bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

torsdag 17 mars 2011

Att Tala Om Allah Utan Kunskap


Att tala om Allah, den Högste, utan kunskap, är en av de främsta aspekterna av shirk, vilket ådrar sig de mest stränga straffen från Allah: På grund av detta, är det inte tillåtet under några omständigheter. Detta framkommer tydligt av Allah i Sura A'araaf, vilken belyser allvaret av denna synd, genom att jämföra den med andra stora synder. Han, den Alls-Mäktige, säger:

"Säg: "Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, både det [som sker] öppet och det [som  sker] i hemlighet…"

Han, den Högste, fortsatte sedan att beskriva en allvarligare synd:

"[annan] synd och orättmätigt förtryck"

Sedan till den synd som är ännu mer allvarlig:

"Och [Han förbjuder er] att sätta vid Allahs sida det som Han aldrig gett bemyndigande till…"

Sedan avslutar Han, den Allvetande, med att klargöra den allvarligaste synden: 

"Säg: "Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, (och från dessa är) påstå om Allah det ni inte kan veta."   [Al-A'araaf 7: 33]



I Tafseer om denna Aayah, säger dem lärda i Islam att: "Om man pratar om Islam (Allah, den Högste) att det inte är det största brottet, då Allah säkert avser att poängtera det så. Zinaa (äktenskapsbrott och hor), det första som nämns, (synderna i Aayahn) är att göra synd mot hans/hennes egen själ. För det andra: (Allahs omnämnande) förtryck, en synd gjord mot andra. Detta är definitivt en större syndfullhet. Sedan nämner Han, den Högste, shirk (dvs. sätta partners i dyrkan jämte Allah), tydligen en större synd än dom första två, och till slut, att tala utan kännedom om Islam; Varje synd som följer var alltid större än den innan. Sålunda, om det (att tala om Allah utan vetskap) inte är den största av alla synder, eftersom den nämndes sist, var det säkert meningen (från Allah) att det skulle tolkas på det sättet."
Det skall noggrant noteras att denna allvarliga synd är endast p.g.a. Satans uppmuntran av de okunniga och ibland arroganta sökarna efter namn och berömmelse.
Allah, den Högste säger:


"Han (satan) uppmuntrar er [att begå] onda och skamlösa handlingar och [uppmanar er] att påstå om Allah sådant som ni inte kan veta något om."
[Al-Baqarah 2:169]


Därför, baserat på ovannämnda aayah, finner vi att detta är det största allvarliga förbudet från Allah. Dom följande kategorierna av synder är införlivade med "Att tala om Allah utan kunskap":


1. Ljuga om Allah, den Allsmäktige
2. Tillskriva till Allah, den Högsta, vad som inte är passande för Honom.
3. Bidah (nypåhittat) eller anpassa och ändra Allahs religion.
4. Förneka vad Han, den Högste, har bestämt.
5. Bestämma vad Han, den Högste, har förnekat.
6. Fientlighet mot dem som försvarar Hans sak.
7. Stödja Hans fiender.
8. Älska dem som Han hatar och hata dem som Han älskar.
9. Beskriva Honom med saker som inte passar Honom och Hans egenskaper, Hans attribut, Hans uttalanden eller Hans handlingar.


Därför, på grund av betydandet av synder inkluderade I denna kategori, kan det inte vara ett större förbud. Det är från denna synd som Shirk (associera partners med Allah) och alla former av Kufr (otrohet) härstammar ifrån. Alla former av Bidah är också grundat på "att tala om Allah utan vetskap".
Några aspekter på "Att tala om Allah utan vetskap" är förklarade I detalj nedan:
  1. Ljuga om Allah och/eller Hans Budbärare 
Allah informerar oss om att det inte är tillåtet att följa någonting utan kunskap, Han, den Högste, sade:


"Befatta dig inte med det som du inte riktigt vet; ditt öra och ditt öga och ditt hjärta skall [alla en Dag] tillfrågas om detta."  [Al-Israa 17: 36]


Och Han, den Mäktige, varnar även oss att inte tala om Honom utan vetskap:


"Säg: "Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, (och från dessa är) påstå om Allah det ni inte kan veta." [Al - A' araaf 7:33]


I aayahn ovan säger, Allah, den Högste, till oss att Han har förbjudit Muslimerna från att tala om Honom utan kunskap, och att ljuga om Allah, den Högste, är ett sätt att göra det på. Den som ljuger om Allah, den Högste, är inte bara skyldig till att tala om Honom utan kunskap, utan han är även en utav de mest besvärande folken som Allah beskriver:


"Och vem är mer orättfärdig än den som finner på osanningar om Allah eller påstår att Hans budskap är lögn…" [Al - A' araaf 7:37]


Förutom det, Han, den Vise, beskriver även straffet, på Domedagen, för dem som involverar sig själva i denna farliga sedvänja, alltså:


"Och på Uppståndelsens dag skall du se den (deras ansikten svärtade) hos dem som satte ihop lögner om Allah." [Al- Zumar 39:60]


Ibn Al-Jawzee, säger i sin tafsir: "Många lärda i islam är av den åsikten, att ljuga om Allah och Hans Budbärare (saas) är otrohet, och att det tar en ur Islam (dvs. gör honom till en otroende)." Att ljuga om Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) är lika allvarligt, eftersom det är att indirekt ljuga om Allah. Budbäraren (sallaAllaho aleihi wa sallam), poängterade allvaret i att ljuga om honom (sallaAllaho aleihi wa sallam) nära han sa: "Den som är medveten ljuger om mig, låt honom inta hans sittplats i Elden." [Bukhari, Muslim & andra]


Många Muslimer säger att stjäla, muta, döda, äktenskapsbrott osv. är förbjudna (Haram) handlingar. Hur som helst, när det kommer till att ljuga om Allah, den Högste, och/eller Hans Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam), är dom inte ens medvetna om att en sådan synd existerar, så dom hänger sig åt det utan bekymmer. Denna självbelåtenhet bland Muslimer angående denna synd är på grund av den stora okunnighet som råder rörande Allahs rättigheter och hans Budbärare och de allvarliga straffen som är resultatet av att man ger efter för denna synd.
Denna egenkära attityd, kopplat med ignorans, är en av huvudorsakerna för majoriteten av de avvikande och skillnaderna funna i Islam.


De olika sätt som man kan ljuga om Allah, den Högste, och Hans Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) är påtagliga.


2.  Beskriva Allah utan bevis från Koranen eller Sunnah


Till exempel, att säga att Allah är överallt är en allvarlig missuppfattning till vilken många Muslimer är skyldiga. Koranen och tillförlitlig sunnah är båda fyllda med bevis som säger att Allah, den Högste, är ovan och bortom Hans skapelse, och inte en del av den, som uttalandet 'Han, är överallt' nödvändiggör. Följande hadith visar tydligt detta.
Ma'aaiyah Ibn Al- Hakim sade: "Jag hade en tjänsteflicka som brukade sköta mina får i området av berget Uhud, nära en plats kallad Al-Jawwaareeyah. En dag kom jag för att titta till dem och såg att vargen hade tagit ett av fåren i hennes flock. Sedan, jag, som alla andra av Adams avkomlingar, är fallen att göra beklagliga gärningar, slog jag henne i ansiktet. När jag kom till Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) med historien, betänkte han att det var en allvarlig sak jag gjort. Jag sade: "O Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) kan jag inte frige henne?" Han (sallaAllaho aleihi wa sallam) svarade: "För henne till mig." Så jag hämtade henne. Han (sallaAllaho aleihi wa sallam) frågade då henne, "Var är Allah"? Och hon svarade: "I himmelen" Då frågade han (sallaAllaho aleihi wa sallam): "Vem är jag?" Hon svarade: "Du är Allahs Budbärare." Så han (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade: "Frige henne, för hon är en troende." [Muslim Vol. 1 Pg. 271-2 #1094]


Det måste noteras att en av skyldigheterna av Budbäraren (sallaAllaho aleihi wa sallam) var att rätta till de misstag någon gjorde i sin religion (Deen). Hans (sallaAllaho aleihi wa sallam) tysthet efter att ha frågat henne, "Vart är Allah"? Och hon svarade, "Ovan himmeln", är en indikation att hennes svar var korrekt. I slutet av hadithen intygar han (sallaAllaho aleihi wa sallam) att hon är en troende, vilket är ett direkt bevis på att hennes svar var korrekt, annars hade han (sallaAllaho aleihi wa sallam) ljugit, och vi söker tillflykt hos Allah för att ens tänka tanken att det är möjligt av Budbäraren (sallaAllaho aleihi wa sallam).


Vad som skall noteras, är de fakta att den första frågan han (sallaAllaho aleihi wa sallam) frågade henne var: "Var är Allah?" Och inte om hon trodde på Honom, den Högste. Eftersom frågan: "Var är Allah?" är mycket viktig och uppmärksamhet måste riktas till de fakta att, sedan han (sallaAllaho aleihi wa sallam) accepterat att Allah är ovan himlarna som det rätta svaret, så är det ett direkt bevis på att det är det rätta svaret på frågan.


3.    Förklara aayahn från Koranen, eller Hadither av den döde Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) med betydelser andra än de sanna, är också ett sätt att ljuga över Allah.


Allah, den Högste, sade:


"Iblees (Satan)! Vad avhöll dig från att falla ned inför den som Jag har skapat med Mina Två Händer…"      [Saad 38:75]


I Aayahn ovan, Allah, den Högste, säger att han skapade Adam med Hans Två händer. Ändå försöker en del Muslimer förklara "Allahs två händer" med betydelsen Hans kraft. Vilka känner Allah bäst, Han själv eller dessa människor? Som Muslim, måste vi tro på Allah som han beskriver Sig själv eller som Hans Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) beskrivit Honom. Därför, om Han, den Mäktige, säger att han har Två Händer, måste vi tro på det. Hur som helst, vi måste även tro, att det är inte händer som liknar våra; Han, den Storslagne sade:


"Ingenting är som Han; Han som hör allt, ser allt."  [Shooraa 42:11] 


         Göra Haraam saker Halaal


Det är ett annat sätt att ljuga omAllah. Ett exempel på det när det sägs till Muslimer att de skalla lämna deras bön i moskén. Sedan en del av våra bröder ber enligt det sätt som är demonstrerat av Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam), (dvs. enligt sunnah), ger en del förvaltare dem order om att lämna moskén p.g.a. det. Dessa arroganta ledare skall komma ihåg, att bland de största av förtryckarna, är de som hindrar en Muslim från att be i Allahs hus/moské. Detta är på grund av att dom gör Haraam den gärning som är mest halaal. Detta gör dem utan att skämmas i deras olagliga diktatur.
Allah, den Förnämsta sade:


"Vem är mer orättfärdig än den som förbjuder åkallan av Allahs namn i Hans hus och vars mål det är att jämna dem med markent..."  [Al-Baqarah 2: 114] 


5. Göra Halaal saker Haraam
Det är också ett sätt som en del Muslimer ljuger om Allah, den Strålande. Ett exempel på detta, är att Allah tillåter en Muslimsk man att gifta sig och ha upp till fyra fruar, förutsättningen att man har tid. Hursomhelst, om någon har förutsättningarna, och trots det kastar tvivel på detta, gör han/hon då in facto något som är Halaal, Haraam. Detta är gjort av Muslimer som säger att en man kan bara gifta sig en gång, och om omständigheterna av nödvändighet föreligger, så kommer lagen om månggifte (dvs. en man som gifter sig med flera fruar) fram. Allah, den Allvetande säger:


"..tag då [andra] kvinnor som är tillåtna för er till hustrur - två eller tre eller fyra, men [begränsa er till] en enda om ni inte tror er om att kunna behandla dem alla lika - eller [vänd er till] någon av dem som ni rättmätigt besitter…."  [An-Nisaa 4:3]


I denna Aayah har, Allah, den Vise, lagstiftat att en man kan gifta sig med 2, 3 eller 4 fruar, men om han är rädd för att han behandlar dem orättvist, det är, om han inte har möjlighet att upprätthålla balansen av lika behandling, då är alternativet att bara gifta sig med en. Detta, och endast detta är, förutsättningarna som gäller i Sharee'ah. Den som försöker säga att det finns andra förutsättningar, hittar på sin egen lag. Dom som sprider ut att den första frun måste vara ofruktbar eller sjuk, eller att hon måste ge tillstånd till ett andra giftermål osv., har inga bevis alls som stödjer dessa falska fordringar.


Ännu värre, är dom som har tagit efter de orientaliska åsikterna, att månggifte är en lustfylld akt. Alltså, den som har en fru som är perfekt, men han tar sig en andra fru, gör, enligt orientalisternas åsikt detta endast p.g.a. onda lustar och åtrå. Denna kategori är den värsta, därför att deras åsikter är en hädelse mot Koranen, eftersom Allah, den Vise, stödjer och uppmuntrar däri, att en man kan gifta sig med fler än en kvinna vid vilken tidpunkt han önskar. Det är också en hädelse mot Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam), hans kompanjoner, och de lärda i Islam, som har praktiserat detta under deras livstid.


Hursomhelst, även om det gjordes utav ren lust och åtrå, så är det fortfarande enligt sunnah, eftersom Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) informerade oss om, att när någon tillfredsställer hans sexuella längtan eller lust på ett Halaal sätt, kommer han att bli välsignad för det. Han (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade:
"...och till och med när ni  är tillsammans (har sexuellt umgänge), blir ni  belönade för detta." 
Vi (Kompanjonerna) sade: "O Allahs Budbärare!" Kommer en av oss att förtjäna välsignelse och belöning för tillfredställandet av hans (sexuella) lust och behov?"
Han (saas) sade: "Ja, ser ni inte att om han skulle tillfredsställa sig på ett sätt som är Haraam (ex. utanför äktenskapet) skulle han falla i synd? På samma sätt när han tillfredsställer sig på ett sätt som är Halaal får han belöning."   


6. Använda hopdiktade och otillförlitliga hadither från Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) är ett annat sätt att ljuga om Allah och Hans Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam)


Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade: "Den som medvetet ljuger om mig, låt honom inta hans sittplats i Elden."  [Bukhari, Muslim & others]
Allahs Budbärare (saas) sade även: "Den som berättar en Hadeeth angående mig, medveten om att den inte är autentisk, är en lögnare." [Ibn Maiah] 


7. En annan aspekt av att tala om Allah utan kunskap är: skapa lagliga beslut (ge fatwas) i Allahs religion utan kunskap
Allah, den Högste säger:


""Säg: "Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, (och från dessa är) påstå om Allah det ni inte kan veta."  [Al - A' araaf 7:33]


Allahs Budbärare (saas) sade: "Verkligen Allah, den AllsMäktige kommer inte ta bort kunskap genom att rycka bort den från folket utan genom att ta livet från människorna med kunskap, tills det inte finns en enda lärd kvar. Folket kommer därefter ta okunniga människor till ledare och  be dem döma (i Allahs religion). Detta kommer de göra utan kunskap, vilket kommer resultera i att de går vilse samt vilseleder andra."    [Bukhari and Muslim].


Hur många Muslimer är inte i detta sorgliga tillstånd idag? Vidare, hur många regler och lagliga beslut ges utan kunskap? Må Allah rädda oss från denna farliga situation i vilken vi befinner oss.
Det är egendomligt att när det kommer till världslig kunskap, är vi så respektfulla. Hur många av oss skulle våga tala om medicin inför en doktor, eller tandläkarkonsten framför en tandläkare? Ändå pratar vi om Allahs lagar, och gör okunnigt uttalanden om Hans religion. Är vi inte medvetna om att Han hör oss? – Vad! Har vi inget förnuft?


Det som skulle skrämma människor som involverar sig i denna stora synd är följande uttalande av Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam):
"Bland folket som kommer att få det svåraste straffet på Domedagen är de personer som dödade en Profet, eller som blev dödade av en Profet, eller de personer som på grund av sin ignorans, missleder människor och leder dem vilse…" [Ahmad and At-Tabaranee]


Vad som är ännu mer strängt och som inte borde uppmuntra dem ännu mer är de fakta att dom kommer att bära bördan av alla som är missleda på grund av dem. Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade: "… den som introducerar en dålig vana som andra följer, han kommer att få bära börda från alla som agerar efter den…" [Saheeh At-tagheeb wat Tarheeb- Al Mudhiree] 


8. En annan aspekt om att tala om Allah utan kunskap är: Avgöranden av annat än vad som uppenbarats av Allah.
Allah, den Högste sade:


"De som inte dömer i enlighet med vad Allah har uppenbarat, de är [i sanning] förnekare (kaffiron)."  [Al-Maaida 5:44)


Allah, den Storslagne, säger vidare I Koranen:


"…vid din Herre, De är inte sanna troende förrän de sätter dig [Muhammed] som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt."  [An-Nisaa 4:65]


Allah, den Högste säger:


"Om de troende kallas inför Allah och Hans Sändebud för att han skall döma i det som rör dem, kan deras svar inte bli annat än detta: "Vi har hört [kallelsen] och vi lyder"; dem skall det gå väl i händer." [An Noor 24:51]


Avgöranden av andra än Allah, den Allsmäktige har avslöjat sig som en av de riktigt stränga typerna av otrohet till vilken tungan kan falla rov för. Så, vi skall vara försiktiga med detta. Vara medvetna om att regerandet av annat än Allahs lag gäller inte bara för det människor som är i ledarpositioner, även om det är lättare för dem att falla rov för detta. Men varje person är ansvarig, baserat på hans ansvar, och det finns förklarat i följande hadith:
"Var och en av er är en väktare, och varje person är ansvarig över hans flock (de som är under hans ansvar); så Imaamen är en väktare och ansvarar över hans flock (hans folk), mannen är väktaren över familjen och ansvarar över sin flock (familjen), och kvinnan är väktaren i hennes mans hem och ansvarar över hennes flock (i hans hus)."   [Bukhari and Muslim]


Sedan många beslut och regler är generellt meddelade genom prat, att då göra Haraam regler kommer att utgöra missbrukande av tungan.
Så känn till, att göra Halaal det som Allah har gjort Haraam och göra Haraam det som Allah gjort Halaal, eller acceptera regler och följa någon som är involverad i det, är en typ av kufr (misstro). Detta förstår man klart från följande Hadith:
'Adi Ibn Haatim kom till Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) och hörde Honom (sallaAllaho aleihi wa sallam) recitera följande aayah: "Dom tog deras rabbis och munkar som Herrar jämte Allah." Så han sade: "Allahs Budbärare!" Dom brukade aldrig dyrka dem". Han (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade: "Sannerligen, dom har gjort Haraam (olagligt) av vad som var Halaal (lagligt), och dom har gjort halaal (lagligt) av det som var haraam (förbjudet) – så på det sättet var (folket) de som dyrkade dem (rabbis och munkar)." [At-Tirmidhee]


Denna hadith är också användbar i det så kallade Islamiska länder, likväl som varje konstitution, eller regler och regleringar, uppsatta av Organisationer och utskott, osv., vilka lagstiftar lagar som inte är enligt dem som Allah har uppenbarat. 


9. En annan aspekt om att tala om Allah utan kunskap är: Bidah (nyskapande)
Bidah är att ändra någon aspekt i dyrkandet av Allahs Deen med att antingen lägga till, eller ta bort från den eller växla i dess väg. Det är på grund av detta som de nobla lärda av denna Deen lägger ner så mycket tid på att varna detta Ummah om den stora fitnah (prövning) av förnyelse. Det är på grund av faran från Bidah och dess förstörande effekter på denna religion, som är mycket större än alla de andra stora synderna, som finns förklarade i följande aayah och Aa-Hadith från Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam): Allah, den Högste säger:


"Säg [Muhammed]: "Om ni älskar Allah, följ mig och Allah skall älska er och förlåta er era synder…" [Aali-'Imraan 3: 31]


Budbäraren (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade: "Den som inför i detta fall hos oss (Al-Islam), sådant som inte är ifrån det, kommer att få det förkastat." [Bukhari & Muslim]


Och Han (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade: "… och håll fast vid min sunnah och sunnah från de rätt guidade kaliferna, och akta för  nypåhittade saker (bidah); för varje nytt material är missledande och leder till elden". [Ahmad, Abu Dawood, Tirmidhi & andra]


Så, baserat på ovanstående Hadith, Muslimer måste akta sig för allt material som inte är fastställt i Sharee'ah. Följande uttalande från Budbäraren (sallaAllaho aleihi wa sallam) är ännu mer skrämmande. Han (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade: "Allah accepterar inte ånger från någon som är involverad i Bidah, tills han slutar med det fullständigt." [Autentisk av At-Tabaraanee]


Bröder och systrar, låt oss inte stänga dörren av Ånger med våra egna händer, genom att ge efter för och/eller propagera för Bidah. Hur som helst, vi måste veta att, till och med värre för praktiserandet av Bidah, är vad Allahs Budbärare (saas) sade:
 "Allah vägrar att acceptera gärningar från ledaren av Bidah (dvs den som hittar på nya  saker i religionen) tills han lämnar sin bidah (nyhet)." [Ibn Majah & Ibn Abi 'Aasim]


Bidah är en av de mest farliga synderna som sänder den som praktiserar det in i Elden ( i Helvetet). Sådan handling från en Muslim är mest älskad av Shaytaan. Detta är därför att Muslimen involverad i Bidah känner att han gör någonting gott, men, till följd, orsakar Allahs vrede att stiga ner på honom. Några exempel på nypåfunnen Bidah gällande tungan är följande: 


  •  Bidah i Troendet
Uttalandet att Allah, den Högste, är överallt, som diskuterades innan. 


  • Bidah i dyrkan
Göra dhikr i en församling bakom en person, vilket många sufister gör. Följande berättelse gör vackert klart om det onda i detta praktiserande.
Amr Ibn Salmah sade: Vi brukade sitta vid dörren hos 'Abdullaah ibn Mas'oud innan morgonbönen, när han kom ut, gick vi tillsammans med honom till moskén. En dag kom Abu Moosa al-Ash'aree till oss och sade: "Har Abu 'Abdur Rahman (Ibn Mas`oud) kommit ut ännu?" Vi svarade: "Nej." Så han satte sig ner med oss tills han kom ut. När han kom ut stod vi alla jämte honom, så Abu Moosa sade till honom: "O Aba `Abdir Rahman!" Jag har just sett något i moskén som jag ansåg vara av ondo, men all Pris är för Allah, jag såg ingenting förutom det goda." Han (Ibn Mas'oud) frågade: "Vad är det då?" (Abu Moosaa) svarade: "Om du lever kommer du att få se det." Jag såg i moskén människor som sitter i cirklar och väntar på bön. I varje cirkel hade dom småstenar i deras händer och en man sade: upprepa Allahu Akbar hundra gånger. Så de repeterade det tills de kom till hundra. Sedan sade han: Säg Laa ilaaha illAllah hundra gånger. Så dom gjorde det hundra gånger. Så sade han: Säg SubhaanAllah hundra gånger. Så dom sade det hundra gånger." (Ibn Mas'oud) frågade: "Vad sade du till dem?" (Abu Moosaa) sade: "Jag sade ingenting till dem. Istället gick jag för att höra din åsikt eller vad du förkunnade." (Ibn Mas`oud) svarade: "Skulle det vara så att du gett dem order att räkna upp onda handlingar som dom skaffat sig och försäkrat dem att deras goda gärningar inte skulle gå förlorade!" Så gick vi vidare med honom (Ibn Mas`oud) tills han kom till en av dessa cirklar och stod och sade: "Vad är detta som jag ser er göra?" Dom svarade: "O Aba `Abdur Rahman!" Detta är småsten som vi använder till att räkna, takbeer, tahleel och tasbeh." Han (Ibn Mas'oud) sade: "Räkna upp era onda handlingar!" Jag försäkrar er att ingen av era goda gärningar kommer att gå förlorade. Akta er, O Ummah från Muhammad (sallaAllaho aleihi wa sallam)! Hur snabbt ni går till förstörelse! Detta är Profetens (sallaAllaho aleihi wa sallam) kompanjoner som är vidsträckta. Detta är hans kläder som inte hunnit bli förfallna och hans skål som är hel. Vid Honom i vars Hand min Själ är. Antingen är ni inne på en religion bättre guidad än religionen från Muhammad (sallaAllaho aleihi wa sallam) eller så har ni öppnat en dörr av vilseledande." Dom sade: "O Aba `Abdir Rahman!" Vid Allah vi tänkte endast gott". Han (Ibn Mas`oud) sade: "Hur många är det som menar gott men som inte åstadkommer det." Verkligen Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade till oss: "Ett folk kommer recitera Koranen men den kommer inte passera deras strupe."  Så lämnade han dem. 'Umar ibn Salamah (berättaren) sade: "Vi såg de flesta människor slåss emot oss dagen av, Nahrawaan, tillsammans med Khawaarij.
[Ad-Darimee Vol. 1#79] 
Det skall observeras från incidenten ovan gällande Ibn Mas'oud och människorna som gjorde deras församling (Sufie som) Dhikr, att dom var:
  1. På rätt plats (dvs. i en moské)
  2. Sägandes rätt och beskrivet dhikr – Tasbeh, Takbeer, osv.
  3. Göra det vid rätt tillfälle, det är innan, eller enligt en del berättelser, efter Salaah.
Hursomhelst, det var endast en skillnad som orsakade Ibn Mas'oud att förkasta och förneka det dom gjorde – HUR dom gjorde det, det skedde i församling. Detta framhäver det viktiga i att följa Sunnah med noggrannhet på alla möjliga vis. Följande exempel sprider mera ljus över hur viktigt det är att göra agerande i dyrkan, speciellt dhikr eller du'aa, exakt och precis som det demonstreras i Sunnah av Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam).


Både Al-Bukhari och Muslim berättade Hadithen att Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) lärde Al-Baraa ibn`Aazib en du'aa att använda innan han somnar, vilken en del var: "... Aamantu bi kitaabikal lathi anzalt, wa bi nabiyyika lathi arsalt…". Hursomhelst, när Al-Baraa repeterade den för Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sade han: "... wa bi rasoolik alathi arsalt..." Profeten (sasallaAllaho aleihi wa sallamas) rättade honom genast och sade: "Nej!" bi nabiyyik alathi arsalt"
Detta visar hur viktigt det är att lyssna till sunnah, och aldrig ens ändra ett endaste ord, vilket i själva verket har samma betydelse som ersättande ord (dvs. Nabee betyder Profet och Rasool betyder Budbärare och båda är titlar givna till Allahs Budbärare (sallaAllaho aleihi wa sallam) av Allah, den Högste.   


  •  Bidah av Du'aa i församling
Ett utspritt praktiserande bland Muslimer är att göra Du'aa i församling efter Fard (obligatoriska) bönen. Detta praktiserande in facto, har inga bevis från sunnah av Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) eller de kompanjoner som ledde bön i hela deras liv utan att någon gång göra en församlings du'aa efter bön.


Av de många nypåfunden från tungan, är detta få exempel som är tillräckliga.
Majoriteten av Muslimer är djupt engagerade i många nypåfunna saker. Hursomhelst, vi måste förstå att Allah kan endast dyrkas med det som Han, den Högste lagstiftat, och därför måste det utföras så korrekt som möjligt som det förklarades eller visades för oss av Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) och som det blev förstått av de fromma föregångarna (kompanjonerna). Därför, innan man gör någonting i sin religion, måste en Muslim ta reda på om gärningen är från Koranen och autentiska Sunnah, eller om det var någonting som praktiserades av våra fromma föregångare bland kompanjonerna, Taabi'een och Tabi Tabi'een. Om det inte är föregånget från dem, så är det obligatoriskt för oss att lämna det. 

Må Allah guida oss att praktisera Islam i dess ursprungliga renhet.
Ameen.

Inga kommentarer: