bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

onsdag 22 juni 2011

Elefantens år

Denna text är väldigt enkelt skriven, därför passar den till barn. För att träna läsförståelsen har jag skrivit frågor till mina barn som de skulle besvara efter att de läst texten.

Profeten Muhammad Må Allahs frid och välsignelser vila över honom föddes under ett år som kallas ”am al-fiil”, elefantens år. Namnet låter kanske konstigt men  snart ska du förstå varför.

I ett land som heter Jemen härskade en kung som hette Abrahah Ashram. Han var kristen. Abrahah byggde en jättestor kyrka. Kyrkan fick namnet Qullais. Abrahah ville att folket skulle besöka hans kyrka istället för att åka till Kabah.

En dag fick Abrahah en hemsk tanke. Om han hämtade den svarta stenen från Kabah, då skulle massor utav människor komma till hans kyrka istället för att åka till Kabah.

När en man från Mecka fick höra talas om Abrahas hemska plan blev han så arg att han smutsade ner väggarna i Qullais med bajs.

Abrahah blev jättearg när han fick se det. Han samlade ihop en stor armé, 60 000 soldater, som han tänkte anfalla Kabah med. I armén fanns inte bara soldater utan också 13 elefanter. Den största elefanten hette Mahmod.

När Abrahahs armé nästan var framme i Mecka sa Abdul-Muttalib till alla i Mecka att dem måste skynda sig upp till bergen. Profetens mamma orkade inte gå ut, hon var gravid med Profeten MuhammadMå Allahs frid och välsignelser vila över honom.

Helt plötsligt vägrade Abrahahs elefanter att gå framåt. Dem gick vart som helst men inte mot Kabah. Soldaterna slog elefanterna tills dem var alldeles blodiga, men elefanterna vägrade att lyda. Armén lät elefanterna vara kvar och gick vidare utan dem.

Men då, mitt i en dal blev dem attackerade av fåglar. Fåglarna fanns överallt. Varje fågel hade en liten sten i munnen. När dem släppte ner stenen på soldaterna gick deras skinn sönder.

Allahs straff kom ner på Abrahahs armé eftersom dem ville förstöra Kabah. Abrahah försökte fly tillbaks till Jemen, men ingen kan fly från Allahs straff, så han dog.

”I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN
HAR DU inte sett hur din Herre gick till väga mot Elefantens armé? 
Han gjorde deras krigslist om intet, när Han sände mot dem svärm efter svärm av fåglar som lät [ett regn av] stenar hagla över dem - Hans förutbestämda straff! 
-Och [där] lät Han dem [ligga utströdda] som de torra stråna på ett avmejat sädesfält.” 
Surah al-Fil 105

Inga kommentarer: