bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

söndag 27 mars 2011

Har du skulder?




Denna text handlar om de som tar helt räntefria lån, vad gäller lån med ränta så är dessa helt förbjudna, för mer info tryck här. (scrolla ner på sidan)

Gäldenären är en fånge. Vår ädla Profet Muhammad sade; "Er kompanjon hålls fången av sina skulder." Berättad av Abu Dawood, 3341, klassad som hasan av al-Albaani i Sahih Abi Dawood.

Islam ser  väldigt allvarligt på lån och varnar för det och uppmanar muslimerna att undvika det så mycket som möjligt. Det återberättas från 'Aishah (må Allah vara nöjd med henne) att Profeten (Må Allahs frid och välsignelser vare över honom) brukade säga i sin bön: "Allaahumma inni a'oodhi bika min al-ma'tham wa 'l-maghram (O Allah, jag söker skydd hos Dig från synder och stora skulder)." Någon sade till honom". Hur ofta ska man söka skydd från stora skulder." Han sa "När en människa blir skuldsatt, talar han och berättar lögner, och han ger löften och bryter dem."  Berättad av al-Bukhari (832) och Muslim (589). 

 Al-Nasaa’i (4605) berättade att Muhammad ibn Jahsh (må Allah vara nöjd med honom) sade:

Vi satt med Profeten (frid och välsignelser vare över honom) när han lyfte huvudet mot himlen, därefter lade han sin handflata på pannan och sa: "Subhaan-Allah! Vilken strikt sak som har uppenbarats för mig!" Vi förblev tyst, och rädda. Följande morgon frågade jag honom, "O Allahs sändebud, vad var det för strikt fråga som uppenbarats?" Han sa, "Vid Den i vars hand min själ ligger, om en man blir dödad i strid för Allahs skull och därefter fick tillbaka sitt liv, sedan dödad (igen) och får livet tillbaks igen, sedan dödad (ytterligare en gång), om han hade skulder skulle han inte få träda in i Paradiset förrän hans skuld blev återbetald."  Klassad som hasan av al-Albani i Sahih al-Nasaá, 4367.

Profeten (frid och välsignelser vare över honom) avstod från att  utföra begravningsbön för man som hade två dinarer i skuld, ända tills Abu Qataadah (må Allah vara nöjd med honom) lovade att betala av dem åt mannen. När han såg honom (må Allahs fred och välsignelser vara över honom) följande dag sa han; "Jag har betalat den." Profeten (frid och välsignelser vare över honom) svarade:  "Nu har hans hud svalnat." Musnad Ahmad (3 / 629); klassade som hasan av al-Nawawi i al-Khalaasah (2 / 931) och av Ibn Muflih i al-Adaab al-Shar'iyyah (1 / 104).  

Al-Haafiz Ibn Hajar (må Allah vara barmhärtig med honom) sade i Fath al-Baari (4 / 547): 

Denna hadeeth visar vilken viktig och allvarlig fråga skulder är, så man ska inte ta lån som någon obetydlig sak.