bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

lördag 20 oktober 2012

Vad ska man göra med förbjudna saker efter taubah?



 
Jag har gjort tauba, (ångrat mig). Bland mina ägor finns en del som är haraam som musikinstrument, kasetter, filmer, osv. Är det tillåtet att sälja dessa, framför allt för att det är värt mycket pengar? 
All ära hör Allah till. 
Att sälja förbjudna varor är inte tillåtet i Islam. Profeten (SAS) sa: "När Allah förbjuder en sak förbjuder Han även dess pris." (sälja/köpa/byta) (Abu Dawood, sahih)

Det faktum att den du säljer varorna till kommer att använda dessa för att göra förbjudna gärningar därför är det inte tillåtet för dig att sälja dem till honom. Allah har beordrat oss: "laa ta-áawanu ala al-ithmi wal-údwaan." (översatt: hjälp inte varandra i synd och fiendeskap).
Oavsett hur mycket du förlorar i värdslig rikedom, ha tilltro till Allah. Det han förvarar åt dig är mer värdigt och mer hållbart. Han kompenserar genom Sin ynnest, och Sin hjälp och Sin generositet. 
Utdrag från boken ' I want to repent but…' ('Jag vill ångra mig men....') (finns på engelska, internetsidan; Islam-qa.com).

Inga kommentarer: