bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

fredag 31 december 2010

waswas i bönen

Ett utdrag från sheikh Muhammed Salih al-Munajjids bok, 33 sätt att få khushoo i bönen.

Söka skydd hos Allah från Shaytan

Shaytaan är vår fiende, och en del av hans fiendeskap är att han viskar antydande tankar (waswaas) till dyrkaren, allt för att ta bort hans khushoo´ och förvilla honom under hans bön.

Waswaas är ett problem som drabbar alla som vänder sig till Allah i ihågkommande och andra typer av dyrkan; det är oundvikligt, men man måste vara stark, ha tålamod, regelbundet komma ihåg Allah (dhikr) och göra bön, och man får aldrig ge upp. I och med att man är regelbunden och fortsätter kommer shaytaans planer att förstöras.

"… Djävulens list är [enbart] svaghet.” (al-Nisaa´4:76)

Varje gång tjänaren vänder sina tankar till Allah, vandrar snart hans tankar någon annanstans. Shaytaan är som en bandit som ligger i bakhåll: varje gång tjänaren vill resa till Allah, är Shaytaan snart där för att avbryta hans rutt. På grund av detta, sades det till en salaf: "Judar och kristna säger att de inte har något problem med waswaas." Han sa, "De talar sanning, för vad skulle Shaytaan vilja med ett hus som är i ruiner?" (Majma´al-Fataawa, 22/608)

Detta är en bra motsvarighet. Tänk er att det finns tre hus: Kungens hus, fyllt av skatter och besparingar, tjänarens hus, som innefattar hans skatter och besparingar, slavens hus, innehållande hans skatter och besparingar, och ett tomt hus utan något i det. Om en tjuv kommer för att stjäla från ett av de tre husen, vilket kommer han att välja? (al-Waabil al-Sayib, p. 43)

När tjänaren ställer sig för att be, blir Shaytaan avundsjuk, för tjänaren står i den bästa positionen, den som är närmast Allah, vilken är mest retsam och smärtsam för Shaytaan.

Så det första han försöker göra är att förhindra honom från att börja be överhuvudtaget, sedan fortsätter han att locka honom och få honom att glömma, och " [Du kan] egga så många av dem som du förmår med din [lockande] röst och båda upp dina hjälptrupper…” (al-Isra´17:64), tills han ser på bönen som något obetydelsefullt, så han börjar försumma den, och till slut ger han upp den helt. Om Shaytaan misslyckas med detta, och tjänaren ignorerar honom och börjar be, kommer Allahs fiende för att distrahera honom, genom att få honom att komma på saker som han glömt eller tänkt på innan han började be.



Tjänaren kan ha glömt bort någonting helt och hållet, men Shaytaan kommer för att påminna honom om det när han börjat be. Allt för att distrahera honom från bönen och ta honom bort ifrån Allah, så att hjärtat inte längre är i hans bön, och han går miste om hedern och belöningen att Allah är vänd mot honom, vilket bara uppnås av den vars hjärta är i bönen.

Han avslutar bönen utan att vara i bättre skick än tidigare, hans synder har inte försvunnit, eftersom synder bara blir förlåtna om bönen gjorts ordentligt, med perfekt khushoo’, då tjänaren står framför Allah med kropp och själ." (Al-Waabil al-Sayib, p. 36)

Profeten (saas) lärde oss följande metoder för att bekämpa Shaytaan och hans waswaas:

Abu´l-Áas (raa) sa, "O Allahs Budbärare, Shaytaan stör mig när jag ber, och jag blir förvirrad i min recitation." Profeten (saas) svarade, "Detta är en shaytaan vars namn är Khanzab. Om du känner av hans närvaro, sök skydd hos Allah från honom, och spotta (torr spottning) till vänster tre gånger." Abu´l-Áas sa: "Jag gjorde det och Allah tog bort honom från mig." (Muslim, no. 2203)

Profeten (saas) berättade om ytterligare ett av shaytaans trick och hur man ska handskas med det. Han sa, "När någon av er reser er för att be, kommer Shaytaan för att förvirra honom- dvs. rör till i hans bön och ger honom tvivel - så att han inte vet hur många rak'ah han har bett. Om det händer någon av er, ska han göra två sujood när han sitter ned." (al-Bukhari, Kitaab al-Sahw, Baab al-Sahw fi´l-Fard wa´l-Tatawwu´)

Ytterligare ett av Shaytaans trick finns beskrivet nedan. Profeten (saas) sa: "Om någon av er ber och känner sig orolig i den bakre delen, och är osäker på om han har brutit sin wudu eller inte, då ska han inte bryta bönen förrän han hör ett ljud eller känner lukt."

Hans trick kan verka mycket konstiga, som följande hadith klargör. Ibn Abbas rapporterade att Profeten (saas) blev tillfrågad om en man som misstänkte att han brutit sin wudu fastän han inte gjort det. Profeten (saas) sa: "Shaytaan kan komma till någon av er under bönen och öppna "baken" och få honom att tro att han har släpt sin wudu fastän han inte har det. Så om det händer någon av er, låt honom då inte sluta sin bön förrän han hör ljudet med sina öron eller känner lukten från det med sin näsa." (al-Tabaraani i al-Kabeer, no. 11556, del 11, s. 222. Han sa i Majma´al-Zawaaíd, 1/242, dess män är män av Saheeh)

Notera

Folk tänker alltid under bönen på sådant som de inte tänker på i vanliga fall, och en del av detta kan vara från Shaytaan. En man berättade för en salaf att han grävt ner pengar, men han kom inte ihåg var. Han sa till honom, 'Gå och be,' så mannen gick och bad, och han mindes var pengarna låg. Det sades till salafin, 'Hur visste du det?' Han svarade, "Jag vet att Shaytaan inte kommer att lämna honom under bönen utan att påminna honom om något av betydelse, och det fanns inget viktigare för denna mannen än var han gömt sina pengar." Den gode tjänaren kommer att försöka uppnå perfekt närvaro under bönen, precis som han utför allt annat ordentligt som han blivit beordrad. Det finns ingen stryka utom hos Allah, den Högste, den Allsmäktige." (Majmoo´al-Fataawa, 22/610)

Inga kommentarer: