bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

fredag 16 december 2016

Dhikr

Bildresultat för dhikr


Det finns en hel del olika adhkaar man kan göra som muslim. En typ av regelbunden dua  är den på morgon och kväll. För information kring exakt tid tryck här. 

Allah säger till oss i Koranen;

”TROENDE! Åkalla Gud - och ha Honom alltid i era tankar! Och prisa Hans namn morgon och afton! ” 33:41-42

”BÄR därför [Muhammad] med jämnmod vad de säger, och lova och prisa din Herre före solens uppgång och före [dess] nedgång,50:39

Nyttan av dessa dua är många. Bland den största nyttan är att hålla satan borta. De skyddar även från det onda bland människor och jinn. Den person som reciterar dessa adhkaar dagligen bygger för sig själv ett skydd mot fienden. Tyvärr har de flesta muslimer slutat göra dessa adhkaar och som ett resultat ser vi hur de faller offer för satan och hans vänner, varpå de lever ett liv av depression och elände. Jag hoppas vi tar lärdom från detta och börjar göra adhkaar morgon och kväll som en del av vår dagliga rutin. Men som med allt annat kan det bli en rutin för tungan utan reflektion eller kanske är det något vi helt glömt av eller kanske aldrig tagit oss tid att lära oss. Oavsett anledning vill jag vill påminna mig själv och er om några av dessa adhkaar som vi kan återinföra eller börja med för att komma närmare Allah (azza wa jall)…

Ayat al-kursi

När?

·         Varje morgon och kväll
·         Efter varje obligatorisk bön
·         Innan du går och lägger dig
·         I ditt hem

Nyttan?

·         Inget kan hindra dig från att nå Paradiset förutom döden.
·         Du får en beskyddare från Allah och ingen satan kan komma nära dig ända till morgonen
·         Ingen satan eller skada kommer att komma nära ditt hem

De tre sista surorna i Koranen

När?

·         3 x morgon och kväll
·         3 x efter maghrib och fajr
·         1 x efter dohr, asr och isha
·         När du går och lägger dig (stryk över kroppen tre gånger)

Nyttan?

·         Ger det bästa skyddet mot mardrömmar, jinn, viskningar, onda ögat


Dua nummer 1:

·         "اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لّا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتَ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتَ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوءُ بِذَنْبِي فَاغْفِر لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ".

Translated as: "O Allah, You are my Lord, there is none worthy of worship but You. You created me and I am Your slave. I am upon Your covenant and Your promise to the best of my ability. I seek Your Protection from the evil that I have done. I admit to Your blessings upon me, and I admit my sins to You. So forgive me, for no-one forgive sins but You."

Transliteration: 'Allaahuma 'anta rabbee, Laa 'Ilaaha 'Illaa 'Anta, Khalaqtanee wa 'anaa 'abduka, wa 'anaa 'alaa 'ahdika wa wa'dika mas-tatatu, a'oodhu bika min sharri maa sanatu, 'aboo'u laka bini'matika 'alayaa, wa 'aboo'u bidhanbee fagfir lee, fa'innahu laa yaghfirudh-dhunooba 'illaa 'anta.'

Denna dua kallas ”den bästa duan för förlåtelse”. Profeten sa, 

”Den som läser den på dagen med full övertygelse när han läser den och därefter dör under dagen kommer vara från paradisets folk. Den som läser den på kvällen med full övertygelse och därefter dör innan morgonen kommer vara från Paradisets folk.” sahih Bukhari

Dua nummer 2:

رَضِيتُ باللهِ رَبَّاً، وَبِالْإِسْلَامِ دِيناً، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَى اللهُ عَلِيهِ وَسَلَّمَ نَبِيَّاً

Translated as: "I am pleased with Allah as my Lord, with Islam as my religion and with Muhammad(sws) as my Prophet.”

Transliteration: 'Radheetu billahi rabba, wa bil-islaami deena, wa bi-Muhammadin (sallallaahu 'alayhi wa sallama) Nabiyyan.'

När?
·       
          3 gånger morgon och kväll

Nyttan?

·         Profeten garanterade att han kommer att ta den personen i handen och inte släppa taget förrän de kommit fram till paradiset.
·         Den som reciterar den tre gånger på morgonen och tre gånger på kvällen kommer vara nöjd på Domedagen.
·         Den som reciterar dessa ord och tror på dem, Jannah kommer att vara obligatoriskt för honom och han kommer känna emans sötma.
·         Den som reciterar denna dua efter adhaan då kommer sina små synderna förlåtna.

Dua nummer 3;

 يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ أَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ وَلَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ

Translated as: “O Ever living One, Oh Eternal One, by Your Mercy I call on You to set right all my affairs. Do not place me in charge of my soul for even the blinking of an eye.”
(NB: The Arabic reads slightly wrong above, it should read 'Ya Hayyu', not Ya Hayya'. So the second 'YA' should have a 'dhamma' on top, not a 'fatha')
När?

·         En gång morgon och kväll

Nyttan?

·         Du överlämnar alla dina bekymmer till Allah, du litar på Honom och förväntar dig det goda i allt Han bestämt för dig, genom att ta bort depression och lidande från ditt liv.
·         Det var en vana att inte sova efter Fajr så när Profeten gick för att träffa sin dotter Fatima efter fajr hade hon somnat om. Han väckte henne och frågade varför hon sov. Hon svarade att det var för att hon inte sovit bra. Profeten svarade då, ”Vad hindrar dig från att lyssna till mitt råd? Fortsätt säga varje morgon och kväll [duan ovan]. [Classified as Saheeh by al-Hakim, at-Thahabi, al-Munthiri & classified as Hassan by al-Albaani ]

Dua nummer 4;

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ

Translated as: "Glory is to Allah and all Praise is to Him" or "Allah is free from all imperfection and His is all Praise.”

När?

·         Läs 100 gånger morgon och kväll

Nyttan?

·         Lätt för tungan men tung i vågen.
·         Allah älskar när du säger det.
·         Ett palmträd planteras åt dig i Paradiset.
·         Den som säger det 100 gånger om dagen blir förlåten sina synder även om de var lika många som skummet på havet.
·         Den som reciterar det morgon och kväll – inget bättre på Domedagen förutom den som sa dessa ord fler gånger.
·         Bättre än ett berg av guld som skänkts bort för Allahs skull.
·         Den som inte kan göra nattbön, eller spendera sin rikedom för Allahs skull eller kriga mot fienden ska säga ”SobhanAllah wa bihamdihi”.

SobhanAllah! Det är en stor vishet bakom de råd vår kära Profeten Muhammad har gett oss. I dessa ord finns meningar som sätter djupa spår i våra hjärtan med dess elegans och lätthet. Använd dem och reflektera över dess mening. Använd dem för att tala till Allah, bara du och Han.

Det finns många fler dua som inte nämns här men jag hoppas att det är en början för att få in en rutin, kanske på väg till eller från jobbet, när du lagar mat eller kanske bara en avslappnad stund för dig själv.



Inga kommentarer: