bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

söndag 3 oktober 2010

Tålamod (Sabr)

Vi kanske säger 'ha sabr' eller 'jag hade sabr' men vet vi verkligen vad det betyder? Jag har försökt ta ut några punkter från en bok som heter 'Patience and gratitude' av Ibn Qayyim al-Jawziyyah. Det är bara ett utdrag, och den som vill läsa mer kan låna boken, in sha Allah.

Vad säger Koranen om de som har sabr?

Koranen nämner ordet sabr 90 gånger jag ska bara ta upp några få exempel;

"Troende! Sök med tålamod (Allahs) hjälp i bönen! Gud är sannerligen med de tålmodiga, de som håller ut." 2:153

"Vi skall visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv, och frukten (av ert arbete). Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap, för dem som när de drabbas av olycka och motgång säger: 'Vi tillhör Allah och till Honom skall vi återvända.' Förkunna för dem att deras Herre skall välsigna dem och innesluta dem i Sin Nåd; det är de som är rätt vägledda." 2:155-157

".och änglarna kommer emot dem från alla portar (och välkomnar dem). Fred! (Detta är lönen) för ert tålamod och er uthållighet! Vilken lycka i dessa boningar!" 13:24


Vad har Profeten sagt om sabr?

"Sa´d ibn Abi Waqqas (ra) sa: "Jag frågade Profeten (sas) vem av människorna som blir hårdast prövad?" Han svarade:. 'Profeterna, sedan folket som agerar rätt, och så vidare till olika slags människor. Människan testas i enlighet med hans tro. Desto starkare tro, desto svårare prövningar, desto svagare tro, desto lättare prövningar. Den troende fortsätter att prövas tills han går på jorden med alla hans felaktiga gärningar förlåtna." (al-Bukhari)

"Ingen kan ges en bättre och mer omfattande gåva än tålamod." (al-Bukhari och Muslim)

"Febern får felaktigt agerande att falla bort från människan som löven faller från trädet."

"Den sjukes bön kommer aldrig bli oaccepterad, tills han blir bättre."

Vad säger Sahaba om sabr?

Áli ibn Abi Talib: "Sambandet mellan tålamod och iman är som sambandet mellan huvud och kropp. Om huvudet huggs av, blir kroppen betydelselös." Sedan höjde han sin röst och sa: "Verkligen, den som inte har tålamod har inte iman, och tålamod är som ett riddjur som aldrig blir trött."


Följande riktlinjer kan berätta om händelsen är ett straff eller prövning:

· Om olyckan är resultatet från ett agerande av lydnad till Allah, så som att bli sårad i Jihaad, eller förlora alla sina pengar när man emigrerat för Allah skull, eller förlora jobbet när man blivit muslim, eller ökar sitt åtagande till Islam, då är det en prövning. Den som bär det med tålamod blir belönad, men om man reagerar argt då förtjänar man Allahs vrede.

· Om olyckan är resultatet från en synd, så som en sexuellt överförande sjukdom eller illamående efter att ha druckit alkohol och tagit droger, osv, då är detta ett slags straff som kommer i denna värld (motsatt att det blir uppskjutet till Domedagen).

· Om olyckan varken sker i samband med en bra gärning eller en synd - så som andra sjukdomar, förlora ett barn, eller dåliga affärer - då beror det på personens situation. Om han är bra och tillgiven, då är det en prövning men om han är syndig då är det ett straff.

En person ska inte prisa sig själv, utan han ska istället kritisera sig själv för hans brister och sträva efter att nå fulländning. Han kommer tjäna på olyckor i vilket fall som helst, om han har tålamod och hoppas om belöning.

Förklaringen av Sabr

Sabr betyder i grunden 'att uppehålla', 'avhålla', 'sluta'. Spirituellt sätt betyder Sabr 'att sluta oss själva från förtvivla och hamna i panik, stoppa våra tungor från att klaga, stoppa våra händer från att slå våra ansikten, slita våra kläder vid tider av sorg och stress.

Ámr bin Úthman al-Makki sa: "Sabr betyder att vara nära Allah och lugnt acceptera de prövningar Han skickar, utan att klaga eller känna sorg."

Áli ibn Abli Talib sa: "Sabr betyder att söka Allahs hjälp."

Sabr och Shakwah (att klaga)

Indelat i två grupper:

1. Att klaga till Allah, vilket inte motsäger Sabr. Flera Profeter gjorde det, t.ex. Yaqoob (as) sa: "Min sorg och min smärta anförtror jag bara Allah." 12:86 Profeten (sas) sa: "O Allah, jag klagar till Dig om min svaghet och hjälplöshet."

2. Att klaga till människor, antingen direkt, genom ord eller indirekt genom sättet vi ser ut eller uppför oss på. Detta motsäger Sabr.

En del har stark sabr i att ex. göra gärningar av dyrkan (så som att be, fasta, Hajj) men lite sabr i att kontrollera sig och avhålla sig från sina lustar och begär och kan då hamna i haraam. Eller så kan man ha mycket sabr i att avhålla sig från haraam gärningar medan sabr i att följa order och göra ibadah är svag. En del har inget sabr, och de som är bäst är de som har sabr i bägge delarna.

Hur får vi sabr?

Om en person inte har det naturligt, då kan han få det genom att agera som att han hade det, tills det blir naturligt.

Profeten (sas) sa: "Den som försöker ha sabr, Allah kommer hjälpa honom att han sabr."

Hur stärker vi vår sabr?

1. Kunskap. Genom kunskap förstår vi fördelarna med att följa Allahs order och känslan av lycka och fullbordande efter att ha uppnått det. Genom att förstå vad det förbjudna för skada och onda.

2. Agera. Om personen vill att resonemang och religion ska övervinna hans lust och begär, då måste han stärka det första och försvaga det senare.

3. Stärka resonemang och religion, vi har följande vapen till förfogan:

· Komma ihåg Allahs ära och storhet, och känna att Han är för mäktig för att syndas mot för Han är den All- seende och All-hörande. Den som tänker på Allahs storhet kommer inte känna lugn när han begår synder.

· Om vi säger att vi älskar Allah, då borde vi inte vara olydiga mot Honom, på grund av den kärleken. De som avstår från felaktigt agerande på grund av kärlek till Allah har högst status i Allahs ögon, precis som de som dyrkar Honom utav kärlek till Honom. Det är en skillnad mellan den som avstår utav kärlek till Allah och den som avstår på grund av fruktan för Hans straff.

· Vi ska tänka på de välsignelser och tjänster Allah ger oss, den som behandlat dig bra vill du väl inte vara elak mot?

· Vi ska komma ihåg Allahs straff och vrede, Han kommer vara arg på den som fortsätter begå felaktiga gärningar.

· Tänk på det man förlorar när man begår felaktiga gärningar, i detta liv och i Nästa. Tillräckligt är att man förlorar sin iman (tro), den minsta iman är värt mycket mer äb allt i denna värld. Subhan Allah.

· Vi ska smaka på iden att vinna över shaytaan, om vi vinner över honom och våra begär och lust är det en stor lycka som ger stora belöningar.

· Vi ska tänka på det som Allah lovat de som kontrollerar sina lustar och begär, och avhåller sig det som är haraam.

· Vi ska tänka på den speciella relationen med Allah, som Han berättat om: Gud är sannerligen med de tålmodiga, de som håller ut." 2:153 "För Allah är med de som fruktar Honom och de som gör det goda och rätta." 16:128 "Verkligen Allah är med de som gör rätt." 29:69

· Tänk på döden som kan komma när som helst.

· Vi ska inte tänka på dåliga saker och ider, om de kommer ska vi inte låta dem stanna kvar.

· Vi ska tänka på hur liten tid vi stannar på jorden. Ingen vill känna att det ända han gjort är dåliga saker, förutom den som har dött hjärta och som inte bryr sig.

Vi måste sträva vårt bästa att nå fullkomlighet, och det bästa sättet att stoppa dåliga vanor som vi gör är att undvika platser där det finns fitnah och frestelser. Det bästa sättet att skydda oss från att göra fel är att hålla oss borta från allt som kan leda dit. Shaytaan får personen att se något gott i något fel, och kallar honom till det som är gott; och när man kommer nära så faller man i fällan. Shaytaan kommer inte rakt på han kommer bakvägen.

Subhanaka Allahomma wa bihamdika ashhado an la illah illa Ant astaghfiroka wa atobo ileyk

Inga kommentarer: