bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

torsdag 4 november 2010

Föräldrarnas roll gentemot sina barn...



Föräldrarnas roll gentemot sina barn i ett samhälle som inte hjälper med att uppfostra barn på rätt sätt

Ett mycket vanligt problem som ses hos ungdomar i västvärlden, är att deras föräldrar tillåter dem att ägna sig åt någon form av haram i hopp om att det kommer att stoppa dem från att begå värre Haram. Ett exempel på detta är att föräldrar kommer att säga att de tillåter sina barn att ägna sig åt musik i hopp om att detta ska stoppa dem från att gå ut med dåliga människor eller att lämna sina hem tillsammans. Föräldrarna är rädda att om de upprätthåller Allahs lagar i sina hem, så kommer deras barn kommer att gå ifrån. Vad är Islams ståndpunkt i denna slags kompromiss? Vissa föräldrar säger också att de bara har skyldighet att tala om för sina barn att något är haram, och sedan är det upp till deras barn att själva välja eftersom de redan är ungdomar (dvs. 13 -18 år gammal och ogift, bor hemma). Ska inte föräldrarna förbjuda haram med alla medel, eller är det bara att säga att det är haram och sedan låta dem vara? I vilken utsträckning skall föräldrar gå till att förbjuda sina barn från haram? Föräldrarna anser också att när deras barn når puberteten, så är de inte längre ansvariga för deras synder eller åtgärder, och säger även att de inte kommer att ha någon synd om de råder sina barn att något är haram och sedan låter dem vara. Är detta sant? Eller är föräldrarna alltid skyldiga att förbjuda sina barn från haram, och kommer de att vara skyldiga om de ser sina barn göra haram och bara låter dem vara efter att ha gett dem råd?

Prisad vare Allah.

För det första: framgång eller misslyckande för muslimer att uppfostra sina barn beror på en mängd olika faktorer, som utan tvekan omfattar den miljö där de bor, vilket spelar en viktig roll för framgång eller misslyckande i uppfostran. Se svaret på frågan nr. 52.893.

För det andra: Föräldrarna måste förstå att Allah har gett dem ansvar över sina barn, och de måste uppfylla det förtroende som Allah har ålagt i Koranen. Sunnah bekräftar också denna befallning i många Saheeh ahaadeeth. Texterna till Uppenbarelseboken varnar också för en som inte ser efter hans flock uppriktigt och som försummar det förtroende som Allah har anförtrott honom. Det berättas att Ma'qil ibn Yasaar al-Muzani sade: Jag hörde Allahs sändebud säga: "Det finns ingen person som Allah gör som ansvar för andra, och när han dör är han falsk till hans undersåtar, men Allah kommer att förbjuda paradiset för honom." Enligt en annan rapport: " ... och han är falsk mot dem, men han kommer inte att känna doften av paradiset. "Berättad av al-Bukhaari (6731) och Muslim (142). Se svaret på frågan nr. 20.064.

För det tredje: Allah har uppmanat dem som är ansvariga för barnen att uppfostra dem när de är mycket små att lyda Allah och älska Islam. Även om de inte är ansvariga för att de inte har nått puberteten, man bör inte vänta tills puberteten för att lära dem, vägled dem och tala för dem att lyda Allah, för i de flesta fall i den åldern (dvs. puberteten) kommer de inte att svara om de inte har vuxit upp på detta sätt och har lärt sig det från sina familjer sedan ung ålder. Därför är föräldrar ålagda att lära små barn att be från sju års ålder och för att smälla [smälla till dem lätt så att det knappt gör ont eller blir märke] dem om de inte ber när de är tio. Sahaabah brukade få sina små barn att fasta, för att få dem att bli vana till att älska islam och dess ritualer, så att det ska vara enkelt för dem att följa dess befallning och hålla sig borta från saker man förbjuder när de växer upp.

Det berättas att 'Abd-Allah ibn' Amr sade: Allahs sändebud sa: "Lär dina barn att be när de är sju år gamla, och smälla till dem om de inte gör så när de är tio, och skilja dem i deras sängar. "Abu Dawood (495), klassas som Saheeh av al-Albaani i Saheeh Abi Dawood.

Det berättas att al-Rubayyi 'bint Mu'awwidh ibn' Afra sa: På morgonen vid "Ashoora" Profeten sände bud till byarna i Ansaar runt Madeenah och sade: "Den som började dagen fastande, låt honom slutföra sin fasta, och den som började dagen utan fasta, låt honom avsluta resten av dagen (utan mat)."
Därefter brukade vi fasta denna dag, och vi brukade även få våra barn att fasta, även de små in sha Allah. Vi gjorde åt dem leksaker av ull, och om en av dem ropade för mat, gav vi den leksaken till honom tills det var dags att bryta fastan. Berättad av al-Bukhaari (1960) och Muslim (1136).

Precis som de uppfostrar dem till att göra handlingar av dyrkan, bör de också hindra dem från att göra haraam saker. Om barnet gör en handling av dyrkan, kommer belöningen vara för honom och för den som lärde honom och uppmuntrade honom att göra det. När det gäller att göra former av olydnad eller synder, den underårige syndar inte, snarare den som möjliggör han att göra det och lämnade dörren öppen för honom att göra det och inte stänga den, syndar. Som för den som talar om för honom att göra det, är han som en som gjorde det.

Det är därför inte något extremt alls, om en muslim uppfostrar sina barn till att lyda Allah och hindrar dem från att göra haraam saker, så som män bär guld eller silke, eller kvinnor som bär herrkläder, eller att ljuga, stjäla, svordomar och andra synder. På samma sätt är det inte något extremt om en muslim uppfostrar sin dotter att vara blygsam och kyska och att inte beblanda sig, för om en person vänjer sig något när han är ung, finns det en risk att han kan kvarstå i det.

Ibn al-Qayyim sa: Även om barnet inte är ansvarig, så är hans förmyndare det, och det är inte tillåtet för honom att möjligöra för han att göra något haram, för han kommer vänja sig och det kommer att bli svårt att avvänja honom från det. Tuhfat al-Mawdood bi Ahkaam al-Mawlood (s. 162).

Och han sa: Den som försummar att lära sina barn det som kommer att gynna honom och lämnar honom utan omsorg har gjort en mycket dålig gärning. Korruptionen i de flesta barn beror på deras föräldrar och deras försummelse av (deras barn), eftersom de försummar att lära dem förpliktelser och Sunnahs av Islam. Så de försummade dem när de var små, och (barnen) visade sig misslyckade att gagna sig själv eller att gagna sina föräldrar när de är gamla. Tuhfat al-Mawdood, s. 229

De lärda från Ständiga kommittén ombads: När det gäller mina små barn, skall jag lära dem etikettsregler av islam och få unga flickor att bära islamiska kläder, eller betraktas detta som extremism? Om det är korrekt för mig att göra så, vilka är bevisen för det från Koranen och Sunnah?
De svarade: Det du har nämnt om att få flickor att ha på sig löst sittande och döljande kläder och få dem vänja sig vid det från tidig ålder är inte extremism, snarare ni gör rätt i att ge dem en islamisk uppfostran. Shaykh 'Abd al-'Azeez ibn Baaz, Shaykh' Abd al-Razzaaq "Afeefi, Shaykh 'Abd-Allah ibn Ghadyaan. Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah (25/285, 286).

I sin bok Majmoo'ah As'ilah Tuhimm al-Usrah al-Muslimah, Shaykh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymeen sa: De lärda säger att det är haram att klä ett barn i kläder som är haram för en vuxen att bära. Kläder där det finns bilder som är haram för en vuxen att bära, så är det också haraam för ett barn att bära den. Vad muslimer bör göra är att bojkotta sådana kläder och skor så att de som vill sprida ondska och korruption kommer inte att kunna nå oss på detta sätt. Om de är bojkottade kommer dem aldrig att hitta ett sätt att få dem att nå detta land.

Därefter blev han frågad: Är det tillåtet för pojkar att bära saker som är endast för kvinnor, såsom guld och silke, etc., och vice versa? Han svarade: Detta ska förstås från det första svaret. Jag sade att de lärda säger att det är haram att klä ett barn i kläder som är haram för en vuxen att bära. Baserat på detta är det haram att klä pojkar i det som är bara för kvinnor, och vice versa.

Därpå blev han frågad: Inkluderar detta isbaal eller att kläder kommer nedtill vristerna för manliga barn? Han svarade: Ja, det inkluderar det. Slut citat.

Och Allah vet bäst.

Islam Q & A Fatwanr 103526

http://muslimaat.se/2010/april/barnuppfostran.html

Inga kommentarer: