Juz 20 - förtryck

Jag har hitintills läst Quran och koncentrerat mig på alla goda förebilder och beundransvärda karaktärsdrag men sida vid sida av dessa finner vi dom andra. De som oavsett tid dyker upp och förtrycker och sprider fördärv. I juz 20 möter vi en hel del av dessa så låt oss se vilka de är och hur historien upprepar sig själv, igen och igen.

Ayah 4 i surah Anbiya berättas det om hur Faraon delade upp folket i grupper och på så sätt underkastade dom under sig. En av dessa var särskilt utsatt (bani Israel) som fick utstå ett av historiens mest kända folkmord. Genom att slå hårt mot en grupp så tystar man även de andra grupperna. Det kära divide and conquer.
Indeed, Pharaoh ˹arrogantly˺ elevated himself in the land and divided its people into ˹subservient˺ groups, one of which he persecuted, slaughtering their sons and keeping their women. 
Därför makten alltid fruktar när folket enas. För så länge folket är upptagna med att slåss mot varandra kan de i makten sitta säkert.
Tycker även stycket i surah Shuara (18-22) är intressant där Faraon påminner Moses,
“Did we not raise you among us as a child, and you stayed several years of your life in our care? Then you did what you did,1 being ˹utterly˺ ungrateful!”
Moses svarar; “How can that be a ‘favour,’ of which you remind me, when ˹it was only because˺ you ˹have˺ enslaved the Children of Israel?”
För hade det inte varit för Faraons ondska hade inte Moses behövt växa upp i hans hushåll efter att ha slängts ut i Nilen. Även detta påminner så mycket om dagens förtryck. Hur Isrl påminner oss om hur snälla de är som ”ger palstrna mat och tält. Eller den så kallade säkerhetskorridoren”. Eller som en amerikansk politiker sa, ”Palestinier har fått mest bistånd av alla.” Men de har även fått flest bomber från samma källa. Man kräver av de utsatta, de förtryckta, tacksamhet över små smulor som regnar ned mellan bomberna som faller.
Vi finner Haman, han som upprätthåller makten och gör allt för sin ”herre”. När Faraon beordrade att tornet skulle byggas för att se Moses gud i himlen var han snabb att lyda order. Utan att själva reflektera eller tänka fullföljer de tyrannernas order. Vi har vår egen skara av ledare och möjliggörare till det systematiskt förtryck vi ser idag.
28:41
وَجَعَلْنَـٰهُمْ أَئِمَّةًۭ يَدْعُونَ إِلَى ٱلنَّارِ ۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ لَا يُنصَرُونَ ٤١
We made them leaders inviting ˹others˺ to the Fire. And on the Day of Judgment they will not be helped.
Vi har Qaroon, Profeten Moses kusin. Hans eget kött och blod. Rikedom hade drabbat honom och gjort honom stolt. När man påminde honom om att inte vara stolt, att tacka Allah för de gåvor han fått då svarade han så som många andra gör,
” I have been granted all this because of some knowledge I have.”
Får mig att tänka på Elon Musk. Eller alla andra rich and famous vars rikedomar gjort dom stolta och arroganta. Finns flera studier om just detta fenomen. Hur rika anser att de förtjänat sin rikedom, även om de ärvt den. Hur andra inte jobbat lika hårt som dom.
Nu som då har vi alla dessa följare som ser upp till de rika och önskar, 
“If only we could have something like what Korah has been given. He is truly a man of great fortune!” But those gifted with knowledge said, “Shame on you! Allah’s reward is far better for those who believe and do good. But none will attain this except the steadfast.” 28:79-80
När Qaroon svaldes av jorden så fick de med stjärnglans i ögonen ett snabbt uppvaknande till den bistra sanningen. Ingen kunde hjälpa Qaroon när straffet väl kom. Vad gjorde hans rikedomar för honom då?
And those who had craved his position the previous day began to say, “Ah! It is certainly Allah Who gives abundant or limited provisions to whoever He wills of His servants. Had it not been for the grace of Allah, He could have surely caused the earth to swallow us up! Oh, indeed! The disbelievers will never succeed.” 28:82
Vi kan bara att hoppas och be för att vi ska se klart, att se rätt från fel, gott från ont och inte låta oss förblindas av den glitter och glamour som sprider sig som en löpeld på sociala medier. Låt oss därför reflektera över en ayah från surah Kahf;
وَٱصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ ٱلَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِٱلْغَدَوٰةِ وَٱلْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُۥ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُۥ عَن ذِكْرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَىٰهُ وَكَانَ أَمْرُهُۥ فُرُطًۭا ٢٨
And patiently stick with those who call upon their Lord morning and evening, seeking His pleasure. Do not let your eyes look beyond them, desiring the luxuries of this worldly life. And do not obey those whose hearts We have made heedless of Our remembrance, who follow ˹only˺ their desires and whose state is ˹total˺ loss.
Och hadithen;
Abu Kabshah reported: The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, “
Verily, the world only has four kinds of people. There is one whom Allah has granted wealth and knowledge, so he fears his Lord in them, upholds family ties, and fulfills the rights of Allah over him. He is be in the best position. There is one whom Allah has granted knowledge without wealth. He has a sincere intention, and he says: If I had wealth, I would have acted like this person. If that is his intention, he will have the same reward as the other. There is one whom Allah has granted wealth without knowledge. He squanders his wealth in ignorance, he does not fear Allah in it, he does not fulfill his duties to his family, and he does not fulfill the rights of Allah over him. He will be in the worst position. There is one whom Allah has granted neither wealth nor knowledge, and he says: If I had wealth, I would have acted like this person. If that is his intention, he will have the same sin as the other.” Source: Sunan al-Tirmidhī 2325

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tecken på besatthet

Regler för kvinnor under Ramadan

Varför är det förbjudet att sova på mage?