bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

onsdag 2 november 2016

Sätt att överge Koranen

En lektion fritt översatt från en audio av Mohamad Elshinawy. 

Umar ibn khattab brukade säga; ”Ställ er till svars innan ni kommer att ställa till svars för era gärningar. Väg era gärningar innan de blir vägda mot er. Förbered er för dagen då allt kommer att bli synligt, Allah säger 

Den Dagen kommer ni att undergå [rannsakan och dom] och ingenting, som ni höll hemligt, skall förbli dolt. ” 69:18

Ibn Qayyim tillade ”och detta är fard ayn (obliatorsikt) för varje muslim.”

Det är en individuell obligation för var och en av oss; att se vad vi har förberett inför Domedagen.  Beviset är Allahs ord; 

TROENDE! Frukta Gud, och tänk på vad ni sänder framför er, var och en, till morgondagen! Ja, frukta Gud! Han är väl underrättad om vad ni gör. ” 59:18

Vilken underbart tillfälle att rannsaka oss själva så låt oss fokusera på det idag i ljuset av vår relation till Koranen. Det finns återberättat att Ibn Masod, som var en av de bästa recitörerna av Koranen. Till den grad att Profeten sa. 

”Den som vill höra Koranen precis som när den sändes ner från Jibril låt honom lyssna till Ibn Umm Abd (Abdullah ibn Masood).”

En gång beordrade Profeten honom att recitera koranen. Ibn Masod blev förvånad och sa, 

”Ska jag läsa för dig fastän det var du som fick uppenbarelsen?”
Profeten svarade honon, ”Jag älskar att höra den reciteras från andra.”
Så han började läsa från surah Nisa. När han kom till ayahn; 

"Hur [skall det gå för dem den Dag], då Vi låter ett vittne från varje samfund stiga fram och även dig [Muhammad] vittna mot dem ” 4:41

avbröt Profeten honom och sa, ”Det räcker för denna gång.” När ibn Mosod vände sig mot honom fick han se Profetens ögon fulla med tårar.


Vi muslimer tror och vi vet att Profeten är vår förmedlare på Domedagen. Att Allah kommer ge Profeten äran till förbön. Han kommer att medla mellan vissa människor som egentligen förtjänar att straffas men de kommer att förlåtas som en gåva från Allah och med Hans tillåtelse. Men det här är inte Profetens ända uppgift. Han har flera uppgifter varav en nämns i Surah Furqan; 

"OCH Sändebudet har sagt: "Herre! Mitt folk ser på denna Koran som något föråldrat [som kan läggas åt sidan]." 25:30

Tänk er att bli åtalad inför Allah och på andra sidan är det Profeten som anklagar dig för något. Den som Allah älskar mest av alla. Så för att vi inte ska falla under kategorin bland de som försummar koranen måste vi veta vad det innebär så vi kan hålla oss borta från denna kategori av människor.

1.     Att inte tro på den. 

      Att förneka att den kommer från Allah. Allah säger;  

     "På vilket budskap skall de hädanefter tro? "77:50

Vilka ord ska de då tro om de vägrade tro på Allahs ord? Om det inte är tillräckligt för dem så kommer inget var nog. Allahs ord är här vad vill ni mer ha? Vill ni att Allah ska komma? Allah frågar just det. 

Vill de kanske vänta till dess Gud visar Sig för dem med änglarna under molnens tronhimmel?” 

När det väl händer är det för sent för Allah fortsätter med orden;

"Men [när detta sker] har Guds plan fullbordats och allt har gått tillbaka till Gud."  2:210

2.      Att inte vara fullt övertygad om att det är Allahs bok. 

      Det här är en bok vari det inte finns någon tvivel. Du kanske säger ”Jag tvivlar inte på koranen.” Men vänta fråga inte dig själv utan testa dig själv. Har du verkligen fullkomlig övertygelse på koranen. För den som verkligen har det tror mer på koranen än det han ser med sina egna ögon. Dvs din övertygelse är större än det du ser. Om du är övertygad om koranen kommer det spegla dina handlingar. Det kommer visa sig i dina beslut. Ex. Allah säger: 

     ” Gud utplånar vinsten av ockret men låter allmosornas värde växa. Gud är inte vän till dem som framhärdar i förnekelse och synd. ” 2:276

Tror du på dessa ord. Om någon tror att ränta är en återvändsgränd kommer då denne person ta lån med ränta? Eller försöker hitta fatawa som tillåter riba? Det är endast när de själva får erfara denna tomma handel som de förstår När deras miljoner på en natt förvandlas till ingenting. Medan människor som hållits sig borta från ränta har investerat sina pengar på tillåtet vis och ser sina pengar växa. I dag ser vi den ekonomiska krisen runtom i världen..allt på grund av ränta. Allah lovade dig men ändå lyssnade du inte. 
Att reflektera över varje ayah som börjar ”Ya Ayho althina amana…”för om vi är troende i verklig mening ska vi lita på det Allah lovar de troende.

3.      Att inte reflektera över dess betydelse. 

      Koranen kom inte ner endast för att läsas under nätterna i ramadan, eller för att hänga ner från backspegeln, eller läsas på begravningar eller vid giftermål, den kom inte ner som en välsignelse i pocketform. Koranen är välsignad och varje person som läser den är välsignad. Men det är inte anledningen för att den uppenbarades till oss. Precis som du - du äter men syftet med din existens är inte att äta. Du är här för att dyrka. Målet är att underkasta dig Allah. På samma sätt säger Allah; 

     ” Detta är en välsignad Skrift som Vi har uppenbarat för dig, [Muhammad]. Människorna bör tänka över dess budskap och lägga dem på minnet, om de har förstånd.38:29

Att reflektera och fundera över koranens mening kommer efter förståelsen av verserna. För du kommer inte reflektera över ljudet eller melodin utan det är betydelsen du reflekterar över. Du kanske säger, ”Jag förstår inte arabiska.” Vi säger, ”Du förstod inte dataspråket men du lärde dig.” ”Du förstod inte många saker som du idag kan men du tog dig tiden att lära dig dem.” Är inte koranen värd en större uppoffring? Imam Hafs ibn Sulayman, en av de största lärda i koran recitation han beordrade en av sina studenter, Zyad, att läsa surah Sharh;

"HAR VI inte öppnat ditt bröst, och lyft av bördan [av synder] som tyngde din rygg? Och lagt ditt namn i var mans mun?"
Imam Hafs började gråta. När studenten såg det sa han, ”Du gråter över en ayah som det inte finns något att gråta över.” Han menade att dessa ayaht har inget med imamen att göra, dessa ayaht riktade sig till Profeten. Allah påminner Profeten om de välsignelser som Proeften fått. Imam Hafs svarade; ”Åh Zayad, om synderna på den som inte har synder tyngde ner hans rygg vad gör då våra synder med oss?” När var det senast du reflekterade över dessa ayaht.

4.      Att föredra annat framför Koranen. 

      Du kanske säger, ”Jag föredrar inte annat framför Koranen.” Men vänta fråga tungan av dina handlingar, inte tungan som är i din mun. När Ramadan kommer och sheikhen förlänger sin taraweh lite extra så kommer han få höra från folket en lektion i fiqh om regler för bön och dess längd. 10 minuter och han får igen det från folket. Folk jobbar tidigt osv men sen när de är klara med bönen kanske de går ut och träffar någon de känner. En timme flyter förbi medan de talar om jobb, matpriser och vet inte vad utan att de känner av det.

Gud har [steg för steg] uppenbarat det skönaste budskap…” 39:23

Jag har en besk fråga till er, ni har en tv och ovanför den tv:n i eller i dess närhet har ni en koran. Hur många fler gånger stängde ni på och av tv:n än ni, inte öppnade koranen, utan dammade av den? Koranen uppenbarades inte för att dammas utan för en större orsak – att läsas, förstådd och levas efter.  Så ärligt talat hur många fler gånger satte du på tv än dammade av koranen?

5.    Att inte använda den som en medicin i ditt liv. Allah säger; 

     ” MED KORANEN uppenbarar Vi det som är läkedom och nåd för de troende, men för syndarnas del [påskyndar det] bara deras marsch mot undergången. ” 17:82

Både fysiskt och psykisk medicin. I en lång hadith i Bukhari står berättar Abi Said att han läste surah fatiha på en man som blivit stucken av en skorpion eller liknande. Sahaba gick till Profeten för att fråga om det här var ok. Profeten frågade, ”Hur visste du att det var ett botemedel?” 
Ibn Qayyim fortsätter om koranen är ett botemedel enligt Profetens medicin mot fysiska åkommor då är den säkerligen även ett botemedel för hjärtat. För kroppen är bara ett medel, ett fordon. Allah ser inte till våra kroppar Han ser till våra hjärtan och våra gärningar. Ibn Qayyim sa att han hörde sin lärare, Ibn Tayymiyyah säga, 
Iyyaka nabod – detta är medicinen mot sjukdomen ”showing off” eftersom den påminner dig om vem du dyrkar. 
Wa iyyaka nastain – ”endast hos Dig söker vi styrka” är en medicin mot arrogans då det betyder att jag söker styrka endast hos Dig inte ens hos mig själv. Det betyder ödmjukhet inför Skaparen. Så den som har en psykisk åkomma eller en fysisk åkomma så förlitar de sig på doktorerna innan de söker hjälp de har övergivit koranen. För koranen kom ner för att bota dig så varför ignorera du den?

6, 7, 8 summeras upp i en ayah; ” [Några av] dem som Vi har skänkt Skriften läser den som den bör läsas; de har den [sanna] tron. Och de som förnekar den, de är förlorarna.” 2:121

Detta inkluderar oss då vi har blivit tilldelad en bok. Så en del av att tro på koranen är att recitera den korrekt. Tror du på koranen? Ja Reciterar du den korrekt? Jag vet inte, vad betyder att recitera den korrekt? Det är en del av problemet. 

Abdullah ibn Masod sa, ”Jag svär vid den i vars Hand min själ ligger, att recitera koranen korrekt är att göra halal det som den säger är halal och haram det som den säger är haram och att uttala den korrekt och att aldrig tolka en vers från den utan kunskap.” 

Så 6, 7 och 8 sätten att överge koranen, nr 6 är att inte göra den till grundlagen i ditt liv, nr 7 att inte uttala den korrekt och nr 8 är att tolka den hur du vill.

Nr. 6 att inte använda den som grundlagen i ditt liv. I en hadith qudsi säger Allah, 

”Jag har sänt ner Boken till dig vilken inte kan tvättas bort med vatten, så att du kan recitera den när du är vaken eller sover.” Hadith Qudsi, Muslim no. 2865a - [Sahih]

De lärda har tolkat detta till att koranen är en mohaymin (ser över) din dag och natt. Det handlar inte bara om att du läser den vackert eller att du gråter över den. Nej, den måste vara auktoritär/ ha makt över ditt liv. Som en del av de lärda säger, det kan vara en man som läser koranen samtidigt som koranen förbannar den. Hur? Står det inte; 

Ja, Guds fördömelse faller sannerligen över förtryckarna11:18 

och om denna person är en förtryckare så förbannar han sig själv medan han läser koranen. 

Den ska ha makt över ditt liv… Om vi frågar var är Napoleon Bonaparte? Han är död i sin grav men var är hans lagar? De dömer mellan muslimer och icke muslimer från öst till väst. Den är globaliserad men vart är Världarnas Herre? Den Högsta ovanför Sin Tro. Vart är Hans lagar? Ovanför tv:n, i byrån och den hänger på de nakna brösten hos kvinnorna som halsband.

Nr 7 är att inte recitera den korrekt. Det är inte en obligation för varje muslim att lära sig hela koranen utan det är fard kifayah. Ummat måste lämna över en perfekt memorisation av koranen från den ena generationen till den andra. Men varje person behöver inte kunna den utantill däremot måste vi kunna recitera den korrekt, tajweed. Tajweed är en obligation för varje människa som är vid sin fulla sinnes bruk. Den som inte läser med tajweed är en syndare. Tajweed är även en välsignelse. Vi kan recitera Allahs ord och det är lätt att recitera. 

Ibn Abbas, ”Om det inte vore för att Allah har gjort det lätt för oss att recitera koranen skulle ingen i skapelsen kunna recitera den.” 

Så det är en gåva till oss som är skapta från smuts att få möjligheten att recitera Allahs ord. På vilka andra sätt är den en välsignelse? Om vi ser på de kristnas bok så vet vi att den bok som skrivits ner först efter Isas död är Marks böcker? De kristna lärda tror att den skrevs ner minst 40 år efter Isas död. På ett språk som inte Isa pratade och det finns över 2000 olika översättningar varav alla skiljer sig åt. Utöver det så är namnet Mark bara ett falskt/taget namn, författarens riktiga namn är inte nedtecknat så vi kommer aldrig att få reda på om Mark var en vän eller fiende till Isa. Tänk er det och vi har tajweed. Tajweed i ett nötskal är vetenskapen hur man ska uttala bokstäverna på exakt det sätt som de kom ner till Profeten Muhammad. Vilket betyder 1400 år senare reciteras koranen så som den reciterades av Jibril vilket betyder att det är på samma sätt som Världarnas Herre. Att inte recitera koranen korrekt är att överge koranen.

Nr. 8 att tolka den som du vill. Ni känner till ”den nya generationens” muslimer som vill slänga bort den gamla islam och byta ut den mot en ny tolkning. Vi muslimer insisterar på att det bara finns en islam, den sanna islam, som går att leva efter under alla tidsåldrar och alla platser. Dessa säger ex. att vi måste tyda om saker och ting. De säger att salat betyder inte salat det betyder inte att böja sig och fysiskt göra en bön utan det betyder att du inte ska hänga fast vid den fysiska världen. Du ska vara mer spirituell. Hijab är inte ett tyg du bär utan det är något större. Det är ett sätt att vara, en attityd. Problemet är att det här händer hela tiden i Allahs hus. Säger inte folk, ”Jag tror att den ayahn betyder så,” ”Nej, nej jag tror att det betyder det där.” Abo Bakr brukade säga; ”Vilken himmel ska ge mig skugga (dvs. ge mig skydd från straff)? Vilken jord ska någonsin bära mig bort från en katastrof?  Om jag säger om en ayah något från mig själv (min egen åsikt) eller något jag inte har kunskap om.” 

Vi sa att koranen ska vara grundlagen i vårt liv men hur kan den vara det om alla har olika åsikter? Det är en del av Allahs visdom att det finns en vetenskap och metod för hur man tolkar Koranen. Om du inte besitter den kunskapen eller inte vet hur det går till håll dig då borta från att tolka eller förklara koranen. 

9. Det nionde sättet att överge koranen är att gömma den. Säger inte Allah; 

Håll med kraft fast vid [Vår] Skrift!" 19:12 

Med stolthet framför vem som helst och vartsomhelst. Allah säger;

”DE SOM döljer de vittnesbörd och den vägledning som Vi genom uppenbarelser har gett dem och som Vi har klargjort för människorna i Skriften, skall förbannas och fördömas av Gud och [alla] som kan döma skall förbanna och fördöma dem,2:159 

Dvs. Allah vill visa det via dig, du är mellanhanden. Men det finns även en fortsättning på denna ayah. Här har vi undantagen som skyddas från förbannelsen…

dem undantagandes som visar ånger och gör bot och bättring och klarlägger [sanningen]; deras ånger vill Jag ta emot - ja, Jag är Den som går den ångerfulle till mötes, den Barmhärtige. ” 2:160

I Sahih Bukhari läser vi i en hadith från Abdullah ibn Amr att Profeten sa, ”Berätta om mig, om så bara en enda vers.”

Vi finner även den kända hadithen, ”Den bästa av er är den som lär sig Koranen och sedan lär ut den.”

10. Att inte respektera koranen eller de som bär den. 

Hur kan vi visa orespekt? Säger inte Allah;

de som håller Guds symboler i ära har sann gudsfruktan i sina hjärtan." 22:32

Från denna ayah har de lärda fått ut flera regler. Ex. Du ska lägga koranen högt och inte på marken. Du kan inte använda den som en ringsignal. Du går inte in i badrummet med något som har koranen på sig. Ett annat sätt är att oförskämd på är när koranen läses upp är att göra överrösta den. För det är de otrognas beskrivning.

”DE SOM framhärdar i att förneka sanningen säger [till sina meningsfränder]: "Lyssna inte på uppläsningen av Koranen! Nej, [överrösta] den med rop [och skrik] så vinner ni kanske [överhanden!” 41:26

Ibland gör vi muslimer samma sak, vi har inte den intentionen men gärningen förblir densamma. Efter bönen när folk fortfarande ber sunnah börjar vi prata och göra ljud i mosken eller när folk står i bön och imamen reciterar koranen så står man och pratar i mobilen. Den troende ska hålla sig så långt borta som möjligt från de otrognas karaktärsdrag. Så han inte får stå tillsammans med de otrogna på Domedagen. Det är därför vi reciterar i vår dagliga bön; 

”inte de som har drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse!” 1:7

Allah säger till oss i Koranen;

”Lyssna därför uppmärksamt när högläsning ur Koranen pågår - kanske kommer [Gud] att visa er barmhärtighet.7:204

Profeten sa, ”Att ära Allah inkluderar att hedra den muslim som blivit gråhårig [gammal] och mot den som bär koranen i sitt hjärta…” 

De som kan hela koranen är bland de bästa människorna och du kan inte behandla dem som en jämlik. Pga det dom bär. Ibland kan vi ha svårt att förstå sånt här i väst. Jag och min pappa vi är kompisar. Jag och sheikh vi är ”homies” men det finns en skillnad mellan att sheikhen är vänlig och att han är din vän. Han är vänlig eftersom han följer Profetens goda beteende. Att din far leker med dig är en del av att följa Profeten sätt i faderskap. Trots det är de inte dina vänner. Det måste alltid finnas en respekt och ett andrum mellan er av heder. Ummaht är i den situation den är i idag och hoppet ligger hos dig. Om du återvänder till vår bok. De tror att ummaht är inne för nedräkning men du kan andas nytt liv till detta ummah och vara detta ummahs själ. För Allah kallar denna koran en själ.

Så har Vi också låtit dig [Muhammad, efter de tidigare profeterna] få del av helig ingivelse. 42:52

Vi ber att Allah ska göra oss bland de som läser koranen vackert och korrekt och förstår koranen och dess skönhet. Att vi ska vara bland de som praktiserar det vi läser och lär från den Heliga boken. Att vår framtid ska vara bättre än vår historia. Amen 

Inga kommentarer: