bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

De Dåliga Konsekvenserna av Tungan!

Av: Sheikh Ahmad Zamzami

I Guds den Barmhärtige Förbarmarens Namn

Vi ska diskutera ett mycket viktigt ämne som muslimerna ofta inte tar på allvar, ett ämne som tillhör de större synderna, ett ämne som kan få en människa att falla i elden om man inte är försiktig och vaktar sin tunga.

Muhammad (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "En tjänare kan säga ett ord utan att förstå att det han sagt kan få honom att falla in I elden längre än distansen mellan öst och väst." (Bukharee)


TUNGAN UTTRYCKER DET SOM FINNS I HJÄRTAT

En människa med sjukt hjärta har lätt för att baktala eftersom han har brist på Taqwa.Talet kan inte vara rent om inte hjärtat är rent.

Profeten sa: "Det finns en bit kött I er kropp, om den är frisk är hela kroppen frisk. Om den är sjuk är hela kroppen sjuk. Denna köttbit är hjärtat". (Bukhari, Muslim)

Tungan uttrycker det som finns i hjärtat. Om en persons hjärta är gott kan man se det genom hans tal.

Profeten sa: "Tjänarens eeman kommer inte att vara uppriktig förrän hjärtat är uppriktigt och hjärtat kommer inte att vara uppriktigt förrän tungan är det." (Ahmad- Al-Mundhiri)

Vi måste sträva efter att rena våra hjärtan så att våra gärningar blir accepterade av Allah (azza wa jal). Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "Allah kommer inte att titta på era kroppar eller ansikten utan Han kommer att granska era hjärtan och gärningar." (Muslim)

REFLEKTERA ÖVER DET DU VILL SÄGA INNAN DU TALAR

Vi måste vakta vår tunga och tänka oss för innan vi öppnar munnen, vi måste fråga oss om det vi vill säga behagar Allah eller förargar Honom.

Imaam ash-Shaafi'ee (rahimahullaah) sa: "Om du vill tala, så är det upp till dig att tänka dig för innan du talar. Om du tror att det finns gott i ditt tal så ska du tala och om inte så tala inte."

Så vi ska fråga oss själva och lyssna på de lärdas råd innan vi talar:

• Kommer det här att tillfredsställa Allah?

• Kommer det att föra mig närmare Allah?

• För detta med sig lydnad till Allah?

Om så är tala, förbli annars tyst.

Inte ett ord vi säger glöms bort eller förbises. Allah säger:

"Inte ett ord yttrar han eller hon utan att det finns en övervakare vid honom redo (att skriva ner det)." (Qaf 50:1

"Sannerligen, er Herre är Evigt Övervakande (över dem)." (Fajr 89:14)

Vi har fått det bästa exemplet att följa, profeten Muhammad (sallaAllaho aleihi wa sallam) och han sa; "Den som tror på Allah och den sista dagen ska tala gott eller vara tyst." (Bukhari, Muslim)

FÖR MYCKET PRAT

För mycket prat gör hjärtat hårt.

Ibn Umar sa att profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "Tala inte mycket utan att göra dikhr Allah (ihågkommande), för säkerligen, mycket prat utan dikhr Allah gör hjärtat hårdare." (Tirmidhi)

Imaam an-Nawawee (rahimahullah) sa angående hadithen "Vemhelst som tror på Allah och den sista dagen skall tala gott eller hålla tyst", hadithen är ett råd att inte tala, förutom om talet är gott och vemhelst som har tvivel om talet är fördelaktigt, bör förbli tyst.


VAD ÄR BAKTAL?

Imam An-Nawawee - Att baktala någon kan vara; om världsliga ting, religiösa ting, om personens yttre eller inre, uppförande, rikedom, föräldrar, barn, klädsel, gångstil eller andra handlingar. Det kan göras skriftligt, muntligt, med ögonen, med händerna eller med huvudet. Många tror att deras prat inte är baktal fast än det är det.

Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) frågade: "Vet ni vad baktal är? Det är att säga något om brodern som han hatar."


De frågade: "Men om det är sant?"


Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "Om det är sant, är det baktal och om det inte stämmer så har du förtalat honom." (Muslim)

VAD ÄR NAMEEMA – SKVALLERSPRIDNING

Imaam an-Nawawee rahimahullah sa: "Det är att använda människors tal mot varandra och därmed önska korruption."

ATT SITTA MED BAKTALARE

Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) motsatte sig all slags baktaleri, även om det kom från hans (sallaAllaho aleihi wa sallam) egen familj. En gång kom det en kvinna på besök hos Aisha och när hon sedan skulle gå, signerade Aisha med sin hand och indikerade till profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) att kvinnan var kortväxt. Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa då till henne: "Du har baktalat!"

Om man sitter i en grupp där baktal förekommer måste man få dem att sluta vilket kan ske på följande sätt:

1. Sluta prata om det eller tillrättavisa, be dem sluta prata illa och baktala. Man kan säga, " Syster, frukta Allah, det du gör är baktal vilket är en större synd!"

2. Om personen vägrar att sluta ska man resa sig och gå där ifrån, man får inte stanna någonstans där en annan muslim blir illa omtalade.

3. Om man inte kan gå eller är för svag för att lämna gruppen ska man sysselsätta sig med mycket dhikr och tänka på Allah för att försöka undgå det som sägs.

Det är obligatoriskt för en muslim, som sitter i ett sällskap där man baktalar någon annan, att stå upp och försvara dennes ära och att få tyst på den som baktalar, genom att t.ex. säga Taqillah! Om du tycker att det är svårt så kan man gå till den som baktalar och ge honom ett råd. Om han vägrar ska man resa sig och gå därifrån, för det är inte tillåtet att sitta i ett sällskap där någon blir baktalad. Om man tycker att det också är svårt ska man uppehålla sig med att göra dikhr Allah så att du inte hör pratet och för att det inte ska skada dig.

Vi ska ta baktaleri lika allvarligt som de tidigare generationerna.

En Imaam vid namn Ibrahim ibn Adham gick en gång på en bröllopsfest där någon började prata om en broder som inte var närvarande, att han var sådan och sådan. Ibrahim blev väldigt arg och ledsen och sa: 'Jag har gjort det här mot mig själv, att jag gick till en fest där man baktalar varandra.' Han lämnade festen och åt inte på tre dagar på grund av allvaret av det som hade hänt.

NÄR ÄR BAKTAL TILLÅTET?

1. Förtryck

Om man blivit förtryckt har man rätt att gå till någon som kan hjälpa till att ställa allt till rätta. Man har ingen rätt att gå ut och prata vitt och brett om de som förtryckt en.

2. Att ändra något som är dåligt

Att ändra något som är dåligt och få personen att bli rättfärdig igen. Om man inte själv kan rätta till personen som är dålig ska man be någon att hjälpa till men vara försiktig med att baktala personen. Om det är en ledare som är dålig ska man låta de lärda prata med honom, Muhammad (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa:

"När ni vill ändra något fel som sultanen begår ta honom i handen och råd honom i det fördolda."(Aquidah Tahawiyah)

3. Fatwa

Om man vill ha råd om hur man ska göra eller vad islam säger i en fråga ska man göra detta genom att generalisera frågan och inte nämna namn eller dyl. Var så diskret som möjligt när du förklarar.

4. Varna muslimer för något dåligt

Ibn Daqiqa sa: "Baktal är en droppe från en av dropparna av helvetet. På dess ände finns de som råder och styr. Det är dom som får lyssna till alla problem."

T.ex. om du vet att en muslim ska göra affärer med en muslim som inte är ärlig då får du varna muslimen, men håll det kort och till ämnet. Du kan till exempel säga: " Det är inte bra för dig att göra affärer med denna muslim." Fortsätt inte ditt utlägg med att säga p.g.a. att han gör så och så. Det är tillåtet att varna andra, men inte så att det går ut över dennes ära.

När man varnar någon ska man vara försiktig med vilka ord man väljer och alltid frukta Allah!

5. Råd för att förhindra att någon ska följa syndare och "förnyare av religionen"

Öppet berätta om de gärningar som gjordes öppet för den personen, men det är inte tillåtet att berätta om de gärningar som skett I hemlighet. Du baktalar det som gjordes öppet.

6. Att höra sig för

Att fråga om personen är blind, döv, halt är en synd. Men det är tillåtet om man gör det med en god avsikt. Det får inte vara föra att sätta ner eller förolämpa personen.


ALLAHS STRAFF

Det är inte tillåtet att (med tungan) ljuga, förtrycka, använda oanständigt eller dåligt tal, baktala eller skvallra. Tungan ska hållas i sitt lilla fängelse förutom då man har något gott att säga.

En sahaba frågade profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam): "Vad fruktar du mest för min del?" Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) tog tag i sin tunga och sa: "Denna!"

Fruktansvärda straff väntar dem som inte kontrollerar sina tungor. Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa att tungan är den som kommer ta de flesta till Helvetet.

Allah har föreskrivit olika straff för dem som inte vaktar sina tungor, som t.ex:

Äta sin döda broders kött.

"O ni som tror! Undvik mycket misstänksamhet; sannerligen en del misstänksamhet är synd. Och spionera icke, ej heller baktala varandra. Skulle en av er vilja äta köttet av sin döda broder? Ni skulle hata det (så hata baktaleri). Och frukta Allah. Sannerligen, Allah är den som förlåter och accepterar ånger, Den Mest Barmhärtiga." (Hujurat:12)

Få de goda gärningarna förnekade

"En god muslim brukade ofta påpeka en yngre muslim om hans synder. Den yngre mannen bad om att få bli lämnad ifred. En dag begick den yngre mannen en stor Munkar när den gode muslimen såg på. Han sa; Vid Allah, Allah kommer aldrig att förlåta dig för den där synden. Allah svarade honom; Vem svär vid mitt namn att jag inte kommer att förlåta den och den? Jag har förlåtit alla hans synder och förnekat alla dina goda gärningar!" (Abu Dawood)

De goda gärningar går förlorade.

Hasan al Basri, Imam över Tabiéen, en tjänare vars eeman var stark. En man sa till honom - Jag har hört att du har baktalat mig. Al Hasan svarade honom - Varför skulle jag vilja ge dig alla mina goda gärningar?

Abdullah ibn al- Mubaarak sa; Om jag skulle baktala någon skulle jag baktala mina föräldrar för dom förtjänar mina goda gärningar mer än någon annan.

Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "Jag kom förbi ett folk som hade naglar av brons/mässing och de rev sig i ansiktet och bröstet. Profeten frågade Jibril: 'Vilka är dessa, O Jibreel?' Jibreel svarade: 'Det är dem som äter sin broders kött och som vanärar dem.'"

Allah säger: "Ve till alla skvallrare och baktalare."

Och profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "Skvallerspridaren kommer inte att träda in i paradiset."


HUR MAN KAN ÖVERVINNA BAKTALERI

Reflektera över Allah och Hans straff, att Allah är himlarnas och jordens Herre och att Han är medveten om varje ord som yttras. Han hör och ser allting. Kom ihåg att om du säger något dåligt så förargar du Allah och VEM vill ha Allahs vrede över sig?

Var medveten om att Allah kan ta bort våra goda gärningar. En dag ska du stå inför Allah och stå till svars för dina synder.

DE FRAMGÅNGSRIKA

Att kontrollera sin tunga och avstå från onödigt prat är ett karaktärsdrag hos de troende. Allah har gett oss vägledning och visat oss vägen till framgång, Allah säger:

"Framgångsrika är sannerligen de troende. De som utför sin Salat i all högtidlighet och i all ödmjukhet. Och de som vänder sig bort från Al-Laghw (smutsigt, falskt, ont fruktlöst tal, falskhet, och allt som Allah har förbjudit)." (Mumineen 23:1-3)

Ett sätt att få belöning; Abu Darda sa: "Den som skyddar en annan muslims heder, Allah kommer att skydda hans ansikte från elden på Domedagen.”

Muhammad (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "Ingen muslim överger en annan muslim när dennes respekt/ära blir kränkt och hans heder hotas utan att Allah kommer att överge honom när han behöver hjälp; och den muslim som hjälper en annan muslim i en situation där hans heder är hotad och ingen respekt visas kommer Allah att hjälpa honom när han behöver hjälp." (Adu Dawood)

GODA RÅD

Vi ska följa de råd Profeten (sallaAllaho aleihi wa sallam) gett oss:

"Den som vaktar det som finns mellan käkbenen och benen garanterar jag Paradiset."(Bukharee)

"Den som håller tyst är räddad." (Ahmad)

Uqbah ibn Aamir (ra) sa: "Hur kan jag bli räddad?" Han (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa: "Vakta din tunga, stanna i ditt hus och gråt över dina synder." (Ahmed, Tirmidhi)

Imam Shafees goda råd var: "Prata inte om saker som inte rör dig, för du kan prata om något som du inte förstår dig på."

Fudayl Ibn Iyyaad sa: "Två saker gör hjärtat hårt, för mycket prat och för mycket mat."

En av de lärda sa: ”Det första steget i dyrkan är att lära sig att vara tyst, därefter att söka kunskap som även praktiseras och hålls fast vid det rätta, det sista steget är att sprida det.”

Umar - Den som ökar i prat ökar samtidigt hans straff, och den som ökar i straff förlorar tysthet, och de som minskar i tysthet minskar i fruktan för Allah, den som minskar fruktan för Allah dödar hjärtat.

Umar ibn al-Khattaab sa; ”Var försiktig med att komma ihåg personer för det är en sjukdom utan var istället noga med ihågkommande av Allah för det är en medicin”.

Ibn Mas'ood sa: "Den som mest förtjänar att bli fängslad är tungan."

Fudayl ibn Iyyad (ra) sa: "Två saker gör hjärtat mycket hårt, för mycket prat och för mycket mat."

Fudayl ibn 'Iyaad (ra) sa: "Ingen Hajj eller Jihad är svårare än att fängsla tungan."

EFTERFÖLJARNAS TAQWA

Al-Azmi som var en av Abdullah ibn Mas'oods studenter sa: "Ett ord från ibn Mas'ood har hållit mig tyst i tjugo år: 'Den vars tal inte stämmer överens med hans gärningar bedrar säkerligen bara sig själv.'"

Imam ibn Rajab al-Hanbalee sa att han hört att det fanns en församling där det diskuterades om ett ämne och många talade om saken. Bland dessa fanns en man med mycket kunskap, som inte sa något annat än när han blev frågad, frågan var: 'Varför talade du inte O Sheikh?' Han sa: 'Jag talar bara om det som Allah kommer att belöna mig för.'"

Umar (ra) besökte Abu Bakr (ra) och såg honom dra i sin tunga. "Vad är detta, Må Allah Förlåta dig!, sa Umar. Så Abu Bakr (ra) sa: "Denna har ruinerat mig." (Muslim) Och vi vet ju alla att Abu Bakr (ra) var känd som as-Siddiq, så var står vi idag?

En man kom till Umar ibn Abdul Aziz och sa: "O Amir ul-Mu'mineen, berätta för mig om talets prövning?" Varefter Umar grät oavbrutet.

Maimoon ibn Siyaah baktalade aldrig någon och den som satt bredvid honom baktalade inte för han brukade stoppa den som försökte eller så reste han sig och gick.