bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

lördag 22 december 2012

Beyond Guantonamo...

                                          Profeten Muhammed (saws) sade:
"De troende i sin kärlek, barmhärtighet och medkänsla mot varandra, är som en enda kropp: Om en del av den blir sjuk drabbas resten av kroppen av feber och sömnlöshet."

(Berättad av Al-Bukhari och Muslim)
[Fath al-bari 10:452] översättning islamguiden
Jag lyssnade på en föreläsning från 2009 av Anwar al-Awlaki (må Allah visa honom barmhärtighet) där han uppmärksammade alla de muslimska fångar som sitter fängslade runt om i världen. Med facit i hand så vet vi idag att många fängslats i kriget på terror utan varesig rättegång eller hållbara bevis, deras enda brott har varit deras islam! Jag vill dela med mig av några ord som han sa som som fick mina ögon att vattnas; 


"En sak som jag ångrar sen jag lämnade USA är att jag inte tog mig tiden att hälsa på mina bröder som satt bakom galler. Jag inser mitt misstag nu när jag själv genomgått detsamma. Det betyder mycket för den fängslade att andra tänker på honom. Att de reser långt för Allahs skull endast för att hälsa på deras broder i fängelset... 
Anwar al-Awlaki läser upp ett brev av Babar Ahmed, som än idag sitter fängslad i USA, där han skriver; "För ett par dagar sedan träffade jag en algerisk broder som snart skulle släppas ut från fängelset efter att ha spenderat 3½år på Woodhill prison utan åtal eller rättegång. Jag sa till honom att jag kanske inte kommer träffa dig igen, om så är fallet vill jag passa på och be om din förlåtelse. 
- Förlåtelse för vad? frågade han mig.
- Jo, för 3 år sedan såg jag på TV när du och flera andra fängslades, orättvist, utan rättegång. Jag såg det men jag gjorde inget åt det eftersom jag inte brydde mig så mycket. Nu är det jag som är fängslad medan du åker hem och imorgon kommer de muslimer som inte gör något för att hjälpa mig fänglsas medan jag får gå hem. Och så kommer det att fortsätta. Därefter kramade jag om honom. Några dagar senare åkte han hem medan jag fick stanna kvar."'
Herre! Ställ oss inte till svars för glömska eller oavsiktliga fel. Herre! Lägg inte på oss en sådan börda som den Du lade på våra föregångare. Herre! Lägg inte på oss [bördor] som vi inte har kraft att bära. Utplåna våra synder och ge oss Din förlåtelse och förbarma Dig över oss. Du är vår Beskyddare! Låt oss segra över förnekarna av sanningen!" [Surah Baqarah 2:286] 
Pr Sami al-Ariani fängslades i USA. Han har skrivit en del dikter som sammanfattar det förtryck som pågår gentemot många av våra bröder runt om i världen. Hoppas ni tar er tiden att läsa dessa..

Innocent (2003)

He's been indicted
The General decided
The paper incited
He must be guilty

The agent presumed
Prosecutors consumed
The judge assumed
We're sure he's guilty

The bigots are enthused
TV is amused
The public is confused
But trust us, he's guilty

Doesn't matter what we saw
We'll simply change the law
Call it the final straw
We think he's guilty

We have him on a call
It may be to a congressional hall
Our goal is to make him fall
Because we believe he's guilty

The trial would be perfect
When guilty is the verdict
Even if the evidence is suspect
Never mind, we find him guilty

But he only spoke his mind
To people of every kind
Justice may be blind
But it's been hard to find
Because he's innocent

Strip-Search (2003)

His body was built
His head was bald

His heart was dead
His face was cold

His eyes were fierce
Moustache was thick

He lifted his finger
I was his pick

Take off your jumper
And shirt and boxers

But I've only been to the library
Have not seen or met anybody

Strip, you're going to strip
And don't you dare move your lip

Take off your jumper
And shirt and boxers

Open your mouth
Show me your tongue

Give me a cough
Deep from your lung

Hold your buttocks
And bend over

Turn around
Lift it up
And stay sober

The routine is to humiliate
To scar and intimidate

His "search" took an eternity
In the name of security
They strip you of your dignity

Shakedown (2003)

They came Monday morning
In front of my door
Five CO's* and one LT**
At six-foot and four

Come up shut up,
Cough up they said
Turn around back up
Hold down your head

They joked and laughed
It's time for shakedown
Control,  Destroy,
And don't you dare frown

Contraband contraband
He yelled from the side
My heart just sank
He's found my hide

Extra blanket, extra sheet,
Boxers, he's thrown
Plastic spoon, peanut butter,
And a picture I'd drawn

My heart was beating
Faster than before
If he finds it, my life
Ain't the same anymore

Seconds and minutes
Were passing like years
Frustrated, worried,
And crying without tears

Undaunted, they left
The cell upside down
Startled, it looked
Like a tornado hit town

But I calmed and laughed
And thanked the Lord
My pencil is safe
And mightier than the sword

*CO: Correctional Officer
**LT: Lieutenant

Inga kommentarer: