bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 14 mars 2016

Hjärtat



”…den Dag då varken rikedom eller söners [mångfald] skall vara till gagn och då bara den [kan känna sig trygg] som stiger fram inför Gud med rent hjärta." 26:88-89

Hjärtat är en hel vetenskap inom islam. Ett otroligt organ vi har i vår kropp som utöver att vara livsviktigt för vår fysiska överlevnad, även har en spirituell nyckelroll i vårt liv. För på Domedagen så är det endast våra hjärtans gärningar som kommer att räknas, antingen vara oss till nytta eller vara vår undergång. Avsikten i våra handlingar är det som räknas och avsikten har sin boning i hjärtat. De handlingar vi gör speglar hjärtats tillstånd. Hjärtat kan liknas vid en kung som styr över kroppens lemmar. Då Profeten Muhammad (frid över honom) sa;

"I kroppen finns en köttbit, om den är sund kommer resten av kroppen att vara sund och om den är osund kommer resten av kroppen att vara osund. Sannerligen är det hjärtat." [al-Bukhârî (52) och Muslim (1599)]

Därför bör vi lägga mer energi och tid på att lära känna detta organ som är grunden till vår välgång eller vår undergång. När vi klagar över problemen i oss själva, eller i ummaht, eller i världen, går vi inte tillräckligt djupt för att finna svaren. Ty allt har sin botten i människans hjärta. Att döda, förtrycka, baktala, hata, smida konspirationer osv. är hjärtats gärningar. Må Allah vägleda våra hjärtan.
Allah ber oss gång på gång i Koranen att reflektera över Skapelsen, för i den finns tecken för de som reflekterar.

”…de som minns Gud när de står, när de sitter och när de lägger sig till vila, och som, när de begrundar himlarnas och jordens skapelse [ber med dessa ord]: "Herre! Du har inte skapat [allt] detta i blindo. Stor är Du i Din härlighet! Förskona oss från Eldens straff!” 2:191

Innan vi talar om det spirituella hjärtat, så tänkte jag att vi skulle reflektera över denna muskel som pumpar innanför våra revben. Det spirituella hjärtat finns inuti det fysiska hjärtat. Detta fysiska hjärta pumpar ca 5 liter blod i minuten till kroppens alla organ och vävnader, det blir ca 300 liter blod i timmen. Om du skulle försöka bära denna mängd vatten från en punkt till en annan så skulle du vara helt slut redan innan du är färdig. Så tänk dig att ditt hjärta pumpar denna mängd timme ut och timme in, år ut och år in. På ett år kommer ditt hjärta att ha slagit ungefär 30 miljoner slag. Blod som pumpas ut i blodkärl som om man lade ut dessa blodkärl efter varandra i en lång rad skulle det räcka mer än två varv runt jorden! Ett hjärta som började slå innan din hjärna hade skapats. I Allah Skapelse finns tecken för de som reflekterar!
Vi lever i en intressant tidsålder då man på vetenskaplig väg kan få reda på saker som människor innan oss inte hade bevis för eller visste om. Tidigare har man hänvisat hjärtats känsla till något bortom vetenskapen, men idag har forskare inom neurokardiologi funnit att ett hjärta har sina egna tankar och känslor. Man har upptäckt att hjärtats nervsystem skickar fler signaler till hjärnan än hjärnan skickar till hjärtat. Men även att hjärtat inte alltid lyder hjärnans signaler utan att den kan agera på egen hand. Man har funnit samma typ av nerver i hjärtat som finns i hjärnan och som har förmågan att tänka, känna, processa information och fatta beslut! Dessa studier är ännu i ett tidigt stadie, men väldigt intressanta då det visar på att hjärna och hjärta kommunicerar. Uttryck som ”följ ditt hjärta”, ”hjärtat på rätt ställe” eller ”krossa någons hjärta” kanske inte bara är metaforiska utan även har vetenskapliga belägg. Vi muslimer vet mycket av detta för hjärtat är ett återkommande ord i Koranen, såväl som i hadither, i formen av tänkande eller reflekterande eller blinda och döda hjärtan. I två olika verser från Koranen kan vi läsa;

”…hjärtan som ingenting förstår…” 7:179


”Har de [som nu förnekar sanningen] aldrig begett sig ut i världen, så att deras hjärtan fått lära sig att förstå och deras öron att höra? Det är inte deras ögon som är blinda, nej, det är hjärtana i deras bröst!” 22:46 

I en hadith qudsi säger Allah; ”Jag har förberett för Mina rättfärdiga slavar [sådana utsökta saker] som inget öga någonsin sett, som inget öra någonsin hört, som inget hjärta någonsin kommit att tänka på.” (Bukhari)

Hjärtat vill dyrka Allah

Allah har skapat hjärtat för att vara i harmoni, men det kan endast uppnå harmoni genom ihåg kommande av Honom.

”…de som tror och vars hjärtan blir stilla när Guds namn nämns - är det inte så att då Guds namn nämns blir människohjärtat stilla?” 13:28 

Hjärtat vill dyrka Allah, men när det inte sker dör hjärtat. Alla organ behöver näring, det spirituella hjärtats näring är dhikr. För många människor är kommunikationen med hjärtat avskuren och när förbindelsen är bruten blir hjärtat bara sjukare. Hjärtats näring är det goda vi gör för Allahs skull, medan de som är omedvetna om Allah dödar sina hjärtan genom att vara lättsinniga. Ordet kufr betyder just ”att täcka för” och lättsinnighet, begär, och lustar får människan att glömma anledningen till vår existens. Hjärtat känner av det som är fel och det irriterar hjärtat. Människor kan göra dåliga saker, men det största straffet är det faktum att man måste leva med det dåliga samvetet i resten av sitt liv. Det är därför människor som gör fel försöker rymma från denna känsla genom att begrava hjärtats känsla i tanklöshet, droger, alkohol eller annat som kan få känslan att bedövas.
Syndaren kommer att finna mörker i sitt hjärta, vilket han kommer känna av på samma sätt som han känner nattens mörker. Detta mörker påverkar hans hjärta på samma sätt som den mörka natten påverkar hans syn. Lydnad till Allah är ljus medan olydnad är mörker. Ju mörkare det blir desto större blir hans förvirring, tills han faller in i bidah, vilseledning och annat som leder till undergång. Detta utan att han förstår vad som händer, likt en man som går ut i den mörka natten helt ensam. Detta mörker växer sig starkare tills det täcker ögonen, sedan ansiktet som blir mörkt och alla kan se dess mörker. Ábduallah ibn Ábbaas sa, ”Goda gärningar gör ansiktet ljust, ger ljus till hjärtat och ger riklig provision (rizq), fysisk styrka och kärlek i människornas hjärtan. Dåliga gärningar gör ansiktet mörkt, ger mörker i hjärtat och ger fysisk svaghet, mindre rizq och hat i människornas hjärtan.”

Hjärtats tillstånd kan delas in i tre olika tillstånd; en momins hjärta som lever, en kafirs hjärta som är dött och en en monafiqs hjärta som är sjukt. Ibn al-Qayyim delade in hjärtat i fyra olika tillstånd och förklarade dessa så här;

Det friska hjärtat

Det är detta hjärta som Allah nämner i Koranen när Han säger;

”…då bara den [kan känna sig trygg] som stiger fram inför Gud med rent hjärta." 

Olika beskrivningar har getts på det friska/rena hjärtat vilka alla bygger på att detta hjärtat är skyddat från köttsliga begär som går emot Allahs påbud och förbud. Det är skyddat från alla former av tvivel och osäkerhet som går emot Allahs ord. Det är skyddat från att vara förslavat från allt utom Allah. I detta hjärta finns ingen avundsjuka, hat mot de troende, ondska eller andra dåliga egenskaper. Detta hjärta har en lykta som lyser. Det hjärtat tillhör den troende.

Det döda hjärtat

Detta hjärta har inget liv, det är förseglat. Det tillhör den otroende som inte känner sin Herre, det dyrkar inte Honom. Det är slav till köttsliga begär, frestelser och andra begär. Om det älskar sker det utav lust och om det hatar är det utav lust. Begär är dess ledare, lust dess befälhavare, okunskap dess bränsle, och försummelse är dess dryckeskärl.

Hycklarnas hjärta

Det hjärta som återfaller till dåligt beteende. De kände till sanningen men förnekade den. Han ser sanningen men väljer att blunda. Hjärtats tillstånd syns i det en människa säger, men i hycklarnas fall säger de en sak medan deras hjärtan känner något annat. Personen med detta hjärta i sin kropp kämpar mot islam och dess folk. Vi söker Allahs hjälp.
Därför är hycklarnas hjärta det mörkaste av alla. Huthayfah ibn Yaman beskrev hycklarnas hjärta som det som återfaller. Allah säger i Koranen;

”Hur är det möjligt att ni kan ha skilda meningar om hycklarna, som Gud har låtit återfalla [i öppen otro] på grund av deras ogärningar? Vill ni leda dem som Gud har låtit gå vilse? Den som Gud låter gå vilse kan du aldrig leda på rätt väg.” 4:88 
Det hjärta som drar åt två olika håll

Detta hjärta består av två delar, en del av tro och en del av hyckleri. Tron har inte etablerat sig i detta hjärta, därför skiner inte dess ljus. Den absoluta sanningen bor inte däri. Den absoluta sanningen är den som Allah sände ner till Profeten Muhammad. Å andra sidan har hjärtat en del sanning och en del osanning. Ibland är otro starkare än tro, och ibland är tro starkare än otro. Beroende på vilken av dessa två som är starkast för tillfället, så vänder sig hjärtat mot det. Detta hjärta påverkas lätt av Satans viskningar, och är på så vis olik det friska hjärtat som inte påverkas av Satans viskningar.

Hjärtats prövning
Abu Musa rapporterade "Likheten mellan en som ihågkommer sin Herre och en som inte ihågkommer Honom kan liknas med den som lever och den som är död."

Hodhaifah berättade att Profeten Muhammad (frid över honom) sa;
تُعْرَضُ الْفِتَنُ عَلَى الْقُلُوبِ كَالْحَصِيرِ عُودًا عُودًا فَأَيُّ قَلْبٍ أُشْرِبَهَا نُكِتَ فِيهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ وَأَيُّ قَلْبٍ أَنْكَرَهَا نُكِتَ فِيهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ حَتَّى تَصِيرَ عَلَى قَلْبَيْنِ عَلَى أَبْيَضَ مِثْلِ الصَّفَا فَلَا تَضُرُّهُ فِتْنَةٌ مَا دَامَتْ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ وَالْآخَرُ أَسْوَدُ مُرْبَادًّا كَالْكُوزِ مُجَخِّيًا لَا يَعْرِفُ مَعْرُوفًا وَلَا يُنْكِرُ مُنْكَرًا إِلَّا مَا أُشْرِبَ مِنْ هَوَاهُ
”Prövningar kommer att presenteras för hjärtat hos folket som en matta vävd med sticka efter sticka (hasir) och varje hjärta som påverkas av den kommer få ett svart märke i det. Det hjärta som avvisar dem kommer få ett vitt märke placerat i det. Därmed kommer det finnas två typer av hjärtan: ett är rent likt en vit ädelsten och den kommer inte skadas av någon prövning så länge som himlarna och jorden finns kvar. Det andra [hjärtat] är svart och dammigt likt ett slitet kärl, det känner inte igen det goda och avvisar inte det onda, istället dyker det in i begär.” ( Sahih Muslim 144)

Den troendes hjärta kan ibland skuggas av moln som frambringas från synder. När molnen döljer hjärtat är det mörkt och ensamt, men om personen strävar efter att återuppliva sin tro och komma närmare Allah så försvinner molnen och hjärtats ljus skiner igen.

Profeten Muhammad (frid över honom) sa; ”Det finns inget hjärta som inte har moln likt molnen som täcker månen. När molnen täcker det, blir det mörkt, men när molnen drar vidare lyser den upp.” (Tabaarani i al-Awsat, saheh av al-Albani)

En från Salaf brukade säga ”att den smarta människan har koll på sin tro och det som påverkar den”.

Hjärtats sjukdomar

Innan ett hjärta dör blir det sjukt och ett sjukt hjärta kommer att visa symptom. Dessa symptom är olika sjukdomar som kan delas in i två kategorier;

1.              Shobohat – tvivel. Detta är kopplat till förståelse. Ex. Om man fruktar att man inte kommer få mat för dagen, att Allah inte kommer ge dig din rizq är det ett tecken på ett sjukt hjärta för ett friskt hjärta känner ingen oro, det litar fullt ut på Allah medan det sjuka hjärtat känner tvivel.

2.              Shahawat – önskningar/lust. Exempel mat och sex. Grunden är att dessa är tillåtna men när man går över de fasta gränserna så blir de otillåtna och leder till haram vilket påverkar hjärtat. Den med sjukt hjärta följer sina lustar istället för att frukta Allah och hålla sig till det som är tillåtet.
  
”Vad anser du om den som gör sina egna lidelser till gud? Tar du ansvar för en sådan människa..”25:43

Om du vill veta hur ditt hjärta mår och din relation till Allah, se då till de gärningar som du uppehåller dig vid. Om du är upptagen med dawah och att rädda människor från Elden, strävar efter Paradiset, hjälper de svaga och behövande, hedrar dina föräldrar, var då glad då du är nära kungarnas Konung, för Allah hjälper de Han älskar att göra gott.

Men om du har ett sjukt hjärta som du vet måste botas så är det som med all medicin, det fungerar endast om du är villig att ta den. En doktor kan skriva ut medicinen men han kan inte tvinga dig att ta den. Vi har fått botemedlet och vi känner till symptomen för ett sjukt hjärta. Sedan är det upp till oss att ta tag i oss själva om vi känner att vi har dessa symtom, innan vi går förlorade.

Källor:

Inga kommentarer: