är bättre inför Allah än lukten av mysk..." (Bukhari)

Vad bryter fastan och vad ska du avhålla dig från?

Man får inte äta, dricka, ha sexuellt umgänge, masturbera (vilket är haram – förbjudet i Islam), kräkas avsiktligt. Fastan bryts också om man får sin menstruation eller efter barnabörd.

Att fasta betyder inte bara att man ska avhålla sig från mat, dryck och sexuellt umgänge. Man ska också avhålla sig från att ljuga, baktala, skvallra, förtala, begå onda handlingar, och allt som är haram (t.ex. rökning). Och vi ska också försöka avhålla oss från att bli arga, tappa tålamodet och vi ska ha ett gott uppförande.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Vemhelst som inte slutar med ett lögnaktigt tal [falska anklagelser, uttal] och agerar med dessa lögner och onda handlingar, så är Allah inte i behov av hans avhållande från mat och dryck (d.v.s. Allah kommer inte att acceptera hans fasta)" (Bukhari)

Abu Huraira sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Att fasta är inte bara att avhålla sig från att äta och dricka, det är också att avstå från skvaller och oanständighet, när någon förolämpar dig eller säger dåliga ord mot dig, ska du säga, ´Jag fastar, jag fastar." (Ibn Khuzaimah)

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Många människor fastar men deras belöning för det är hunger och törst (d.v.s. han får ingen belöning)."

De lärda säger att det inte betyder att hans fasta är ogiltig utan han mister sin belöning för det.

Man får bryta sin fasta av olika anledningar men då måste man ta igen dessa dagar efteråt. Om man reser eller blir sjuk, får sin menstruation, är gravid, ammar eller efter barnabörd, om man spyr avsiktligt så kan man bryta fastan och ta igen de dagar man missade efteråt.

Om man inte vet när Ramadan börjar (p.g.a. att himlen är molntäckt) ska man beräkna månaden Sha'ban till 30 dagar och sedan börja fasta och sedan i slutet av Ramadan ska man titta på månen och se om man behöver fasta en dag till eller så.

För att sona att man haft avsiktligt sexuellt umgänge dagtid med sin partner under fastan (alltså under själva fastetiden) måste man göra något av följande: frigöra en slav eller fasta oavbrutet i två månader eller ge mat åt sextio fattiga Muslimer.

Det kom en man till Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) och sa:

"Jag har blivit ruinerad! Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: Vad har ruinerat dig? Mannen sa: Jag hade sexuellt umgänge med min fru (medan jag fastade) i Ramadan (d.v.s. under dagtid). Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: Har du råd att frigöra en slav? Mannen sa: Nej. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: Kan du fasta kontinuerligt under två månader? Mannen sa: Nej. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: Har du råd att ge mat åt sextio fattiga personer? Mannen sa: Nej. Eftersom mannen inte hade möjlighet att göra något av dessa saker gav Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) honom en korg full med dadlar som han skulle ge i välgörenhet - sadaqa. Mannen sa: Ska jag ge det till en person fattigare än mig själv? Vid Allah det finns ingen familj mellan dess (Medinas) två berg som är fattigare än min. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) log och sa: Ge mat åt din familj med det." (Bukhari)

Det räcker med att mannen gör något av detta, frun behöver inte göra det, eftersom Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) inte beordrade frun att också göra det. Om man inte själv har möjlighet att sona för detta på något av dessa tre sätt, kan någon annan göra det i ens ställe och det räknas då som att man har sonat för det.

Om man bryter sin fasta avsiktligt utan anledning, räknas man som en syndig person som begått en stor synd. Han måste då vända sig i ånger till Allah och ta igen de missade dagarna.

Det är inget måste att ta igen de missade dagarna direkt efter Ramadan, utan man kan göra det när man vill, (olika dagar) innan nästa Ramadan.

Aisha sa: "Jag brukade inte ta igen de dagar då jag inte kunde fasta i månaden Ramadan förutom i månaden Sha´ban." (Bukhari)

Men det är bättre att ta igen dagarna så snart man kan.

Allah säger: "...So hasten towards all that is good..." (Baqarah 2:148)

Om någon dör innan han har hunnit att ta igen sina fastedagar så måste någon i hans omgivning fasta de dagarna han hade kvar.

Abu Hurairah sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa att den som utan en giltig anledning inte fastar en dag, och även om han sedan fastade ett helt år, så skulle det inte kompensera för den dagen. (Bukhari)

Den som förnekar att fastan är en del av Islam är en kafir - otrogen.

Man får inte fasta under eid ul-fitr eller under eid ul-adha

Aisha sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) förbjöd att fasta under två dagar, eid ul-fitr (efter Ramadan) och eid ul-adha (offerdagen).

Vad bör vi göra under månaden Ramadan

Vi bör ägna oss mycket åt gudsdyrkan i alla månader men under denna välsignade månad uppmuntras vi att ägna oss extra mycket åt gudsdyrkan. Vi bör göra vårat bästa i att hålla oss från allt som Allah har förbjudit och som leder till helveteselden, vi bör påbjuda det goda och försöka närma oss gudsfruktighet. På dagen kan man be extra mycket, läsa Koranen,

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: ”Fastan och Koranen kommer att göra förbön för en person på Uppståndelsens Dag. Fastan kommer att säga: O Herre, Jag undanhöll honom hans mat och hans lustar under dagen, så låt mig göra förbön för honom. Och Koranen kommer att säga: Jag undanhöll honom från hans sömn på natten så låt mig göra förbön för honom. Sedan kommer de att göra förbön för honom.” (Ahmad)

Man kan göra dhikr – ihågkommande av Allah, göra dua – åkallan av Allah, be om Hans istighfar – förlåtelse, och belöningar. Man kan besöka, hjälpa eller bjuda hem sina muslimska grannar, vänner och släktingar. Man kan även bjuda ickemuslimer för att göra dawah – bjuda in till Islam. Man kan öka sin kunskap om Islam och t.ex. gå på lektioner om Islam eller ordna sådana själv, även hemma för sin familj. Man kan ge sadaqa – allmosor. Det finns mycket vi kan göra.

På natten finns tid för bön, dhikr – ihågkommande av Allah, dua – åkallan av Allah och Koranläsning m.m.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: ”Vemhelst som läser tio verser på natten kommer inte att bli nedtecknad som en av de försumliga. (Al-Hakiim)

Genom att vi praktiserar Koran och Sunnah och följer i profetens fotspår når vi gudsfruktan, en ovärderlig gåva från vår Herre.

Vad får man göra under fastan (dagtid)?

Man får använda seawak, bada/duscha, använda kohl, ta injektioner (muskulära som venösa), smaka på maten så länge det inte kommer ner i halsen, lämna blodprover, cupping - koppning, skölja munnen och dra in vatten i näsan (men inte överdriva), kela och kyssas med sin fru/man, vara i janabah även efter fajr samt använda parfym.

Det finns oavsiktliga händelser som kan uppstå men som inte bryter fastan och det är t.ex. om man råkar äta oavsiktligt under dagen eller tror att fastebrytandet gått in men det inte gjort det. Om man spyr oavsiktligt, om man har våta drömmar under dagtid då man fastar och om man oavsiktligt/i glömska råkar göra något misstag.

Att ge mat åt en fastande

Det finns en stor belöning med att ge mat åt någon som fastar.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: "Vemhelst som är värd till en person som fastar (och ger honom mat) får en likvärdig belöning som den som fastar, och den som fastar får också sin fulla belöning." (Ahmad, At-Tirmithi)

Det är rekommenderat av den fastande personen att göra dua- åkallan för sin värd. Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sade följande dua efter att han blivit bjuden på mat hos Abdullah ibn Busr:
"Allahumma Barik Lahum Fima Razaqtahum Waghfir Lahum Warhamhum" Vilket betyder; O Allah! Välsigna dina gåvor över dem och förlåt dem och ha barmhärtighet över dem."
At - Taraweeh bönen

Taraweeh bönen är en sunnah bön som är rekommenderad (ej obligatorisk) för oss att utföra och den utförs efter isha bönen under Ramadan. Taraweeh bönen och nattbönen är inte två olika saker utan Taraweehbönen klassas som nattbön, så man kan göra taraweeh från isha bönen fram till fajr. Det är rekommenderat att göra taraweeh bönen i grupp. Det vanligaste är att man ber åtta ra´kah och sedan två ra´kah sunnah och en ra´kah witr.

Abu Dharr sa att Allahs Budbärare (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: ”Vemhelst som ber qiyaam med imamen tills han avslutar, kommer att bli nedtecknad som om han spenderat hela natten i bön.” (Al-Tirmithi)

Men Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) avhöll sig också från att göra den av rädsla för att den skulle bli fardh - obligatoriskt för muslimerna.

Aisha sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) inte brukade göra mer än elva rak´ah i Ramadan eller någon annan månad. Hon tillade att " fråga mig inte om deras skönhet och längd (de brukade vara väldigt vackra och långa)".

Det är tillåtet att hålla i Koranen och recitera från den medan man står i bön. Man kan göra det om man själv leder bönen eller om man ber ensam. Vissa lärda anser att man inte bör göra det bakom en imam eftersom de anser att det går emot sunnah. De lärda har den åsikten eftersom det kan vara störande för andra, det hindrar en från att lägga sin högra hand på sin vänstra, bidrar till onödiga rörelser m.m.

Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) gav tillåtelse för kvinnorna att gå till moskén och göra taraweehbönen under förutsättning att de har full hijab, ingen parfym och hon ska ha sin mans tillåtelse och det bästa är att hon har en mahram med sig. Men den bästa bönen för en kvinna är den hon gör i sitt hem.

Abd-Allah ibn Mas´ood sa att Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sa: ”En kvinnas bön i sitt rum är bättre än hennes bön på sin gårdsplan, och hennes bön i sin kammare är bättre än hennes bön i hennes rum.” (Abu Dawud)

Det är också berättat att Aisha sa: ”Om Allahs Budbärare (Allahs frid och välsignelser vare över honom) hade levt och sett hur kvinnorna börjat uppföra sig, så skulle han (Allahs frid och välsignelser vare över honom) ha hindrat dem (från att gå till moskén) så som kvinnorna av Israels folk blev hindrade.” Jag sa: ”Blev de hindrade?” Han sa: ”Ja.” (Bukhari & Muslim)

Inga kommentarer: