bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

lördag 26 mars 2016

Skillnaden mellan straff och prövning

Fråga nummer 324


Allah nämner i Koranen att när ont drabbar oss så är det vad våra egna händer har förtjänat. Även vår älskade Profet, Muhammed (sas) sa i en hadith att de som blir mest prövade är Profeter, sen de som har mest gudsfruktan efter dem. Därför i vårt dagliga liv när saker går fel hur kan vi då veta om det är vår syndighet eller Allahs kärlek, och skickar därför en prövning. Jazakallahu khairan.

Prisad vare Allah.

Straff är vad som sker människorna som svar på deras dåliga gärningar. Prövningar skickas för att testa människor, och folk kan testas med bra eller dåliga saker.

Vad gäller straff, Allah säger:

“Whatever of good reaches you, is from Allaah, but whatever of evil befalls you, is from yourself…” [al-Nisa’ 4:79]

Angående frasen “is from yourself”, Qutaadah sa: ”(Det betyder) straffet är till dig, O Adams söner, på grund av era synder.” Abu Saalih sa att “whatever of evil befalls you, is from yourself” betyder” på grund av din synd, och jag (Allah) är Den Som bestämmde det åt dig.” (Tafseer Ibn Katheer).

Allah säger även: 

“And whatever of misfortune befalls you, it is because of what your hands have earned. And He pardons much.” [al-Shoora 42:30]

Ibn Katheer, (rh) sa: ” (Det betyder) vilken olycka som helst som drabbar dig, o människor, är för de onda gärningar som du redan gjort, och He pardons much’ refererar till dåliga gärningar – Han straffar dig inte för dem utan Han förlåter dem.
‘And if Allaah were to punish men for that which they earned, he would not leave a moving (living) creature on the surface of the earth…’ [Faatir 35:45 – interpretation of the meaning].”

Vad gäller prövningar, så sa Profeten (sas) ”Om Allah älskar ett folk, prövar Han dem, och den som har tålamod kommer att ha tålamod, och den som är ängslig kommer vara ängslig.” (Berättad av Imaam Ahmad; Saheeh al-Jaami’, 1706).

Profeten (sas) sa även: ”Belöningens omfattning kommer vara i enlighet med prövningens omfattning. Om Allah älskar ett folk, prövar Han dem, och den som är nöjd/belåten kommer att ha belåtenhet, och den som är arg kommer att ha ilska.” (Berättad av al-Tirmidhi, 2320; Saheeh al-Jaami’, 2210).

Följande riktlinjer kan berätta om händelsen är ett straff eller prövning:
·         Om olyckan är resultatet från ett agerande av lydnad till Allah, så som att bli sårad i Jihaad, eller förlora alla sina pengar när man emigrerat för Allah skull, eller förlora jobbet när man blivit muslim, eller ökar sitt åtagande till Islam, då är det en prövning. Den som bär det med tålamod blir belönad, men om man reagerar argt då förtjänar man Allahs vrede.
·   Om olyckan är resultatet från en synd, så som en sexuellt överförande sjukdom eller illamående efter att ha druckit alkohol och tagit droger, osv, då är detta ett slags straff som kommer i denna värld (motsatt att det blir uppskjutet till Domedagen).
·       Om olyckan varken sker i samband med en bra gärning eller en synd – så som andra sjukdomar, förlora ett barn, eller dåliga affärer – då beror det på personens situation. Om han är bra och tillgiven, då är det en prövning men om han är syndig då är det ett straff.
Olyckan kan vara ett straff för att gottgöra synden, eller så kan det vara en prövning menad att höja personens status och utöka hans hasanaat (goda gärningar/belöning) – detta kan bestämmas om personen är lydig eller olydig. En person ska inte prisa sig själv, utan han ska istället kritisera sig själv för hans brister och sträva efter att nå fulländning. Han kommer tjäna på olyckor i vilket fall som helst, om han har tålamod och hoppas om belöning. Och Allah vet bäst.Islam Q&A (www.islam-qa.com)

Översatt av: Umm Suleyman

Inga kommentarer: