bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

fredag 11 oktober 2013

Längtan att komma bort...



Känslan av att vara en främling kommer ständigt över mig när man vistas i Sverige. Då speciellt i städerna. Läste denna korta text och kände igen mig.

Det materialistiska livet i väst blev för mycket för en man vid namn Yusuf As`ad Ghanim. Han stod inte ut med ett liv fyllt av problem och att sjunka djupare i det hav av materialism som omgav honom. Tom på andlighet, brödraskap och ömhet. I sin längtan tillbaka till ett arabiskt land, Profeternas länder, kärlek, brödraskap och renhets boning.
"Om jag skulle leva ett kort liv i ett arabiskt land, skulle jag tacka Allah för detta korta men rika liv i en värld där Han älskas i människornas hjärtan. Jag blev så trött av Väst att till och med tröttheten blev uttråkad av mig. Ta era bilar och flygplan, och ge mig en kamel eller häst. Ta den västerländska världen, marken, sjöarna och himlen och ge mig ett arabiskt tält som jag ska resa på ett berg i mitt hemland Libanon, eller på en av Baradas stränder, eller vid Tigeris och Eufrats flodstränder, i en förort till 'Amman, i den Saudiska öknen, i de okända platserna i Jemen, vid Pyramidernas sluttningar, eller i Libyens oaser... Ge mig ett arabiskt tält och jag kommer att väga det mot hela världen, trots det kommer jag framgå som vinnare..."  See 'Isa al-Na'uri, Adab al-Mahjar, Dar al-Ma'arif bi Misr, p. 527


Inga kommentarer: