bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

tisdag 12 oktober 2010

Vilken är den rätta åldern för att vänja barn vid att fasta?



Hur ska vi föräldrar förhålla oss till våra barn och deras fasta?

fråga nr. 65558 på http://www.islam-qa.com/


Vid vilken ålder är barn skyldiga att fasta? Hur kan vi uppmuntra dem till att fasta och be i moskén, i synnerhet Tarawîh bönen? Finns det några enkla religiösa aktiviteter som kan utövas för att fylla barnens fritid under Ramadan?.

Prisad vare Allah.

För det första:

Fastan är inte obligatorisk för små barn, tills de når puberteten, eftersom profeten (må Allahs fred och välsignelse vila över honom) sa: "Pennorna har lyfts från tre: från den som har förlorat sitt sinne tills han kommer tillbaka till sina sinnen, från den som sover tills han vaknar och från barnet tills han når tonåren." Berättad av Abu Dawood, 4399, klassad som Sahîh av al-Albani i Saheeh Abi Dawood.



Trots det bör barn bli tillsagda att fasta för att vänja dem vid det och för att de goda gärningar som de gör kommer att skrivas ner för dem.

Den ålder då föräldrarna bör börja lära sina barn att fasta är den ålder då de kan fasta, vilket varierar mellan olika barn och deras fysiska anlag. Vissa forskare har definierat denna ålder till tio år.

Al-Kharqi sa:

När ett barn är tio år gammal och han är kapabel att fasta, då bör han börja göra det.

Ibn Qudaamah sade:

Detta innebär att han bör fasta och bli ombedd att göra det. Och han bör få en lätt smäll om han inte gör det, för att vänja honom vid det, på samma sätt som han bör be och bli ombedd att göra det. Bland dem som ansåg att ett barn skall bli ombedd att fasta om han är kapabel till det var ’Ata’, al-Hasan, Ibn Sireen, al-Zuhri, Qataadah och al-Shaafa'i.

Al-Awzaa'i sa: Om han klarar av att fasta tre dagar i följd utan avbrott och utan att bli svag, då bör han bli tillsagd att fasta under Ramadan. Ishaaq sade: När (ett barn) fyller tolv år anser jag att han skall bli ombedd att fasta för att vänja sig vid det.

Tio års ålder är mer troligt, eftersom profeten (må Allahs fred och välsignelser vila över honom) ålade oss att vi ska slå det barn lätt som inte ber vid denna ålder. Att jämföra fastan vid bönen är passande eftersom de är väldigt lika varandra, samt att de är fysiska åtaganden som tillhör islams grundpelare. Men fastan är svårare, så man bör vara uppmärksamma när barnet klarar av det, eftersom en del kan klara av att be fast de klarar inte av att fasta än. Al-Mughni, 4 / 412

Detta är vad Profetens (må Allahs fred och välsignelser vila över honom) kompanjoner gjorde med sina barn. De sa till dem som var kapabla att fasta att göra det, och om en av dem grät på grund av hunger, gav de honom en leksak för att distrahera honom. Men det är inte tillåtet att tvinga dem till att fasta när det rör sig om fysiska svagheter eller sjukdom.

Shaykh Ibn 'Uthaymeen sade:

Ett litet barn bör inte tvingas till att fasta förrän han har uppnått tonåren, men man kan säga till honom att fasta om han är kapabel till det, så att han får vänja sig och det blir lättare för honom efter att han når puberteten. Sahaabah (må Allah vara nöjd med dem) - som är de bästa från denna Ummah – brukade låta sina barn fasta när de var små. Slutcitat.

Majmoo "Fataawa al-Shaykh Ibn 'Uthaymeen, 19/28, 29

Och sheikh Ibn ’Uthaymeen blev även tillfrågad:

Min unga son insisterar på att fasta under Ramadan även om det är skadligt för honom eftersom han är så liten och hans hälsa är inte så bra. Ska jag tvinga honom (med våld) att bryta sin fasta?

Han svarade:

Om han är ung och inte har nått purberteten än, är han inte tvungen att fasta, men om han klarar av det utan svårighet, då bör han göra det. Sahaabah (må Allah vara nöjd med dem) brukade låta sina barn fasta, och om de yngre skrek, gav de dem leksaker för att uppehålla dem. Men om det visar sig vara skadligt för honom, bör han hindras från att fasta. Om Allah har förbjudit oss att ge ungdomar sin förmögenhet om det finns fara för att de missbrukar den, så är det ännu mer passande att de skall stoppas från något där det finns fara för fysisk skada. Men det bör inte ske med våld, eftersom det inte är passande när man uppfostrar barn. Slutcitat.

För det andra:

Föräldrarna kan uppmuntra sina barn att fasta genom att ge dem en present varje dag eller utnyttja tävlingsandan mellan dem och deras jämnåriga eller de som är yngre än dem. De kan uppmuntra dem till att be genom att ta dem till moskén, särskilt om de går ut med sin far och ber i olika moskéer varje dag. De kan också uppmuntra dem genom att belöna dem för det, vare sig det sker genom att prisa dem, genom att göra en utflykt eller ge dem en present, etc.

Tyvärr har några fäder och mödrar misslyckats med att uppmuntra sina barn, och det finns till och med dem som hindrar sina barn från att utföra dessa handlingar av dyrkan. Några av dessa fäder och mödrar tror att nåd och barmhärtighet är att inte låta barnen fasta och be. Detta är helt fel både i shar'ia och enligt den pedagogiska visdomen.

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymeen (må Allah vara barmhärtig mot honom) sade:

Allah har ålagt fastan på varje muslim som är ansvarig för sina handlingar, kan göra det och inte är på resande fot. När det gäller små barn som ännu inte nått puberteten, så är fastan är inte obligatorisk för dem eftersom profeten (må Allahs fred och välsignelser vila över honom) sade: "Pennan har lyfts från tre.." och han nämnde småbarn tills de nått puberteten. Men barnets vårdnadshavare bör säga till barnet att fasta när han nått en ålder då han kan göra det, eftersom det faller under rubriken att träna honom till att implementera grundpelarna i islam. Vi ser en del människor som låter sina barn vara ifred utan att säga till dem att be eller fasta, detta är fel och han (föräldern) som gör det kommer att stå till svars inför Allah. De säger att de inte säger till sina barn att fasta utav vänlighet och medkänsla gentemot dem, men faktum är att den som verkligen är god och barmhärtig mot sina barn är den som tränar honom till att förvärva goda egenskaper och till att göra goda gärningar, inte den som avstår från att disciplinera och utbilda honom på ett fördelaktigt sätt. Slut citat.

Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 19/19, 20

För det tredje:

Föräldrarna kan använda barnens fritid till att läsa Koranen och memorera en liten del varje dag, läsa böcker som är anpassade till deras nivå, att låta dem lyssna på band som kombinerar användbart innehåll på ett underhållande sätt, såsom nasheed, samt ge dem videoband som är bra för dem. Tv-kanalen "al-Majd för barn” kombinerar alla dessa saker och en tid kan avsättas varje dag för barnen att titta på det och dra nytta av det.

Vi vill uttrycka vår uppskattning till vår systers oro över hennes barns uppfostran. Detta tyder på att det fortfarande finns godhet i de muslimska familjerna. Men många människor gör inte bra ifrån sig vad gäller att ta vara på sitt barns intellektuella och fysiska potential och de blir lata och beroende av andra. De bryr sig inte heller om att uppmuntra dem till att göra handlingar av dyrkan så som att fasta och be. Många barn växer upp på detta sätt och deras hjärtan saknar dyrkan när de blir äldre, och det blir svårt för föräldrarna att styra dem och ge dem råd. Hade de uppmärksammat denna fråga redan från början så skulle de inte ha ångrat sig i slutändan.

Vi ber Allah att hjälpa oss att uppfostra våra barn väl, att få dem att älska dyrkan och till att hjälpa oss att uppfylla våra skyldigheter gentemot dem.

Och Allah vet bäst.

Inga kommentarer: