bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

tisdag 8 oktober 2013

Om en kvinnas nifaas slutar innan fyrtio dagar...

Om en kvinnas nifaas slutar innan fyrtio dagar, skall hon göra ghusl och be och fasta
 
Min fru födde runt den 15: e i Sha'baan. Är det tillåtet för henne att be, fasta, göra 'umrah, läsa Koranen och göra alla tjänster föreskrivna i Islam när nifaas (blödning efter förlossningen) slutar och hon är säker på det, eller skall hon vänta i 40 dagar som en del människor säger?

Svar:
Ära vare till Allah.

Majoriteten av dom lärda, inklusive dom fyra imamerna, är av den åsikten att det inte finns någon minimum gräns för nifaas. När som helst en kvinna blir ren från nifaas, måste hon göra ghusl och be och fasta, även om det är innan fyrtio dagar har passerat sedan förlossningen. Därför att ingen exakt definition har blivit berättad i sharee'ah angående minimum längden för nifaas, så frågan skall baseras på erfarenhet, vilka visar att nifaas kan vara mycket kort eller den kan vara lång. - Ibn Qudaamah i al-Mughni, 1/428. en del av de lärda berättade att det var samstämmighet på denna punkt.

Al-Tirmidhi (må Allah ha barmhärtighet över honom) sade: Dom lärda bland följeslagarna till Profeten (saas), Taabi'een och dom som kom efter dom är överens att en kvinna I nifaas skall sluta be I fyrtio dagar, om hon inte ser att hon har blivit ren innan det, I vilket fall hon skall göra ghusl och be.
Se al-Majmoo' av al-Nawawi, 2/541.

Shaykh Ibn Baaz (15/195) blev frågad: är det tillåtet för en kvinna i nifaas att be, fasta och göra Hajj innan fyrtio dagar om hon blir ren (dvs. om blödandet slutar)?

Han svarade: ja det är tillåtet för henne att fasta, be och göra Hajj och 'umrah, och det är tillåtet för hennes man att ha samlag med henne innan fyrtio dagar, om hon blir ren. Om hon blir ren efter tjugo dagar, skall hon göra ghusl och be och fasta, och hon är tillåten för hennes make. Rapporten från 'Uthmaan ibn Abi'l-Aas vilken säger att han ansåg det som makrooh är att förstå som betydelsen ogillad med inte förbjuden; detta är i hans ijtihaad, men det är inga bevis för det.

Den korrekta åsikten är att det är ingenting fel med det om kvinnan blir ren innan fyrtio dagar. Om blödningen börjar igen inom fyrtio dagar, så är den korrekta åsikten att hon skall anse den vara nifaas inom fyrtiodagarsperioden, men hennes fasta, bön och Hajj vid den tiden då hon var ren är fortfarande giltig och hon behöver inte upprepa något av dem, så länge som dom var gjorda när hon var ren.

Det sägs i Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah (5/458):
Om en kvinna I nifaas ser att hon har blivit ren innan fyrtio dagar är över, då skall hon göra ghusl och be och fasta, och hennes man får ha samlag med henne.
Den stående kommittén (10/155) blev frågade angående en kvinna som födde sju dagar innan Ramadan, så blev hon ren och fastade Ramadan. Dom svarade: Om saken är som det är beskrivet och hon fastade Ramadan vid en tid när hon var ren, då är hennes fasta giltig och hon behöver inte ta igen den.


Islam Q&A (www.islam-qa.com

Fråga 50308

Inga kommentarer: