bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 18 oktober 2010

Varje moln har en ljuspunkt!

Jag har sett på TV många av de katastrofer som har drabbat det muslimska Ummaht, i Palestina blöder våra sår, i Tjetjenien blir våra kroppar skurna, i Afghanistan förstörs våra hus, och i Filippinerna och i Kashmir och nu i Irak.


Bara Allah vet vilka som kommer att gå samma öde till möte imorgon…


Är dessa katastrofer och prövningar som vi ser bra eller dåliga?.


Prisad vare Allah.

Katastrofer och olyckor har skapats av en anledning, som ingen till fullo kan förstå utom Allah. Allah har låtit oss se några av dessa anledningar.

1 - Katastrofer och olyckor är ett test på den troendes tålamod. Allah säger (tolkning av betydelsen):

"Tror ni att ni skall få stiga in i paradiset utan att först ha gått igenom detsamma som de som levde före er? Olycka och motgång drabbade dem och skakade dem i grunden, så att sändebudet och de som följde honom i tron utropade: "När skall hjälpen [komma] från Gud?" Men Guds hjälp är [alltid] nära!" [al-Baqarah 2:214]

2 - Detta är ett tecken på människans svaghet och dennes behov av sin Herre, och det visar att han inte kan lyckas om han inte inser sitt behov av Honom och börjar bönfalla Allah.

3 - Olyckor är ett medel för försoning av synd och upphöjande av status. Profeten (frid och välsignelser över honom) sa: "Det finns inget som drabbar en troende, inte ens en tagg som sticker honom, utan att Allah kommer att skriva ned en god gärning för honom och kommer att ta bort en dålig handling från honom." Berättad av Muslim.

Det berättas att Abu Hurayrah sade: Allahs sändebud (fred och välsignelse över honom) sa: "Prövningar kommer att fortsätta att drabba de troende männen och kvinnorna, vad gäller dem själva, deras barn och deras förmögenhet, tills de möter Allah utan synder. "Berättad av al-Tirmidhi, 2399, klassas som Saheeh av al-Albaani i al-Silsilah al-Saheehah, 2280.

Och det berättas att Jaabir sade: Allahs sändebud (fred och välsignelse över honom) sade: "På Uppståndelsens dag, när de människor som drabbats av sorg får sin belöning, kommer de som var friska önska att deras skin hade skurits i bitar med saxar när de befann sig i världen (levde).” Berättad av al-Tirmidhi, 2402. Se al-Silsilah al-Saheehah, nr. 2206.



4 - En av orsakerna till katastrofer är för att människorna inte ska känna sig nöjda med endast denna värld. Om denna värld skulle vara fri från olyckor, skulle människan älska den mer, känna sig nöjd med den och glömma Nästa Liv. Men katastroferna får honom att vakna ur hans försumlighet och får honom att sträva efter den plats där det inte finns några katastrofer eller svårigheter.

5 - En av de största orsakerna till olyckor och prövningar är för att varna folk så att de inte ska falla kort i vissa frågor, så att människan ska kunna kompensera för de områden där han har varit otillräckliga. Detta är som den varning som utfärdas till en anställd eller en student som inte gör bra ifrån sig. Syftet bakom det är att han ska kompensera för sina brister. Om han gör det, då är allt gott och väl, annars förtjänas han att straffas. Bevisen för detta ingår i versen (tolkning av betydelsen):

“Före dig har Vi sänt sändebud till folk, som Vi sedan satte på prov genom motgångar och lidande, för att de skulle [lära sig] ödmjukhet. [Det hade varit bäst för dem] om de hade ödmjukat sig, när Vår prövning nådde dem; men tvärtom hårdnade deras hjärtan och Djävulen visade dem deras handlingar i ett fördelaktigt ljus." [al-An’aam 6:42]

En annan anledning ... det är som ett straff för dem som blivit varnade innan, men varningen har inte gagnat dem och de har fortsatt samma väg som tidigare genom att framhärda i sin synd. Allah säger (tolkning av betydelsen):

“...så lät Vi dem [alla] gå under för deras synders skull…” [al-Anfaal 8:54]

Och Allah säger (tolkning av betydelsen):

“Vi har låtit [många] släkten före er gå under när de framhärdade i orättfärdighet; trots att sändebuden kom till dem med klara bevis, ville de inte tro. Så lönar Vi de oförbätterliga syndarna.” [Yoonus 10:13]

“Men när Vi har beslutat att låta ett folk gå under, varnar Vi dem i deras mitt som bara lever för nöjen och njutningar, och [om] de ändå [fortsätter] att trotsa Oss faller den ofrånkomliga domen över dem och Vi förintar dem alla.” [al-Isra’ 17:16]

Ibn Taymiyah (Ma Allah vara Barmhärtig mot honom) sa:

Sorg kan höra till det som en person kan bli belönad för, så det kan vara bra i det avseendet. Inte för att sorg är bra i sig men när man känner sorg över sitt tillkortakommande, att man inte är muslim god nog, eller över de svårigheter som drabbar muslimerna, över allt detta blir personen dömd för det han känner i sitt hjärta, när han hatar det onda och älskar det goda och så vidare. Men om sorgen leder till misslyckande i att utföra de religiösa plikterna såsom tålamod, jihad, söka fördelar och skydda sig fran haram, då är den förbjuden men om personen inte ger upp då registreras det inte som en synd för honom då är det bra.

Så den som vill att Allah skulle förändra hans situation utan någon ansträngning från hans sida och andra i samma situation måste förstå detta.

6 - Allah säger (tolkning av betydelsen):

“Före dig har Vi sänt sändebud till folk, som Vi sedan satte på prov genom motgångar och lidande, för att de skulle [lära sig] ödmjukhet." [al-‘An’aam 6:42]

al-Sa'di (må Allah vara barmhärtig mot honom) sa: (Det betyder) Vi sände (budbärare) till folk som varit före dig, och de trodde inte på våra budbärare och förkastade Våra tecken. Så vi skickade på dem fattigdom, sjukdom, katastrofer och olyckor som en nåd från Oss till dem, så att de skulle kunna ödmjuka sig framför Oss och vända sig till Oss i svåra tider.

Och Allah säger (tolkning av betydelsen):

“Ordningen har störts och fördärv har visat sig på fasta land och i havet, allt verk av människohand. Därför låter Han dem känna på några av [följderna av] deras handlingar; kanske kommer de att [ångra sig och] vända om." [al-Room 30:41]

al-Sa'di tolkade ordet fasaad (som här översatts med "evil") som hänvisar till de katastrofer som sker på land och hav, vilket gör människornas liv svåra och orsakar en hel del problem vad gäller försörjning och välfärd .

Och de katastrofer som drabbar dem, till exempel sjukdomar, plågor och liknande som händer på grund av det deras egna händer har arbetat fram av onda gärningar som endast kan leda till dåliga konsekvenser.

Denna mening “that He (Allaah) may make them taste a part of that which they have done” betyder, att Allah ger i gengäld för deras gärningar, så han ger dem en försmak av den ersättning de får för sina gärningar i denna värld, “in order that they may return (by repenting to Allaah, and begging His Pardon)” dvs. ångra deras gärningar som har haft dålig effekter på dem, och sätta allt rätta.

Ära till Den som välsignar genom Hans straff, för om han skulle få dem att smaka allt som de har gjort, skulle ingen levande varelse vara kvar i livet på jorden.

7 – Gudsdyrkan i tider av svårigheter och prövningar har ge en speciell känska och en speciell belöning.

Det berättas från Ma'qil ibn Yasaar att profeten (fred och välsignelse över honom) sa: "Gudsdyrkan i tider av svårigheter och förvirring är som att migrera för att vara tillsammans med mig." Berättad av Muslim, 2948.

Al-Nawawi sa att Profeten (frid och välsignelser över honom) sa: "Gudsdyrkan i tider av svårigheter och förvirring är som att migrera för att vara tillsammans med mig." Anledningen till att dyrkan under dessa tider har så stor fördel är för att människan blir försumlig i sin tillbedjan och blir distraherad bort från den, och endast ett fåtal fokuserar på dyrkan. "

Al-Qurtubi sade: "Svårigheter och stora motgångar kommer att ske tills dess att religionsfrågor tas lätt på och människorna endast kommer att bry sig om deras världsliga angelägenheter och hur de ska tjäna sitt uppehälle. Så dyrkan blir mycket viktigt i tider av vedermödor, så som Muslim återberättade från Ma'qil ibn Yasaar i en marfoo rapport: ”Gudsdyrkan i tider av svårigheter och förvirring är som att migrera för att vara tillsammans med mig."

8 - Välsignelser som kommer efter smärta, lidande och olycka är av större värde för människor.

Då uppskattar dem välsignelsen av god hälsa och säkerhet så som de borde visa uppskattning.

En annan av fördelarna med katastrofer är att de tjänar som en påminnelse om hur Allah har välsignat människan, eftersom mannen som skapas med syn - till exempel - glömmer bort synens välsignelse och uppskattar den inte riktigt, men om Allah prövar honom med tillfällig blindhet och sen ger honom synen tillbaka, då kommer han till fullo förstå värdet av denna välsignelse. Om saker och ting alltid är lätt så kan en person glömma denna välsignelse och inte visa tacksamhet för den, så Allah tar bort den och sedan återställer det, som en påminnelse för honom att vara tacksam.

Svårigheter/bedrövelser kan påminna personen och andra som blir drabbade om Allahs välsignelser. När en person ser en som är galen, uppskattar han välsignelse av att ha sitt förstånd, när han ser en som är sjuk, uppskattar han välsignelsen av god hälsa. När han ser en kaafir som lever som ett djur, uppskattar han trons välsignelse. När han ser en okunnig människa uppskattar han kunskapens välsignelse. Endast den vars hjärta är friskt kommer att känna detta. De som inte har något hjärta tackar inte för Allahs välsignelser, utan de är arroganta mot Allahs skapelse.

9 - Fördelen med olycka är att det räddar människan från försumlighet och varnar honom om hans brister i sina plikter gentemot Allah, så att han inte tror att han är perfekt, vilket skulle leda till att hans hjärta blir hårt och vårdslöst. 

Allah säger (tolkning av betydelsen):

“Det hade varit bäst för dem] om de hade ödmjukat sig, när Vår prövning nådde dem; men tvärtom hårdnade deras hjärtan och Djävulen visade dem deras handlingar i ett fördelaktigt ljus." [al-An’aam 6:43]

10 - En av fördelarna med vedermödor och svårigheter är renande.

Svårigheter visar hur människor verkligen är, och det urskiljer de goda från de dåliga, det sanna från det falska, de troende från hycklarna. Allah säger om slaget vid Uhud och det som hände med muslimerna den dagen, förklarade en del av den visdom bakom denna prövning (tolkning av betydelsen):

“Allaah will not leave the believers in the state in which you are now, until He distinguishes the wicked from the good”  [Aal ‘Imraan 3:179]

Så den verkliga arten av allt visas tydligt.

Och han (frid över honom ) sade; "Ingen av er har riktig tro förrän han önskar (älskar) för sin broder det han önskar (älskar) för sig själv."  Narrated by al-Bukhaari, 13; Muslim, 45.

11 - När muslimer hjälper de muslimer som har drabbats av katastrofen, kommer de att belönas för det. Profeten (frid och välsignelser över honom) sa: " De troende, med sin kärlek, barmhärtighet och vänlighet mot varandra, är som en kropp: om en del är sjuk, så märker hela kroppen dens sömnlöshet och feber." Berättad av al-Bukhaari, 6011, muslim, 2586.

Och han (frid och välsignelser över honom) sade: ”En av er blir inte troende förrän man älskar för sin broder det man älskar för sig själv.” Berättad av al-Bukhaari, 13, Muslim, 45.

12 - I tider av lidande och krig ser vi den verkliga innebörden av Allahs ord (tolkning av betydelsen):

“...utan samarbeta för att befrämja fromhet och gudsfruktan..." [al-Maa'idah 5:2]

Olika sätt att samarbete i Da'wah och stödja islam är: utkämpa jihad mot kuffar och hycklare för Allahs skull, slå följe med de människor som stödjer den islamiska Da'wah i kampen mot kuffars anhängarna och vilseledning, och förbereda alla medel och verktyg för Jihad för Allahs skull.

Ett sätt att samarbeta för att stödja islam som tog sin början under profeten (fred och välsignelse över honom) tid är att samarbetar för att döda dem som påstod sig vara profeter, döda ledarna av mushrikeen och avfällingar, vilket även inkluderar de som förolämpade profeten (fred och välsignelse över honom).

Islam Q&A fråga nummer 21631

Inga kommentarer: