bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

tisdag 12 oktober 2010

Vilken är sunnahn och etiketterna som vi bör följa på Eiddagen?


Prisad vare Allah.

Det som kommer från Sunnah och som muslimen bör observera på Eiddagen är följande:

1 – Göra ghusl innan man går ut till bönen.

Det berättades i en saheeh hadeeth i al-Muwatta’ och på andra ställen att ‘Abd-Allah ibn ‘Umar brukade göra ghusl på Eid al-Fitrs morgon innan han gick ut till böneplatsen. Al-Muwatta’ 428.

Al- Nawawi (rh) sade att muslimerna var enhälligt överrens om att det är mustahabb att göra ghusl för Eidbön.

Skälet till varför det är mustahabb är samma skäl som gäller för ghusl innan Jumu’ah och andra offentliga sammankomster. Fast på Eid är skälet till och med starkare.

2 – Äta innan man går ut för att be på Eid al-Fitr och efter bönen på Eid al-Adha:

En del av etiketten är att inte gå ut och be på Eid al-Fitr innan man har ätit några dadlar, på grund av hadeethen berättad av al-Bukhaari från Anas ibn Maalik (raa), som sade att Allahs sändebud (saas) inte brukade gå ut på morgonen på Eid al-Fitr innan han hade ätit lite dadlar... av vilka han brukade äta ett ojämnt antal. Al-Bukhaari, 953.

Det är mustahabb att äta innan man går ut för att framhäva faktumet att det är förbjudet att fasta på den dagen och för att demonstrera att fastan har slutat.

Ibn Hajar (må Allah ha barmhärtighet med honom) menade att skälet till det var för att avvärja möjligheten till att lägga till fastan, och att skynda att lyda Allahs befallning. Al-Fath, 2/446

Den som inte har några dadlar kan bryta sin fasta med vad som helst som är tillåtet (halal).

Men på Eid al-Adha är det mustahabb att inte äta någonting förrän man kommer tillbaka från bönen, så man bör inte äta från offerdjuret om man har slaktat. Om man inte ska slakta så är det inget fel med att äta innan bönen.

3 – Takbeer på Eiddagen



Detta är en av de största sunnahgärningarna på Eiddagen eftersom Allah säger:

“(He wants that you) must complete the same number (of days), and that you must magnify Allah [i.e. to say Takbeer (Allahu Akbar: Allah is the Most Great)] for having guided you so that you may be grateful to Him” [al-Baqarah 2:185]

Det berättades att al-Waleed ibn Muslim sade: Jag frågade al-Awzaa’i och Maalik ibn Anas o matt säga Takbeer högt på de två Eiddagarna. De sade, Ja, ‘Abd-Allah ibn ‘Umar brukade säga det högt på al-Fitr dagen tills imamen kom ut (för att leda bönen.)

Det berättades i en saheeh rapport att ‘Abd al-Rahmaan al-Sulami sade, “De framhöll det mer på al-Fitrdagen än på al-Adha dagen.”. Wakee’ sade, detta hänvisar till takbeer. Se Irwa’ al-Ghaleel, 3/122/

Al-Daaraqutni och andra berättade att på morgonen på Eid al-Fitr och Eid al-Adha, brukade Ibn ‘Umar sträva hårt med att recitera takbeer tills han kom till böneplatsen, sedan brukade han recitera takbeer tills imaamen kom ut.

Ibn Abi Shaybah berättade med en saheeh isnaad att al-Zuhri sade: Människorna brukade recitera Takbeer på Eid när de kom ut från sina hus tills de kom till böneplatsen, och tills imaamen kom ut. När imaamen kom ut blev de tysta, och när han sade takbeer sade de takbeer. Se Irwa’ al-Ghaleel, 1/121

Att säga takbeer när man går ut från sitt hus på väg till böneplatsen och tills imaamen kom ut var något som var välkänt bland salaf (tidigare generationer). Detta har berättats av ett antal lärda Ibn Abi Shaybah, ‘Abd a l-Razzaaq och al-Firyaabi i Ahkaam al-Eidayn från en grupp av salaf. Till exempel, Naafi’ ibn Jubayr brukade recitera takbeer och blev förvånad över att människorna inte gjorde det, och han sade, “Varför reciterar ni inte takbeer?”

Ibn Shihaab al-Zuhri (må Allah ha barmhärtighet med honom) brukade säga, “Människorna brukade recitera takbeer från tiden de kom ut från sina hus tills imaamen kom in.”

Tiden för takbeer på Eid al-Fitr börjar från natten innan Eid tills imaamen kommer in för att leda Eidbönen.

När det gäller Eid al-Adha, börjar takbeer på första dagen av Dhu’l-Hijjah och varar tills solnedgången på de sista dagarna av tashreeq.

Beskrivning av takbeer:

Det berättades i Ibn Abi Shaybahs Musannaf med en saheeh isnaad från Ibn Mas’ood (må Allah vara nöjd med honom) att han brukade recitera takbeer under tashreeqdagarna:

Allahu akbar, Allahu akbar, laa ilaaha ill-Allah, wa Allahu akbar, Allah akbar, wa Lillaah il-hamd (Allah är Den Störste, Allah är den Störste, det finns ingen gud utom Allah, Allah är den Störste, och prisad vare Allah).

Det berättades även av Ibn Abi Shaybah med samma isnaad, men med frasen “Allahu akbar” upprepad tre gånger.

Al-Mahaamili berättade med en saheeh isnaad även han från Ibn Mas’ood: “Allahu akbaru kabeera, Allahu akbaru kabeera, Allahu akbar wa ajallu, Allahu akbar wa Lillaah il-hamd (Allah är verkligen den Störste, Allah är verkligen den Störste, Allah är den Störste och Lovprisad, Allah är den Störste och till Allah vare pris).” Se al-Irwa’, 3/126.

4 – Att framföra lyckönskningar

Etiketten på Eid inkluderar även de lyckönskningar och goda hälsningar som folk utbyter, oberoende på ordvalet, såsom att säga Taqabbala Allah minna wa minkum (Må Allah acceptera (goda gärningar) från oss och från er” till varandra eller “Eid mubaarak” och andra tillåtna uttryck för lyckönskan.

Det berättades att Jubayr ibn Nufayr sade: När Profetens (frid över honom) kompanjoner mötte varandra på Eiddagen, brukade de säga till varandra “Må Allah acceptera (goda gärningar) från oss och från er.” Ibn Hajar sade, dess isnaad är hasan. Al-Fath, 2/446.

Framförande av lyckönskningar var något som var välkänt bland Sahaabah, och lärda, såsom Imam Ahmad och andra, tillät det. Det finns bevis som talar för att det är föreskrivet att framföra lyckönskningar och goda hälsningar vid speciella tillfällen, och att Sahaabah gratulerade varandra när bra saker hände, som när Allah accepterade någons tawbah, då gick de och gratulerade honom för det, och så vidare.

Utan tvekan så är dessa gratulationer bland de nobla karaktärsdragen hos muslimerna.

Det minsta som kan sägas angående ämnet av gratulationer är att du bör besvara hälsningarna från dom som gratulerar dig på Eid, och hålla tyst om andra håller tyst, som Imam Ahmad (må Allah ha barmhärtighet med honom) sade: Om någon gratulerar dig, svara då, ta inte annars initiativet till det.

5 – Att utsmycka sig själv med anledning av Eid.

Det berättades att ‘Abd-Allah ibn ‘Umar (må Allah vara nöjd med honom) sade att ‘Umar tog en brokadmantel som var till salu på marknaden och förde den till Allahs sändebud (frid över honom), och sade, “Å Allahs sändebud, köp denna och smycka dig själv med den för Eid och för att ta emot delegationer.” Allahs sändebud (frid över honom) sade till honom, “Snarare är detta utstyrseln av en som inte har någon del (av fromhet eller av belöning i det tillkommande)…” Berättad av al-Bukhaari, 948.

Profeten (frid över honom) höll med ‘Umar om idén om att utsmycka sig själv för Eid, men han kritiserade honom för valet av denna mantel eftersom den var gjord av siden.

Det berättades att Jaabir (må Allah vara nöjd med honom) sade: Profeten (frid över honom) hade en mantel som han brukade bära på de två Eid och på fredagar. Saheeh Ibn Khuzaymah, 1756,

Al-Bayhaqi berättade med en saheeh isnaad att Ibn ‘Umar brukade ha på sig sina bästa kläder på Eid.

Så en man bör bära de bästa kläderna han har när han går ut för Eid.

Vad gäller kvinnor, så bör de undvika att utsmycka sig själva när de går ut för Eid, eftersom de är förbjudna att visa sina utsmyckningar för icke-mahram män. Det är också haraam för en kvinna som vill gå ut att sätta på parfym eller att utsätta män för frestelse, eftersom de bara går ut för att dyrka.

6 – Att gå till bönen på en färdväg och återvända på en annan.

Det berättades att Jaabir ibn ‘Abd-Allah (må Allah vara nöjd med honom) sade: På Eiddagen brukade Profeten (frid över honom) variera sin färdväg. Berättad av al-Bukhaari, 986.

Det sades att skälet till detta var för att de båda vägarna skulle vittna för honom på Domedagen, för jorden kommer att tala på Domedagen och säga vad som gjordes på den, både gott och ont.

Och det sades att det var för att manifest islams trosbekännelse på båda vägarna, eller för att manifest hågkomsten av Allah (dhikr), eller att irritera hycklarna och judarna, och för att skrämma dem med det stora antal människor som var med honom. Och det sades att det var för att se till människors behov, för att besvara deras frågor, lära dem, sätta ett exempel och ge välgörenhet till de behövande, eller att besöka hans släktingar och upprätthålla blodsbanden.

Och Allah vet bäst.

http://islamqa.bloggspace.se/1368239/36442-Etikett-for-Eid/

Inga kommentarer: