'
En lektion fritt översatt från en audio av Mohammad Elminshawy som finns att lyssna på här.
Allah säger i Koranen;
Rikedom
och [många] söner hör till det jordiska livets glädjeämnen;” 18:46
Barn är
glittret, ljuspunkten i livet, det fina, njutningen och verkligen bland den
största välsignelsen en människa kan få i detta liv är barn. Och det åligger
den troende att visa tacksamhet för denna välsignelse och denna tacksamhet
visas genom att använda det barnet, den gåvan, för Den som gav välsignelsen
till oss. Det är en gåva från Allah som vi aldrig kan visa tillräcklig
tacksamhet för. Han valde oss att få denna välsignelse medan Han lät andra
förbli utan denna gåva. Och bara Allah vet vem som har fått det bästa, den som
inte fick barn eller den som fick. Allt i enlighet med Allahs visdom. Vad vi
vet är att vi måste visa tacksamhet för denna gåva annars.
Omar
ibn Abdulaziz sa, ”Verkligen Allah ger tjänaren en välsignelse om han är
tacksam bevaras den åt honom annars vänds välsignelsen mot honom i form av ett
straff och vånda för honom i detta liv och i nästa.”
Hur
många har inte bett om barn för att sedan när de väl fått dem blir distraherade
och glömt bort att visa tacksamhet för den gåvan. Se vad som händer när den
försummelsen ger resultat – de önskar att barnet ska behandla dem åtminstone
som en vän eller att de kunde vrida tillbaka klockan och göra om så att barnet
inte talar på sådant oförskämt sätt som det gör. Eller en del gör allt för att
barnet ska överhuvudtaget bara prata med dem.
Ibn
Qayyim säger, ”Föräldrarna kommer att förhöras först vad gäller barnets
rättigheter därefter förhörs barnet om förälderns rättigheter.”
Allah
säger i Koranen; ”Och [minns att] er Herre tillkännagav [för er]: 'Om ni visar
tacksamhet skall Jag ge er en större [belöning], men om ni visar otacksamhet
skall Jag sannerligen ge er ett strängt straff!'” 14:7
Och vad
muren beträffar tillhörde den två faderlösa ungdomar i byn och under den låg en
skatt begraven som var deras egendom. Deras far hade varit en rättrådig man och
det var din Herres vilja att de, när de uppnått vuxen ålder, som en nåd från
Honom skulle få gräva upp denna skatt. 18:82
Och Ibrahim som vi blivit beordrade
att följa; Och tiden kom då Vi gav
dig, [Muhammad, ingivelsen] att följa Abraham i hans rena, ursprungliga tro,
han som inte var en sådan som ger avgudar sin dyrkan. 16;23
Vem
utom den tanklöse, den lättsinnige, vänder ryggen åt Abrahams tro? [Abraham] som Vi har utvalt och
upphöjt i denna värld och som i det kommande livet helt visst har sin plats
bland de rättfärdiga. 2:130
Varför?
Jo för att Allah säger;
”När
hans Herre sade till honom: "Underkasta dig Guds vilja!" svarade han:
"Jag underkastar mig Guds, världarnas Herres vilja." Och han gav sina söner, liksom
[senare] Jakob, denna maning: "Söner! Gud [själv] har valt er tro;
underkasta er därför Guds vilja innan döden överraskar er."
Ja, ni
är själva vittnen till att Jakob, när han kände döden nalkas, sade till sina
söner: "Vem skall ni dyrka när jag är borta?" Och de svarade:
"Vi skall dyrka din och dina fäders, Abrahams, Ismaels och Isaks Gud, den
Ende Guden, och vi underkastar oss Hans vilja." 2:131-133
Vad var det stod? Både Ibrahim och Jakob
försäkrade/uppmanade/varnade sina barn att inte dö förutom i underkastelse till
Allah – dvs. Islam som muslimer. Så tacksamhet i ett nötskal är att bevara
vägledningen eller göra allt man kan för att det ska ske.
De lärda har delat in vägledning i två
kategorier, vilket är viktigt att förstå så vi kan jobba för att vägleda våra
barn. Den första typen är hidayatol Irshad wa dilala – vägledning vad gäller
riktning, visa rätt riktning i livet, utbilda och denna typ av vägledning kan
alla som känner till något om sanningen göra. Även om det de känner till är
lite så kan de påvisa det. Då Allah säger;
” Men Vi har gett dig [detta budskap] som ett ljus
med vilket du skall leda dem Vi vill av Våra tjänare, leda [dem] till den raka
vägen, 42:52
Efter att en person visat mot den rätta vägen så
kan personen som blivit visad vägen antingen acceptera eller välja att inte
göra det. Allah säger;
” Och vad [stammen] Thamud beträffar gav Vi dem
vägledning, men de valde att förbli blinda hellre än att vägledas, 41:17 ”
Allah säger att Han gav dem ”vägledning” men de
valde att blunda för vägledningen.
Den andra typen av vägledning är hidayatul qabool
wa tawfiq – vägledning av accepterande och att vara framgångsrik nog att
besvara. Den här typen av vägledning finns det ingen som innehar utom Allah,
inte ens Profeten Muhammad för Allah säger,
”Du KAN inte leda dem du älskar
[Muhammad] på rätt väg, men Gud leder den Han vill. Och Han vet bäst vilka de
är som är villiga att låta sig vägledas.
28:56
Vi känner alla till anledningen till att denna
vers kom ner – Abo Talib, som stått vid Profeten sida vid svårighet såväl som
lättnad under den svåra tiden i Mecka, vägrade att acceptera Profeten som
sändebud vid sin dödsbädd. Profeten stod
vid hans ena sida och uppmuntrade honom till att säga shadah så att han hade
något att komma med i Abo Talibs försvar inför Allah. Medan de otrogna påminde
honom om att inte acceptera erbjudandet för det innebär att vända ryggen mot
AbdulMuttalibs religion. Så Abo Talib
dog på AbdulMuttalibs religion. Profeten sa att han skulle fortsätta be om
förlåtelse för honom så länge han inte blev förbjuden från det…men Allah uppenbarade
följande vers..
DET
ANSTÅR inte Profeten och inte heller de troende att be om syndernas förlåtelse
för avgudadyrkare, även om de hörde till deras nära anförvanter, sedan det
klargjorts för dem att Elden är sådana [människors] arvedel. 9:113
Vid slaget av Uhud när Profeten var
sårad och hans tand var sönder gjorde han dua att Allahs skulle förbanna fyra
personer men det blev så att dessa människor kom till Islam. Så Abo Talib dog i
kufr medan de som Profeten förbannade kom till islam och det är för att vi ska
veta att Allah är Herren och en slav är alltid en slav.
Vad gäller våra barn så måste man ha
båda dessa vägledningar i åtanke för att visa tacksamhet till Allah för våra
barn. Vad gäller den första vägledningen, att utbilda, påvisa och visa/lära det
som är rätt så att de växer upp och blir slavar till Allah. Så de inte växer
upp och säger – ”Låt mig vara, jag är fri, det är ett fritt land. Jag gör vad
jag vill.” Vem har sagt det? Du är inte en fri man eller kvinna. Du är en
slav…det enda som är upp till dig är om du väljer att vara en rättfärdig slav
genom att underkasta dig Konungarnas Konung eller vara en förrymd slav. Om du
väljer att vara en förrymd slav kommer du närma dig Allah på Domedagen på ett
sätt som ingen vill eller orkar med.
Det återberättades av Anas ibn Malik
att Allahs Sändebud sa,
”Den människa som levt det lyxigaste livet i denna
värld som kommer få helvetet kommer att tas fram på Domedagen och doppas en
gång i Elden. Sedan kommer det att sägas, ”Å son av Adam, har du någonsin sett
något gott? Har du någonsin njutit?” Han kommer säga, ”Nej, vid Allah, min
Herre.” Sedan kommer den person som haft det svåraste livet i denna värld av de
som kommer till Paradiset. Han kommer att doppas en gång i Paradiset sedan
kommer det att frågas, ”Å son av Adam, har du någonsin sett något dåligt? Har
du någonsin erfarit några svårigheter?” Han kommer att säga, ”Nej, vid Allah,
min Herre. Jag såg aldrig något dåligt och jag erfor aldrig några svårigheter.”
Muslim (2807)
Barnen ska lära sig förstå det för
Allah säger i koranen;
TROENDE!
För er egen skull och för deras som står er nära bör ni frukta den Eld som har
människor och stenar till bränsle, och som mäktiga och stränga änglar [vakar
över, änglar] som aldrig brister i lydnad för Gud, vad Han än befaller dem, och
som utför allt som åläggs dem. 66:6
Vi kan inte stå ut med att se våra barn lida i
denna värld. Om fönstret är öppet och det drar kallt på barnet skyndar vi oss
dit för att täcka över med täcket. Vi kan inte utstå tanken på att förlora våra
barn i en brand. Allah referera till en eld som är något helt annat än den eld
vi känner till i denna värld. Vi måste förbli slavar till Allah. Ali bin Abo
Talib sa angående denna ayah, ”Lär dem och disciplinera dem.”
Låt det finnas ett bibliotek i era hem i denna
tid av okunnighet. Vänj dem vid att läsa i denna tid då kunskap försvinner. Så
som Profeten sa till oss. Låt dem vänjas vid en mihrab i hemmet där det råder
lugn och ro och inte tankarna kan vandra. Låt deras hjärtan känna samhörighet
med moskén - vår tids Nohas ark. Träna dem i sunnah. Profeten sa, ”Uppmana era
barn till bönen vid 7 och slå dem för den vid 10 och separera dem i sängen.”
Många människor missförstår denna hadith de tror
att det är ett uttryck och sedan slag men så är det absolut inte. Uppmana dem
vid sju vilket betyder att de redan ska ha sätt dig be och hört från dig vikten
av bönen och blivit visad och lärd hur man gör bön och wudo. Sedan blivit
testad i bönen och wudo. Och sedan fått beröm och pris vad gäller det. Och
sedan förberedd så att de ser framemot den dag då de fyller sju. ”Det här är
dagen då jag ska få be själv.” Då kan du uppmana dem till något som de känner
till. För det är fel att beordra något som de inte känner till. Vid sju års
ålder beordrar du dem till fem dagliga böner och du har blivit ålagd att göra
så. Dag ut och dag in. 5000 uppmaningar senare har en rutin påbörjats och om
barnet inte gör det så ska man ta det en nivå högre och bestraffa inom islams
gränser. I sahih Bukhari står det att de brukade fasta och de lärde deras barn
att be och om barnen grät av hunger gav de dem något att leka med av ull så att
de blev distraherade från hungern. Även i Sahih Bukhari under den sista hajj
kom en kvinna och bar upp sitt lilla barn och sa, ”Finns det hajj för någon som
den här.” Profeten svarade, ”Ja, och du får belöningen.” Det är ett barn som
blir buret i moderns armar.
Lär barnet blygsamhet så det blir ett naturligt
steg att ta på slöjan. För flickan är det obligatorsikt med slöja vid
puberteten men din obligation är helt annorlunda. Du måste lära flickan blyghet
innan det. Med förståelse för skillnaden mellan könen. Och vad mer är så gör du
det lättare för din dotter som du vill se i Paradiset. Annars kan det bli svårt
om du förändrar allt över en natt. Som en del föräldrar gör, de försöker
kompensera ett fel med ett annat fel, genom att tvinga. Fastän vi människor
avskyr att bli tvingade till saker.
Lär dem tron innan allt detta. Lyssna på Anas bin
Malik Ibn 'Abbas 'Abdullah, 'Abbas son, berättade
följande:
En dag red jag bakom profeten och han sade till mig: Unge man, jag ska ge dig ett gott råd: Var medveten om Guds närvaro och Gud ska skydda dig. Var medveten om Guds närvaro och du ska finna Honom framför dig. Om du behöver fråga något; fråga Gud. Om du söker hjälp, sök hjälp hos Gud. Du ska veta att om hela samhället 1 gick samman för att ge dig något, skulle det ändå bara vara något som Gud redan skrivit ner för dig och om de alla samlades för att skada dig på något sätt, skulle de bara göra vad Gud redan skrivit ner. Pennan är nedlagd och pappret har torkat. 2
(Tirmidhi)
En dag red jag bakom profeten och han sade till mig: Unge man, jag ska ge dig ett gott råd: Var medveten om Guds närvaro och Gud ska skydda dig. Var medveten om Guds närvaro och du ska finna Honom framför dig. Om du behöver fråga något; fråga Gud. Om du söker hjälp, sök hjälp hos Gud. Du ska veta att om hela samhället 1 gick samman för att ge dig något, skulle det ändå bara vara något som Gud redan skrivit ner för dig och om de alla samlades för att skada dig på något sätt, skulle de bara göra vad Gud redan skrivit ner. Pennan är nedlagd och pappret har torkat. 2
(Tirmidhi)
Profeten
gav honom en lektion i aqeedah ett meddelande till ummah som förmedlats via en
ung pojke.
Att
jobba mot detta mål – den undervisanade vägledningen - är en livsuppgift som
inte slutar förrän det sista andetaget är taget. Se på Ibrahim som Allah
prövade på många sätt. I många år var han utan barn för att sedan ge upp allt
genom att offra sitt barn i historien om Ismael för att sedan leva långt ifrån
sitt barn ändå kom han tillbaka för att ge honom instruktioner vad gäller hans
fru. Då han bad honom ”byta ut dörrkarmen” dvs. kvinnan som klagade medan han
skulle behålla frun som tackade Allah. Se på Noh som in i sista stund ropade på
sin son;
” När
arken lyftes av vågorna, höga som berg, ropade Noa till sin son, som drog sig
avsides: "Käre son! Kom ombord till oss och bli inte kvar tillsammans med
förnekarna!" [Men sonen]
svarade: "Jag skall ta min tillflykt till ett berg där jag har skydd mot
vattnet." [Noa] sade: "I dag finns inget skydd mot Guds beslut utom
för den som Han förbarmar Sig över." Och vågorna reste sig som en mur
mellan dem och [sonen] dränktes med de övriga. 11:42-43
Alla
föräldrar eller som snart ska bli förälder, kom ihåg denna hadith från Haytam ma3qal
ibn jasaar profeten sa, ”Det finns inte en slav som har fått ett ansvar i form
av ledarskap, och de dör den dag de dör och de har svikit de som var under
deras ansvar utan att Allah förbjuder Paradiset för denna person.” bukhari och
Muslim
Den
person som dör utan att ha tillhandahållit medel så att barnet ska förstå
Allahs ord, inte lärt dem det arabiska språket och på så sätt lagt en barriär
mellan barnet och Koranen måste förstå storheten av det förräderiet och synden.
Den person som lämnar den ondska i huset den dag den dör som kallas TV:n.
Vilket större förräderi kan du göra mot din familj? Den person som låter sina
barn finna vänner för att man inte var deras vän. Eller som söker förklaringar
och förståelse för att du inte förklarade för dem och de inte visste varför de
tillhör den religion som de tillhör ska veta vilket förräderi detta är. Det här
är den första typen av vägledning – hidayatul irshad wa dilala – hidayah genom
att vägleda och visa för våra barn. Den andra typen av vägledning – att
acceptera eller vägledning genom att besvara budskapet ligger endast i Allahs
händer. Så fråga Allah om det. Det var precis det som Ibrahim gjorde när han
och Ismail byggde Allahs hus. De bad Allah acceptera deras gärning jämför det
med de få utvalda idag som ber fajr i mosken. Medan deras fruar och barn sover
fram till efter soluppgången. Ibrahim var inte i moskén han byggde den första moskén
och han bad att Allah skulle acceptera från honom. Sedan bad han
Och när
Abraham och Ismael lade grunden till Helgedomen [bad de:] "Herre! Tag
nådigt emot vår [möda]! Du är den som hör allt, vet allt. Herre! Gör att vi underkastar oss Din
vilja och gör våra efterkommande till ett samfund av [människor] som
underkastar sig Din vilja. Lär oss att förrätta vår andakt och tag emot vår
ånger; Du är Den som går den ångerfulle till mötes, den Barmhärtige!
Han bad
om vägledning för sina barn och nästkommande generationer. Allah säger även i
Koranen:
och de
som ber: "Herre! Låt våra hustrur och barn skänka oss glädje och gör oss
till föredöme för de gudfruktiga!"
Förklaringen till denna ayah finns att läsa
ibland annat Bukhari den handlar om när Profeten först kom med furqan – det som
separera lögn från sanning. En tid då en man blev separerad från sitt barn och
ett syskon från sina syskon och en dotter från sin moder – varav den ena var på
sanningen och den andra på kufr. Så det var inte möjligt att deras barn var
”qurrat ayyon” glädjen i deras ögon för hur kan ditt barn vara glädjen i livet
om det tillhör eldens folk. Så vi bör be
وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ
لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ
وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Att vår
familj och våra barn ska vara glädjen i våra liv dvs. de som undslipper elden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar