bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

söndag 17 juli 2011

Ramadan - hur ska du ta emot den..



Allah har i sin oändliga Visdom förordnat ett system (nidam) för allt i skapelsen.

En del lärda säger att detta är Allahs sunnah. Att föredra något framför något annat är en del av denna sunnah. Den Allsmäktige och Allvise har föredragit vissa människor framför andra, vissa platser framför andra och vissa tider framför andra.

Alla är vi Adams barn trots det har Allah valt ut Profeter, Sändebud och lärda från oss.

”GUD har utvalt Adam och Noa och Abrahams ätt och `Imrans ätt [och upphöjt dem] över världens alla människor” 3:33

Utav Sändebuden föredrog Han det sista Sändebudet;

”Vi har sänt dig [Muhammad] enbart av nåd till alla folk” 21:107

Han har föredragit vissa platser framför andra. Abo Hurayrah berättade att Allah Sändebud sa; ”Bönen i min moské är bättre än tusen böner någon annanstans utom i Masjid al-Haram.”


I Koranen står det;

”Vid gryningsljuset och vid de tio nätterna.” 89:1-2


”SE, VI har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt. Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader” 97: 1-3

Från samma sunnah har Allah föredragit månaden Ramadaan framför andra månader. Det är endast denna månad som nämns i Koranen. I denna månad har Allah välsignat mänskligheten som mest. Under denna månad uppenbarades Torah, Injeel, Zaboor och Koranen. Det är den enda tiden då Allah samlat godhet, ljus och vägledning som sträcker sig över hela världen. Abo Hurayrah har berättat att Allahs Sändebud sagt;

”Månaden Ramadaan har kommit till er, en välsignad månad var i Allah har gjort fastan obligatorisk, öppnat Paradisets portar och stängt Helvetets dörrar.” (Ahmad)



Månaden Ramadaan har många kännetecken, av vilka några är;

Koranens månad



Under denna månad uppenbarades Koranen för första gången. Därefter kom ängeln Jibreel till Allahs Sändebud för att lära och undervisa honom i Koranen. Det år Profeten dog kom Jibreel två gånger för att repetera Koranen med honom. På så sätt blev Ramadaan den tid då Profeten och Jibreel studerade Koranen.

Jihads månad

Under Profeten, hans kompanjoner och de rättfärdiga efterföljarnas tid var denna välsignade månad en månad av jihad. De två viktigaste slagen som Profeten utkämpade skedde under Ramadaan, slaget av Badr och erövrandet av Mecka. Även Andalusien (spanien) erövrades och kom under islamisk lag under Ramadaan.

En månad av allmosor

Generellt sätt är allmosor ett verktyg för den troende med vilken han kommer närmare Skaparen. Under denna månad gav Profeten mer pengar för Allahs skull än vid någon annan tidpunkt.

En månad av åkallan (duá)

Allah besvara den som uppriktigt kallar på Honom oavsett under vilken tid det sker. Men under Ramadaan finns det tidpunkter då duá garanterat blir accepterade (ex. under iftaar, fastebrytandet).

En månad av ånger

I Ramadaan återvänder tjänaren till sin Herre av främst två anledningar; Allahs nåd att förlåta Hans tjänare under denna härliga månad och för att Satan är fastkedjad. Därför är Ramadaan en perfekt tid för att vända sig till Allah i ånger och fly från ondskans, olydnadens och falskhetens väg. De som inte tar tillfället att ångra sig under denna månad, när ska de då ångra sig och söka Allahs förlåtelse?

Du och Ramadaan;

Den Barmhärtighet Allah skänkt människan under Ramadaan är generell. Vi kan likna det vid regnet; det är inte varje markbit som är bördig nog att dra nytta av regnet som faller ner för att senare kunna skörda frukt. På samma sätt är det med Ramadaan; en del fastar men vinner inte annat än hunger och törst, andra räknas som ghafiloon (De som försummar) så pass att deras fasta, taraweeh, koranrecitation inte bringar någon nytta alls. Inget kan uppnås utan arbete och tawfeeq (lycka) är från Allah.

Det är från Allahs sunnah att om en tjänare närmar sig Honom med en handslängd, närmar sig Allah honom med en armslängd. Om han närmar sig Honom med en armslängd, närmar sig Allah honom med två armslängder. Och om tjänaren kommer går mot Honom, så kommer Han att skynda sig mot tjänaren." Med detta i minnet ska du förbereda dig inför Ramadaan.

De tio gärningar som nämns nedan bör bli din kursplan under Ramadaan, genom vilka du ska skörda så många fördelar du kan under denna välsignade månad:

ETT – Avsikt
 
Det första du ska säkra redan innan Ramadaan är att din avsikt (niyyah) ska vara rätt samt att du ska ha en stark beslutsamhet (iradah).

Avsikten i jämförelse med en gärning är går att jämföra med själens relation till kroppen. Den fysiska skillnaden mellan den döda och den levande kroppen är inte synlig. Skillnaden ligger endast i att kroppen som lever kan röra sig pga. själen. På samma sätt bär inte gärningarna frukt om de inte sker med en korrekt avsikt. Profeten sade; ''Belöningen för gärningar beror på avsikten…” (Bukhari och Ahmad)

Avsikten ska vara att du vill göra Allah nöjd och på så vis tjäna Hans belöning. Om du har annan avsikt än den kommer din fasta att vara för intet och värdelös. Försök förstå att varje gärning har för syfte att ingjuta taqwa (gudsfruktan) i hjärtat.

Du måste vara seriös ända från början. Ta för vana att sitta ner en stund för dig själv och föreställ dig att Allah ser på dig. Sänd fred och välsignelser på vår älskade profet Muhammed. Uppehåll dig med dhikr (ihågkommande av Allah) och istighfar (söka Allahs förlåtelse) och reflektera över de nio punkter som kommer. Under hela månaden bör du be om Allahs hjälp.

TVÅ – Bilda en relation till Koranen

I din relation till koranen måste du läsa den, lyssna till den, förstå den och reflektera över dess innebörd. Både fastan och nattbönen är egentligen sammankopplade till Koranen. Ett utav målen i Ramadaan är att utveckla taqwa med hjälp utav Koranen. Spendera största delen utav tiden med Koranen. Under taraweehbönen har du möjlighet att lyssna till när hela Koranen reciteras. De som kan arabiska har fördelen att förstå dess innehåll.

Hur mycket Koran man ska läsa varje dag är individuellt. Rättesnöret bör vara Allahs ord;

”Läs således ur Koranen vad ni med lätthet kan läsa.” 73;20

Det idealiska bör vara att läsa översättningen till koranen dagligen, helst den del som skall reciteras under taraweehbönen på kvällen. Detta är inte möjligt för alla. Ditt mål bör vara att börja läsa koranen under Ramadaan för att avsluta den under året. Om du läser en rukn (från stjärn markering till nästa) varje dag skall du vara klar inom ett år.

Om du inte har möjlighet till det, läs då tre verser varje dag, efter 5-6 år har du läst igenom hela koranen. Om du börjar din recitation under Ramadaan tar du del av månadens välsignelser.

Försök att föreställa dig att Allah är framför dig när du läser, att Han talar till dig och vägleder dig.

TRE – Avstå från olydnad

Du måste försöka ditt yttersta att hålla dig borta från gärningar som din Herre ogillar. Ramadaan är säsongen då taqwa uppnås. Genom att du följer Allahs order, du fastar på dagen, ber taraweeh, läser koranen, allt detta skapar en miljö som håller dig borta från olydnad mot Allah.

Försök att ändra dig själv i varje del av ditt liv, speciellt i det sociala samspelet. Den är verkligen en förlorare som fastar hela dagen, ber hela natten men på Domedagen visar det sig att han även försummat någons rätt, brytit förtroende, svurit, använt dåligt tal, varit dålig mot den fattige och den föräldralöse. Den belöning han tjänat från fastan och bönen kommer tas bort från honom för att kompensera alla de dåliga gärningar han begått.

Låt inte endast din mage fasta, utan även dina öron, dina ögon, din tunga, dina händer och fötter genom att du avstår från de gärningar som Härskaren har förbjudit. Om du vet dina svagheter och kontrollerar dem har du vunnit mycket. Till exempel kan du bestämma dig för att från och med Ramadaan ska du inte höja din röst mer, du ska inte använda ovårdat tal, inte förtala eller baktala andra och därigenom skydda din tunga.

FYRA – Sök belöning

Den troende skall alltid söka efter belöning och det bör bli en del av hans fitrah, speciellt under ramadaan. I dyrkan bör du; be alla de dagliga bönerna i jama3 (församling), missa inte takbeer tahrimah (öppningstakbeer). Be de olika nawafilbönerna. I din relation till andra människor ska du sträva efter att vara rättvis och vänlig. Le mot folket; det är sadaqah. Hjälp folk. Ta undan hinder/faror från vägen.

Det är fastställt att belöningen för en fard under Ramadaan blir multiplicerad med sjuttio och belöningen för en nafl blir som en fard. Det finns många gärningar du kan utföra för att din våg med goda gärningar ska vara tung; välj ut tre speciella gärningar och håll fast vid dem under hela Ramadaan och därefter.

FEM – Qiyam ul-Layl (nattbön)

Spendera dina nätter i Ramadan i bön (Qiyam ul-Layl), koranrecitation och istighfar. Allah säger;

"Men de som fruktade Gud skall vistas i lustgårdar med [porlande] källor och där njuta av det som deras Herre har skänkt dem, därför att de [på jorden] gjorde de det goda och det rätta; de ägnade inte mera än en kort del av natten åt sömn och i den tidiga gryningen bad de om Guds förlåtelse för sina synder. " 51:15-18

Be taraweh (oftast efter Isha) för det är en form utav qiyam ul-layl. Ett annat sätt är be under den sista delen av natten (tahajjud). Det är under denna tid som Allah stiger ner till den nedre himlen och frågar; ”Vem är där för att fråga mig? Fråga Mig och Jag skall ge dig. Vem är där för att be om Min förlåtelse? Sök förlåtelse och Jag kommer att förlåta dig.”

Om du inte kan spendera en del av natten i bön försök då att vakna en stund innan fajrbönen, gör sujood och gråt inför Allah. Den alls-Mäktige kommer att ge dig tawfeeq (lycka) att vakna tidigare nästa gång för att be.

SEX – Dhikr och duá

Dina dagar bör omges med dhikr. Du kanske frågar ”Vad är dhikr?” Dhikr är de gärningar som Allah tycker om, som görs med hjärtat, tungan och de andra kroppsdelarna. På så sätt är fastan en form av dhikr; koranrecitation är dhikr. I Ramadaan ska du fokusera på den dhikr som görs med tungan (genom att upphöja Allah, sobhanAllah, Allaho Akbar osv). Detta är nafl med du får belöning som om det vore fard.

Duá är en annan form av dhikr. Genom att du åkallar Allah vittnar du om att Han äger allt och allt är från Allah. Du är i behov av Honom och behöver Honom; din duá vittnar om det. Vad än du behöver, fråga Allah för duá är dyrkans hjärna. Du bör göra vissa duá till en vana och lära dig så många masnoon duá (de som är från sunnah) som du kan.

Ta för vana att åkalla Allah under speciella tider; strax innan iftaar (fastebrytandet) är en sådan tid. Under de första tio dagarna av Ramadaan be om Allahs Barmhärtighet. Under de tio nästkommande dagarna söker du Allahs förlåtelse och de sista tio dagarna ber du om Allahs skydd från Helveteselden.

SJU – Laylatul Qadr och Itikaaf

Du bör söka efter Laylatul Qadr. Det är den natt som Koranen uppenbarades. Det är den natt som är ”bättre än tusen nätter”. Den som står i bön under den natten blir förlåten alla hans synder. Förloraren är den som går miste om denna välsignade natt.

Vilken natt är det? Man vet inte exakt vilken natt det är men de flesta lärda anser att det är någon av de sista udda tio nätterna av Ramadaan. Allah i Hans omfattande visdom berättade inte vilken natt det var, det är upp till dig att söka efter den. Så sök efter den varje natt. Den duá du bör upprepa är;



Du bör försöka att tillbringa de sista tio dagarna i itikaaf, eftersom det gör det lättare för dig att ta vara på laylatul Qadr. Profeten gjorde alltid itikaaf och uppmuntrade sina kompanjoner att göra det.

Itikaafs själ är att du glömmer bort alla dina världsliga angelägenheter för att utnyttja all din tid till Allah och koranen. Om du inte kan spendera alla de tio dagarna av itikaaf, låt åtminstone din avsikt vara att utföra itikaaf varje gång du går in i moskén och spendera tiden i moskén i itikaafs anda.

ÅTTA – Var frikostig i Allahs väg

Efter bön är gåvor för Allahs skull av störst vikt. Att spendera betyder att du spenderar från det Allah gett dig i form av tid, hälsa och det viktigaste av allt, rikedomar. Rikedomar är roten till kärleken för denna värld; genom att du spenderar från den kommer banden till denna värld att försvagas.

Profeten var den generösaste i att ge till folket, men när han mötte Jibrel under ramadaan gav han utan några gränser. (Bukhari) Allah har lovat oss i Hans bok; i vilken det inte råder någon tvivel, att de som spenderar för Hans skull har inte förlorat något. Istället kommer de att belönas med mer än de givit. Infaq (att ge för Allahs skull) är en inre egenskap som varje muttaqi (de som har taqwa) uppnått. Infaq bör ske i samspel med fastan för att uppnå höjderna av taqwa.

Du bör öppna din hand och spendera för dawahn och etablerandet av islam. Hjälp dina släktingar, de fattiga, dina föräldrar och de behövande. Ge så mycket du kan. På samma sätt som du uthärdar hunger och törst ska du tolerera att ge för Allahs skull. Var inte snål! Vi råder er att beräkna er zakaat och ge den i denna välsignade månad.

NIO – Vänlighet mot folket

I en hadith beskrivs Ramadaan som ”en månad av vänlighet”. Det är den månad som de rika känner av smärtan som de fattiga och behövande känner. De upplever samma hunger och törst som dem.

Det goda och det onda har många grenar. Du bör mätta de hungriga, besöka de sjuka, hjälpa de föräldralösa och änkorna, hjälpa de fattiga, vara rättvisa och uppfylla föräldrarnas rättigheter, grannar, släktingar och andra.

Bjud in folk till iftaar. Profeten sade; "Den som bjuder på iftaar till den fastande, kommer att få alla synder förlåtna samt den fastande personens belöning läggs på din vågskål av goda gärningar (utan att personen som fastade får mindre belöning)”.
Profetens kompanjoner nämnde att de inte var kapabla att mätta varje person fullt ut vid iftaar. Profeten besvarade dem med orden, ”Även den som förser med dadlar och vatten”, det är tillräckligt att bjuda på så lite för att uppnå samma nivå av belöning. Fortsättningsvis, den som bjuder mat till sin gäst tills han är mätt kommer Allah ge vatten till från källan Kawthar och han kommer aldrig bli törstig igen. (Baihaqi)

TIO - Dawáh till Koran

Att sprida koranens budskap innebär att kalla andra till sanningen. Varje person inser säkert att en av de bästa gärningar är att rädda den som går på vägen mot helvetet till att gå på vägen som leder till Allahs välbehag. Törsten och hungern i denna värld försvinner alltid men hungern och törsten i Nästa Liv varar för evigt. Att rädda folk från Nästa Livs hunger är den största hjälpen. Tänk! Om du ger mat till en person vid iftaar får du samma belöning för dennes fasta under dagen; tänk om du visar någon till sanningen. Är inte det en av de största källorna till belöning?

Ramadaans dygd bygger på koranen. Är det inte från koranens rättigheter att vi bjuder in människor till den och till det koranen har att lära ut?

Det finns två praktiska lösningar på hur du kan bjuda in andra till att ta del av det koranen har att lära ut. Det första är att; anordna träffar och iftaar sammankomster med mål att sprida koranens budskap. Det andra är; sikta in dig på några få människor och bestäm dig för att du ska arbeta för att de ska bli muslimer eller bättre muslimer.

Ramadaan kommer och går men människorna står kvar på samma plats. Det är vår uppgift att ändra oss denna Ramadaan. Vi bör börja recitera och studera koranen och förstå dess budskap. Vi bör vara medvetna om våra skyldigheter och förverkliga de lärdomar vi finner i koranen i vårt dagliga liv. Bara då kommer vi att kunna skörda de magnifika fördelarna från denna härliga och välsignade månad.

Artikeln bygger på en kort artikel som heter ”Astaqbbal Ramadhan” skriven av Ustadh Khurram Murad (Må Allah vara nöjd med honom) tagen från den muslimska tidsskriften; TRENDS magazine.

Inga kommentarer: