bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 14 oktober 2013

Systerskap – att älska för Allahs skull



En fransk undersökning visar att det finns 8,8 miljoner hundar i Frankrike, ett land med 65 miljoner invånare. Dessa hundar betraktas som en i familjen och det är inte konstigt om man ser en hund och dess ägare vid samma bord på en restaurang.  När en djurrättsorganisation blev tillfrågad varför fransmännen behandlar sina hundar på samma sätt som de behandlar varandra svarade dem: ”För att de söker någon att älska, men de finner inte en person att rikta denna kärlek till.”  Prof. Wahid al-Din Khan, Wujub tatbiq al-shari'ah alislamiyyah fi kulli zaman wa makan ("The necessity of applying Islamic shari'ah in every time and place"), in al-Mujtama', No. 325, Kuwait, 24 Dhu'l-Qi'dah 1396/16 November 1976.

Dessa materiella människor, oavsett om det är i väst eller i öst kan inte längre finna en uppriktig vän istället vänder de sig till djur vari han finner mildhet och lojalitet. Kan människan bli mer känslomässigt förfallen efter att han förlorat den välsignelse som tro och vägledning innebär?

Med detta sorgliga men i högsta grad sanna exempel vill jag belysa en väldigt viktig del av islam – systerskapet. För att förstå vad det verkligen innebär måste söka oss ner till hjärtats nivå varifrån systerskapet har sitt ursprung. Vi älskar varandra eftersom vi delar något som är viktigare än hela jorden och allt den innehåller: vi delar tron på Allah den Upphöjde och Hans religion.

”De troende är bröder…” 49:10


Det är tron på Allah och Hans sändebud som binder oss samman. Systerskapet är uppbyggt på allt annat än världslig vinning eller dolda motiv. Varken hudfärg, språk, status, pengar eller fattigdom är av betydelse då vi alla är som en familj. Det är genom denna kärlek som vi kan finna trons sötma:
Profeten sade: "Vemsomhelst som har tre egenskaper får smaka trons sötma: Att han älskar Allah och Hans sändebud mer än han älskar någon annan, att han älskar andra endast för Guds skull och att han fruktar att återvända till otro, kufr, efter det att Allah har räddat honom ifrån det på samma sätt som han fruktar att bli kastad in i helveteselden. ".(återberättat av Bukhâri och Muslim)
Genom detta vänskapsband kan vi vinna Allahs kärlek.
”En man besökte sin broder [som bodde] i en annan stad och Allah utsåg en ängel som skulle vaka över honom under hans resa. När han kom till honom frågade ängeln, ’Vart är du på väg?’ Han sade: ’Jag är på väg till min bror [som bor] i denna stad.’ Han sade: ’Har du någon egendom hos honom som du vill se efter?’ Han sade: ’Nej. Det är bara för att jag älskar honom för Allah’s skull.’ Han sade: ’Jag är sänd från Allah med budet att Allah älskar dig eftersom du älskar denne man för Hans skull.” [1]

Systerskapet kan betyda många olika saker, men det här är vad detta band betyder för mig, vilket baseras på visdom från Allah och Hans profet Muhammad.

Jag värnar om dig och känner av din oro, inshAllah…

Allah säger i den Helige Koranen:

”… visa hänsyn mot de troende och ge dem din kärleksfulla omtanke…” 15:88 

Profeten sa även, "De troende, med sin kärlek, barmhärtighet och vänlighet mot varandra, är som en kropp: om en del är sjuk, så märker hela kroppen dess sömnlöshet och feber" [2]

Jag älskar dig för Allahs skull, inshaAllah…

”På Domedagen kommer Allah, den Högste, annonsera ut, ”Vart finns de som älskade varandra till Min ära? Idag ska Jag skugga dem med Min skugga på den Dag då det inte finns någon skugga förutom Min.” 2
Ni ska veta att detta är den Dag då ”solen kommer att vara över människornas huvuden. De kommer omsvepas av svett i enlighet med deras gärningar…"[3] Denna kärlek är äkta och den upphör inte på grund av världsliga orsaker utan den finns mellan äkta systrar tills döden skiljer dem åt.

Jag ska berätta för dig om min kärlek, inshAllah…

”Om en av er älskar sin bror, då skall han berätta att han älskar honom.”

När en man i Damaskus kom fram till Muadh ibn Jabal och sa att han älskade honom sa han; Glada budskap till dig! Jag hörde Allâhs Sändebud http://www.muslim.se/images/stories/saaws.gif säga: Allâh, Den Upphöjde, säger:
"Min kärlek är bekräftad för dem som älskar varandra för Min skull, de möts för Min skull, besöker varandra för Min skull och spenderar välgörenhet för Min skull.’’ [4]

Jag ska vara förlåtande och förstående mot dig, inshAllah..

”MUHAMMAD är Guds Sändebud. De som följer honom är oböjligt fasta gentemot dem som förnekar sanningen, men sinsemellan fulla av värme och vänskap…” 48:29

Profeten sa; ”Var inte avundsjuk på andra muslimer, lägg inte ett högre bud [än din broder] på en auktion, känn inte illvilja gentemot en muslim, gå inte emot en muslim och överge honom inte, lägg ej bud under en pågående transaktion, Åh Allahs tjänare, var bröder! En muslim är den andre muslimens broder: såra honom inte, se inte ner på honom eller dra inte skam över honom. Fromhet är hjärtats angelägenhet, fromhet är hjärtats angelägenhet, fromhet är hjärtats angelägenhet. Det är tillräcklig ondska att se ner på sin muslimska broder. En muslims blod, ägor och heder är okränkbar för en annan muslim.” [5]

Jag ska vara uppriktig mot dig, inshAllah…

Religionen är uppriktighet.” Det sades: ”Till vem, Guds sändebud?” Han svarade: ”Mot Gud, mot Hans skrift, mot Hans sändebud, mot muslimernas ledare och mot gemene man [genom att vara barmhärtig mot dem].[6]

Jag ska inte lura dig, vilseleda dig eller avhålla dig från det som är gott, inshAlla...

Profeten sa, "Ingen av er är i sanning en troende förrän han önskar detsamma för sin broder det han önskar för sig själv" [7]
Ett hjärta som inte är uppriktigt kan inte klara av detta. Hjärtat måste vara fri från all själviskhet, hat, avundsjuka och illvilja endast vara fyllt av kärleken till andra.
Profeten sa, ”De troende är en spegelbild av sin broder. Om han ser fel hos honom, rättar han dem.”
En behållare kommer alltid att läcka ut en del av det den döljer; en behållare med mysk kan endast lukta gott, och en god jord kan endast producera bra produkter. En god vän är den vars goda sprids ut runtomkring honom likt mysk. 
"Exemplet mellan en god vän som sitter med dig jämfört med en dålig vän, är som den som säljer mysk och smedens blåsbälg. Från den första köper du mysk eller får åtminstone dess goda doft medan blåsbälgen bränner antingen dina kläder, ditt hus, eller lämnar en dålig lukt".

Jag hjälper dig när det behövs och jag döljer dina brister, inshAllah…

“Den som befriar en troende av några av de lidande i denna värld, kommer Allah att befria från elände på Domedagen. Den som befriar en broder från en svårighet, kommer Allah att befria från svårigheter i denna värld och i Nästa. Den som döljer sin broders brister kommer att få sina brister dolda av Allah i denna värld och i Nästa. Allah hjälper sin slav så länge som slaven hjälper sin broder.” [8]

Jag kommer vakta min tunga vad gäller dig, inshAllah…

”Troende! Undvik i möjligaste mån att göra lösa antaganden [och förmoda det ena och det andra om varandra]; det kan ligga synd i sådana antaganden. Och spionera inte på varandra och tala inte illa om andra bakom deras rygg. [Eller] skulle någon av er vilja äta sin döde broders kött? Nej, den [tanken] skulle ni finna vämjelig...” 49:12

Jag ska uppmuntra dig till det som är rätt, inshAllah…

MEN DE troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras [sanna] vänner och fasta stöd; de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt…” 9:71

Jag ber för dig i din frånvaro, inshAllah…

Profeten sa, ”Den snabbaste bön att accepteras är den som en man gör för sin broder i dennes frånvaro.”

Jag fullföljer mina plikter och mer än det, inshAllah…

Profeten sa, ”En muslim är skyldig en annan muslim sex saker: när du möter honom hälsar du genom att säga ’Assalam aleikom; när du blir bjuden accepterar du inbjudan, när han söker din åsikt (råd) ger du ett ärligt svar, när han nyser och prisar Allah, svarar du med orden YarhamokAllah (Må Allah vara barmhärtig mot dig); när han blir sjuk besöker du honom, och vid hans död följer du i begravningståget.” [9]

Profeten sa även, ”Akta er för misstänksamhet, att tala med misstänksamhet som bevis är den värsta formen av lögn. Leta inte efter varandras brister, spionera inte på varandra, tävla inte med varandra, avundas inte varandra, hata inte varandra, och vänd er inte bort från varandra. Åh Allahs tjänare, var bröder.”

Jag förlåter dig när du sårar mig, inshAllah…

”Två människor som älskar varandra för Allahs eller för islam skull, låter inte minsta förolämpning komma emellan dem.”

För de flesta av oss är det svårt att upprätthålla en god relation i alla situationer. Vi har alla varit med om tillfällen då vi låtit hat, avundsjuka, misstänksamhet, svartsjuka eller andra världsliga orsaker komma mellan oss och en annan syster. Om detta sker ska vi veta att islam har begränsat tiden då vi får slicka våra sår till tre dagar.  

Profeten sa, "Det är inte tillåtet för en man att överge sin muslimska broder mer än tre dagar, var och en av dem vänder sig bort från varandra när de träffas. Den bättre av dem är den som ger hälsning av salaam först."[10]

Om systern inte svarar ska du veta att hon själv kommer bära den synd det innebär när man överger en syster.

Profeten sa: ”Vid Allah, i Vars Hand min själ ligger, ni kommer inte träda in i Paradiset förrän ni tror. Och ni kommer inte tro förrän ni älskar varandra. Ska jag berätta för er om något som kommer få er att älska varandra? Sprid ut Salaam mellan er.” Ibn Abdul-Barr sa; ”Det här bevisar att Salaam kan avlägsna hat och skapa kärlek.” [Saheeh Muslim]

”Den som överger sin broder i ett år, det är som om han spillt dennes blod.”

Profeten satt en dag tillsammans med sina kompanjoner när han sa, ”En man från Paradisets folk kommer stiga in näst.” Detta var uppenbarelse från Allah. Mannen som steg in var ingen känd man, hans namn nämns inte ens i hadithen. Nästa dag sa Profeten till sina kompanjoner, ”En man kommer stiga in och han är från Paradisets folk.” Samman man steg in i moskén. Den tredje dagen sa Profeten samma sak och samma man dök upp i dörren.
En utav männen som suttit i moskén under dessa dagar, Abdullah ibn Amr al-’As, undrade vad som var speciellt med denne man. Utav nyfikenhet av vad som gett denna man löftet om Paradiset gick han fram till honom och sa: ”Jag och min far har en konflikt och jag svor att jag inte skulle återvända på tre dagar och tre nätter. Skulle du kunna ge mig husrum under denna tid?” Mannen erbjöd sitt hem till Abdullah. Abdullah ville veta vad som var speciellt med denna man, vad fick honom att vara från Paradisets folk. Abdullah var en man som var känd för sin gudsdyrkan. Han fastade varje dag tills profeten sa till honom att endast fasta varannan, han läste ut koran varje dag tills profeten sa till honom att inte överstiga tre dagar för att läsa ut koranen. Abdullah förväntade sig nu att denna man skulle be hela natten, men istället gick han och sov. Strax innan fajr bad han några rakah. På morgonen förväntade Abdullah att han ska fasta. I tre dagar hände samma sak.
Jag hörde aldrig något ifrån honom utom det som var gott. När de tre nätterna var förbi sa Abdullah: ”Åh Allahs slav! Jag har inte lämnat min far och jag är inte arg på honom. Däremot hörde jag Allahs Sändebud (sallallahu aleihi wa sallam) säga att du var från Paradiset och jag ville veta varför så att jag skulle kunna följa ditt exempel men för att vara ärlig så har jag inte sett något unikt. Vad är det du gör som får Allahs Sändebud att saga det han sagt?”
”Jag gör inte mer än det du sett.” svarade mannen. När Abdullah började gå sin väg kallade mannen honom tillbaka och sa: “Jo, det finns inget mer än det du sett förutom att innan jag somnar har jag inget hat, eller svartsjuka mot en annan muslim.”
”Det är därför du omnämns och det är det vi inte kan göra”, svarade Abdullah.
 [Musnad Ahmad]
 
Vi må säga att vi älskar varandra för Allahs skull, men denna kärlek är inte alltid lätt att uppnå och endast de med rena hjärtan må klara det. Allt har sitt ursprung från hjärtat, om hjärtat är gott så kommer vi vara mycket mer tålmodiga med varandra. Det var just hjärtats gärning som gav denna okända man den goda nyheten om Paradiset.  Många gånger förstorar vi de problem som finns. Vi ser vår broders minsta brist men vi misslyckas med att se våra egna brister. Vi bryr oss mer än andra än oss själva. Vi måste komma ihåg att på Domedagen ska var och en av oss stå framför Allah ensam. Döm inte din syster granska dig själv först. Var förlåtande. 

Profeten sa: Det finns människor som är som nycklar, de låser upp godhet och låser för ondska medan andra låser upp ondska och låser för det goda.  av godhet (kheir) vart de än går låser de upp godhet medan andra är som nycklar av ondska vart än de går låser de upp ondska (sharr).” 

Hur ska jag göra för att klara av att uppfylla alla dessa plikter gentemot mina systrar?

Nyckeln finns alldeles framför oss, i hjärtat. Det finns de som vart de än går lämnar efter sig ett spår av ondska medan andra lämnar efter sig ett spår av godhet och rättfärdighet. Det är så vi bör vara, vi bör ständigt bära dessa nycklar av godhet, vara rättfärdiga och sprida denna godhet till de som finns runt omkring oss.
Vi ber Allah att Han ska rena våra hjärtan. Åh Allah du är den som vänder hjärtan, Åh Allah låt våra hjärtan vara stadiga på din väg. Ameen.
Audio - Tolerance- A Hallmark Of Muslim Character


[2] Sahih Al-Bukhari, 6011. Översättning: http://www.islam-tawhid.se/
[3] ”På Domedagen kommer solen komma så nära att det enbart återstår ett avstånd på en mil mellan den och folket. Folk kommer att omsvepas av svett i enlighet med sina gärningar, somliga upp till sina anklar, andra upp till sina knän, och en del upp till midjan och ytterligare andra kommer omslutas av sådana mängder av svett att det kommer att omsvepa dem totalt, och då profeten sade detta höll han för sin mun.” [3]
[5] muslim
[8] muslim
[9] muslim
[10] [Berättad av al-Bukhaari, 5727; muslim, 2560].

Inga kommentarer: